Înapoi

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 10.07.2020

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de MUNICIPIUL SFÂNTU GHEORGHE, cu sediul în mun. Sfântu Gheorghe, strada 1 Decembrie 1918, nr. 2, județul Covasna, tel/fax: 0267.316.957, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3076/18.04.2019,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 14.08.2019 că proiectul ”EXTINDEREA CAPACITĂȚII PARCULUI INDUSTRIAL (INCLUSIV CONSTRUIRE HALĂ INDUSTRIALĂ)” propus a fi amplasat în mun. Sfântu Gheorghe, Cartierul Câmpul Frumos, nr. 5, județul Covasna, nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

    Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 10 litera b),
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 22.04.2019; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Mesagerul de Covasna și Haromszek în data de 24.04.2019 și afișat la sediul primăriei în data de 25.04.2019; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 10.07.2020, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în ... din data de ...2020), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 15/10.07.2020;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. Memoriul de prezentare înregistrat la APM Covasna cu nr. 3314/26.06.20220;
  6. Punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris: SGA Covasna nr. 3412/SL/03.07.2020 (nr. înreg. APM Covasna 3506/06.07.2020); DSP Covasna nr. înreg. APM Covasna 3438/02.07.2020; Direcția Județeană pentru Cultură Covasna nr. 840/01.07.2020 (nr. înreg. APM Covasna 3416/01.07.2020);
  7. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Obiectivul investitiei prevede modernizarea infrastructurii serviciilor publice de transport public în Municipiul Sfântu Gheorghe. Se propune realizarea unei hale pentru societatea SC Multitrans SA cu funcțiunea de atelier pentru adapostirea, mentenanta vehiculelor de transport public. Aceasta va cuprinde atelier de reparatii pentru 5 autobuze, ateliere, sala piese auto, centrala termica, vestiare si grupuri sanitare, sala de mese, hol.

Amplasamentul obiectivului este situat în zona periferică, Câmpul Frumos, în partea de est a municipiului, adiacent drumului național 13E ce se intersectează în dreptul localității Reci cu drumul național 11 (E574) culoar important de legătura carosabilă cu regiunea de est a țării. Accesul se face printr-un drum local ce derivă din DN 13E. Terenul este plan, fără denivelări importante, se află în proprietatea Municipiului Sfântu Gheorghe și are suprafața de 3.117 mp nr. cadastral 4056 intravilan.

Indici spatiali al construcției propuse:

- Regim de inaltime – parter - Dimensiunile în plan (36.60 x 11.27) m

- Hmax (hala) = 7,96 m

- Suprafata construita = 758,90 mp

- Suprafata total desfasurata = 758,90 mp

- Suprafata utila totala = 731,00 mp

- P.O.T. actual = 0%, C.U.T. actual = 0

- P.O.T. propus = 24,35%, C.U.T. propus = 0,25

Constructia propusa cu forma regulata dreptunghiulară urmeaza a fi construita în zona sudica a amplasamentului, la o distanta de 6 m fata de latura sudica si va fi paralela cu acesta. În zona atelierului de raparat auto inaltimea interioara va fi de 5 m, iar in zona atelierelor inaltimea interioara va fi de 2,99 m.

Varianta constructiva aleasă:

- Structura de rezistenta din cadre metalice,

- Fundatii izolate din beton,

- Inchideri perimetrale exterioare: panouri termoizolante,

- Compartimentari interioare: din pereti usoare de gipscarton si panouri termoizolante,

- Tamplarie: metalica (aluminiu) cu geam termopan,

- Invelitoare: in doua ape, din panouri tristrat termoizolante, dotate cu jgheaburi si burlane din tabla;

- Compartimentări: atelier mecanic 64,45 mp, atelier electricieni 31,46 mp, atelier lacatuserie 31,45 mp, atelier mecanic 31,46 mp, atelier reparatii auto 378,56 mp, atelier reparatii mecanice 31,46 mp, birou 16,92 mp, c.t. 13,16 mp, grup sanitar 6,93 mp, grup sanitar 7,10 mp, hol 6,34 mp, hol 37,28 mp, sala compresoare 31,46 mp, sala de mese 31,46 mp, vestiar 5,78 mp, vestiar 5,92 mp, total aria utila 731,19 m².

