Back

Proiect Decizie etapa de incadrare SIM AGRO TOP SRL

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SIM AGRO TOP SRL, cu sediul în Str. Fabricii, Nr. 1, Bod, Judetul Braşov, prin PRIN STOIANOVICI DUMITRU GABRIEL pentru proiectul: „Amenajare lacuri piscicole, exploatare agregate minerale” propus a fi realizat in jud. Brasov, com Bod, identificat prin CF 102411, CF 102412, CF 102413, CF 102414, CF 102415 (conform CU nr. 336/13.2015 emis de Consiliul Judetean Brasov),, înregistrată la APM Brasov cu nr. 5828/11.04.2016,  în baza:

  1. Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  2. Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,

 

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Braşov decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 16.05.2016, că proiectul „Amenajare lacuri piscicole, exploatare agregate minerale” propus a fi amplasat în jud. Brasov, com Bod, identificat prin CF 102411, CF 102412, CF 102413, CF 102414, CF 102415 nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate

    Justificarea prezentei decizii:

 

  I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

 

1.         proiectul se încadrează în prevederile H.G. nr. 445/2009, Anexa 2, pct. 1, lit.f-crescătorii pentru piscicultură intensivă și pct. 2, lit.  a) cariere, exploatări miniere de suprafaţă şi de extracţie a turbei, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1;

2.         titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;

3.         lipsa observatiilor din partea publicului interesat;

4.         in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

                                                                                           

 

 

1.Caracteristicile proiectului:

    

 a)marimea proiectului:

Prin proiect se propune realizarea a trei lacuri piscicole cu suprafata luciului de apa de 121352 mp, ce vor fi populate cu puiet de peste din speciile de cultura (cyprinidae).

 Investitia se va realiza pe terenuri arabile in suprafata totala de 171200 mp, proprietate privata a numitilor Nastase Vasile-Sorinel și Nastase Cristina Simona, conform extraselor C.F. nr. 102411, C.F. nr. 102412, C.F. nr. 102413, C.F. nr. 102414, si C.F. nr. 102415, atribuite cu titlu de împrumut gratuit societatii Sim Agro Top S.R.L pe o perioada de 10 de ani, în baza contractului de comodat autentificat sub nr.  1054/25.06.2015, la BNNPR-SPN Cristolovean,     

Terenul pe care se propune realizarea lacului piscicol este situat in extravilanul comunei Bod, sat Colonia Bod, jud. Brasov cu acces din DJ 112  A Harman – Colonia Bod, din care se ramifica pe partea dreapta, in sensul de mers catre DN 13, un drum de exploatare agricola cu lungimea de cca 2,5 km.

Amplasamentul investitiei se gaseste la circa 30 m fata de malul drept al paraului Barsa, respectiv 50 m fata de malul stang al paraului Ghimbasel, în incinta indiguita a cestor cursuri de apa.          

            Amenajarea va consta în realizarea a trei lacuri piscicole prin deschiderea acviferului freatic, care se găsește la circa 1,5 m de la cota terenului natural.

            Conform Studiului hidrogeologic privind influenta amenajarii iazurilor piscicole, asupra conditiilor hidrogeologice locale, in zona amplasamentului, nivelul hidrostatic al acviferului freatic este situat la cota +492,0 mdMN, la cca. -1,5 m fata de cota terenului natural.

                        Amenajarea piscicola va avea urmatoarele caracteristici:

            Suprafața totala a terenului           171200 mp;

            Suprafața lac 1                                 35412 mp;

            Suprafața lac 2                                 35436 mp;

            Suprafața lac 3                                 66243 mp;

            Cota medie a terenului natural    +493,50 mdM;

            Cota luciu apa (N.H.):                 +492,0 mdM;

            Cota fund iaz:                              +488,0 mdM;

            Adancime medie apa:                        4,0 m;

            Suprafata luciu apa:                           121352,0 mp;

            Suprafata totala ocupata cu lucrari:     144746 mp;

            Volum excavat:                                   629180 mc;

            volum apa amenajare piscicola          426836 mc;

            Grosime coperta:                             0,30 m;

            Panta taluz inspre apa:                          1 : 3.

