Back

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE COMUNA CINCU

 


DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

 

Nr.   /I din

 

Ca urmare a solicitarii de emitere a acordului de mediu adresata de COMUNA CINCU, cu sediul in com.Cincu, Str. Pietii, nr. 254,  jud.  Brasov , inregistrata la APM Brasov cu nr. electronic 3252  din 11.12.2015,nr.18040 din 14.12.2015 si completari cu nr.2321 din 10.02.2016, in baza

HG nr.445/2009, privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului

OUG nr.57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, APM Brasov decide, ca urmare a consultarilor desfasurate in cadrul sedintei Colectivului de Analiza Tehnica, din data de 15.02.2016, ca proiectul MODERNIZARE DRUMURI DE INTERES LOCAL, propus a se realiza în Jud. Brasov, Com.Cincu, satele Cincu si Toarcla, ( C.U. nr.11 din 07.12.2015 emis de  Comuna Cincu), nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nici evaluarii adecvate.

            Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:.

a) proiectul intră sub incidenţa HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, Anexa 2 pct.10 e)-constructia drumurilor si 13 a) orice modificari sau extinderi, ale proiectelor  executate sau in curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;

-in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra mediului:

-titularul  si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare.

 

1.Caracteristicile proiectului 

a) marimea proiectului – In vederea imbunatatirii conditiilor de transport rutier, a ridicarii gradului de siguranta a traficului si asigurarii accesului locuitorilor la proprietatile de resedinta, beneficiarul doreste repararea si modernizarea unor drumuri de interes local din satele componente ale comunei Cincu dupa cum urmeaza :

Străzi Cincu

       

Nr. crt.

Denumirea  strazii

Lungime

Latime platforma

- m -

- m -

1

str. Bisericii Ortodoxe

1086

2.70 - 3.50

2

str. Gh. Lazar

182

2.50 - 3.00

3

str. Nicolae Iorga

510

3.00 - 4.00

4

str. Avram Iancu - calea 1

663

3.00 - 4.50

5

str. Avram Iancu - calea 2

589

3.00 - 4.50

6

str. Larga

848

4.00 - 6.00

7

str. Morii

618

4.20 - 7.00

8

str. Bisericii

598

2.70 - 3.50

9

str. Sub Biserica

385

2.70 - 3.20

10

str. Pietii

556

3.00 - 5.00

11

str. Cimitirului

195

3.50 - 4.50

12

str. Stramba

887

3.00 - 4.00

       

Străzi Toarcla

   
       

Nr. crt.

Denumirea  strazii

Lungime

Latime platforma

- m -

- m -

1

DC6 - Toarcla

1006

5.50 - 7.00

2

str. Principala din Toarcla

405

5.50 - 7.00

3

str. Bisericii din Toarcla

150

3.00 - 4.00

 

 

  1. Situatia existenta

 

Actualmente străzile din localitatea Cincu sunt nemodernizate, pietruite, majoritatea prezintă degradări, având numeroase gropi şi denivelări locale, etc., trotuarele sunt în mare parte nemodernizate, iar majoritatea șanțurilor care încadrează străzile sunt din pământ.

În plan, traseul străzilor este ușor sinuos întrucât se desfășoară între limitele proprietăților și prezintă o succesiune de aliniamente cu lungimi variabile și curbe cu raze de diferite valori.

În profilul longitudinal străzile analizate prezintă declivități cuprinse între 0,2% și maximum 12% pe un sector foarte scurt din strada Bisericii din Cincu.

Străzile analizate au lățimea platformei variabilă cuprinsă între 2.70m și 7.00m. În profil tranversal străzile prezintă neregularități și deformări, pantele transversale nu sunt asigurate, iar scurgerea apelor nu se face corespunzător, conducând astfel la degradări ale suprafeței de rulare.

Evacuarea apelor pluviale este deficitară, în general șanțurile și podețele nu au beneficiat de lucrări de întreținere curentă și reparații, majoritatea șanțurilor fiind degradate, colmatate, cu vegetație crescută.

Pe zonele cu șanțuri degradate și pe zonele unde acestea sunt inexistente nu este asigurată continuitatea preluării și evacuării apelor pluviale în condiții optime.

Pe de altă parte, datorită lipsei întreținerii, vegetația a crescut pe acostamente împiedicând astfel scurgerea laterală a apelor în șanțuri sau rigole, acestea curgând sau băltind în lungul străzilor în timpul ploilor abundente, degradând suprafața carosabilă prin spălare sau depuneri de noroi.

