Back

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE „Imbunatatire nivel tensiune LEA 0,4 kv PTA12 Poiana Marului, localitatea Poiana Marului, judetul Brasov” S.F.D.E.E. ELECTRICA DISTRIBUTIE TRANSILVANIA SUD S.A.

                                      

Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului

Agenţia pentru Protecţia Mediului Brașov

 

 

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

                                            Nr. ..... din ....04.2018

 

 

Ca urmare a solicitarii de emitere a acordului de mediu adresate de : S.F.D.E.E. ELECTRICA DISTRIBUTIE TRANSILVANIA SUD S.A. prin S.C. RUXEL, cu sediul in jud. Brasov, municipiul Brasov, str. Pictor Luchian, nr. 25, înregistrată la APM Brasov cu nr. 13414 din 23.08.2017, in baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,

şi ca urmare a completarii documentatiei cu nr.18455 din 14.11.2017, nr.1195 din 23.01.2018 si nr.5356 din 02.04.2018 (solicitare electronica cu nr. 1377 din 29.09.2017) autoritatea competenta pentru protectia mediului Brasov decide, ca urmare a consultarilor desfasurate in cadrul sedinței Comisiei de Analiza Tehnica, din data de 10.04.2018, ca proiectul „Imbunatatire nivel tensiune LEA 0,4 kv PTA12 Poiana Marului, localitatea Poiana Marului, judetul Brasov”, propus a fi realizat in jud. Brasov, com. Poiana Marului si Sinca Noua (C.U. nr.315 din 19.12.2016, cu prerlungirea valabilitatii pana la 19.012.2018 emis de Consiliul Judetean Brasov), nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluarii adecvate.

            Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

  1. proiectul intră sub incidenţa HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului  in Anexa 2, la  la pct. 13, lit.a) orice modificari sau extinderi, altele decat cele prevazute la pct.22 din anexa nr.1, ale proiectelor prevazute in anexa nr.1 sau in prezenta anexa, deja autorizate, executate sau in curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;
  2. titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;
  3. in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

1. Caracteristicile proiectului:

a) marimea proiectului

  Proiectul propus prevede sistematizarea, modernizarea si securizarea bransamentelor din localitatea Poiana Marului - satul Paltin si totodata imbunatatirea nivelului de tensiune al retelei de distributie de 0.4 kV aferenta PTA12. Proiectul este situat in intravilanul localitățiii Poiana Marului – SAT PALTIN, pe teren aparținând domeniului public si privat.

Traseul LES 20 kV proiectate, posturile de transformare PTA12 existent si PTAB22 si PTA21 proiectate, LES 0,4 kV proiectate, LEA 0,4 kV modernizate, respectiv dezafectarea LEA 0,4 kV în vederea realizării lucrării de reconductorare, modernizarea și sistematizarea branșamentelor din LEA 0,4 kV aferente PTA12 Paltin, loc. Poiana Mărului, traversează zone ale UAT Poiana Mărului si UAT Sinca Noua, astfel:

  • Poiana Mărului: DC106B si DC106A
  • Sinca Noua: DC 106B

Prin investitia propusa se prevede realizarea urmatoarelor lucrari:   

              - lucrari de modernizare la PTA12 Poiana Marului;

              - montarea a doua noi posturi de transformare, unul in anvelopa (PTAB 22, 20/0,4kV – 50kVA) si unul aerian(PT 21, 20/0,4kV – 50kVA), situate pe domenii private, cu acces din domeniul public. Acestea vor prelua o parte din consumatorii actuali ai PTA12, prin realizarea de injectii de tensiune in reteaua jt existenta;

              - racordarea acestor doua posturi de transformare proiectate se va face prin LES 20kV pozata pe marginea DJ106A, care va fi racordata la LEA 20kV existenta, inaintea separatorului de post al PTA12, printr-un separator tripolar de exterior, in montaj vertical. LES 20kV proiectata are o lungime de aproximativ 2,5 km in total, 1150m de langa PTA12 existent pana la PTAB 22 proiectat si 1350m de la PTAB 22 pana la PTA 21 proiectat.

