Back

Decizie incadrare ZARNESTI Extindere statie epurare

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

Nr.573  din 27.10.2017

 

            Ca urmare a solicitarii de emitere a acordului de mediu adresate de PRIMARIA ORASULUI ZARNESTI  prin Primar Alexandru Lucian Igrisan cu sediul in Jud. Brasov, Oras Zarnesti, str. Mitrop.Ioan Metianu, nr.1, înregistrată la APM Brasov cu nr.15915/05.10.2017, nr. elo 1391 din 03.10.2017, completata sub nr. 16858/18.10.2017, in baza:

  • HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobata prin Legea nr. 49/2011

autoritatea competenta pentru protectia mediului Brasov decide, ca urmare a consultarilor desfasurate in cadrul sedintei Comisiei de Analiza Tehnica, din data de 18.10.2017, ca proiectul proiectul „pentru proiectul „Extindere si reabilitare statie de epurare ape uzate din Orasului Zarnesti, judetul Brasov”-Studiu de Fezabilitate, propus a  se implementa cu fonduri prin PNDL, in Orasul Zarnesti, zona Podul Turcului(Certificat de urbanism nr. 453 din 27.09.2017 emis de Primaria Orasului Zarnesti), nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluarii adecvate.

           

            Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

- proiectul intră sub incidenţa HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului in Anexa 2, la pct.11 c) statii pentru epurarea apelor uzate, altele decat cele prevazute in anexa, nr. 1 coroborat  cu pct. 13 a) orice modificari sau extinderi, ale proiectelor  executate sau in curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;

- titularul a mediatizat in presa locala si APM Brasov pe pagina web atat solicitarea de obtinere a acordului de mediu, cat si decizia de incadrare  a proiectului;

- lipsa observatiilor din partea publicului interesat;

- in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

Investitia „Reabilitare si extindere statie de epurare Zarnesti pentru 30000 LE” a fost cuprinsa in investitiile privind infrastructura de apa uzata din aglomerarea Zarnesti, propuse a se realiza in cadrul Programului Operational Infrastructura Mare 2014-2020, conform Master Plan Judet Brasov care mai cuprindea extindere retea de canalizare Zarnesti, Dn 250, in lungime totala L= 20314 m si extindere retea de canalizare Zarnesti, Dn 350, in lungime totala L= 3120 m;

1. Caracteristicile proiectului:

a) marimea proiectului – 

Prezentul proiect la faza Studiu de Fezabilitate , propune reabilitarea si extinderea statiei de epurare a orasului Zarnesti pentru 32000 LE.

Situatia existenta:

In prezent, statia de epurare a orasului Zarnesti, amplasata in partea de est a orasului Zarnesti la circa 1 km de oras, zona Podul Turcului, pe malul stang al paraului Barsa, este subdimensionata, toate echipamentele componente prezentand un grad avansat de uzura, fiabilitate si randamente de epurare reduse.

Statia de epurare existenta, dotata cu treapta mecanica si biologica, cuprinde: camin cu gratar (L=1,55 m,  h= 0,06 m),  deznisipator (L= 2,40 m, l= 1,00 m, h= 1,00 m), gratar des (L= 1,20 m, h=1,00 m), canal deschis (L= 10,00 m, l= 0,50 m), camin de distributie, decantoare primare Imhoff de 2x1500 locuitori si 2x2500 locuitori, bazin de stocare bicompartimentat V=110 mc (un compartiment pentru stocarea temporara a namolului brut-primar si un compartiment cu rol de bazin de omogenizare pentru apele preepurate in decantoarele Imhoff), statie de pompare echipata cu 4 electropompe (2a+2r), 3 biofiltre verticale umplute cu scoree bazaltica (constructii din beton armat Dn= 7,00 m, h= 6,00 m), decantor secundar (V=690 mc) prevazut cu pod raclor si cu deversor transversal prin care efluentul este descarcat intr-un canal colector si conducta subterana de evacuare din OL Dn 250 mm, L= 250 m, statie pompare namol mineralizat, 3 paturi de uscare namol cu capacitatea de 3x50 mc.

