Back

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE ELMAS

 

                       

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr. 267 Î din 30.05.2016

....

 

 

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de ELMAS, cu sediul în Str. GRIVITEI, Nr. 1Y, Braşov, Judetul Braşov, prin MARTON GEZA, cu adresa jud. Brașov, municipiul Brașov, str. B-dul Griviței, nr. 1Y, înregistrată la APM Brasov cu nr. 3969/03.09.2016,  în baza:

  1. Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  2. Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,

 

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Braşov decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 16.05.2016, că proiectul „OBȚINERE A.C. PENTRU INSTALARE  STOCATOR O2 CU  VAPORIZATOR  ATMOSFERIC ” propus a fi amplasat în  jud. Brasov, municipiul Brașov, str. Calea Feldioarei, nr. 33A, pe amplasamentul SC ELMAS SRL (conform Certificat de urbanism nr. 510 din 25.02.2016, emis de Primăria municipiului Brașov) nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.  

    Justificarea prezentei decizii:

      I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

a) proiectul se încadrează în prevederile H.G. nr. 445/2009, Anexa nr. 2,  pct. 6, lit.  c-instalaţii de depozitare a produselor petroliere, petrochimice şi chimice, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1 şi pct. 13, lit.a-orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;

-in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra mediului:

-titularul  si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare.

-lipsa observațiilor din partea publicului interesat;

b) prin proiect se propune  amplasarea unui stocator de oxigen lichid, cilindric vertical, în interiorul unei cuve de retentie betonată și realizarea unei boxe antiex pentru depozitarea bateriilor de acetilenă cu pereți din plasă sudată și paviment betonat;

In prezent societatea desfasoara activitatea de fabricare de confectii metalice si componente ale structurilor metalice, intr-o hala de productie C1 cu suprafata de 4995 m și spatiu pentru depozitare materii prime si materiale in hala C2 cu suprafata de 904 mp  si sediu administrativ.

            Stocatorul de oxigen este compus din:

-recipient stocare oxigen cu capacitatea de 6000 l și presiunea de 18 bari;

-vaporizator atmosferic care asigură un debit de 260 Nmc/h;

Recipientul de stocare oxigen și vaporizatorul atmosferic se vor monta în interiorul unei cuve de retentie betonată, în fața halei de producție C1, pentru reținerea eventualelor scurgeri accidentale de oxigen. Racordarea recipientului de stocare oxigen și vaporizatorului atmosferic la consumatori (mașina oxi-gaz cu plasmă, mașina oxi-gaz simplă și mașina laser) se va face printr-o conductă de cupru.

Boxa antiex pentru depozitarea bateriilor de acetilenă se va realiza din pereți din plasă sudată și cu paviment betonat în spatele halei C2.

c) cumularea cu alte proiecte-pe amplasament se desfasoara activitatea de fabricare de confectii metalice si componente ale structurilor metalice, activitate autorizată d.p.d.v al protecției mediului-categoria de folosinta  a terenului-intravilan aparținând domeniului privat;

d) utilizarea resurselor naturale: nu este cazul.

e) producţia de deşeuri-deseurile menajere rezultate se vor colecta in pubele si se vor preda firmelor specializate pe baza de contract; deșeurile rezultate din activitățile de construcție (spărturi din beton, pământ de excavare, resturi metalice din armături) se vor stoca temporar selectiv în spații betonete,special destinate acestui scop,  în incinta amplasamentui.

f) emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort-reduse, doar la faza de lucrari;

-echipamentele, utilajele si instalatiile folosite vor asigura incadrarea emisiilor in limitele prevazute de legislatia in vigoare (Ord.462/1993 si STAS 12574/1987 si nivelul de zgomot se va incadra in prevederile STAS 10009/1988);

g) riscul de accident, ţinându-se seama în special de substantele şi de tehnologiile utilizate- nu este cazul, în perioada de construire;

2. Localizarea proiectului

    Se ia în considerare sensibilitatea mediului în zona geografică posibil afectată de proiect, avându-se în vedere în special:

    2.1.utilizarea existenta a terenului:

Terenul pe care se va realiza investiţia se află în intravilanul municipiului Brașov, aparține domeniului privat. Destinația conform PUG Brașov-M2-zonă mixtă situată în afara zonei protejate;

    2.2. relativă abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea şi capacitatea regenerativa a acestora: nu este cazul.

    2.3. capacitatea de absorbţie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

    a) zonele umede- nu e cazul;

    b) zonele costiere- nu e cazul;

    c) zonele montane şi cele împădurite – nu este cazul;

    d) parcurile şi rezervaţiile naturale-nu este cazul;

    e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare: nu este cazul;

    f) zonele de protecţie specială, mai ales cele desemnate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi a faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin OUG 154/2008, sau zonele în care se efectuează determinări pentru includerea lor în zone clasificate de ordonanta de urgenta menţionată anterior, zonele desemnate prin Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare: nu este cazul;

     g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depasite-nu este cazul;

     h) ariile dens populate- nu e cazul;

     i) peisajele cu semnificatie istorica, culturală şi arheologică- nu este cazul.

