Back

„Obtinere A.C. pentru construire PARK & RIDE Bartolomeu”, finantat prin Fonduri Europene, in cadrul Programului Operational Regional, Axa Prioritara 4, Domeniul de Interventie 4.1, Subdomeniul Centre Urbane

Ministerul Mediului

Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului

AGENŢIA PENTRU PROTECŢIA MEDIULUI BRAȘOV

 

 

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

Nr. ...  din ...

 

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de MUNICIPIUL BRASOV - SERVICIUL INVESTITII, cu sediul in jud.Brasov, localitatea Brasov, B-dul. Eroilor, nr.8, înregistrată la APM Brașov cu nr. 16212 din 16.10.2018, în baza:

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, aprobata cu cu modificǎri și completǎri prin Legea nr. 49/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;

și ca urmare a completărilor depuse la dosar cu nr. 16802/01.11.2018, nr. 4953/18.03.2019, nr. 4892/18.03.2019, nr. 5157/21.03.2019, nr. 5686/01.04.2019, nr. 5924,5803, 5911, 5848, 5913, 5912, 5914/02.04.2018 si nr. 6103/04.03.2019, autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Braşov decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 03.04.2019, că proiectul „Obtinere A.C. pentru construire PARK & RIDE Bartolomeu”, finantat prin Fonduri Europene, in cadrul Programului Operational Regional, Axa Prioritara 4, Domeniul de Interventie 4.1, Subdomeniul Centre Urbane, propus a fi realizat in jud. Brasov, mun. Brasov, Soseaua Cristianului, FN, CF nr. 140219, nr. cad. 140219, conform C.U. nr. 1081 din 04.05.2018, eliberat de Primăria Municipiului Brașov, nu se supune evaluarii impactului asupra mediului, nu se supune evaluarii adecvate si nu se supune evaluarii impactului asupra corpurilor de apa.  

 

    Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele pe baza carora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluarii impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1.  proiectul se încadreaza în prevederile Legii nr. 292/2018, privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului, Anexa nr. 2, pct.10 lit.b) proiecte de dezvoltare urbana, inclusiv constructia centrelor comerciale si a parcărilor auto publice;
  2. titularul și APM Brașov au mediatizat în presa locală cât și pe pagina web atât depunerea solicitării acordului cât și decizia etapei de încadrare;
  3. lipsa observațiilor din partea publicului interesat;
  4. în urma parcurgerii listei de control pentru etapa de încadrare și a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevăzute în Anexa 3 din Legea nr. 292/2018, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea impact semnificativ asupra mediului, din următoarele considerente:

 

  1. Caracteristicile proiectului:

            a) dimensiunea și conceptia întregului proiect:

Prin tema de proiectare, se propune o cladire cu patru nivele, doua subterane si doua supraterane (-2S+P+1E+Terasa Verde Circulabila). Volumetria cladirii rezulta din dispunerea intercalata a planseelor si din dispunerea rampelor de acces auto catre extremitati, pe laturile scurte ale cladirii. Cladirea va avea doua niveluri subterane deschise catre strada si catre un spatiu taluzat amenajat in trepte, cu zone verzi etajate si plantate.

Taluzurile vor fi sprijinite cu parapeti de tip gabion cu inaltimi variabile. Laturile deschise ale subsolurilor care vor deveni fatade vor fi protejate cu plase din sarma cu jardiniere si plante agatatoare pe toate cele doua niveluri subterane.

Parterul inalt este deschis in intregime si va fi amenajat pentru a permite parcarea unor autocare sau microbuze, parcarea automobilelor pentru persoane cu dizabilitati, a bicicletelor si motocicletelor. Tot la parter se vor amenaja grupuri sanitare pe sexe si o cabina pentru persoane cu dizabilitati. Terasa de peste etajul 1 devine ”a cincea fatada” fiind amenajat ca spatiu verde cu plante decorative, arbusti, banci din lemn si alei, pergola din lemn, etc. Structura din beton armat va fi lasata aparenta, nefinisata dar se va acorda o atentie speciala cofrajelor (textura, stereotomie, dispunere, etc).

