Înapoi

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIE ETAPĂ DE ÎNCADRARE

din data de 12.07.2018

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA MERENI PRIN PRIMAR MOLNAR ISTVAN, cu sediul în judeţul Covasna, comuna Mereni, satul Mereni, județul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 3731/28.06.2018, în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,  

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăsurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 06.07.2018 că proiectul “Asfaltare drum comunal-intrare cimitir, intre km 0+550 - km 0+630, comuna Mereni, judetul Covasna-Etapa 2 propus a fi amplasat în comuna Mereni, satul Mereni, judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

- proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, la pct. 10, lit e);

- în urma anunţurilor publice afișate pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) în data de 02.07.2018, respectiv publicat de către titular în ziarul Observatorul de Covasna la data de 03.07.2018 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;

-  prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele: 

Descrierea proiectului: proiect de dimensiuni medii, care urmareste asfaltarea drumului comunal – intrare cimitir, intre km 0+550-km 0+630, comuna Mereni.

Situatia existenta: În prezent acest drum comunal - intrare cimitir, este  un drum de pamant și se află într-o stare avansată de degradare. În profil transversal nu are o configurație clară, șanțurile lipsesc, ceea ce face ca apa să stagneze pe partea carosabilă, accentuând și mai mult starea de degradare. În timp s-au format gropi și făgașe, ceea ce face ca circulația autovehiculelor să se desfășoare în condiții improprii. Starea tehnică a drumului nu corespunde prescripţiilor actuale şi pune în pericol desfăşurarea în siguranţă a traficului rutier.

Pe tot cuprinsul zonei investigate, dealungul drumului, terenul de fundare este alcătuit din straturi coezive de argilă nisipoasă. Aceste pământuri conform PD 177–2001 se încadrează în tipul P5. În condiţii naturale cu o umiditate normală de până la w= 27 %, aceste straturi se comportă bine din punct de vedere al capacităţii portante, Pconv=260 KPa. Pe traseul drumului nu există umpluturi stabile, acestea fiind de grosimi relativ mici s-au amestecat cu stratul existent. Pentru facilitarea scurgerii apelor pluviale trebuie executate șanțuri de scurgere la marginea carosabilului. Din punct de vedere al sensibilităţii la îngheţ, conform STAS 1709/2-90, pământurile interceptate se încadrează în categoria f. sensibil la îngheţ. Încadrarea in zonele de risc natural, la nivel de macrozonare, a ariei pe care se găsește satul Mereni se va face în conformitate cu Monitorul Oficial al Romaniei: Legea nr. 575/noiembrie 2001: Lege privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional – Secţiunea a V-a: zone de risc natural.

Solutia proiectata:

Structura drumului comunal – intrare cimitir trebuie sa asigure:

  • legaturi directe si fluente intre principalele zone de origine si destinatie ale traficului
  • racordari la accesele in curtile si zonele invecinate, parcaje, dotari comerciale si social culturale limitrofe.
  • rezervarea spatiilor pentru amplasarea retelelor tehnico edilitare supraterane si subterane, precum si a lucrarilor pentru dirijarea si siguranta circulatiei.

La proiectarea elementelor geometrice s-a ţinut cont de următorii parametrii:

  • viteza de bază
  • intensitatea circulaţiei
  • rolul functional in cadrul retelei stradale si categoria drumului.
  • cresterea sigurantei, fluentei si confortului circulatiei, precum si reducerea noxelor circulatiei (zgomot, vicierea aerului,e.t.c)
  • conditii locale: topografice, geotehnice, hidrologice, ocuparea terenului, reducerea expropierilor si a demolarilor.
  1. Terasamente

       În cadrul lucrărilor de terasamente se vor face corecturi ale traseului în plan prin lărgirea amprizei până la atingerea dimensiunilor necesare, prin săpături în debleu pe partea dinspre versant şi umpluturi în rambleu, se vor executa recalibrarea şanţurilor de scurgere prin săpături manuale executate la șablon sub formă trapezoidală cu pereţii înclinaţi 2:3 dinspre partea carosabilă şi 1:1 pe partea dinspre versant, finisarea taluzelor asigurând uniformitatea şi liniaritatea acestuia şi a înclinaţiei de 1:1 la debleu şi 2:3 pentru taluz în rambleu conform normativelor în vigoare şi îmbrăcarea lor cu pământ vegetal. Se vor amplasa drenurile transversale de acostamente pentru evacuarea apelor din infiltraţii la nivelul fundaţiei şi se vor face completarea acostamentelor la marginea sistemului rutier odată cu executarea acestora.