In orasul Zarnesti, apele pluviale sunt descarcate partial impreuna cu apele uzate menajere in statia de epurare, sistemul de canalizare fiind partial unitar.

Situatia propusa

A. Lucrari de demolare statie epurare ape uzate urbane existenta.

Se vor dezafecta/demola toate echipamentele statiei de epurare existente.

B. Realizare statie noua de epurare ape uzate urbane pentru Aglomerarea Zarnesti, dimensionata pentru 32000 LE si a carei schema de epurare se va baza pe procedeul de namol activat cu stabilizarea aeroba a namolului in bazinele biologice ( aerare extinsa) fara decantare primara. Statia de epurare va fi compusa din:

Treapta mecanica, dimensionata pentru un debit de 2 x Quz orar max= 2 x 361 mc/h, compusa din:

  • Camera intrare din beton armat, echipata cu deversor 1 ape pluviale/by-pass general si gratar rar cu distanta intre bare de 50 mm. Dimensiuni camera: 7,60 x 3,40 m.
    • Bazin retentie ape pluviale, din beton armat cu dimensiunile 15,00 x 7,00 x 5,00 m, capacitate 525 mc, echipat cu mixer, pompe submersibile (1a+1r), Q= 43,75 mc/h, canal Parshall de masurare debite by-pass.
    • Gratare rare: doua canale echipate cu gratare rare automate, distante intre bare de 30 mm, numar de bare 11, numar interspatii 12, dimensiuni canal 7,70 x 2,10 m.
    • Statie de pompare, prevazuta cu pompe submersibile (3a+1r), Qmax.= 735 mc/h
    • Debitmetru electromagnetic- pentru masurarea debitului de intrare ape uzate
    • Unitati compacte de degrosisare: deznisipator si separator de grasimi aerat, dimensionate pentru un debit de Q= 361 mc/h/unitate; volum deznisipator 60,17 mc, snec transportor compactor 0,46 mc/zi
    • Statie suflante (2a+1r) Q= 40,28 mc/h, pentru furnizarea aerului necesar flotarii si separarii particulelor coloidale de grasimi din apa uzata
    • Bazin de compensare, subteran, cu capacitatea V= 30 mc, echipat cu pompe submersibile (1a+1r) de namol
    • Camera deversor 2 treapta biologica. Dimensiuni camera: 6,20 x 2,80 m
    • Camin masura debit influent in treapta biologica- debitmetru electromagnetic.

Treapta biologica, dimensionata pentru Quz orar max= 361 mc/h:

  • Camera distributie
  • Reactoare biologice cu functionare secventiala si indepartare fosfor- 2 buc., cu capacitatea utila 4000 mc fiecare, cu dimensiunile 40 x 20 x 5,50 m, din beton armat, echipate cu sistem complet de aerare cu bule fine, pompe submersibile recirculare namol activ, pompe submersibile namol exces si sistem evacuare apa epurata (pod decantor mobil din otel inoxidabil)
  • Statie suflante (2a+1r) cu capacitatea de 1616,52 mc aer/h
  • Rezervoare stocare reactivi pentru indepartare fosfor din HDPE cu capacitatea 7,62 mc, pompe dozatoare 35,57 l/h/pompa
  • Camin masura debite efluent epurat (canal calibrat Parshall), monitorizare parametrii si prelevare probe apa epurata
  • Conducta evacuare in emisar parau Barsa
  • Gura de varsare

Linia namolului:

  • Statie pompare namol in exces Q= 32 mc/h
  • Ingrosator gravitational namol in exces, din beton armat, cu capacitatea de 263 mc- 1 buc
  • Statie pompare namol ingrosat prevazuta cu pompe elicoidale (2a+1r) Q= 2,74 mc/h
  • Instalatie automata de preparare si dozare polietectrolit pentru deshidratarea namolului- 1 buc., capacitate 329,38 l/h
  • Instalatie deshidratare namol pana la o concentratie de 25 % substanta uscata, de tip filtru presa cu banda- 1 buc., transportor elicoidal namol, capacitate 10,54 mc/zi
  • Instalatie deshidratare namol pana la o concentratie de 35 % substanta uscata- unitate deshidratare namol prin electro-osmoza- 1 buc., transportor elicoidal namol, capacitate 7,53 mc/zi
  • Platforma pentru depozitarea temporara a namolului deshidratat, compusa din doua containere cu capacitatea V= 9 mc fiecare si o platforma depozitare cu suprafata de 175 mp, din beton armat, cu pereti perimetrali avand inaltimea H= 2,50 m.
  • Statie pompare supernatant echipata cu pompe submersibile (1a+1r) Q= 32 mc/h

Constructii anexe:

  • Pavilion administrativ: birouri, laborator, sistem integrat SCADA, centrala termica, grupuri sanitare, vestiare), regim inaltime parter
  • Statie trafo si generator de urgenta
  • Statie suflante
  • Cladire mixta pretratare
  • Cladire mixta deshidratare

Dotari: incarcator frontal namol, capacitate 0,50 mc, camion pentru incarcare-descarcare si basculare containere namol, autoutilitara intretinere retele canalizare.

Materiale de constructii, materiale si echipamente folosite : balast, beton , armaturi otel, conducte ( otel, PEID PE 100 Pn, PVC-KG SN 4), echipamente ( pompe, poduri racloare, filtre cu banda, echipamente deshidratare cu electro-osmoza, transportoare namol, vane, compensatori montaj, etc.

Utilitati:Alimentarea cu apa potabila a statiei de epurare se face din reteaua centralizata de distributie existenta a localitatii.Energia electrica necesara functionarii statiei de epurare va fi asigurata de la reteaua electrica din zona.

Organizarea santierului va cuprinde :

Etapa I: pregatirea santierului în perimetrul staţiei de epurare existenta (instalarea unui container prefabricat mobil pentru personalul de lucru , a spatiilor de depozitare materiale de constructie platforma din pământ pentru parcare utilaje).In timpul executării lucrărilor se vor utiliza toalete de tip ecologic

Etapa II: lucrari  de reabilitare, demolare si executie obiective noi. Se vor executa lucrari temporare pentru mentinerea statiei  existente, in functiune pe perioada lucrarilor, concomitent cu lucrarile noii statii de epurare. Dupa executarea acestora  se vor executa legaturile la utilitati, lucrari electrice de automatizare si SCADA, retele de incinta, drumuri platforme, etc. Dupa racordarea la utilitati a noii statii de epurare in perioada de testare a acesteia se poate demola statia existenta.Pentru imprejmuirea statiei de epurare se va executa un gard   din plasa bordurata zincata cu inaltimea de 2 m , montata pe stalpi metalici zincati.Pentru asigurarea zone de protecţie a amplasamentului staţiei de epurare se prevede realizarea unei plantaţii cu pomi de-a lungul gardului, în interiorul staţiei, fără a limita sau periclita în vreun fel activităţile de operare şi întreţinere şi bună funcţionare a utilajelor şi instalaţiilor.

Etapa III : demobilizare  organizare santier si  perioada de notificare defecţiuni.

b) cumularea cu alte proiecte – nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale – nu este cazul;

d) productia de deseuri – În perioada de execuţie pot rezulta următoarele tipuri de deşeuri: pământ de decopertă, de excavaţie, material de construcţii, resturi conducte, conductor, deseuri municipal amestecate, etc. Aceste materiale vor fi depozitate pe suprafeţe impermeabilizate  in pubele/containere special pana la predarea lor prin grija constructorului la unităţi de valorificare/eliminare.