Luând în considerare o utilizare medie a parcării de 750 autoturisme/zi, se estimează că emisiile de C02 vor fi reduse cu 1,5 tco2/zi respectiv 54 7,5 tC02/an.

Se propune realizarea unei parcări pe o suprafata totala de aproximativ 6.000 mp. Parcarea va avea o capacitate estimata de 717 de locuri de parcare incluzând locuri special amenajate pentru persoanele cu dizabilităţi, locuri amenajate pentru autovehiculele electrice cu facilităţi de reîncarcare a acumulatorilor, locuri de parcare pentru autocare şi microbuze precum şi spaţii pentru parcarea bicicletelor. Structura va include spaţii tehnice, 2 căi de acces (intrare) auto, 2 căi de acces (ieşire) auto şi o cale de acces (intrare-ieşire) pietonal dinspre terminalul de transport, grupuri sanitare etc.

Construcţia va fi dotată cu un sistem de acces automat, ce va asigura controlul accesului şi funcţionarea în siguranţă a circulaţiei, precum şi un sistem de gestionare smart, cu afişaj electronic, pentru informarea rapidă a utilizatorilor. Totodată, va exista şi un sistem de supraveghere video, pentru evitarea eventualelor incidente. În funcţie de posibilitatile tehnice, vor fi integrate şi alte sisteme electronice care sa faciliteze utilizarea structurii de tip „park&ride” şi integrarea cu serviciile de transport public.

Suprafaţa parcării va fi acoperită de dale ecologice, iar parcarea va fi împrejmuită printr­un gard „viu” format din arbori/arbuşti din specii perene.

Pentru reducerea amprentei de carbon, iluminatul se va realiza cu stâlpi de iluminat cu LED alimentaţi atât de la reţeaua clasică de curent, cât şi de la panouri fotovoltaice. Se va implementa un sistem de iluminat tip LED, controlat printr-un sistem de telegestiune. Nu se intervine asupra iluminatului public din zona.

Pentru stimularea utilizării bicicletei ca mijloc de deplasare în interiorul municipiului, va fi disponibil un sistem de parcare biciclete personale pentru utilizatorii structurii de tip „Park&Ride”.

ASIGURAREA CU UTILITĂȚI:

Alimentarea cu apă rece se face de la reţeaua publică, prin intermediul unei conducte PEHD Dn 40 montate îngropat, pe pat de nisip. Debitul pentru dimensionarea conductelor de apă rece s-a calculat conform STAS 1478/90 pe bază de echivalenţi. Conductele de alimentare cu apă rece la grupurile sanitare s-au prevăzut a se executa din ţeavă PP-R având diametre cuprinse între Dn20-Dn32.

Alimentarea cu apă caldă - Prepararea apei calde de consum se va face cu ajutorul boilerului electric 500 l. Se vor prevedea 6 panouri solare cu rolul de a încălzi apa din boiler. Ele se vor racorda la boiler prin conducte de Cu 35. Debitul pentru dimensionarea conductelor de apă caldă s-a calculat conform STAS 1478/90 pe bază de echivalenţi. Traseul conductelor de apă caldă este paralel cu cel al conductelor de apă rece. Condiţiile de montaj, depozitare, manipulare, transport şi izolare sunt similare cu acelea prevăzute în capitolul anterior pentru instalaţia de apă rece. După montare toate conductele de apă caldă şi rece trebuiesc spălate.

Canalizarea menajeră interioară - colectarea apelor uzate menajere provenite de la obiectele sanitare se va realiza cu conducte din tuburi de polipropilenă ignifugă pentru canalizare. Colectarea apelor uzate se va face prin tuburi montate în pardoseală, coloane montate în ghene, iar preluarea acestora se va face prin conducte montate pe lângă grinzi, la plafoane apoi vor fi deversate către reţeaua publică de canalizare menajeră.Se prevăd separatoare de hidrocarburi, pentru colectarea uleiurilor din parcare.