Patul drumului în cazul terasamentelor executate din pământuri necoezive sau în cazul terasamentelor prevăzute cu strat de formă trebuie sa aibă aceleaşi pante în profil transversal, aceleaşi declivităţi în profil longitudinal ca ale suprafeţelor îmbrăcăminţilor, admiţându-se aceleaşi toleranţe ale acestora.

În profil longitudinal trebuie să aibă aceleaşi declivităţi ca cele ale suprafeţei îmbrăcăminţilor, admiţându-se aceleaşi toleranţe ca ale acestora.

  1. Structură rutieră

S-a avut în vedere asfaltarea drumului cu îmbrăcăminţi din mixturi asfaltice, caracterizate prin schelet mineral puternic, rezistență și stabilitate sporite, care vor fi realizate în conformitate cu Normativ AND 605/2016, aşternută peste un strat de fundaţie din agregate naturale şi concasate de calitate, dimensionat corespunzător traficului de calcul.

Aceste soluţii sunt în conformitate cu Normele Europene şi vor asigura rezistenţa şi stabilitatea lucrărilor atât la sarcini statice cât şi la cele dinamice, precum şi îmbunătăţirea caracteristicilor de suprafaţă prin:

  • sporirea stabilităţii la deformaţii permanente,
  • rezistențe sporite la apariţia făgaşelor,
  • rezistențe la alunecare sporite,
  • evacuarea mai rapidă a apelor,
  • diminuarea fenomenului de acvaplanare,
  • rezistența la îngheţ - dezgheţ sporită.

Structurile rutiere realizate cu aceste mixturi conduc la creşterea durabilităţii prin:

  • creşterea rezistenţei la oboseală şi îmbătrânire;

îmbunătăţirea caracteristicilor de stabilitate.

Parte carosabilă:

  • 16 – 22 cm piatră naturală sortată cu minim o față debitată
  • 5 cm nisip
  • 10 cm macadam
  • 30 cm strat din piatră spartă
  • 10 cm agregat natural (balast)
  •  

Alegerea sistemului rutier s-a facut în funcţie de sistemele rutiere prevăzute în normativul PD 177 – 76 “Catalogul cu structuri tip de sisteme rutiere nerigide” şi având în vedere tipul climatic şi regimul hidrologic aferent acestui tip climatic, precum şi structura traficului rutier.

  1. Drumul in plan

           Se va păstra traseul existent al drumului, alcătuit din succesiuni de aliniamente si curbe amenajate conform STAS 863-85, eliminându-se portiunile amenajate necorespunzător, care prezintă disconfort si nesigurantă pentru desfăsurarea circulatiei.

            Curbele s-au amenajat în functie de viteza de proiectare. Viteza minimă de proiectare s-a adoptat conform STAS 863-85 ca fiind 25-40 km/h.

          Traseul în plan nu a suferit modificări semnificative, mentinându-se pe amplasamentul existent cu mici dezaxări locale. Razele în plan variază între 70 – 2.000 m.

  1. Drumul in profil longitudinal

         La proiectarea profilului longitudinal s-a ținut cont de profilul existent al terenului. Pentru realizarea continuității traseului în profil longitudinal, circulație comodă și vizibilitatea necesară, se introduc în punctele de schimbare a declivitătilor curbe circulare dispuse simetric față de aceste puncte. Racordarea a două declivități poate fi convexă sau concavă corespunzător formei de frângere a liniei roșii. Declivitățile variază între 0,59 – 6,6 %. Linia roșie trebuie corelată cu alura traseului în plan, urmărindu-se în general armonizarea ondulațiilor topografice, geotehnice, hidrologice, climatice ce caracterizează regiunea respectivă precum si conditiilor economice. Razele în profil longitudinal variază între 500 – 5.000 m.