              - inlocuirea retelelor aeriene existente cu retele trifazate cu cablu torsadat;

              - inlocuirea stalpilor din lemn cu stalpi din beton;

              - montarea de cutii de separatie si selectivitate;

              - inlocuirea cutiilor de distributie metalice cu cutii de distributie din policarbonat;

              - realizarea de prize de pamant noi sau imbunatatirea celor existente, la toti abonatii din zona.

Se vor reface toate bransamentele necorespunzatoare, racordate la retelele de mai sus, cu conductoare coaxiale CCBYY 2x10, pentru bransamente monofazice si TYIR 3x16+25mm2, la bransamentele trifazice. La acesti consumatori, se vor monta si BMPM si BMPT noi, in exteriorul cladirilor, in care se vor muta contoarele de energie electrica, astfel incat, sa se poata face citirea consumurilor, fara solicitarea accesului pe domeniul privat.

Traseul retelelor unde se schimba conductoarele LEA jt, este cel existent, iar traseul LES 20kV si LES 1kV proiectate, se desfasoara de-a lungul DJ106A si a drumurilor publice comunale, existente in zona. Traversarea DJ106A se face in profil tipizat „T”, prin tub PVC 150mm inglobat in pat de beton, la o adancime de 1,5m.

Suprafata totala a terenurilor necesara realizarii investitiei propuse este de 2787 mp.

Organizarea de santier:

Nu este cazul.

b) cumularea cu alte proiecte – nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale – nu este cazul;

d) productia de deseuri – deseurile rezultate in perioada de executie a proiectului  vor fi valorificate/eliminate cu societati autorizate;

e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort –

În perioada de executie, impactul proiectului asupra factorului de mediu aer constă în generarea de emisii de către utilajele si mijloacele de transport utilizate. Ca urmare, vor fi luate toate măsurile in vederea limitarii generarii de praf, de catre prestatorul lucrarilor de executie care va avea in vedere ca utilajele si mijloacele de transport utilizate sa fie corespunzatoare din punct de vedere tehnic si sa nu genereze noxe peste limitele admise. Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr. 462/1993 cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu Lg. nr. 104/2011;

Nivelul de zgomot se va incadra in limitele impuse de SR 10.009/2017. Se vor respecta  de asemenea  prevederile Ord. MS nr. 119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei.

f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate – lucrarile vor fi executate numai cu societati autorizate, astfel incat sa nu existe risc de accidente;

- prin proiect au fost luate toate masurile de siguranta astfel incat sa nu existe risc de accident; 

2. Localizarea proiectelor:

2.1. utilizarea existenta a terenului: terenul studiat se afla pe teritoriile administrative ale comunelor Poiana Marului si Sinca Noua, in intravcilanul localitatilor poiana Marului si Paltin, precum si in extravilan, domeniul public si privat; destinatia actuala a terenurilor afectate de viitoarea investitie,  conform PUG: domeniu public si terenuri cu diverse destinatii, in conformitate cu C.U. nr. 315 din 19.12.2016 cu prelungirea valabilitatii pana la 19.12.2018,   emis de Consiliul Judetean Brasov.

2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora – nu este cazul;

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite – nu este cazul;

d) parcurile si rezervatiile naturale – nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc. – nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica – nu este cazul;

g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite – nu este cazul;

h) ariile dens populate - nu este cazul

3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate –  nu este cazul;

b) natura transfrontiera a impactului – nu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactului – impact redus;

d) probabilitatea impactului – redusa, doar pe perioada executarii lucrarilor;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactului – pe perioada executarii lucrarilor durata impactului va fi scurta.

II. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare adecvata, sunt urmatoarele:

-proiectul nu intra sub incidenta OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare;

-proiectul propus nu necesita parcurgerea etapelor  procedurii de evaluare adecvata.

            Conditiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005, aprobată prin Legea nr. 265/2006 cu  modificările şi completările ulterioare, privind protecţia mediului;
  2. Se vor respecta prevederile Avizului de Gospodarire a apelor nr.61 din 28.03.2018 emis de SGA Brasov;
  3. Lucrarile se vor executa etapizat (zilnic) si se vor reface tronsoanele afectate;
  4. Refacerea cailor de acces pietonale si stradale precum si accesul proprietarilor la imobile. Lucrarile propuse nu vor ingreuna circulatia auto si pietonala, fiind semnalizate corespunzator.
  5. Deşeurile rezultate pe parcursul derulării lucrărilor vor fi colectate selectiv, cu posibilităţi de eliminare/valorificare cu societăţi autorizate; vor fi evacuate ritmic, fără a bloca căile de acces pietonale şi stradale;
  6. Se vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor şi a deşeurilor rezultate pe parcursul execuției lucrărilor;
  7. Pe tot parcursul execuţie lucrărilor se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  8. In cazul unor poluari accidentale titularul proiecului si constructorul/executantul vor raspunde in solidar.
  9. Se va evita afectarea de către infrastructura temporară, creată în perioada de desfăşurare a proiectului, a altor suprafeţe decât cele pentru care a fost emisă prezenta aprobare de dezvoltare;
  10. Drumurile de acces şi tehnologice, toate zonele a căror suprafaţă (învelişul vegetal) a fost afectată, vor fi refăcute şi vor fi redate folosinţelor iniţiale;
  11. Terenul afectat temporar de lucrări, va fi adus la starea iniţială de utilizare;
  12. Răspunderea pentru refacerea amplasamentului, drumurilor de acces și tehnologice, etc. revine în totalitate titularului de proiect.
  13. Se va acorda atenţie manevrării utilajelor în apropierea zonelor locuite; Se  vor lua masuri corespunzatoare de a nu degrada sau ocupa terenul din zona limitrofa.
  14. Respectarea duratei de execuţie a proiectului astfel încât disconfortul generat de poluarea fonică să fie cât mai redus ca timp;
  15. Vor fi luate  măsuri pentru limitarea vibratiilor  produse de sapatura   prin  utilizarea  de  tehnologii performante  de executie și  de fundare, în vederea  incadrarii valorilor parametrilor vibratiilor in limitele admisibile stabilite de SR 12025-2/94;
  16. Se vor lua măsuri și se vor realiza, dacă este cazul,  lucrări (ziduri) de sprijin pentru evitarea alunecărilor/surpărilor de teren;
  17. Se vor respecta prevederile HG 1756/2006 cu modificările şi completările ulterioare privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot în mediu produs de echipamente destinate utilizării în exteriorul clădirilor, fiind admisă doar folosirea echipamentelor ce poartă inscripţionat în mod vizibil, lizibil şi de neşters marcajul european de conformitate CE, însoţit de indicarea nivelului garantat al puterii sonore;

            In conformitate cu prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 privind protectia mediului, cu modificările si completările ulterioare - "Art. 15 alin (2) lit a - «Titularii proiectelor au obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actelor de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii actelor de reglementare, înainte de realizarea modificării»;

            Conform art. 21, alin.(4) din OUG. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

            La finalizarea fiecarei etape a investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

            Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procesului de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea procedurii de evaluare adecvata.

Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

Nerespectarea prevederilor prezentului acord de mediu se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului, in conditiile in care nu intervin modificari ale datelor care au stat la baza emiterii ei.

Conform prevederilor OM 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

Prezenta decizie poate fi contestata, in conformitate cu prevederile HG nr. 445/2009 si ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

    Sorin HORNOIU                                                                                       

                                                                                                    SERVICIUL A.A.A,  

                                                                                            Daniela BIRAU

                                                                                                     

   INTOCMIT:

Cons.  Teodora MUNTEANU