Back

Decizie incadrare DUMBRAVITA Canalizare si statie epurare

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

Nr. 592 din 30.10.2017

 

            Ca urmare a solicitarii de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA DUMBRAVITA cu sediul in Jud. Brasov, comuna Dumbravita, satul Dumbravita, str.Mare, nr.1176,  înregistrată la APM Brasov cu nr.16303/10.10.2017, nr. elo 1435 din 10.10.2017, completari sub nr.16940 din 19.10.2017,  in baza:

  • HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobata prin Legea nr. 49/2011

autoritatea competenta pentru protectia mediului Brasov decide, ca urmare a consultarilor desfasurate in cadrul sedintei Comisiei de Analiza Tehnica, din data de 20.10.2017, ca proiectul „CANALIZARE COMUNA DUMBRAVITA SI SATUL VLADENI, JUDETUL BRASOV”- FAZA Studiu de Fezabilitate, propus a se realiza cu fonduri PNDL, in satele Dumbravita si Vladeni , intravilan si extravilan, (Certificat de Urbanism nr.145/05.09.2017 emis de Primaria  Comunei Bran), nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluarii adecvate.

           

            Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

- proiectul intră sub incidenţa HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului in Anexa 2 pct.10 d) proiecte de dezvoltare urbana... coroborat  cu pct.11 c) statii pentru epurarea apelor uzate, altele decat cele prevazute in anexa, nr. 1;

-Directiva 91/271/CEE privind epurarea apelor uzate prevede: colectarea, epurarea şi evacuarea apelor uzate sã se facã pe aglomerari umane la termenele limita stabilite în angajamentele rezultate din procesul de negocieri al capitolului 22-Mediu-Calitatea Mediului - Guvernul României;

- titularul a mediatizat in presa locala si APM Brasov pe pagina web atat solicitarea de obtinere a acordului de mediu, cat si decizia de continuare a procedurii privind emiterea aprobarii de dezvoltare a proiectului;

- lipsa observatiilor din partea publicului interesat;

- in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

1. Caracteristicile proiectului:

a) marimea proiectului –  

Situatia existentă:

Comuna Dumbravita, compusa din localitatea Dumbravita si localitatea Vladeni, are in prezent o populatie de 5153 locuitori. Alimentarea cu apa se realizeaza prin cismele stradale sau amplasate in curti, doar pentru localitatea Dumbravita si deserveste in prezent un numar de 3927 locuitori.

Alimentarea cu apa a localitatii Vladeni este in curs de executie.

Comuna Dumbravita nu detine sistem centralizat de canalizare, evacuarea apelor uzate provenite de la gospodarii se realizeaza prin sisteme individuale in bazine vidanjabile.

Situatia propusă:

  • Retea de canalizare menajera in localitatea Vladeni in lungime de 8782 m.

Reteaua de canalizare va fi proiectată în sistem separativ si se va executa pe toate strazile localității Vlădeni cu conducte din PVC KG cu De 150-315 mm.

In traseu , reteaua de canalizare si colectorul de canalizare de la Vladeni la Dumbravita, va avea :

-110 camine de vizitare

-3 subtraversari ale drumului judetean DJ 112C

-6 subtraversari pr. Hamaradea si afluenti

-3 statii de pompare

Colectorul de canalizare  Vlădeni – Dumbrăvița, în lugime de 4109 m  va avea 10 cămine de vane.

  • Retea de canalizare menajera in localitatea Dumbravita in lungime de 18362 m.

Reteaua de canalizare va fi proiectată în sistem separativ si se va executa pe toate strazile localității Dumbravita cu conducte din PVC KG cu De 150-315 mm.

In traseu, reteaua de canalizare si colectorul de canalizare de la Dumbravita  la statia de epurare, va avea :

-336 camine de vizitare

-4 subtraversari ale drumului judetean DJ 112C

-7 subtraversari ale afluentilor pr. Homorod(Ciucas)  din localitatea Dumbravita.

-4 statii de pompare

Colectorul de canalizare  Dumbravita-Statie de epurare, în lungime de 663 m  va avea  2 cămine de vane.

-statie de epurare mecano-biologica amplasata la cca 663 m de localitatea Dumbravita.

-conducta de evacuare ape epurate din statia de epurare in pr. Homorod (Ciucas) realizata din conducte PVC Dn 300 mm in lungime de 1000 m, va subtraversa pr. V. Ursului si DJ 112C.

b) cumularea cu alte proiecte – nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale – nu este cazul;

d) productia de deseuri –la urmatoarea faza de proiectare se  va detalia acest capitol.

e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort: la urmatoarea faza de proiectare se  va detalia acest capitol.

f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate – la urmatoarea faza de proiectare se  va detalia acest capitol.

2. Localizarea proiectelor:

2.1. utilizarea existenta a terenului – Terenul afectat de lucrari este situat pe teritoriul administrativ al comunei Dumbravita, intravilan si extravilan localitatea Dumbravita si localitatea Vladeni. Destinatia actuala a terenurilor este domeniu public, conform aviz Primaria Dumbravita nr. 549/05.10.2017 si Certificat de Urbanism nr. 380 din 06.10.2017 eliberat de Consiliul Judetean Brasov.

