Back

Decizie incadrare VULCAN DRUM COMUNAL

 


DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

 

Nr.574 din 30.10.2017

 

                       Ca urmare a solicitarii de emitere a acordului de mediu adresata de COMUNA  VULCAN cu sediul in Jud. Brasov, comuna Vulcan,  str.Principala, nr.1 ,  înregistrată la APM Brasov cu nr.16514/12.10.2017, nr.elo 1459/12.10.2017,  completata cu nr. 16775 din 17.10.2017,in baza:

            Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;

O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei salbatice, cu modificările şi completările ulterioare, aprobata cu Legea nr. 49/2011

           Autoritatea competentă pentru protecţia mediului Brasov decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei CAT din data de 18.10.2017 că pentru proiectul, pentru proiectul „CONSTRUIRE DRUM COMUNAL VULCAN”, propus a se realiza cu fonduri PNDL, in comuna Vulcan, sat Vulcan, jud. Brasov, intravilan si extravilan,  (Certificat de Urbanism nr.187/11.10.2017 emis de  Primaria Comuna Vulcan), nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

    Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

a) proiectul intră sub incidenţa HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, Anexa 2 pct. 13 a) orice modificari sau extinderi, ale proiectelor  executate sau in curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;

-titularul  si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare, nu au fost inregistrate sesizari;

-in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra mediului:

 

1.Caracteristicile proiectului 

a) marimea proiectului

Situaţia existentã: In prezent, drumul Zona de Agrement care urmeaza sa fie reabilitat, este un drum pietruit aflat intr-o avansata stare de degradare, cu gropi si fara planeitate, generand inconveniente in exploatare, fiind o sursa de disconfort atat pentru circulatia auto cat si pentru cea pietonala. Drumul de legatura intre Zona de Agrement si DJ 112 A nu exista, este propus ca un drum nou.

Situaţia  propusã: Proiectul isi propune construirea Drumului  Comunal Vulcan, drum constituit din două tronsoane:

1.Drum Zona de Agrement Vulcan- Drum existent amplasat în prelungirea străzii Ştrandului  in lungimea totală de 3,000 km.

Reabilitarea acestui drum inclus în prezentul proiect va avea Lungimea de  2,030 km si va urmari traseul existent.

Latimea partii carosabile va fi de l = 4,00 m, apele pluviale fiind colectate in rigole pavate cu dale din beton pe o lungime de L = 1640 m.

Pe traseul drumului va fi prevazut un podet dalat nou peste paraul Helesteu, dimensionat corespunzator debitului cu asigurare de 1%, iar pentru descarcarea apelor in sant vor fi prevazute patru podete de tipul tubulare corugate cu diametrul de Ø 84 cm.

Pe traseul drumului vor fi prevazute un numar de 10 statii de incrucisare amplasate la o distanta de 200 m.

Elementele geometrice proiectate:

  • Parte carosabila cu 1 banda de circulatie – 4,00 m
  • Acostamente bilaterale 2 x 0,50 m             - 1,00 m
  • Platforma drum                                           - 5,00 m
  • Declivitatea longitudinala                            - 4,85%

Structura rutiera proiectata este urmatoarea:

  • Strat de uzura beton asfaltic BA16 – 4 cm imbracaminte
  • Strat de legatura beton asfaltic BAD25 – 5 cm imbracaminte
  • Strat de fundatie si suport din balast si piatra sparta – 45 cm

2. Drum de legatura Zona de Agrement Vulcan – DJ 112 A (drum nou)

Acest drum se racordează la punctul final (Km 1+300 la DJ 112 A - Codlea - Zărneşti Km 34 + 500) al tronsonului de drum propus pentru reabilitare.

Acesta este un drum nou ,după racordare traversează pârâul Heleşteului la Km 0+061 până la Km 1+146 se desfăşoară prin păşunile din zona SE a comunei Vulcan parţial pe traseul unor drumuri vicinale neamenajate .

La Km 1+146 traverseaza un canal abandonat ( Vulcăniţa ) şi în continuare urmăreşte traseul unui drum vicinal delimitat de  terenuri agricole.

          Lungimea totala a drumului ce urmeaza a fi construit, este de L = 1300,00 m.