 

Terenul studiat se prezinta sub forma unui platou cu o usoara panta de la sud-vest spre nord-est, altitudinea medie a terenului este de + 493,50 mdM.

Amplasamentul investitiei se gaseste la circa 30 m fata de malul drept al paraului Barsa, respectiv 50 m fata de malul stang al paraului Ghimbasel, în incinta indiguita a cestor cursuri de apa.

            In conformitate cu Referatul de expertiza hidrogeologica la “Studiul hidrogeologic privind influenta amenajarii lacurilor piscicole asupra acviferului freatic in comuna Bod, judetul Brasov”, emis de INHGA Bucuresti sub nr. 116/16.03.2016, amplasamentul nu se afla in zona de protectie sanitara si nici in perimetrului de protectie hidrogeologica a surselor de alimentare cu apa conform Avizului de Gospodarire a Apelor  nr. 68  din 21.04.2016, emis de SGA Brasov.

 

 

Realizarea proiectului presupune:

1. Lucrări de deschidere constau în: trasarea perimetrului, tăierea arbuștilor si vegetatie(dacă este cazul). Pentru deschidere, zona se va amenaja prin largire, pentru a asigura transportul utilajului – excavatorului, la frontul de lucru. Cu ajutorul buldozerului se vor delimita caile de acces, drumul si obiectivele amenajarii piscicole. Accesul in zonele de executie va fi asigurat de pe drumurile existente de exploatare, drumuri pe care se realizeaza şi transportul materialului excavat.

Accesul pe amplasament se va realiza din DJ 112  A Harman – Colonia Bod, din care se ramifica pe partea dreapta, in sensul de mers catre DN 13, un drum de exploatare agricola cu lungimea de cca 2,5 km.

Primaria comunei Bod a emis acordul de acces nr. 1547 din 11.03.2016, privind utilizarea drumurilor comunale.

2. Lucrări de pregătire (decopertare) se vor executa, în prealabil,faţă de lucrările de excavare şi vor include înlăturarea şi depozitarea selectivă a copertei (sol vegetal şi material argilos) care va fi depozitat temporar pe amplasament pana utilizarea acesteia  pentru  realizarea digurilor de contur din jurul iazurilor piscicole, caracterizate de următoarele elemente:

            - cota coronament de 495,50 mdM;

            - înălțime dig de 2,0 m;

            - latimea la coronament 2 m;

            - latimea la baza digului de 4,0 m

3. Lucrări de excavare - sunt complet mecanizate si se vor realiza cu utilaje specifice acestei activităţi (excavator, buldozer, încărcător frontal). Materialul excavat se va incarca in basculante de 9 mc si se va transporta la buncarul de alimentare al statiei de sortare spalare al societatii situat la cca. 2 km de amplasament

Lacurile piscicole se vor amenaja pe o suprafata ocupata de lucrări de 144746 mp, din suprafata totala a terenului de 171200 mp, prin excavarea  pana la cota la baza (cota de fund) de + 488,0 mdM, insumand un volum total de 629180 mc material excavat, cu adancimea medie a iazurilor de circa 5,5 m.

Lucrările de excavare vor avea un caracter provizoriu, terenul fiind afectat temporar de lucrările de excavare, iar excavaţia rezultată va fi o construcţie definitivă care va servi la creşterea peştilor.        

Lucrarile de amenajare a lacurilor piscicole se vor realiza cu respectarea urmatorilor pilieri de protectie:

-asigurarea unui pilier de protectie de minim 8,0 m fata de digul malului drept al paraului Barsa, din partea nordica a perimetrului;

-asigurarea unui pilier de protecția de cca. 8 m fata de drumul de exploatare (DE 350), din partea sud-estica a amplasamentului și CN 71A;

-asigurarea unui pilier de protectie de minim 8,0 m fata de riveranii, din partea vestica și estica a iazurilor;

-pastrarea unui unghi de taluz al treptelor de exploatare in conformitate cu profilele transversale, pentru asigurarea stabilitatii acestora.