Alimentarea cu apa a obiectivului se face din reteaua de apă existentă pe drumul de acces printr-un camin echipat cu apometru. Conducta de bransament apa rece de la retea pana la cladire va fi din teava PEID cu De= 63 mm, care se monteaza ingropat, sub adancimea de inghet. Încălzirea spațiilor și prepararea apei calde de consum se face printr-o centrala termică care va functiona cu combustibil gaz.

Colectarea apelor menajere provenite de la grupurile sanitare şi de la igienizarea spaţiilor, se va realiza prin montarea unei reţele interne de canalizare, care apoi va fi conectată la reţeaua de canalizare existentă în zonă, conform avizului tehnic definitiv de branşament apă potabilă şi racord canalizare care va fi încheiat cu SC GOSPCOM SA – Sf.Gheorghe.

În vederea colectării si evacuării apelor pluviale provenite din scurgerile de pe acoperişul clădirii, precum şi de pe platforma carosabilă sunt prevăzute canale executate pe platforma unităţii, care preiau apa şi o direcţionează către un bazin colector prevazut cu separator de hidrocarburi, desnisipator si filtru de coalescenta si vor fi colectate in bazinul de retentie ape pluviale existent lânga hală.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: în cadrul parcului industrial sunt propuse și alte proiecte de înfințare unități industriale;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: nu este cazul.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate:

În etapa de executie vor fi generate următoarele tipuri de deşeuri:

  • deşeuri de materiale de construcții: beton, lemn, sticlă, metale, cabluri, materiale izolante, asfalt, resturi de balast, deşeuri de ambalaje rezultate din folosirea diferitelor materiale de construcții, etc.;
  • uleiuri uzate rezultate de la utilajele/echipamentele utilizate în timpul lucrărilor;
  • deşeuri menajere şi asimilabil menajere, rezultate din activităţile igienico – sanitare ale personalului angajat al societăţii/societăţilor de construcţie.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort: - surse de poluare în perioada de execuţie: emisii de la motoarele utilajelor, mijloacelor de transport, lucrări de sudură, poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - nu este cazul;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform certificatului de urbanism folosința actuală teren curți construcții, zonă unități agro-industriale;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - nu este cazul;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul, zonă unități agro-industriale.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform punctului de vedere emis de Direcția Județeană pentru Cultură Covasna nr. 840/01.07.2020 (nr. înreg. APM Covasna 3416/01.07.2020) amplasamentul proiectului nu se află în zona de protecție a monumentelor istorice sau a siturilor arheologice.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate în special pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor ariilor naturale protejate.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 b) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare; conform punctului de vedere formulat de SGA Covasna nr. 3412/SL/03.07.2020 (nr. înreg. APM Covasna 3506/06.07.2020) nu este necesară solicitarea și obținerea avizului de gospodărire a apelor.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor; H.G.124/2003 privind prevenirea, reducerea şi controlul poluării mediului cu azbest cu modificările şi completările ulterioare;
  2. În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;
  3. Conform punctului de vedere al Direcției de Sănătate Publică Covasna înregistrată la APM Covasna cu nr. 3438/02.07.2020 titularul proiectului are obligația de a depune documentația pentru Asistență de Specialitate de Sănătate Publică la DSP Covasna;
  4. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  5. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  6. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  7. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  8. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale cu hidrocarburi prin asigurarea stării de bună funcţionare a utilajelor şi vehiculelor folosite;
  11. În situația producerii de poluări accidentale în timpul execuției lucrărilor, titularul proiectului va anunța APM Covasna şi Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu;
  12. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor; pe timp secetos amplasamentul și drumurile de acces vor fi stropite periodic pentru limitarea cantităţii de praf antrenate de mijloacele de transport;
  13. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 302/05.06.2019 eliberat de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  14. Titularii vor informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  15. Titularii vor notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.
  16. Înainte de punerea în funcțiune a obiectivului titularul proiectului are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu după caz, conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare

 

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil biodiversitate,

       Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                             Geogr. Berde Lajos

 

 

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János