           Latimea partii carosabile va fi de l = 4,00 m, apele pluviale fiind colectate in rigole pavate cu dale din beton pe o lungime de L = 600 m si rigole casetate din beton pe o lungime de L = 30 m.

          Pe traseul drumului vor fi prevazute doua podete dalate dimensionate corespunzator debitului cu asigurarea de 1%, unul peste paraul Helesteu , al doilea peste paraul Vulcanita si doua podete pentru descarcarea apelor in sant de tipul tubulare corugate cu diametrul de Ø 84 cm. Pe traseul drumului vor fi prevazute un numar de 6 statii de incrucisare amplasate la o distanta de 200 m.

Elementele geometrice proiectate:

  • Parte carosabila cu 1 banda de circulatie – 4,00 m
  • Acostamente bilaterale 2 x 0,50 m           - 1,00 m
  • Platforma drum                                         - 5,00 m
  • Declivitatea longitudinala                         - 8,00%

Structura rutiera proiectata este urmatoarea:

  • Strat de uzura beton asfaltic BA16 – 4 cm imbracaminte
  • Strat de legatura beton asfaltic BAD25 – 5 cm imbracaminte
  • Strat de fundatie si suport din balast si piatra sparta – 45 cm

Principalele categorii de lucrări propuse sunt :

- Lucrări pregatitoare preliminare începerii lucrărilor de bază  care constau în:

Curăţirea terenului de vegetaţie (iarbă,buruieni,arbuşti,arbori şi resturi vegetale ) Pregătirea execuţiei terasamentelor, a lucrărilor de artă si  consolidare, prin  refacerea  pichetajului axului drumului şi amplasamentului celorlalte lucrări.

- Lucrări de terasamente executate mecanizat cu utilaje specifice: buldozer ( în special pe tronsonul de legatură Zona de Agrement - DJ 112 A - unde volumul terasamentelor şi     configuraţia terenului impune folosirea acestui utilaj),autogreder şi excavator.

- Lucrările de suprastructură sunt cele mai voluminoase şi costisitoare ,în ansamblul investiţiei datorită stării precare a drumului existent şi a condiţiilor în care se execută drumul nou.Sunt necesare straturi de fundaţie şi suport din balast şi piatră spartă de grosimi apreciabile –peste 45 de cm.

Îmbrăcămintea se propune din mixturi asfaltice :

* pe drumul existent beton asfaltic de 9 cm grosime ( strat de legătură BAD 25 de 5 cm şi  strat de uzură BA 16 de 4 cm ).

* pe drumul nou de legătură covor BA 16 de 5 cm.

- Lucrările de artă de tipul podeţe dalate şi tubulare corugate vor fi prevăzute la traversarea cursurilor de apa şi evacuarea apelor din zona drumului (descărcarea şanţurilor de scurgere).         

Podetele dalate peste pr.Heleşteu si canalul  Vulcăniţa cu  deschiderea  de  max.4 m si  podetele de tipul tubulare corugate cu diametrul  de Ø int = 84  şi tuburi cu diametrul de  30 cm din polietilenă pentru accesele în curţile proprietarilor riverani,  se vor monta pentru descarcărea apelor din şanţuri.

Podeţele dalate vor fi executate din beton monolit infrastructura şi beton armat prefabricat suprastructura.

Podeţele tubulare corugate se vor realiza din ţevi corugate de polietilenă.

 VOLUME DE LUCRĂRI

            Categoria de lucrări

U.M.

Total proiect

Reabilitare drum zonă agrement

Leg. drum zonă agrement – DJ 112A

Lucrări pregătitoare

km

3,3

2,0

1,3

Amenajări ptr.protecţia mediului

ha

2,0

1,0

1,0

Terasamente pământ

mc

8.660

1.840

6.820

Ziduri de sprijin

mc

80

 

80

Rigole pavate cu dale beton

mp

2.240

1.640

600

Rigole casetate din beton

m

30

 

30

Fundaţie din balast 25-30 cm

mc

6.320

3.420

2.900

Strat suport piatra spartă 15 cm

mc

3.710

2.310

1.400

Macadam ordinar  8 cm

mp

11.760

11.760

-

Strat legatură BAD 25  5 cm

mp

10.930

10.930

-

Strat uzură BA 16   4-5 cm

mp

18.530

8.930

9.600

Ridicare capace cămin canal

buc

25

25

-

Accesorii suprastr.table indicat.

mp

15

5

10

Podeţe tubulare Φ 84 cm

buc/m

8 / 48

6 / 36

2 / 12

Podeţe tubulare Φ 30 cm

buc/m

10 / 60

10 / 60

-

Podeţe dalate L= 4,0 m

buc/mp.tab.