2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora – nu este cazul;

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite – nu este cazul;

d) parcurile si rezervatiile naturale – nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc. – nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare,prin HG nr. 1284/2007 privind declararea ariilor de protectie speciala avifaunistica ca parte integranta  a retelei ecologice europene Natura 2000 in Romania, modificata si completata cu HG nr. 971/2011, prin Ord.MMDD nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturala protejata a siturilor de importanta comunitara modificat de Ord.MMP nr. 2387/2011,  zonele prevazute prin legea nr.5/2000 privind aprobarea planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica – proiect partial in ROSPA0037 Dumbravita –Rotbav- Magura Codlei;

g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite – nu este cazul;

h) ariile dens populate – lucarile se vor derula  partial in intravilanul localitatilor Dumbravita  si Vladeni,domeniu public;

i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica – nu este cazul.

           

               3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate – masurile prevazute prin proiect tehnic, ce se va depune ulterior, vor asigura protectia factorilor de mediu si protectia factorului uman;

b) natura transfrontiera a impactului – nu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactului – se vor stabili dupa prezentarea proiectului tehnic;

d) probabilitatea impactului – se va stabili dupa prezentarea proiectului tehnic;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactului – se va stabili dupa prezentarea proiectului tehnic.

 

II. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare adecvata, sunt urmatoarele: -proiectul propus intră sub incidenţa O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare.

Lucrarile se vor desfasura partial in aria naturala protejata Natura 2000-ROSPA0037-Dumbravita-Rotbav-Magura Codlei.

-Beneficiarul a obtinut aviz favorabil  nr.11629 din 23.10.2017 si nr. 1296 din 23.10.2017 de la  custozii Sitului  amintit, Societatea Ornitologica Romana si Sc Doripesco SA  doar pentru studiul de fezabilitate al proiectului : CANALIZARE COMUNA DUMBRAVITA SI SATUL VLADENI, JUDETUL BRASOV” ;

-La urmatoarea faza de proiectare, Compartimentul CFM al APM Brasov, prin punctul de vedere nr. 16940 din 25.10.2017 solicita refacerea capitolului X Biodiversitate  din memoriu de prezentare conform Anexei 5 a ORD MMP 135/2010 care va cuprinde şi informaţiile  prevăzute în Ghidul metodologic privind evaluarea adecvată (Ord.MMP 19/2010)  deoarece la Studiul de Fezabilitate prezentat nu este evidentiat impactul proiectului asupra ariei de protectie avifaunistica.

Conditiile de realizare a proiectului:

  • se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare, precum si  condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate in promovarea investitiei;
  • beneficiarul va solicita si obtine un nou aviz de gospodarire a apelor, la faza DTAC, in conformitate cu prevederile Ordinului 799 din 2012, avand in vedere ca Avizul de gospodarire a apelor  pentru situatie exceptionala nr. 257 din 23.10.2017 emis de SGA Brasov,este valabil numai pentru finantare si promovarea investitiei conform Ordinului ministrului mediului si gospodaririi apelor nr. 662/2006, art. 7, si nu poate fi folosit pentru obtinerea autorizatiei de constructie;
  • execuţia lucrãrilor prevazute a se realiza nu va pune în pericol lucrãrile existente din albiile şi malurile cursurilor de apã precum şi execuţia altor lucrãri hidrotehnice necesare în viitor.

-conform Legii Apelor nr 107 din1996 cu modificarile si completarile ulterioare , art 49, al .(1) „se interzice amplasarea in zona inundabila a albiei majore si in zonele de protectie a cursurilor de apa de noi obiective economice sau sociale”;

-beneficiarul va solicita  un nou aviz al  custodelui  ariei naturale protejate in etapa de proiect tehnic, avand in vedere ca Avizul   nr.11629 din 23.10.2017 si nr. 1296 din 23.10.2017  emis de custozii sitului Natura 2000-ROSPA0037-Dumbravita-Rotbav-Magura Codlei, Societatea Ornitologica Romana si SC Doripesco SA   este valabil numai pentru solicitare in vederea finantarii proiectului, cu conditiile:

-se va respecta in proiectul tehnic de executie termenele, traseele si locatiile prevazute in prezentul proiect;

-se  va urmari  modul de functionare al statiei de epurare ce va deversa apele epurate in paraul Ursului  prin monitorizarea calitatii apelor epurate, conform legislatiei in vigoare ;

           Conform art. 21, alin.(4) din Oug. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

Conform prevederilor Ordinului MMP 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

Prezenta decizie se emite in vederea pomovarii si finantarii lucrarilor prevazute in aceasta.

Titularul va solicita si obtine revizuirea prezentei Decizii de  incadrare la urmatoarea faza de proiectare ( proiect tehnic)  dupa stabilirea solutiilor tehnice de realizare a proiectului aprobate prin  noul act de reglementare emis de SGA Brasov , dupa  obtinerea unui nou aviz  emis de custozii arie naturale protejate si inainte de obtinerea aprobarii de dezvoltare (autorizatia de construire).

Proiectul propus nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si ale procedurii de evaluare adecvată.

            La finalizarea investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

            Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

           Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sanctioneaza conform prevederilor legale in  vigoare.

    Prezenta decizie poate fi contestata, in conformitate cu prevederile HG nr. 445/2009 si ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

DIRECTOR EXECUTIV,

Sorin HORNOIU

                                                                                              

 SERVICIUL  A.A.A.,                                                                      SEF  BIROU C.F.M.,

Alexandrina VASILE                                                                           Mirela MOISA

                                                                                                                                 

     

         INTOCMIT:                                                                                       INTOCMIT:                                                                                   

      Liliana BARBU                                                                                George MUSAT