 Având în vedere că  aceasta activitatea nu este permanentă, nu se impun condiţii speciale de gestionare a deşeurilor generate pe amplasament.

La functionarea statiei de epurare eventualele deşeuri municipale amestecate  rezultate de la personalul angajat ce asigura buna functionarea a statiei vor fi colectate în pubele tipizate şi preluate de serviciile de salubritate din zonă.

e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort:

- pe perioada derularii lucrarilor de executie a statiei de epurare:

APA-Lucrările de reabilitare pentru staţia de epurare a oraşului Zărneşti vor afecta parţial funcţionarea actualei staţii de epurare. Parametrii efluentului pe toată perioada de execuţie vor fi cei corespunzători unei tratări primare. Pe toată perioada lucrărilor, staţia de epurare existentă va fi parţial funcţională ( grătare, deznisipator, decantoare).

AER-emisiile sunt generate de utilajele de executie/transport;

  • Se vor respecta prevederile HG 1756/2006 cu modificările şi completările ulterioare privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot în mediu produs de echipamente destinate utilizării în exteriorul clădirilor, fiind admisă doar folosirea echipamentelor ce poartă inscripţionat în mod vizibil, lizibil şi de neşters marcajul european de conformitate CE, însoţit de indicarea nivelului garantat al puterii sonore;

-  Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr. 462/1993 cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu Lg. nr. 104/2011, iar nivelul de zgomot se va incadra in limitele impuse de SR 10.009/2017 si Ord. MS nr. 119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei;

Sursele de zgomot şi vibraţii sunt de scurtă durată, numai pe durata zilei şi implică într-o mică măsură  disconfortul locuitorilor din zonă.

- in perioada functionarii :Realizarea   noii staţiei de epurare , moderna, de înaltă eficienţă va asigura îndepărtarea substanţelor organice, a azotului şi a fosforului , precum şi stabilizarea nămolului în bioreactor. Construcţiile şi instalaţiile de epurare propuse asigură condiţiile de calitate prin deversarea unui debit de apă epurat în parâul Bârsa, cu incadrare  in limitele valorilor stabilite in NTPA 011/2002 si NTPA 001/2002, aprobate cu HG 188/2002 modificata si completata cu HG nr. 352/2005.

f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate – lucrarile de realizare a  retelei  se vor asigura cu societati autorizate, astfel incat sa nu existe risc de accidente;

- prin proiect sunt luate toate masurile de siguranta astfel incat sa nu existe risc de accident.

2. Localizarea proiectelor:

2.1. utilizarea existenta a terenului – Terenul afectat de lucrari este amplasat pe teritoriul administrativ al orasului Zarnesti, intravilan domeniu public, conform Certificatului de urbanism nr. 453/27.09.2017 , emis de Primaria Orasului Zarnesti - statie de epurare, pozitia 57 din Patrimoniul Public al orasului Zarnesti, aprobat prin HCL nr. 65 din 26.08.1999;

2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora – nu este cazul;

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite – nu este cazul;

d) parcurile si rezervatiile naturale – nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc. – nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica – nu este cazul;

g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite – nu este cazul;

h) ariile dens populate – lucarile se vor derula  in intravilanul Orasului Zarnesti,domeniu public;

i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica – nu este cazul.

            3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate – masurile prevazute prin proiect vor asigura protectia factorilor de mediu si protectia factorului uman;

b) natura transfrontiera a impactului – nu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactului –impact redus;

d) probabilitatea impactului – redusa, doar pe perioada executarii lucrarilor prevazute de proiect;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactului – pe perioada executarii lucrarilor durata impactului va fi scurta.

II. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare adecvata, sunt urmatoarele: -proiectul propus nu intră sub incidenţa O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;

Conditiile de realizare a proiectului:

  • se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare;
  • pe tot parcursul derulării lucrărilor propuse prin proiect se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  • beneficiarul va solicita si obtine avizul de gospodarire a apelor la faza DTAC, in conformitate cu prevederile Ordinului 799 din 2012, avand in vedere ca Avizul de gospodarire a apelor  pentru situatie exceptionala nr. 45 din 23.10.2017 emis de ABA Olt,este valabil numai pentru finantare si promovarea investitiei conform Ordinului ministrului mediului si gospodaririi apelor nr. 662/2006, art. 7, si nu poate fi folosit pentru obtinerea autorizatiei de constructie.
  • se vor monitoriza parametrii efluentului pe toată perioada de execuţie a lucrarilor;
  • deşeurile rezultate la faza de implementare a proiectului vor fi colectate selectiv, cu posibilităţi de eliminare/valorificare cu societăţi autorizate; vor fi evacuate ritmic, fără a bloca căile de acces pietonale şi stradale;
  • deseurile menajere se vor colecta in europubele si se vor preda catre societati autorizate in vederea eliminarii;
  • se va evita depozitarea necontrolata a deseurilor rezultate;
  • se va mentine curatenia in spatiul destinat depozitarii, fiind interzisa arderea lor in recipientii de colectare precum si aruncarea lor langa recipientii de colectare sau depozitarea lor pe terenuri virane sau pe domeniul public;
  • se vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor şi a deşeurilor rezultate în urma implementarii proiectului;
  • se vor limita in timp toate lucrarile propuse prin proiect;
  • se va asigura salubrizarea zonei şi menţinerea curaţeniei pe traseul drumurilor de acces, pe toata perioada realizării proiectului;
  • in vederea mentinerii calitatii aerului, in parametrii optimi, in zona amplasamentului, in perioada realizarii lucrarilor , se vor respecta urmatoarele conditii, dupa caz:

-utilizarea materialelor speciale (folie de plastic, plasa, etc.) cu care se va acoperi pamantul excavat, pana la reutilizarea sau transportarea lui;

-utilizarea apei, pentru suprimarea prafului, in cantitatile, frecventa si proportiile necesare, in zona de lucru, la sfarsitul fiecarei saptamani de lucru, daca nu se vor desfasura operatiuni active mai mult de doua zile consecutiv;

-pe spatiile verzi, acolo unde, pentru efectuarea lucrarilor, s-a indepartat stratul vegetal, la finalizarea acestora, vegetatia va fi replantata;

-minimizarea activitatilor generatoare de praf ;

-se vor lua masuri de acoperire, ingradire, inchidere a stocurilor de materiale de constructie sau deseuri, pentru prevenirea imprastierii cauzata de vant;

-oprirea motoarelor tuturor vehiculelor aflate in stationare, in zona santierului;

  • răspunderea pentru refacerea amplasamentului, drumurilor de acces și tehnologice, etc. revine în totalitate titularului de proiect;

Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

            Conform art. 21, alin.(4) din Oug. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

Conform prevederilor Ordinului MMP 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

Prezenta decizie se emite in vederea pomovarii si finantarii lucrarilor prevazute in aceasta, cu conditia solicitarii si obtinerii revizuirii acesteia la urmatoarea faza de proiectare ( proiect tehnic) in situatia modificarii proiectului si/sau a conditiilor din Avizul de gospodarire a apelor pentru situatie exceptionala nr.45 din 23.10.2017 emis de  ABA Olt Rm.Valcea si inainte de obtinerea aprobarii de dezvoltare (autorizatia de construire).

Proiectul propus nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si ale procedurii de evaluare adecvată.

            La finalizarea investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

            Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

           Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sanctioneaza conform prevederilor legale in  vigoare.

    Prezenta decizie poate fi contestata, in conformitate cu prevederile HG nr. 445/2009 si ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

    Sorin HORNOIU                                                               

                                                                                               SERVICIUL A.A.A.,  

                                                                                                Alexandrina VASILE

INTOCMIT: Liliana BARBU