Organizarea de șantier: Organizarea de santier se va realiza pe o zona clar delimitata in incinta proprietatii, cu imprejmuire provizorie si nu va afecta restul proprietatii beneficiarului. Santierul nu se va desfasura in afara acestei zone.

            In interiorul santierului/zonei imprejmuite se vor amplasa toate elementele necesare santierului: containere-baraci pentru birou/vestiar/depozitarea materialelor marunte, bancurile de lucru, targile, schele, utilaje, etc., platforma de depozitare deseuri si grupuri sanitare ecologice amplasate la distanta fata de sursa de apa, containere pentru colectarea selectiva a deseurilor rezultate de pe santier.

            Tabloul electric pentru santier se va alimenta de la postul trafo existent, prin contorizare separata.

            Beneficiarul va asigura alimentarea cu apa a santierului printr-un racord contorizat separat.     

La iesirile din santier vor fiprevazute instalatii de curatat camioanele prevazute cu bazin si apa pentru curatarea rotilor acestora. Nu vor fi afectate proprietatile private invecinate sau domeniul public.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversitatii – nu este cazul;

d) productia de deșeuri – deșeurile de orice natură vor fi stocate selectiv în spații special destinate și predate către societăți specializate autorizate;

e) poluarea și alte efecte negative –

În perioada de construcţie, impactul proiectului asupra factorului de mediu aer constă în generarea de emisii de către utilajele utilizate. Ca urmare, vor fi luate toate măsurile in vederea limitarii generarii de praf, de catre prestatorul lucrarilor de constructii care va avea in vedere ca utilajele utilizate sa fie corespunzatoare din punct de vedere tehnic si sa nu genereze noxe peste limitele admise. Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita pentru imisii stabilite de Lg. nr. 104/2011 si STAS 12574/1987 si in valorile limita pentru emisii stabilite de Ord. nr. 462/1993 al MAPM, actualizat 2016;

Nivelul de zgomot se va incadra in limitele impuse de SR 10.009/2017. Se vor respecta  de asemenea  prevederile Ord. MS nr. 119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei, actualizat 2018.

f) riscul de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform informațiilor științifice – nu este cazul;

g) riscurile pentru sănătatea umanănu este cazul;

 

2. Amplasarea proiectelor:.

a) utilizarea actuala și aprobata a terenurilor

Amplasamentul investitiei este situat in intravilanul municipiuluii Brasov, pe Soseaua Cristianului, FN, teren in suprafata de 43225 mp. proprietate privata a Municipiului Brasov, conform CF 140219  Brasov cu folosinta actuala teren categoria curti, constructii, in conformitate cu C.U. nr. 1081 din 04.05.2018 emis de Primaria Municipiului Brașov.

b) bogatia, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zona și subteranulul acetuia – nu este cazul;

c) capacitatea de absorbtie a mediului natural, acordandu-se o atentie speciala următoarelor zone:

i) zonele umede, zone riverane, guri ale raurilor - nu este cazul;

ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

iii) zonele montane și forestiere – nu este cazul;

iv) rezervatii și parcuri naturale – nu este cazul;

v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: zone Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislatia privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei salbatice; zonele prevăzute de legislatia privind aprobarea planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III – a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor legislatiei din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul și marirea zonelor de protectie sanitara și hidrogiologica – nu este cazul;

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute de legislatia nationala și la nivelul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se considera ca exista astfel de cazuri- nu este cazul

vii) zone cu densitate mare a populatiei – nu este cazul;

          viii) peisajele și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic – nu este cazul;

 

3. Tipurile și caracteristicile impactului potential:

a) importanta și extinderea spatiala a impactului: aria geografica și numarul persoanelor afectate – nu este cazul;

b) natura impactului - nu este cazul;

c) natura transfrontiera a impactului – nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului – impact redus;

e) probabilitatea impactului – redusa, doar pe perioada executarii lucrărilor propuse prin proiect ;

f) debutul, durata, frecventa și reversibilitatea preconizate ale impactului – pe perioada executarii lucrărilor durata impactului va fi scurta.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate - nu este cazul;

h) posibilitatea de reducere efectiva a impactului – nu este cazul;

 