Organizarea de santier se va realiza in perimetrul terenului si va fi folosita pentru:

-Depozitarea temporara a  materialul rezultat din decoperta si material argilos pana utilizarea acestuia  pentru  realizarea digurilor de contur din jurul iazurilor piscicole

-Container birou organizare de santier;

-Spatiu de maneva a utilajelor ;

-Grup sanitar ecologic.

Dispunerea echipamentelor si spatiilor ce tin de organizarea lucrarilor de executie se va realiza pe teren. Nu vor fi afectate proprietatile private invecinate sau domeniul public.

Utilajele folosite la extracţia, transportul balastului si a agregatelor rezultate se vor întreţine in stare buna de funcţionare pentru a evita posibile scurgeri de carburanţi pe sol sau in apa. Se va amenaja o platforma speciala pentru parcarea utilajelor din dotare, după teminarea programului de lucru. Alimentarea cu carburanţi, lucrările de revizii sau reparaţii se vor executa in afara perimetrului de exploatare.

Tehnologie de populare si furajare a iazurilor:

Popularea iazurilor piscicole se va realiza cu puiet din speciile de crap romanesc si novac iar furajarea se va realiza cu amestec de cereale macinate si sroturi, dar fara componente proteice de origine vegetala sau animala.  

b) cumularea cu alte proiecte – in zona nu sunt in derulare alte proiecte;

c) utilizarea resurselor naturale – Apa necesara primenirii lacurilor piscicole va fi asigurata din stratul de infiltrare, care in zona are un coeficient mediu de filtratie de 150 m/zi solutie avizata prin Avizul de gospodarire a apelor nr. 68 din 21.04.2016 emis de SGA Brasov

Necesarul de apa pentru primenirea amenajarii piscicole este de 5 l/s/ha.

Pentru monitorizarea calitatii apelor subterane din zona de influenta a iazurilor piscicole vor fi realizate doua foraje de monitorizare a calitatii acviferului freatic, amplasate amonte și aval pe directia de curgere a acviferului freatic, de la sud-est catre nord-vest:

Forajele vor fi executate in  sistem rotativ cu coloana de lucru Dn 160-200 mm, pana la adancimea de cel putin 1,0 m in patul impermeabil si vor fi echipate cu coloana de exploatare/monitorizare PVC Dn 110 mm, intre cotele -0,5 m de la cota terenului natural pana la 1,0 m deasupra fundului forajului, iar decantorul va fi pozitionat pe ultimii 2,0 m si protejate la suprafata cu burlane metalice  L=0,50 m cu capac de protectie pe coloana PVC Dn 110 mm. Coloana oarba va fi pozitionata de la cota terenului natural pana la – 0,5 m, cimentata cu strat de beton, pozitionata la partea superioara a nivelului piezometric si inferioara cu cel putin 1,0 m nivelului stratului impermeabil

d) productia de deseuri – atat in faza de amenajare iaz cat si in faza de exploatare, deseurile menajere rezultate se vor colecta selectiv, pe categorii, in pubele separate si se vor preda firmelor specializate pe baza de contract;  din activitate nu vor rezulta deseuri

e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort : -reduse, doar la faza de lucrari;

-echipamentele, utilajele si instalatiile folosite la lucrari vor asigura incadrarea emisiilor in limitele prevazute de legislatia in vigoare (Ord.462/1993 si STAS 12574/1987 si nivelul de zgomot se va incadra in prevederile STAS 10009/1988);

f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate – nu este cazul;

 

2. Localizarea proiectelor:

 