Linia roşie proiectată respectă în general niveleta existentă, cu păstrarea pe căt posibil a cotelor la proprietăţile riverane. Această tratare se impune pentru asigurarea scurgerii apelor de pe platformă în zona drumului, fără a afecta proprietăţile riverane.

  1. Drumul in profil transversal

În conformitate cu STAS 10144/3-91 profilul transversal tip proiectat are următoarele elemente geometrice:

  • Lățime platformă: 4,00 m + supralărgirile în curbe;
  • lăţime carosabil:  4,00 m + supralărgirile în curbe;
    • numărul benzilor carosabile:            1;
    • panta transversală carosabil:           3,00 %;

În aliniament panta transversală va fi de 2,50% spre exterior, iar în curbe partea carosabilă se va supralărgi şi se va converti sau se va supraînălţa, conform STAS 863/85

Pentru a facilita accesul la cimitir se vor executa scări și rampă de acces pe o suprafață de 60 mp.

  1. Scurgerea apelor

      Pe sectoarele cu declivităţile sub 0,5 % şi peste 4% în intravilanul localităţilor (conform normativelor şi stasurilor în vigoare) se vor executa şanturi şi rigole din beton turnate monolit (sau pavate).

În toate zonele în care drumul se află în debleu sau la nivelul terenului înconjurător se vor executa şanţuri sau rigole pentru asigurarea scurgerii apelor conform STAS 2916-73.

Principalele caracteristici ale dispozitivelor de scurgere a apelor pluviale sunt menţionate mai jos:

Rigola de acostament

160.00

ml

Rigola carosabila la acces cimitir

6.00

ml

 

 

  1. MATERIILE PRIME, ENERGIA ȘI COMBUSTIBILII UTILIZAȚI, CU MODUL DE ASIGURARE A ACESTORA

Acestea vor fi necesare doar pe parcursul execuției.

La realizarea lucrărilor, se vor utiliza materii prime şi materiale, conform cu reglementările naţionale în vigoare, precum şi legislaţiei şi standardelor naţionale armonizate cu legislatia UE. Aceste materiale sunt în concordanţă cu prevederile HG 766/1997 şi a Legii 10/1995 privind obligativitatea utilizarii de materiale agrementate, la execuția lucrării.

Materialel utilizate sunt:

  • produse de balastieră (aprovizionate de la balastiere autorizate);
  • betoane asfaltice şi betoane de ciment (aprovizionate de la staţii de betoane autorizate, sau preparate local conform normelor);
  • combustibili auto necesari functionării utilajelor (vor fi aprovizionaţi din staţii de distribuţie);
  1. RACORDAREA LA REȚELELE UTILITARE EXISTENTE ÎN ZONĂ

Este necesară numai pe parcursul execuţiei lucrărilor.

  • energia electrică necesară se va soluţiona prin legarea la reţeaua electrică existentă în zonă;
  • apa necesară în timpul execuţiei va fi asigurată din puţurile sau din apele de suprafaţă existente în zonă;
  • telefonia va fi asigurată de constructor cu telefoane mobile din dotarea acestuia

1.Caracteristicile proiectului:

a)dimensiunea și concepția întregului proiect: Proiectul de dimensiune medie, care prin implementarea lui va asigura îmbunătățirea condițiilor de confort și de siguranță a utilizatorilor și a protejării mediului înconjurător. Drumul care face obiectul acestui proiect este Drum comunal –intrare Cimitir și are o lungime de L=80 m, km 0+550 – km 0+630.Drum comunal – intrare cimitir pornește din DJ114 și asigură legătura cu Biserica romano-catolică „Sfântu Mihail” și cu cimitrul. În cadrul etapei 2 se propune modernizarea drumului comunal – intrare cimitir între km 0+550 – km 0+630.Terenurile ocupate de drumul care va fi modernizat este situat în comuna Mereni şi sunt incluse în inventarul domeniului public al Consiliului Local al Comunei. Terenurile pe care sunt amplasate obiectivele de studiu nu se află în zonă protejată sau interzisă.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate – în zonă au mai fost executate proiecte pentru reabilitare și modernizare.

