Back

DECIZIA ETAPEI DE INCADARE „ Imbunatatire nivel de tensiune si modernizare LEA JET Parau” SFDEE ELECTRICA TRANSILVANIA SUD-SDEE BRASOV

                                      

Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului

Agenţia pentru Protecţia Mediului Brașov

 

 

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

                                            Nr. ..... din ....03.2018

 

 

Ca urmare a solicitarii de emitere a acordului de mediu adresate de  :  SFDEE ELECTRICA TRANSILVANIA SUD-SDEE BRASOV , cu sediul in jud. Brasov, municipiul Brasov, str. Pictor Luchian, nr. 25, înregistrată la APM Brasov cu nr.11968 din 27.07.2017, in baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,

şi ca urmare a completarii documentatiei cu nr.2240 din 08.02.2018, nr.2708 din19.02.2018 (solicitare electronica cu nr. 927 din 26.07.2017) autoritatea competenta pentru protectia mediului Brasov decide, ca urmare a consultarilor desfasurate in cadrul sedințelor Comisiei de Analiza Tehnica, din data de 12.03.2018, ca proiectul „ Imbunatatire nivel de tensiune si modernizare LEA JET Parau”, propus a fi realizat in jud. Brasov, comuna Parau, satul Parau. (C.U. nr. 29 din 11.10.2016 cu prelungirea valabilitatii pana la 12.10.2018, emis de Primaria Comunei Parau), nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluarii adecvate.

            Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

  1. proiectul intră sub incidenţa HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului  in Anexa 2, la  la pct. 13, lit.a) orice modificari sau extinderi, altele decat cele prevazute la pct.22 din anexa nr.1, ale proiectelor prevazute in anexa nr.1 sau in prezenta anexa, deja autorizate, executate sau in curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;
  2. titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;
  3. in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

1. Caracteristicile proiectului:

a) marimea proiectului

      Proiectul prevede lucrari de imbunatatirea nivelului de tensiune si de modernizare a retelelor electrice de distributie  din localitatea Parau:

  1. Lucrari pe medie tensiune si in zona posturilor de transformare
  2. Lucrari de joasa tensiune
  3. Sectionarea retelei de joasa tensiune
  4. Modernizare – demontare si refacere- bransamente aferente posturilor de transformare existente si proiectate din com. Parau

Lucrarile de modernizare au loc pe raza localitatii Parau si sunt pe domeniul public.

Date tehnice ale investitiei:

Pentru îmbunătăţirea parametrilor tehnici de funcţionare, a măsurilor de securitate şi de  protecţie în instalaţii, a indicatorilor de performanţă privind calitatea energiei electrice furnizată abonaţilor in comuna Parau, jud. Brasov, la parametrii corespunzători s-au prevăzut următoarele soluţii constructive:

  • montarea a unui  PTAB(nr.5) 20/0.4 kV – 160 KVA pentru scurtarea circuitelor foarte lungi şi aducerea acestora la aprox. 700 m lungime;
  • montarea a 1,40 km conductoare de aluminiu izolat tip torsadat de medie tensiune in comun cu LEA JT pentru alimentarea postului nou de transformare .
  • înlocuirea a 33 stâlpi de beton tip SE4;
  • înlocuirea a 5,092  km conductoare clasice din aluminiu neizolat cu 5,412 km cu conductoare de aluminiu izolat de tip torsadat cu izolație din polietilena reticulata (T2X), cu secțiuni de 35, 50, 70 mmp, având consumul general şi iluminatul public in acelasi fascicol de conductoare;
  • refacerea a 267 bransamente monofazate şi 27 branșamente trifazate cu conductoare de aluminiu izolat de tip torsadat 3x16mmp la cele monofazate şi  la cele trifazate cu secțiune de 16 mmp;
  • aducerea grupurilor de măsură la limita de proprietate prin montarea a 93 FDCS 1-4M si 17 FDCS 1T pe stâlpi (sau pe gard după caz) cu acces din domeniul public şi mutarea grupurilor de măsură in acestea;
  • realizarea protecţiei retelei electrice atât a celei aeriene de interes public cât şi a bransamentelor.

Prin lucrările de modernizare a reţelei electrice de joasă tesniune propuse, parametri tehnici – calitativi rezultaţi se încadrează în limitele admisibile, conform cu Codul tehnic al reţelelor electrice.

