Back

Decizie incadrare VOILA- sat VOIVODENI retele centralizate

 


DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

 

Nr.568  din  25.10.2017

 

Ca urmare a solicitarii de emitere a acordului de mediu adresata de COMUNA VOILA prin Primar Osalciuc Gheorghe Marian cu sediul in Jud. Brasov, com. Voila, sat Voila, str.Principala, nr.124, ,  înregistrată la APM Brasov cu nr.13664/30.08.2017, nr. elo 989 din 24.08.2017,completari sub nr. 16377 din 11.10.2017 si nr. 17006 din 20.10.2017,  in baza

 Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;

O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei salbatice, cu modificările şi completările ulterioare, aprobata cu Legea nr. 49/2011

           Autoritatea competentă pentru protecţia mediului Brasov decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei CAT din data de 16.10.2017 că pentru proiectul, „Retea de canalizare menajera in satul Voivodeni, comuna Voila”, propus a  se implementa cu fonduri prin PNDL, in Jud. Brasov, com. Voila, sat Voivodeni , intravilan si extravilan,  (Certificat de Urbanism nr.19 din 24.08.2017 emis de Comuna Voila), nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

    Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

  • proiectul intră sub incidenţa HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, Anexa 2 pct. 13 a) orice modificari sau extinderi, ale proiectelor  executate sau in curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului coroborat cu pct. 10 d) proiecte de dezvoltare urbana...;
  • titularul  si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare, nu au fost inregistrate sesizari.
  • in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

 

1.Caracteristicile proiectului 

a) marimea proiectului –

Situatia existenta

In prezent, satul Voivodeni dispune numai de sistem centralizat de alimentare cu apa potabilaa populatiei din reteauaSC APA-CANAL SA Sibiu- Sucursala Exploatare Fagaras.In sat nu exista un sistem centralizat de canalizare, evacuarea apelor uzate menajere, provenite de la gospodarii si obiectivele socio-economice se realizeazaprin solutii individuale in bazine etanse, vidanjabile.

Situatia propusa

Realizarea unei retele centralizate de canalizare menajera , in localitatea Voivodeni cu racordare la statia de epurare existenta a comunei Voila.

Lucarile prevazute in proiect, lafazade Studiu de Fezabilitate , sunt:

  • Realizarea unei retele centralizata de canalizare in satul Voivodeni, din conducte PVC-KG Dn 200 mm, in lungime L=5176 m si din conducte PVC-KG Dn 250 mm, in lungime L=4875 m;
  • Realizarea unei conducte de refulare HDPE Dn 90 mm , in lungime totala L=61 m;
  • Realizarea a doua statii de pompare ape uzate menajere (1a+1r);
  • Amplasare camine de vizitare pe reteaua de canalizare menajera ( 213 buc);
  • Realizarea unui camin record  la reteaua centralizata de canalizare a satului  Voila cu descarcare in statia de epurare existenta in satul Voila.

Reteaua de canalizare propusa va prelua numaiapele uzate menajere apele uzate menajere provenite din gospodarii si unitatile social-culturale.

Apele pluviale sunt preluate prin santurile existente si rigolele amplasate la marginea drumurilor.Parte din aceste ape se infiltreaza direct in soliar alta parte ajung in pr. Radacini.

Statia de epurare existenta din localitatea Voila este de tipul ADIPUR 1000 Le cu Q.max 150mc/zi este utilizata in proportie de 20% ( statia detine Autorizatia de gospodarire a apelor  emisa  de  S.G.A. Brasov  nr. 138 din 31.10.2016 si Autorizatia de mediu nr. 268 din 02.10.2009).

Pe lungimea totala a retelelor (10051 m) vor fi realizate un numar de 213 de camine de vizitare si inspectie din tuburi de beton prefabricatsau PVC, cu un diametru a camerei de lucru de 1000 mm. Caminele de vizitare sunt amplasate la schimbarile de directie, in intersectii, la max. 60 m intre ele si suntprevazute cu capacedin fonta ductila, rabatabile, cu inchizatoare cu rama circulara Dn850 mm, capac Dn650 mm carosabil 40 t.

Adancimea a retelei de canalizare este de 1,0 – 7,0m. Pantele canalelor oscileaza de la 0,5% la 10%.