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: în faza de execuție se vor utiliza materiale specifice construcției și reabilitării drumurilor (balast, piatră spartă, mixturi asfaltice).

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: deşeuri rezultate în perioada de execuţie:  (deşeuri de construcție, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de demolare/construire: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor și deşeurilor, organizare de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul; În urma realizării proiectului se vor îmbunătății considerabil conditiile de confort a utilizatorilor, și nu va constitui o sursă de poluare.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice: Se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii și PSI, a regulamentelor de exploatare a utilajelor.

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): prin activitatea de execuție și exploatare,” Asfaltare drum comunal-intrare cimitir, intre km 0+550 - km 0+630, comuna Mereni, judetul Covasna-Etapa 2 ”, nu afectează starea de sănătate a  populației din zonă.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: Terenurile ocupate de drumul care va fi modernizat este situat în comuna Mereni şi sunt incluse în inventarul domeniului public al Consiliului Local al Comunei. Folosinta actuala a  terenului:drum comunal (drum de exploatare).

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: Lucrările se execută în extravilanul  localitatii Mereni conform PUG si RLU aferent. 

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor - nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional – nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – amplasamentul studiat se afla in extravilanul localitatii Mereni;

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului

  prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există

  astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: lucrările propuse prin proiect se vor realiza pe un amplasament existent, ceea ce va afecta populația ce activează zona doar în mică măsură, și numai în perioada de execuție a lucrărilor.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: conform certificatului de urbanism nr.319/11.06.2018 zona lucrărilor nu sunt incluse pe lista monumentelor istorice și nu se află în zone de protecție monumente istorice.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): impact redus, realizat în principal pe perioada de implementare a proiectului și este local.

b) natura impactului: zgomot și vibrații produse de utilaje, emisii în aer generate pe perioada de execuție a lucrărilor- Construcţiile propuse a se executa nu se constituie într-o sursă de zgomot şi vibraţii, care să depăşească nivelul admisibil stabilit prin norme (STAS 6161/1-89).

Se pot reţine ca surse de zgomot şi vibraţii pe perioada în care se desfăşoară activitatea de realizare a investiţiei motoarele cu care sunt dotate mijloacele de transport şi utilajele terasiere;

c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului: redus, numai pe perioada execuției lucrărilor de modernizare, impactul se limitează în mare parte la nivel local;

e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale;

f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: temporar, pe perioada executării lucrărilor.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: proiectul se încadrează în prevederile – Prioritatea de dezvoltare nr. 1 Dezvoltarea infrastructurii locale, și contribuie la modernizarea și reabilitarea acestora.   

(h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor.

 

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;

III. Motivele pe baza cărora s-au stabilit neefectuarea evaluării impactului asupra corpurilor de apă în conformitate cu decizia justificată privind necesitatea elaborării studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă:

  • în urma analizării documentației în cadrul ședinței CAT din cadrul APM Covasna nu s-a stabilit necesitatea solictării și obținerii Avizului de Gospodărire a Apelor Covasna.

Condiţiile de realizare a proiectului:

  • solicitarea şi obtinerea tuturor avizelor și acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 319/11.06.2018 emis Consiliul Judetean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  • se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  • respectarea prevederilor Legii Apelor nr. 107/1996 cu completările și modificările ulterioare;
  • pentru protecţia zonelor de locuit şi a sănătăţii populaţiei se vor respecta Ordinului M.S. nr. 119 din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  • se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură
  • deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  • implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  • pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale, la terminarea lucrărilor se impune refacerea terenurilor afectate de lucrări la starea iniţială;
  • titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  • titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizații,                                            Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                            Ing. Bote Daniela