3. Caracteristicile impactului potenţial: se iau în considerare efectele semnificative posibile ale proiectelor, în raport cu criteriile stabilite la pct. 1 şi 2, cu accent deosebit pe:

    a) extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate-nu este cazul;

    b) natura transfrontiera a impactului- nu este cazul;

    c) mărimea şi complexitatea impactului- impact  nesemnificativ;

    d) probabilitatea impactului-în perioada de funcționare;

    e) durata, frecventa şi reversibilitatea impactului- nu este cazul;

-proiectul nu va avea impact semnificativ asupra mediului, dupa parcurgerea listelor de control pentru etapa de incadrare nu rezulta un impact semnificativ asupra factorilor de mediu;

 

    II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele: Nu este cazul.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

-respectarea legislaţiei de mediu în vigoare, a condiţiilor impuse de ceilalţi avizatori şi a proiectului înaintat spre avizare;

-deşeurile rezultate la faza de construire vor fi colectate selectiv, cu posibilităţi de eliminare/valorificare cu societăţi autorizate; se va avea o deosebita atentie la manipularea carburantilor la alimentarea utilajelor.

-echipamentele, utilajele si instalatiile folosite vor asigura incadrarea emisiilor in limitele prevazute de legislatia in vigoare;

-alimentarea cu carburanţi a utilajelor şi mijloacelor de transport se va face de la staţii de distribuţie carburanţi autorizate;

-sunt obligatorii deţinerea, în cantităţi suficiente şi stocarea, în condiţii corespunzătoare, a substanţelor pentru tratarea şi neutralizarea oricăror posibile scurgeri de fluide;

-sunt interzise spălarea, efectuarea de reparaţii, lucrări de întreţinere a mijloacelor de transport, utilajelor şi echipamentelor folosite in incinta şantierului;

-scurgerile de carburanţi sau lubrifianţi datorate unor cauze accidentale vor fi diminuate prin utilizarea unui pat de nisip, dispus în zonele cele mai vulnerabile, care ulterior va fi colectat într-un recipient metalic acoperit şi gestionat prin societăți  specializate autorizate;

-se vor respecta măsurile cuprinse în planurile de intervenţie în caz de accidente, avarii  ce pot avea impact major asupra sănătăţii populaţiei şi mediului înconjurător;

-pentru evitarea riscurilor de producere a unor eventuale accidente ecologice şi urmărirea calităţii factorilor de mediu, se vor întocmi şi respecta programele de verificare a lucrărilor efectuate;

-persoanele care explorează sau exploatează resursele solului şi subsolului au următoarele obligaţii: să anunţe autorităţile pentru protecţia mediului sau, după caz, celelalte autorităţi competente, potrivit legii, despre orice situaţii accidentale care pun în pericol mediul şi să acţioneze pentru refacerea acestuia;

-se interzice afectarea de către infrastructura temporară creată în perioada de desfăşurare a proiectului, a altor suprafeţe decât cele pentru care a fost întocmit prezentul proiect;

-diminuarea cantităţii de praf rezultat din procesul de transport, prin stropirea ori de câte ori este nevoie a căilor de acces către punctele de încărcare – descărcare a materialului excavat;

-în cazul unor poluări accidentale se va reface zona afectată;

-vor fi respectate cu rigurozitate instrucțiunile de protecția muncii pentru exploatarea stației de stocare și gazeificare oxigen lichid;

-sistemele de monitorizare, vizualizare si alarmare a presiunilor din instalatie vor fi verificate periodic conform prescripţiilor ISCIR.

Impact direct asupra populatiei si sanatatii umane a locuitorilor din zona se poate produce numai in momentul izbucnirii unui incendiu la instalatia de depozitare oxigen sau a aparitiei unei avarii la statia de aer comprimat in conditiile in care supapa de siguranta este defecta. Aceste riscuri vor fi minimizate prin urmatoarele masuri:

  1. in statiile de gaze tehnice accesul va fi permis numai persoanelor autorizate;
  2. pe  usile  containerelor se vor lipi afise de avertizare;
  3. operatorii statiilor vor fi instruiti asupra pericolelor;
  4. statiile de aer comprimat vor fi puse sub supraveghere ISCIR; 
  5. supapele de siguranta si manometrele de pe recipiente se vor verifica anual;

Conform RG 01/05 se vor respecta urmatoarele:

-           Zona de depozitare nu va fi accesibila traficului general si persoanelor neautorizate. Acest lucru trebuie indicat prin placi avertizoare sau prin realizarea unei imprejmuri.