II. Motivele pe baza carora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluarii  adecvate, sunt următoarele:

  • proiectul nu intra sub incidenta OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei salbatice, cu modificarile și completarile ulterioare;

 

III. Motivele pe baza carora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluarii impactului asupra corpurilor de apa: - nu este cazul ;

  • proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 şi 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

Conditiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 cu modificările şi completările ulterioare, privind protecţia mediului;
  2. Pe tot parcursul execuție lucrărilor se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  3. Se va evita afectarea de către infrastructura temporară, creată în perioada de desfăşurare a proiectului, a altor suprafeţe decât cele pentru care a fost emisă prezenta aprobare de dezvoltare;
  4. Răspunderea pentru refacerea amplasamentului, drumurilor de acces și tehnologice, etc. revine în totalitate titularului de proiect;
  5. Se va respecta programul de lucru impus de Primaria Municipiului Brașov în concordanta cu programul de odihna a locuitorilor din zona în conformitate cu Legea nr. 61/1991 cu modificarile și completarile ulterioare, privind linistea publica, pe toata perioada de execuție a lucrărilor de construire;
  6. Se va acorda atenţie manevrării utilajelor în apropierea zonelor locuite; Se vor lua măsuri corespunzatoare de a nu degrada sau ocupa terenul din zona limitrofa;
  7. Deșeurile rezultate la faza de implementare a proiectului vor fi colectate selectiv, cu posibilităţi de eliminare/valorificare cu societăţi autorizate; vor fi evacuate ritmic, fără a bloca căile de acces pietonale și stradale;
  8. Se va evita depozitarea necontrolata a deșeurilor rezultate;
  9. Se va asigura salubrizarea zonei și mentinerea curateniei pe traseul drumurilor de acces, pe toata perioada realizarii lucrărilor;
  10. Se vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor și a deșeurilor rezultate în urma implementarii proiectului;
  11. Pentru evitarea poluarii accidentale cu materiale periculoase (scurgeri accidentale de combustibili, de ulei de motor), reparatiile mijloaceor de transport/utilajelor se vor executa doar la societati autorizate.
  12. Oprirea motoarelor tuturor vehiculelor aflate în stationare, în zona șantierului;
  13. Respectarea duratei de execuție a proiectului astfel încât disconfortul generat de poluarea fonică să fie cât mai redus ca timp;
  14.  În cazul unor poluări accidentale proiectantul şi constructorul răspund în solidar;
  15.  Nu se vor evacua ape uzate neepurate sau insuficient epurate în emisari naturali, canale de desecare, rigole stradale sau freatic atat pe perioada execuției lucrărilor cat și dupa aceasta;
  16. Se vor respecta prevederile HG 1756/2006 cu modificările și completările ulterioare privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot în mediu produs de echipamente destinate utilizării în exteriorul clădirilor, fiind admisă doar folosirea echipamentelor ce poartă inscripţionat în mod vizibil, lizibil și de neşters marcajul european de conformitate CE, însoţit de indicarea nivelului garantat al puterii sonore;
  17.  Transportul materialelor și transportul utilajelor grele se va realiza pe traseele stabilite, astfel încat sa nu creeze disconfort locuitorilor din zona;
  18.  Titularul proiectului raspunde pentru refacerea zonelor afectate de implementarea proiectului;
  19. Terenul afectat temporar de lucrări, va fi adus la starea iniţială de utilizare;
  20.  Organizarea de șantier va respecta obligatoriu măsurile specifice pentru reducerea şi/sau eliminarea efectelor generate de acestea asupra sănătăţii umane și mediului înconjurător. Se vor avea în vedere:

• împrejmuirea corespunzătoare a zonelor de lucru, montarea de avertizoare, etc;

• organizarea de șantier se va realiza astfel încât impactului generat de aceasta asupra factorilor de mediu locali pe timpul derulării lucrărilor prevăzute prin proiect să fie cât mai redus;