Pentru a crește gradul de confort al locuitorilor comunei Cincu, siguranţa în trafic, dar și pentru a reduce noxele și praful generate de un trafic pe străzi pietruite, denivelate și cu gropi, se propune modernizarea străzilor prin asfaltare, dând în acest fel străzilor un aspect modern, îngrijit și eliminând disconfortul în circulaţie.

 

  1. Descrierea lucrarilor proiectate

 

Proiectul are în vedere modernizarea îmbrăcăminții rutiere a străzilor existente, pietruite, prin asfaltare.

Se are în vedere asfaltarea următoarelor străzi : str. Pieții, str. Bisericii, str. Sub Biserică, str. Morii, str. Largă, str. Avram Iancu, str. Nicolae Iorga, str. Gh. Lazăr, str. Bisericii Ortodoxe, str. Cimitirului și str. Strâmbă din Cincu, DC 6, str. Principală și str. Bisericii din Toarcla.

Lucrările proiectate vor avea caracter definitiv și se vor amplasa în actualele limite ale părții carosabile, pe o suprafaţă de teren având destinaţia de căi de comunicaţii.

Sunt prevăzute a se realiza următoarele lucrări :

  • săparea pietruirii existente până la cota necesară;
  • scarificarea pietruirii existente, reprofilarea și compactarea pietruirii existente;
  • așternerea unui strat de balast în grosime de 25 cm;
  • așternerea unui strat de piatră spartă în grosime de 15 cm;
  • așternerea straturilor de mixturi asfaltice în următoarea alcătuire :
  • 4 cm BA 16;
  • 5 cm BADPC 20;

            Lungimea totală a străzilor care se modernizează este de 8063 m.

Atât pentru materialele ce se vor încorpora în lucrare cât şi pentru utilajele de construcţii sau echipamentele de lucru se vor rezerva şi asigura spaţiile necesare, având în vedere ordinea tehnologică de execuţie.

 

Caracteristicile lucrărilor proiectate :

  1. Traseul în plan. Lucrările de modernizare a străzilor se vor efectua pe traseul existent, evitându-se situaţiile când se impun exproprieri şi demolări de construcţii existente.

Viteza de proiectare considerată a fost de 25 km/h.

Lucrările vor consta în corectarea elementelor geometrice în plan, profil longitudinal şi transversal şi realizarea unui sistem rutier modern care să asigure desfăşurarea circulaţiei în condiţii de siguranţă şi confort în orice perioada a anului.

  1. Profilul longitudinal al străzilor se prezintă sub formă de rampe și pante având valori cuprinse între 0.20% și 12.00% pe strada Bisericii din localitatea Cincu.
  2. Profilul transversal tip prevede o parte carosabilă cu o bandă de circulaţie și unul sau două acostamente, după caz. Profilul transversal al străzilor va fi în formă de acoperiş cu două pante transversale de 2,5% sau cu o pantă unică de 2,5% spre șanț sau rigolă, acostamentele având panta de 4%.

Profilul transversal proiectat este format din :

  • Parte carosabilă : 3.00 – 5.50 m;
  • Acostamente : 0.50 – 0.75 m;
  • Lățime platformă : 4.00 – 7.00 m;

       d. Scurgerea apelor .Colectarea și evacuarea apelor de suprafață se va face ca și până acum prin șanțurile de pământ sau pereate existente la marginea platformei străzilor.

Pentru îmbunătățirea evacuării apelor de suprafață sunt prevăzute lucrări de curățare, reprofilare și pereere a şanţurilor existente la marginea platformei străzilor.

  1. Structura rutieră Pentru a nu crea disfuncționalități în accesul riveranilor la proprietăţi și a păstra o cotă roșie cât mai apropiată de cea existentă s-a prevăzut o săpătură a pietruirii existente pe o grosime de cca. 20 cm, după care pietruirea existentă se va scarifica, reprofila și compacta.

           Peste pietruirea existentă astfel pregătită se vor prevedea straturile de balast de 25 –35 cm, macadam 10 cm, strat de legătură 5 cm și strat de uzură 4 cm.

Acostamentele se vor realiza din piatră spartă în grosime de 19 cm peste o fundație de balast de 35 cm grosime, după înlăturarea stratului vegetal aflat la marginea străzilor.

Pentru a asigura circulația pietonilor este prevăzută execuția de trotuare moderne,

alcătuite din 4 cm BA8, 15 cm piatra spartă, 25 cm balast.