Sapaturile sunt prevazute in teren moale, se vor executa manual, obligatoriu cu sprijinirile prevazute in proiect.

Conducta de refulare in lungime totala de 61 m, de la statia de pompare se va executa din polietilena PEHD PE90 PN 10 mm.

Pentru zonele in care cotele de teren prezinta diferente mari de teren, nefiind posibila realizarea retelelor gravitationale, s-au prevazut2 statii de pompare a apelor uzate menajere, alimentate electric.

Statiile de pompare sunt realizate din fibra de sticla (modul de tip TOP 65) cu diametrul 1000mm, adancimea H = 7000 mm si suntasezate pe o fundatie de beton de 30 cm ancorate cubare de otel inglobate in beton simplu C6/7,5 (Be 7,5).

Statiile de pompare vor fi obligatoriu echipate cu :

  • 2 electropompe ape uzate (1 A+1R) din gama CP3057 avand: Q = 130 l/s si H = 20 m col apa, P = 3,1 Kw.;
  • accesorii de tipul: coturi de refulare, vane sertar, manometre ,clapeti cu bila, bare de ghidaj, lant de ridicare pompe;
  • tablou de cotrol si automatizare pentru cele doua pompe, care include si 3 regulatori de nivel tip ENM10.

Automatizareafunctionarii pompelor se va face astfel ca sa nu se produca mai mult de 6 porniri/opriri pe ora.

b) cumularea cu alte proiecte – nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale – nu este cazul;

d) productia de deseuri –  În procesul tehnologic de realizare  a retelei de canalizare  se folosesc ca metode de lucru:săpătură manuală, săpătură cu excavatorul, pozare conducte,  umpluturi pământ. Având în vedere că  aceasta activitatea nu este permanentă, nu se impun condiţii speciale de gestionare a deşeurilor generate pe amplasament.

Eventualele deşeuri menajere  rezultate de la personalul muncitor vor fi colectate în pubele tipizate şi preluate de serviciile de salubritate din zonă.

e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort:

- pe perioada derularii lucrarilor de sapatura si  bransare: emisiile sunt generate de utilajele de executie/transport;

  • Se vor respecta prevederile HG 1756/2006 cu modificările şi completările ulterioare privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot în mediu produs de echipamente destinate utilizării în exteriorul clădirilor, fiind admisă doar folosirea echipamentelor ce poartă inscripţionat în mod vizibil, lizibil şi de neşters marcajul european de conformitate CE, însoţit de indicarea nivelului garantat al puterii sonore;

-  Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr. 462/1993 cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu Lg. nr. 104/2011, iar nivelul de zgomot se va incadra in limitele impuse de SR 10.009/2017 si Ord. MS nr. 119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei;

- in perioada functionari: apele uzate menajere vor fi conduse prin pompare printr-o retea de canalizare cu diametre De 200 mm si 250 mm in lungime totala de 10051 m,  in caminul record  la reteaua centralizata de canalizare a satului  Voila, cu descarcare in statia de epurare existenta in satul Voila , iar indicatori de calitate se vor incadra in limitele valorilor stabilite in NTPA 002/2002, aprobate cu HG 188/2002 modificata si completata cu HG nr. 352/2005;

            f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate – lucrarile de realizare a  retelei  se vor asigura cu societati autorizate, astfel incat sa nu existe risc de accidente;

- prin proiect sunt luate toate masurile de siguranta astfel incat sa nu existe risc de accident.

 

2. Localizarea proiectelor:

2.1. utilizarea existenta a terenului – conform CU nr. 19/24.08.2017 emis de Comuna Voila, lucrarile se vor executa pe terenurile apartinand domeniului public  al com.Voila, in intravilanul si extravilanul satelor Voila si Voievodeni;

2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora – nu este cazul;

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite – nu este cazul;

      d) parcurile si rezervatiile naturale – nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc. – nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica – nu este cazul;

g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite – nu este cazul;

h) ariile dens populate – o parte din proiect se va derula in intravilanul loc. Voivodeni si Voila;

i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica – nu este cazul.