 2.1. utilizarea existenta a terenului: terenuri avand categoria de folosinta arabil conform Certificatului de Urbanism nr. 336/13.11.2015, emis de Consiliul Judetean Brasov in suprafata totala de 171200 mp, proprietate privata a numitilor Nastase Vasile-Sorinel și Nastase Cristina Simona, conform extraselor de carte funciara C.F. nr. 102411, com. Bod, nr. cad. 102411, în suprafața de 24000 mp, C.F. nr. 102412, com.  Bod, nr. cad 102412, în suprafața de 15000 mp, C.F. nr. 102413, com.  Bod, nr. cad 102413, în suprafața de 50000 mp, C.F. nr. 102414, com.  Bod, nr. cad 102414, în suprafața de 52200 mp și C.F. nr. 102415, com.  Bod, nr. cad 102415, în suprafața de 30000 mp.

            Punctele de contur care delimiteaza laurile piscicole, in sistem de coordonate STEREO ’70 sunt urmatoarele:     

 

 

Nr. pct.

X

Y

1

476 241

548 422

2

476 152

548 494

3

475 759

548 403

4

475 533

548 251

5

475 763

548 067

6

475 984

548 214

7

476 172

548 342

8

476 195

548 365

Vecinatati:

- la sud-est :drum exploatare agricola si canal desecare

- la nord-vest: digul de aparare impotriva inundatiilor al malului drept al paraului Barsa

 - la sud si vest: teren agricol proprietate privata A 348/1/18

- la nord: teren agricol proprietate privata nr. cad 102414

2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora: apa necesara primenirii lacurilor piscicole va fi asigurata prin deschiderea acviferului freatic, care se găsește la circa 1,5 m de la cota terenului natural  prin excavarea  pana la cota la baza (cota de fund) de + 488,0 mdM, insumand un volum total de 629180 mc material excavat, cu adancimea medie a iazurilor de circa 5,5 m conform Avizului de Gospodarire a Apelor  nr. 68  din 21.04.2016, emis de SGA Brasov.

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite – nu este cazul;

      d) parcurile si rezervatiile naturale – nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc. – nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica –nu e cazul

g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite – nu este cazul;

h) ariile dens populate: 

Cele mai apropiate localitati fata de de perimetrul teporar de exploatare sunt:

 - la circa 3,8 km nord-est , localitatea Araci, judetul Covasna

-  la circa 2,2 km sud-vest, localitatea Colonia Bod, jud. Brasov

-  la circa 4,6 km nord-vest localitatea Feldioara, jud. Brasov

-  la circa 2,6 km sud-est, localitaea Bod, jud. Brasov

       i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica – nu este cazul

 

     3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate – nu este cazul;

b) natura transfrontiera a impactului – nu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactului – impact redus;

d) probabilitatea impactului – redusa, doar pe perioada executarii lucrarilor de demolare;

           e) durata, frecventa si reversibilitatea impactului – durata  scurta 

 

    II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

 

  • proiectul propus nu intra sub incidenta Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011;
  • proiectul propus nu necesită parcurgerea etapelor procedurii de evaluare  adecvată

 

 

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

 

- respectarea legislaţiei de mediu în vigoare, a condiţiilor impuse de ceilalţi avizatori şi a proiectului înaintat spre avizare;

-deşeurile rezultate la faza de construire vor fi colectate selectiv, cu posibilităţi de eliminare/valorificare cu societăţi autorizate; se va avea o deosebita atentie la manipularea carburantilor la alimentarea utilajelor.

-echipamentele, utilajele si instalatiile folosite vor asigura incadrarea emisiilor in limitele prevazute de legislatia in vigoare;

-alimentarea cu carburanţi a utilajelor şi mijloacelor de transport se va face de la staţii de distribuţie carburanţi autorizate;

-sunt obligatorii deţinerea, în cantităţi suficiente şi stocarea, în condiţii corespunzătoare, a substanţelor pentru tratarea şi neutralizarea oricăror posibile scurgeri de fluide;

-se interzice depozitarea de carburanţi în incinta amplasamentului fără a exista amenajat corespunzător un spaţiu care să asigure preluarea şi preepurarea eventualelor scurgeri accidentale de carburanţi, cu respectarea legislaţiei de mediu în vigoare;