           Căminele de canalizare sau alimentare cu apă existente pe unele străzi vor fi aduse la cotă cu ocazia realizării lucrărilor de modernizare a străzilor.

  1. Semnalizarea lucrărilor se va face prin delimitarea zonei cu balize de dirijare, semnul indicator de lucrări, drum ingustat și ocolire pe partea stângă.

Lucrarile de modernizare a străzilor se pot executa și sub circulatie, pe tronsoane bine determinate în concordanță cu tehnologiile de execuție și natura intervențiilor.

Pe timpul execuției lucrărilor se va institui restricție de viteză de 10 km/h pe zonele pe care se intervine la sistemul rutier.

Pe timpul execuției lucrărilor se vor folosi piloți de circulație sau semnalizări moderne acustice și luminoase.

Semnalizarea finală constă în introducerea de semne indicatoare și în executarea marcajelor rutiere.

Ordinea execuției lucrărilor este următoarea :

  • săparea pietruirii existente până la cota necesară;
  • scarificarea pietruirii existente, reprofilarea și compactarea pietruirii existente;
  • așternerea unui strat de fundație din balast în grosime de 25 - 35 cm;
  • așternerea unui strat de macadam (piatră spartă) în grosime de 10 cm;
  • așternerea straturilor de mixturi asfaltice în următoarea alcătuire :
  • 4 cm BA 16;
  • 5 cm BADPC 20;

     -  execuția de trotuare moderne, asfaltate, din 4 cm BA8, 15 cm piatră spartă, 25 cm balast;

     -  șanțurile existente se vor curăța, se vor reprofila și pe unele străzi se vor pereea, asigurându-se scurgerea apelor din șanțuri către podețele de descărcare existente;

 

 

  1. Evacuarea apelor pluviale

 

            Apele pluviale de pe suprafetele carosabile, in functie de tipul, dimensiunile geometrice si profilurile morfologice ale drumurilor, vor fi colectate si transportate spre emisar prin rigole, rigole de acostament sau rigole din pamant.

            Rigolele vor fi amenajate pe drumurile ce se modernizeaza intre trotuare existente, iar rigolele de acostament si cele din pamant pe drumurile unde nu au fost prevazute trotuare.

            Rigolele de acostament cu latimea de 50 cm, vor fi realizate din 10 cm beton de ciment C30/37 pe un strat de nisip pilonat cu grosimea de 5 cm.

            Rigolele din pamant vor avea o sectiune triunghiulara asimetrica, cu latimea de 1,20 m si adancimea de 30 cm. Indiferent de drum, rigolele din pamant vor avea aceleasi dimensiuni geometrice, calculate pentru suprafata maxima de colectare.

b) cumularea cu alte proiecte –nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale –  nu este cazul;

d) productia de deseuri –  Materialele rezultate în urma executării lucrărilor de săpături şi pregătirea suprafeţei, sunt pietrişul din pietruirea existentă și surplusul de pământ rezultat în urma săpăturilor. Pietrişul, pământul dislocat şi nerefolosibil în cadrul lucrării, va fi încărcat şi transportat în locurile de depozitare indicate de autoritatea contractantă, cu respectarea condiţiilor de refacere a cadrului natural în zonele de depozitare. Eventualele elementele de beton demolate se vor transporta și ele în depozite speciale existente în zonă pentru materiale de construcţii nerefolosibile sau se vor refolosi la unele lucrări de terasamente. În cazul producerii unor deşeuri accidentale la maşinile şi utilajele folosite la execuţia lucrării, acestea se vor depozita în rezervoare metalice şi se vor transporta la staţii speciale de reciclare.

Deseurile menajere provenite de la organizarea de şanţier se vor gestiona corespunzator prin depozitare in pubele si eliminare cu societatea autorizata zonala.Întreţinerea utilajelor şi vehiculelor folosite în activitatea de construcţie şi de întreţinere a strazilor se va face la unitati spacializate.

e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort: -

APA.Prin executarea lucrărilor propuse nu se afectează starea ecosistemelor acvatice şi a folosinţelor de apă, neexistând emisii de poluanţi semnificative şi nu se vor utiliza cantităţi însemnate de apă. Poluanţii care pot afecta ecosistemele terestre şi acvatice sunt cei rezultaţi în cazul unor accidente la depozitarea şi manipularea combustibililor.

            Lucrările au fost dimensionate conform legislaţiei în vigoare, în conformitate cu prevederile reglementărilor de mediu. Se respectă Legea apelor nr. 107/1996, modificată şi completată ulterior.

