Despre activitatile IPPC
Capitolul II al Directivei 2010/75/EU (IED) (transpusă prin Legea 278/2013 privind emisiile industriale) conţine dispoziţii aplicabile activităţilor prevăzute în Anexa nr. 1 (IPPC).
Operatorii care desfăşoară în instalaţii industriale una sau mai multe activităţi din Anexa I sunt obligaţi să deţină o autorizaţie integrată de mediu, emisă în baza Ordinului MAPAM nr. 818/2003
In ceea ce priveşte activităţile listate în Anexa I, dispoziţiile Directivei privind emisiile industriale au la bază câteva principii, şi anume: (1) o abordare integrată, (2) cele mai bune tehnici disponibile, (3) flexibilitate, (4) inspecţiile de mediu şi (5) participarea publicului.
1. Abordarea integrată ţine cont de performanţa de mediu a întregii instalaţii, cuprinzând: emisiile în aer, apă şi sol, generarea de deşeuri, utilizarea de materii prime, eficienţa energetică, zgomot, prevenirea accidentelor, precum şi readucerea la o stare satisfăcătoare a amplasamentului în momentul închiderii activităţii, în scopul asigurării unui nivel înalt de protecţie a mediului în întregul lui.
Pentru activităţile care implică utilizarea, producerea sau eliberarea de substanţe periculoase relevante, IED cere operatorilor pregătirea unui Raport privind situaţia de referinţă, înainte de începerea operării instalaţiei sau înainte primei actualizării a autorizaţiei integrate de mediu, având în vedere posibilitatea poluării solului şi apelor subterane, cu asigurarea unei abordări integrate.
2. IED prevede că autorizaţiile integrate de mediu emise pentru operarea instalaţiilor industriale trebuie să conţină valori limită de emisie (VLE) bazate pe Cele mai Bune Tehnici Disponibile (BAT), aşa cum au fost definite de Directiva IPPC. Concluziile BAT, documente, adoptate de Comisia Europeană prin Decizii de punere în aplicare, care conţin informaţii referitoare la nivelul emisiilor asociate celor mai bune tehnici disponibile, trebuie să stea la baza stabilirii condiţiilor din autorizaţia integrată de mediu.
Comisia Europeană, prin Biroul European IPPC al Institutului pentru Studii Tehnologice Prospective din cadrul Centrului Comun de Cercetare al UE din Sevilia (Spania), asistă Statele membre şi operatorii în determinarea BAT. Biroul European IPPC coordonează schimbul de informaţii cu experţii din Statele membre şi propune spre adoptare şi publicare Comisiei Europene Concluziile BAT şi Documentul de Referinţă privind Cele Mai Bune Tehnici Disponibile (BREF).
3. Flexibilitatea permite autorităţilor competente pentru protecţia mediului ca în determinarea condiţiilor de autorizare să stabilească VLE mai puţin stricte în cazuri speciale în care evaluările de mediu demonstrează că atingerea emisiilor asociate aplicării celor mai bune tehnici disponibile ar duce la costuri ridicate, disproporţionate comparativ cu beneficiul de mediu. Autorităţile competente trebuie să motiveze aplicarea acestor VLE ţinând cont de caracteristicile tehnice ale instalaţiei, amplasarea geografică a acesteia şi condiţiile locale de mediu, inclusiv evaluările cost-beneficiu.
4. Directiva emisiilor industriale conţine prevederi referitoare la inspecţiile de mediu care se realizează prin implementarea unui sistem de inspecţii de mediu şi planuri de inspecţie, incluzând verificarea amplasamentului cel puţin o dată la 1 sau 3 ani. Periodicitatea inspecţiilor trebuie stabilită pe baza evaluării sistematice a riscurilor pentru mediu asociate instalaţiilor în cauză. In România autoritatea cu competenţe în inspecţia de mediu este Garda Naţională de Mediu şi structurile sale teritoriale.
5. Prevederile IED asigură participarea publicului la procesul decizional de emitere a autorizaţiilor integrate de mediu şi informarea lui cu privire la emiterea autorizaţiilor pentru instalaţii noi, pentru orice modificare substanţială a instalaţiei sau a condiţiilor unei autorizaţii.
Autoritatea competentă pune de asemenea la dispoziţia publicului detalii cu privire la măsurile luate de către operator la încetarea definitivă a activităţilor, precum şi rezultatele monitorizării emisiilor, aşa cum sunt prevăzute în temeiul condiţiilor de autorizare şi deţinute de către autorităţile competente.
Lista celor mai bune tehnici disponibile (BREF)
Pentru categoriile de activităţi prevăzute în Anexa 1 la Directiva 2010/75/UE (transpusă prin Legea 278/2013 privind emisiile industriale), precum şi pentru activităţile comune mai multor categorii (cum ar fi: monitorizarea, tratarea emisiilor gazoase şi a apelor uzate, eficienţa energetică, analiza cost beneficiu) Comisia Europeană adoptă şi publică Documente de Referinţa privind Cele Mai Bune Tehnici Diaponibile (BREF).