           

            3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate – masurile prevazute prin proiect vor asigura protectia factorilor de mediu si protectia factorului uman;

b) natura transfrontiera a impactului – nu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactului –in perioada de aplicare a proiectului au fost prevazute masuri in vederea miniminizarii activitatilor generatoare de praf,  a disconfortului creat de activitate prin pozarea conductelor pe distante scurte fara a bloca caile de acces rutiere si pietonale, etc.

            d) probabilitatea impactului – redusa, doar pe perioada executarii lucrarilor prevazute de proiect;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactului – pe perioada executarii lucrarilor durata impactului va fi scurta.

 

II. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare adecvata, sunt urmatoarele: -proiectul propus nu intră sub incidenţa O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;

           

            Conditiile de realizare a proiectului:

  • se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare;
  • pe tot parcursul derulării lucrărilor propuse prin proiect se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  • se vor poza conducte pe distante scurte , concomitent cu aprovizionare, realizarea sapaturii si acoperirea  tronsonului realizat intr-o zi, fara a bloca caile de acces rutiere ai pietonale.  
  • deşeurile rezultate la faza de implementare a proiectului vor fi colectate selectiv, cu posibilităţi de eliminare/valorificare cu societăţi autorizate; vor fi evacuate ritmic, fără a bloca căile de acces pietonale şi stradale;
  • deseurile menajere se vor colecta in europubele si se vor preda catre societati autorizate in vederea eliminarii;
  • se va evita depozitarea necontrolata a deseurilor rezultate;
  • se va mentine curatenia in spatiul destinat depozitarii, fiind interzisa arderea lor in recipientii de colectare precum si aruncarea lor langa recipientii de colectare sau depozitarea lor pe terenuri virane sau pe domeniul public;
  • se vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor şi a deşeurilor rezultate în urma implementarii proiectului;
  • se vor limita in timp toate lucrarile propuse prin proiect;
  • se va asigura salubrizarea zonei şi menţinerea curaţeniei pe traseul drumurilor de acces, pe toata perioada realizării proiectului;
  • in vederea mentinerii calitatii aerului, in parametrii optimi, in zona amplasamentului, in perioada realizarii lucrarilor de bransare, se vor respecta urmatoarele conditii, dupa caz:

-utilizarea materialelor speciale (folie de plastic, plasa, etc.) cu care se va acoperi pamantul excavat, pana la reutilizarea sau transportarea lui;

-utilizarea apei, pentru suprimarea prafului, in cantitatile, frecventa si proportiile necesare, in zona de lucru, la sfarsitul fiecarei saptamani de lucru, daca nu se vor desfasura operatiuni active mai mult de doua zile consecutiv;

-pe spatiile verzi, acolo unde, pentru efectuarea lucrarilor, s-a indepartat stratul vegetal, la finalizarea acestora, vegetatia va fi replantata;

-minimizarea activitatilor generatoare de praf ;

-se vor lua masuri de acoperire, ingradire, inchidere a stocurilor de materiale de constructie sau deseuri, pentru prevenirea imprastierii cauzata de vant;

-oprirea motoarelor tuturor vehiculelor aflate in stationare, in zona santierului;

  • răspunderea pentru refacerea amplasamentului, drumurilor de acces și tehnologice, etc. revine în totalitate titularului de proiect;

Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

 

            Conform art. 21, alin.(4) din Oug. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

Conform prevederilor Ordinului MMP 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

 

Prezenta decizie se emite in vederea pomovarii si finantarii lucrarilor prevazute in aceasta, cu conditia solicitarii si obtinerii revizuirii acesteia la urmatoarea faza de proiectare ( proiect tehnic) in situatia modificarii proiectului si/sau a conditiilor din Avizul de gospodarire a apelor pentru situatie exceptionala nr. 247 din 18.10.2017 emis de  SGA Brasov si inainte de obtinerea aprobarii de dezvoltare (autorizatia de construire).

Proiectul propus nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si ale procedurii de evaluare adecvată.

            La finalizarea investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

            Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

           Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sanctioneaza conform prevederilor legale in  vigoare.

 

    Prezenta decizie poate fi contestata, in conformitate cu prevederile HG nr. 445/2009 si ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

    Sorin HORNOIU                                                              

                                                                                               SERVICIUL A.A.A.,  

                                                                                                Alexandrina VASILE

 

 

 

INTOCMIT:

Liliana BARBU