AER.În timpul execuţiei lucrărilor vor fi emisii de gaze de ardere (gaze de eşapament), care sunt evacuate în atmosferă, dar acestea se înscriu sub limitele din Ordinul M.A.P.P.M. 462/1993 şi STAS 12574. Pe toată perioada lucrărilor de reconstruire se va urmări:

  • reducerea emisiei diverselor noxe de eşapament sau uzurii maşinilor;
  • manipularea materialelor în cadrul proceselor tehnologice în urma căreia pot rezulta pulberi în suspensie să se facă în condiţii de umiditate naturală;
  • utilizarea de utilaje şi tehnologii care să nu implice măsuri speciale pentru protecţia fonică a surselor generatoare de zgomot şi vibraţii;
  • respectarea reglementărilor privind protecţia atmosferei, inclusiv adoptarea, după caz, de măsuri tehnologice pentru reţinerea şi neutralizarea poluanţilor atmosferici.

Sursele de zgomot şi de vibraţii provin de la traficul rutier, prin modernizarea străzilor urmând a se micşora poluarea sonoră a zonei, datorită unei circulații fluente pe străzile modernizate față de circulația pe străzile nemodernizate, pietruite, denivelate și cu mule gropi. Sursele de zgomot şi vibraţii în cursul execuţiei lucrărilor vor fi cele legate de circulaţia maşinilor şi de funcţionarea utilajelor de construcţie.

           

 

 

 

           

 

Lucrările proiectate ce urmează a se realiza nu introduc efecte negative suplimentare asupra solului, drenajului, microclimatului, apelor de suprafaţă, vegetaţiei, faunei sau din punct de vedere al zgomotului şi mediului înconjurător.

2. Localizarea proiectului

2.1 utilizarea existenta a terenului – Conform certificatului de urbanism nr. 11 / 07.12.2015 emis de Primăria Cincu, jud. Brașov, terenul pe care sunt amplasate lucrările prezentului proiect este intravilan și aparţine domeniului public al statului, în administrarea Primăriei Comunei Cincu, conform HCL nr. 10/31.01.2013. Categoria de folosinţă actuală a terenului de pe amplasamentul lucrărilor este de străzi.

2.3. relativă abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea şi capacitatea regenerativa a acestora: - nu este cazul

2.4. capacitatea de absorbţie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede- nu e cazul;

b) zonele costiere- nu e cazul;

c) zonele montane şi cele împădurite – nu este cazul;

d) parcurile şi rezervaţiile naturale-nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare: nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica zonele de protectie speciala:nu este cazul .

g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depasite-nu e cazul;

 h) ariile dens populate-  nu este cazul;

 i) peisajele cu semnificatie istorica, culturală şi arheologică- nu e cazul.

 3. Caracteristicile impactului potenţial: se iau în considerare efectele semnificative posibile ale proiectelor, în raport cu criteriile stabilite la pct. 1 şi 2, cu accent deosebit pe:

    a) extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate- nu e cazul;

    b) natura transfrontiera a impactului- nu e cazul;

    c) mărimea şi complexitatea impactului- impact  nesemnificativ;

    d) probabilitatea impactului- nu e cazul;

    e) durata, frecventa şi reversibilitatea impactului- nu e cazul;

II. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare adecvata, sunt urmatoarele:  nu intră sub incidenţa art. 28 din O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare.


 Condiţiile de realizare a proiectului:

1) Se vor respecta conditiile  impuse de ceilalti avizatori prin avizele obtinute si proiectul inaintat spre avizare; 

2) Se vor respecta prevederile Ordonantei de Urgentă a Guvernului nr. 195/2005 aprobată prin Legea nr. 265/2006 cu  modificările si completările ulterioare, privind protectia mediului;

3)   In conformitate cu prevederile Ordonantei de Urgentă a Guvernului nr. 195/2005 aprobată prin Legea nr. 265/2006 privind protectia mediului, cu modificările si completările ulterioare - "Art. 15 alin(2) lit a - «  Titularii proiectelor au obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actelor de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii actelor de reglementare, înainte de realizarea modificării »;

Proiectul propus nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si de evaluare adecvată.

            Proiectul este valabil pe toata perioada derularii investitiei.

            La finalizarea investitiei  din prezentul act , titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private .

         

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile H.G. nr.445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr.554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

    Ciprian BANCILA                                                               

                                                                                               SEF SERVICIU A.A.A.,  

                                                                                                Alexandrina VASILE

 

 

INTOCMIT: Consilier

Liliana BARBU