Cele mai bune tehnici disponibile – reprezintă stadiul de dezvoltare cel mai eficient şi avansat înregistrat în dezvoltarea unei activităţi şi a modurilor de exploatare, care demonstrează posibilitatea practică a tehnicilor specifice de a constitui referinţa pentru stabilirea valorilor-limită de emisie şi a altor condiţii de autorizare, în scopul prevenirii poluării, iar, în cazul în care nu este posibil, pentru a reduce, în ansamblu, emisiile şi impactul asupra mediului în întregul său:
a) tehnicile - se referă la tehnologia utilizată şi la modul în care instalaţia este proiectată, construită, întreţinută, exploatată, precum şi la scoaterea din funcţiune a acesteia şi, după caz, remedierea amplasamentului;
b) tehnici disponibile - acele tehnici care au înregistrat un stadiu de dezvoltare ce permite aplicarea lor în sectorul industrial respectiv, în condiţii economice şi tehnice viabile, luându-se în considerare costurile şi beneficiile, indiferent dacă aceste tehnici sunt sau nu realizate ori utilizate la nivel naţional, cu condiţia ca acestea să fie accesibile operatorului în condiţii acceptabile;
c) cele mai bune tehnici - cele mai eficiente tehnici pentru atingerea în ansamblu a unui nivel ridicat de protecţie a mediului în întregul său;
Mai jos este prezentată lista BREF-urilor pentru care este disponibilă şi o traducere în limba Română.
BREF-uri aflate inca in stadiul de schita Versiunea în Engleza Versiunea în Româna
Energy Efficiency Techniques (3,1 MB, draft) |
Inventare si Raportări către Comisia Europeană
Inventarul instalaţiilor (IPPC) - cap. II - IED
Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, în calitatea sa de autoritatea competentă pentru protecţia mediului la nivel naţional desemnată pentru coordonarea implementării prevederilor Directivei 2010/75/EU (IED) (transpusă prin Legea 278/2013 privind emisiile industriale), realizează anual inventarul instalaţiilor care cad sub incidenţa cap. II (IPPC):
- Inventarul naţional al instalaţiilor IPPC 2021
- Inventarul naţional al instalaţiilor IPPC 2018
- Inventarul naţional al instalaţiilor IPPC 2017
- Inventarul naţional al instalaţiilor IPPC 2016
- Inventarul naţional al instalaţiilor IPPC 2015
- Inventarul naţional al instalaţiilor IPPC 2014
- Inventarul naţional al instalaţiilor IPPC 2013
- Inventarul naţional al instalaţiilor IPPC 2012
- Inventarul naţional al instalaţiilor IPPC 2011
- Inventarul naţional al instalaţiilor IPPC 2010
- Inventarul naţional al instalaţiilor IPPC 2009
- Inventarul naţional al instalaţiilor IPPC 2008
Raportări la Comisia Europeană
In conformitate cu prevederile Art.72 din Directiva 2010/75/EU (IED) (transpus prin Art. 70 din Legea 278/2013 privind emisiile industriale), România are obligaţia să raporteze stadiul implementării la nivel naţional a dispoziţiilor Directivei 2010/75/EU (IED).
Raportările la Comisia Europeană se fac on-line, în baza Deciziilor de raportare emise de Comisie.
În prezent, raportările la Comisia Europeană se fac anual, conform Deciziei de punere în aplicare (UE) 2018/1135 a Comisiei din 10 august 2018 de instituire a tipului, formatului și periodicității informațiilor care sunt furnizate de către statele membre în scopul raportării cu privire la punerea în aplicare a Directivei 2010/75/UE a Parlamentului European și a Consiliului privind emisiile industriale, datele fiind încărcate în chestionarul on-line pus la dispoziție de Agenția Europeană de Mediu.
Conform obligațiilor ce revin României ca Stat Membru, au fost realizate către Comisia Europeană următoarele raportări:
• În anul 2008 a fost transmis un Raport cu date şi informaţii privind implementarea Directivei IPPC în cazul instalaţiilor existente pentru perioada 2004 – 2007;
• În anul 2009 a fost transmis pe baza Deciziei de punere în aplicare 2006/194/CE, Raportul privind implementarea prevederilor Directivei IPPC privind prevenirea şi controlul integrat al poluării, care pot fi vizualizate pe site-ul: http://cdr.eionet.europa.eu/ro/eu/ippc/colssghwq
• În anul 2012 a fost transmis pe baza Deciziei de punere în aplicare 2010/728/UE un Raport cu date și informații privind implementarea prevederilor Directivei IPPC privind prevenirea şi controlul integrat al poluării pentru perioada 2009-2011
• În anul 2014 a fost transmis pe baza Deciziei de punere în aplicare 2012/795/UE un Raport cu date și informații privind implementarea prevederilor Directivei IPPC privind prevenirea şi controlul integrat al poluării pentru perioada 7 ianuarie – 31 decembrie 2013
• În anul 2014 a fost transmis pe baza Deciziei de punere în aplicare 2011/631/UE un Raport cu date și informații privind implementarea prevederilor Directivei IPPC privind prevenirea şi controlul integrat al poluării pentru perioada 1 ianuarie 2012 – 31 decembrie 2013
• În anul 2017 a transmis în baza solicitării Comisiei Europene date și informații necesare elaborării studiului privind „profilul de ţară în domeniul emisiilor industriale” din cadrul unui proiect privind identificarea şi evaluarea situaţiei unor sectoare de activitate acoperite de Directiva 2010/75/UE privind emisiile industriale (IED)
• În anul 2017 a fost transmis pe baza Deciziei de punere în aplicare 2012/795/UE un Raport cu date și informații privind implementarea prevederilor Directivei IPPC privind prevenirea şi controlul integrat al poluării pentru perioada 2013-2016
• În anul 2019 a fost transmis pe baza Deciziei de punere în aplicare 2018/1135/UE un Raport cu date și informații privind implementarea prevederilor Directivei IED privind emisiile industriale pentru anul 2017
• În anul 2019 a fost transmis pe baza Deciziei de punere în aplicare 2018/1135/UE un Raport cu date și informații privind implementarea prevederilor Directivei IED privind emisiile industriale pentru anul 2018