In circuitele cu lungimi mari ( peste 700 m ), la care rezultă curenţi de scurtcircuit relativ mici, se vor monta daca este cazul, cutii de selectivitate, astfel încât se realizează o protecţie selectivă a tuturor circuitelor electrice nou realizate, conform cu schemele electrice monofilare anexate documentației. Secționarea se va realiza prin cutii de secționare tipizate ( similare cutiilor de selectivitate ), siguranțele din aceasta cutii fiind scoase în funcționare normală ( siguranţe oarbe).

Prin lucrările de modernizare a reţelei electrice de joasă tensiune propuse, parametri tehnici – calitativi rezultaţi se încadrează în limitele admisibile, conform cu Codul tehnic al reţelelor electrice. Se depăşeşte lungimea circuitelor electrice de joasă tensiune pe unele tronsoane peste limitele indicate, dar se poate asigura funcţionarea normală şi protecţia acestora prin dimensionarea corespunzătoare a circuitelor şi realizarea unei protecţii selective, astfel încât şi pe aceste circuite sunt asiguraţi parametri tehnici – calitativi corespunzători.

Alimentarea iluminatului public se va realiza din posturile de transformare existente şi cel nou proiectat.

Suprafete de teren ocupate temporar: aprox. 564,44 mp.

Capacitati (in unitati fizice)

PTAB 100 KVA: 1 buc

Separator vertical 20 kV: 1 buc

Separator orizontal 20 kV: 2 buc

LES 0,4 kV: 0.32 km

LES 20 kV: 0.05 km

LEA 20 kV: 1.2 km

Stalpi LEA 20 kV: 28 buc

LEA 0,4 kV: 4.9 km

Stalpi LEA 0,4 kV: 33 buc

LES bransamente monofazate: 2.016 km

LES bransamente trifazate: 0.861 km

Bransamente: 290 buc

TDRI 1-8: 1 buc

Organizarea de santier:

Terenul se afla in intravilanul localitatii. Lucrarile se executa pe domeniului public.

Dupa executarea lucrarilor terenul se va nivela si se va aduce la starea initiala.

b) cumularea cu alte proiecte – nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale – nu este cazul;

d) productia de deseuri – deseurile rezultate in perioada de executie a proiectului (deseuri din constructii) vor fi valorificate/eliminate cu societati autorizate;

e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort –

În perioada de construcţie, impactul proiectului asupra factorului de mediu aer constă în generarea de emisii de către utilajele si mijloacele de transport utilizate. Ca urmare, vor fi luate toate măsurile in vederea limitarii generarii de praf, de catre prestatorul lucrarilor de constructii care va avea in vedere ca utilajele si mijloacele de transport utilizate sa fie corespunzatoare din punct de vedere tehnic si sa nu genereze noxe peste limitele admise. Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr. 462/1993 cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu Lg. nr. 104/2011;

Nivelul de zgomot se va incadra in limitele impuse de SR 10.009/2017. Se vor respecta  de asemenea  prevederile Ord. MS nr. 119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei.

f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate – lucrarile vor fi executate numai cu societati autorizate, astfel incat sa nu existe risc de accidente;

- prin proiect au fost luate toate masurile de siguranta astfel incat sa nu existe risc de accident; 

2. Localizarea proiectelor:

2.1. utilizarea existenta a terenului: terenul studiat se afla in intravilanul comunei Parau. Lucrarile se executa pe teren apartinand domeniului public; destinatia actuala a terenurilor este domeniul public, destinatie ce sa va mentine neschimbata si dupa efectuarea lucrarilor, in conformitate cu C.U. nr. 29 din 11.10.2016 cu prelungirea valabilitatii pana la 12.10.2018, emis de Primaria Comunei Parau.

2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora – nu este cazul;

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite – nu este cazul;

d) parcurile si rezervatiile naturale – nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc. – nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica – nu este cazul;

g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite – nu este cazul;

h) ariile dens populate:

Lucrarile au loc in intravilanul localitatii, pe domeniul public al comunei.

3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate –  nu este cazul;

b) natura transfrontiera a impactului – nu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactului – impact redus;

d) probabilitatea impactului – redusa, doar pe perioada executarii lucrarilor de constructii;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactului – pe perioada executarii lucrarilor durata impactului va fi scurta.

II. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare adecvata, sunt urmatoarele:

-proiectul nu intra sub incidenta OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare;

-proiectul propus nu necesita parcurgerea etapelor  procedurii de evaluare adecvata.

            Conditiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005, aprobată prin Legea nr. 265/2006 cu  modificările şi completările ulterioare, privind protecţia mediului;
  2. Deşeurile rezultate pe parcursul derulării lucrărilor de execuție vor fi colectate selectiv, cu posibilităţi de eliminare/valorificare cu societăţi autorizate; vor fi evacuate ritmic, fără a bloca căile de acces pietonale şi stradale;
  3. Se vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor şi a deşeurilor rezultate pe parcursul execuției lucrărilor;
  4. Pe tot parcursul execuţie lucrărilor se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  5. Se va evita afectarea de către infrastructura temporară, creată în perioada de desfăşurare a proiectului, a altor suprafeţe decât cele pentru care a fost emisă prezenta aprobare de dezvoltare;
  6. Drumurile de acces şi tehnologice, toate zonele a căror suprafaţă (învelişul vegetal) a fost afectată, vor fi refăcute şi vor fi redate folosinţelor iniţiale;
  7. Terenul afectat temporar de lucrări, va fi adus la starea iniţială de utilizare;
  8. Răspunderea pentru refacerea amplasamentului, drumurilor de acces și tehnologice, etc. revine în totalitate titularului de proiect.
  9. Se va acorda atenţie manevrării utilajelor în apropierea zonelor locuite; Se  vor lua masuri corespunzatoare de a nu degrada sau ocupa terenul din zona limitrofa.
  10. In vederea mentinerii calitatii aerului, in parametrii optimi, in zona amplasamentului, se vor respecta urmatoarele conditii:
  • utilizarea apei, pentru suprimarea prafului, in cantitatile, frecventa si proportiile necesare, in zona de lucru, la sfarsitul fiecarei saptamani de lucru, daca nu se vor desfasura operatiuni active mai mult de doua zile consecutiv;
  • pe spatiile verzi, acolo unde, pentru efectuarea lucrarilor, s-a indepartat stratul vegetal, la finalizarea acestora, vegetatia va fi replantata;
  • minimizarea activitatilor generatoare de praf (taiere, spargerea betonului, etc.);
  • folosirea de perdele de protectie pentru acoperirea cladirilor aflate in constructie;
  • se vor lua masuri de acoperire, ingradire, inchidere a stocurilor de materiale de

constructie sau deseuri, pentru prevenirea imprastierii cauzata de vant;

  • curatarea/spalarea rotilor vehiculelor care ies de pe santier;
  • oprirea motoarelor tuturor vehiculelor aflate in stationare, in zona santierului;
  1. Respectarea duratei de execuţie a proiectului astfel încât disconfortul generat de poluarea fonică să fie cât mai redus ca timp;
  2. Vor fi luate  măsuri pentru limitarea vibratiilor  produse de sapatura   prin  utilizarea  de  tehnologii performante  de executie și  de fundare, în vederea  incadrarii valorilor parametrilor vibratiilor in limitele admisibile stabilite de SR 12025-2/94;
  3. Se vor lua măsuri și se vor realiza, dacă este cazul,  lucrări (ziduri) de sprijin pentru evitarea alunecărilor/surpărilor de teren;
  4. Se vor respecta prevederile HG 1756/2006 cu modificările şi completările ulterioare privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot în mediu produs de echipamente destinate utilizării în exteriorul clădirilor, fiind admisă doar folosirea echipamentelor ce poartă inscripţionat în mod vizibil, lizibil şi de neşters marcajul european de conformitate CE, însoţit de indicarea nivelului garantat al puterii sonore;

            In conformitate cu prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 privind protectia mediului, cu modificările si completările ulterioare - "Art. 15 alin (2) lit a - «Titularii proiectelor au obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actelor de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii actelor de reglementare, înainte de realizarea modificării»;

            Conform art. 21, alin.(4) din OUG. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

            La finalizarea fiecarei etape a investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

            Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii a A.P.M. Brașov atrage după sine suspendarea şi/sau anularea acesteia, după caz, conform prevederilor legale.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

Conform prevederilor OM 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

Prezenta decizie poate fi contestata, in conformitate cu prevederile HG nr. 445/2009 si ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

    Sorin HORNOIU                                                                                       

                                                                                                    SERVICIUL A.A.A,  

                                                                                            Daniela BIRAU

                                                                                                     

   INTOCMIT:

Cons.  Teodora MUNTEANU