• organizarea de șantier va fi amenajată astfel încât să asigure facilităţile de bază conform prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construcţii, cu modificările și completările ulterioare (alimentarea cu energie electrică, alimentarea cu apă pentru asigurarea necesităţilor igienico–sanitare, facilităţi pentru depozitarea temporară a materialelor, facilităţi pentru personal (baracă birou, vestiare muncitori, punct prim ajutor), împrejmuire cu gard din panouri metalice pentru protecţia organizării de șantier și a vecinătăţilor), după caz;

• întreţinerea corespunzătoare a utilajelor/mijloacelor de transport utilizate în lucrările de construcţii în vederea evitării scurgerilor de combustibili și uleiuri uzate pe sol/apă și de alte substanţe toxice și periculoase;

• se interzice stocarea temporară și depozitarea carburanţilor și substanţelor periculoase în zona aferenta amplasamentului;

• în perioada de execuție a lucrărilor vor fi stabilite zone de parcare a autovehiculelor și a utilajelor utilizate;

 

În conformitate cu prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 privind protectia mediului, cu modificările și completările ulterioare - "Art. 15 alin (2) lit a - «Titularii proiectelor au obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actelor de reglementare, precum și asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii actelor de reglementare, înainte de realizarea modificării»;

Conform art. 21, alin.(4) din OUG. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările și completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului și a publicului revine titularului proiectului”.

          Conform prevederilor Legii nr. 292/2018 :

 - anexa 5, art. 43, alin. (3) la finalizarea proiectelor publice si private care au facut obiectul procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, autoritatea competenta pentru protectia mediului care a parcurs procedura verifica respectarea prevederilor deciziei etapei de incadrare;

 - anexa 5, art. 43 alin. (4) procesul - verbal intocmit in situatia prevazuta la alin. (3) se anexeaza si face parte integranta din procesul - verbal de receptie la terminarea lucrarilor.

 - anexa 5, art. 34, alin. (1) titularul de proiect are obligația de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, acordului de mediu și anterior emiterii aprobarii de dezvoltare;

 - anexa 5, art. 34, alin (2) notificarea prevazuta la alin. (1), insotita de raportul de verificare intocmit in conformitate cu prevederile art. 20 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 292/2018 de catre verificatorul de proiecte atestat in conditiile legii pentru cerinta esentiala D) igiena, sanatate si mediu inconjurator prevazuta la art. 3 din Ordinul ministrului dezvoltarii regionale si administratiei publice nr. 2264/2018 sau dupa caz de punctul de vedere al autoritatii competente emitente a aprobarii de dezvoltare conform art. 20 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 292/2018, se depune în termen de 10 zile de la data aparitiei necesitatii modificarii/extinderii;

 - art. 18, alin. (13 ) in cazul in care una dintre deciziile prevazute la alin. (8) si (9) nu se emite in termen de 5 ani de la emiterea acordului de mediu, titularul proiectului este obligat sa se adreseze autoritatii de mediu emitente in vederea confirmarii faptului ca acordul de mediu nu este depasit .

 

            Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procesului de evaluare a impactului asupra mediului, de evaluare adecvata si de evaluare asupra corpurilor de apa.

           Dupa intocmirea procesului verbal de constatare a respectarii tuturor conditiilor de realizarea a proiectului, aveti obligatia de a solicita si obtine revizuirea autorizatiei de mediu.

           Pentru legalitatea si autenticitatea documentelor depuse la dosar se face raspunzator titularul proiectului.

Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuției lucrărilor sau exploatării acestora.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii a A.P.M. Brașov se sanctioneaza conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar in situatia cand intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifica conditiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul  proiectului are obligatia de a notifica autoritatea competenta emitenta.

            Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.                                      

 

 

 

 

                                                 DIRECTOR EXECUTIV,

                                                      Ciprian BĂNCILĂ                                                                                        

                                                                                               

 

 

     

 

             SERVICIUL A.A.A,                                                                  ȘEF BIROU C.F.M.,

             Daniela BIRĂU                                                                          Sorin Hornoiu

    

      

                                                                                                   

             ÎNTOCMIT:                                                                               ÎNTOCMIT:

  Consilier Marius TESU                                                          Consilier Viorel MAREAN