-           Nu este permisa extinderea spatiului de protectie peste proprietatile invecinate sau peste caile publice de circulatie.

-           Spatiul de protectie poate fi limitat pe cel mult 2 laturi, daca pe partea adiacenta se realizeaza pereti de protectie de cel putin 2 m inaltime, fara deschideri si confectionati din materiale incombustibile. O latura poate fi si un perete de cladire, care in zona de protectie este lipsit de deschideri. Acestia trebuie dimensionati la solicitarile in caz in explozie.

-           Depozitele de butelii vor fi amplasate astfel incat sa existe spatiul necesar de acces al mijloacelor de transport ce fac aprovizionarea, respectiv livrarea buteliilor, precum si asigurarea cailor de acces si interventie in caz de incendiu.

-           Nu este permisa depozitarea buteliilor in :

         incaperi sub nivelul solului;

         casa scarilor, holuri, coridoare, curti inguste, treceri pietonale sau porti ori in imediata lor apropiere;

         pe treptele unor amenajari exterioare;

         garaje sau parcari pentru vehicule;

         spatii de lucru (locurile de consum);

         langa drumuri si cai de refugiu special marcate.

Pentru protectia, siguranta si igiena muncii se va lua in considerare capitolul 4 din RG 01/05. Masurile pentru protectia, siguranta si igiena muncii sunt urmatoarele:

- In cadrul depozitului se vor afisa la loc vizibil instructiunile specifice de securitate a muncii.

- Toate caile de acces ale spatiilor de lucru vor fi mentinute in stare de curatenie permanenta, libere de orice obstacole.

- Accesul in depozitul de butelii al persoanelor straine este interzis. Acest lucru va fi marcat cu tablite de avertizare ’’ intrare oprita ’’.

- Depozitul va fi dotat cu utilaje (dispozitive) adecvate pentru manipularea in conditii de securitate a recipientelor-butelie, in functie de cantitatile care se manipuleaza.

  MANIPULARE ŞI DEPOZITARE (conform  Fisa cu date de securitate) oxigen:

Manipulare-Se va feri de uleiuri şi grasimi. Nu se va stoca în apropierea gazelor inflamabile sau a altor substanţe inflamabile. Se va evita pătrunderea apei în recipient. Se va evita recircularea gazului în recipient. Se vor utiliza numai componente de echipare care corespund naturii produsului, la presiunea şi temperatura prescrisă. În caz de neclarităţi se va consulta furnizorul de gaz. Se feri produsul de orice sursă de aprindere (inclusiv descărcări electrostatice). Se vor studia instrucţiunile de exploatare primite de la producător.

Depozitare-Recipientul va fi depozitat la o temperatură a mediului ambiant de maxim 30 0C în spaţii bine ventilate.

Masuri de protectie a mediului inconjurator-Se va incerca oprirea scurgerii de gaz. Se impiedica patrunderea gazului in canalizari, pivnite, subsoluri sau alte spatii inchise (neventilate).

Metode si materiale pentru izolarea incendiilor si pentru curatenie-se va ventila zona. Se vor mentine persoanele in afara zonei in care s-a produs scurgerea si se vor îndepărta sursele de foc.

Precautii privind manipularea in conditii de securitate-Nu se vor utiliza uleiuri sau grasimi. Trebuie impiedicata patrunderea apei (umiditatii) in recipient. Se va impiedica inversarea curgerii inspre recipientul de gaz. Se vor folosi doar acele echipamente care sunt adecvate acestui tip de gaz, corespunzatoare presiunii si temperaturii de lucru. Daca exista dubii, trebuie consultat furnizorul. Se va feri  de sursele de aprindere inclusiv de descarcarile electrostatice.

La finalizarea proiectului  se va solicita şi obţine revizuirea autorizaţiei de mediu existente pe amplasament, înainte de punerea în funcţiune, conform prevederilor Ordinului 1798/2007 pentru aprobarea procedurii de emitere a autorizaţiei de mediu.

Proiectul propus nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare  a impactului  asupra mediului si de evaluare adecvată.

Prezenta decizie  este valabila  pe toata perioada derularii investitiei, în condiţiile în care nu intervin modificări ale datelor care au stat la baza emiterii ei.

Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora .

Conform prevederilor Ordinului MMP 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

-art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;

-art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

       La finalizarea investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

       Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

 

   

    Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

    

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

      Sorin HORNOIU

                                    

                                        

                                                                                           SEF  SERVICIU A.A.A.,

                                                                                                    Alexandrina VASILE                 

INTOCMIT:

Consilier Daniela BIRĂU