-se vor respecta măsurile cuprinse în planurile de intervenţie în caz de accidente, avarii  ce pot avea impact major asupra sănătăţii populaţiei şi mediului înconjurător;

-pentru evitarea riscurilor de producere a unor eventuale accidente ecologice şi urmărirea calităţii factorilor de mediu, se vor întocmi şi respecta programele de verificare a lucrărilor efectuate;

-persoanele care explorează sau exploatează resursele solului şi subsolului au următoarele obligaţii: să anunţe autorităţile pentru protecţia mediului sau, după caz, celelalte autorităţi competente, potrivit legii, despre orice situaţii accidentale care pun în pericol mediul şi să acţioneze pentru refacerea acestuia;

-se interzice afectarea de către infrastructura temporară creată în perioada de desfăşurare a proiectului, a altor suprafeţe decât cele pentru care a fost întocmit prezentul proiect;

-diminuarea cantităţii de praf rezultat din procesul de transport, prin stropirea ori de câte ori este nevoie a căilor de acces către punctele de încărcare – descărcare a materialului excavat;

-este interzisă abandonarea zonei fără realizarea lucrărilor de refacere a mediului;

-se vor respecta măsurile cuprinse în planurile de refacere a mediului si  proiectului tehnic și planurile de intervenţie în caz de accidente, avarii  ce pot avea impact major asupra sănătăţii populaţiei şi a mediului înconjurător;

-In cazul valorificarii agregatelor minerale, beneficiarul este obligat sa obtina anual permis de exploatare conform Legii Minelor nr. 85/2003;

-in conformitate cu prevederile OUG 164/2008 "Art. 15 alin(2) lit a - «Titularii proiectelor au obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actelor de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii actelor de reglementare, înainte de realizarea modificării»;

-se vor respecta condiţiile impuse prin Avizul de Gospodarire a Apelor  nr. 68  din 21.04.2016, emis de SGA Brasov respectiv:

  1. Beneficiarul are obligatia sa depuna documentatie la ANPA pentru inscrierea (amenajarii) iazurilor piscicole in Registrul Unitatilor de Acvacultura si pentru obtinerea licentei de acvacultura;
  2. Monitorizarea calitatii acviferului freatic se va face semestrial prin cele 2 foraje de monitorizare, pe toata perioada de realizare a iazului piscicol, prin laboratoare acreditate RENAR, cu respectarea urmatorilor indicatori de calitate in conformitate cu HG 188/2002, modificat si completat cu HG 352/2005-NTPA001, dupa cum urmeaza:

Indicatori de calitate

U/M

Valoare maxima admisa

pH

upH

6,5 - 8,5

suspensii

mg/l

5,00

reziduu filtrabil

mg/l

500,00

Substante extractibile cu solventi organici

mg/l

5,00

  1. In perioada de executie a lucrarilor se vor lua toate masurile care se impun pentru evitarea poluarii apelor, pentru protectia factorilor de mediu, a zonelor apropiate si se va respecta intocmai tehnologia de executie prezentata in documentatie, luandu-se masuri de prevenire si combatere a poluarilor accidentale;

 

   

  La popularea iazului se va solicita şi obţine autorizaţie de mediu înainte de punerea în funcţiune, conform prevederilor Ordinului 1798/2007 pentru aprobarea procedurii de emitere a autorizaţiei de mediu.

     Proiectul propus nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare  a impactului  asupra mediului si de evaluare adecvată.

     Prezenta decizie  este valabila  pe toata perioada derularii investitiei, în condiţiile în care nu intervin modificări ale datelor care au stat la baza emiterii ei.

        Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora .

 

 

 Conform art. 21, alin.(4) din Oug. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”

 

 

Conform prevederilor Ordinului MMP 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

-art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;

-art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

     Prezenta decizie este valabila pe toata perioada punerii in aplicare a proiectului

 La finalizarea investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

       Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private .

 

   

    Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.