1 / 30

 

1 / 30

Podeţe dalate L=2,0 m 

buc/mp.tab.

1 / 14

-

1 / 14

Stâlpi de dirijare

buc

120

-

120

Parapeţi cu stâlpi şi lise metalice

m

450

-

450

Organizarea de Şantier

            Localizarea organizării de şantier va fi aleasă de către executant în colaborare cu Primăria com. Vulcan şi se va realiza prin elemente constructive tip modul, inclusiv cabine pentru baie şi toaletă.

b) cumularea cu alte proiecte – nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale –pietruire din piatră spartă şi balast 10.030 mc; mixturi asfaltice preparate în staţii speciale  29.460 mp.

d) productia de deseuri –  Pe drum şi în zonele învecinate nu pot apărea deşeuri decât la executarea lucrărilor. În aceasta situaţie, constructorul va avea în vedere că pe tot parcursul executării lucrărilor să păstreze zona în perfectă stare de curaţenie. Eventualele deşeuri ce ar putea rezulta vor fi depozitate în recipienţi speciali pana la preluarea lor de societati autorizate pentru volorificare/eliminare.

e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort:

            Drumurile nu traversează cursuri de apă cu debit permanent.Nu vor fi evacuate ape uzate sau reziduale.

Lucrările de modernizare a drumurilor nu presupun un impact major asupra populaţiei, deoarece lucrările se derulează pe o perioadă scurtă.

Ocuparea temporară a solului cu materialele de construcţie şi utilajele necesare, nu va avea un impact negativ asupra solului.

Execuţia lucrărilor de modernizare constituie pe de o parte o sursă de emisii de praf, iar pe de altă parte o sursă de emisii de substanţe poluante evacuate în atmosferă de:

  • surse liniare, reprezentate de traficul rutier desfăşurat zilnic în cadrul şantierului;
  • surse de suprafaţă, reprezentate de funcţionarea utilajelor şi echipamentelor în zona fronturilor de lucru;

Sursele de impurificare a atmosferei asociate activităţilor care au loc in amplasamentul studiat sunt surse libere, deschise.

Activitatea de modernizare a străzilor poate avea temporar, doar pe durata execuţiei, un impact local asupra calităţii atmosferei.

În perioada de execuţie zgomotul este produs de organizarea de şantier, funcţionarea utilajelor pentru transport, dar zgomotul se produce local şi temporar.

  •  pe perioada derularii lucrarilor de modernizare a  drumurilor existente:

Prin volumele de lucrări , durata de execuţie de 10 luni a fiecărei drum, numărul mic al utilajelor-  max. 10 şi maximum 26 muncitori implicaţi, organizarea de şantier  va avea un impact nesemnificativ asupra factorilor de mediu.

  • Se vor respecta prevederile HG 1756/2006 cu modificările şi completările ulterioare privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot în mediu produs de echipamente destinate utilizării în exteriorul clădirilor, fiind admisă doar folosirea echipamentelor ce poartă inscripţionat în mod vizibil, lizibil şi de neşters marcajul european de conformitate CE, însoţit de indicarea nivelului garantat al puterii sonore;

-  Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr. 462/1993 cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu Lg. nr. 104/2011, iar nivelul de zgomot se va incadra in limitele impuse de SR 10.009/2017 si Ord. MS nr. 119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei;

f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate – lucrarile de modernizare , asfaltare vor fi asigurate cu societati autorizate, astfel incat sa nu existe risc de accidente;

- prin proiect sunt luate toate masurile de siguranta astfel incat sa nu existe risc de accident.

 

2. Localizarea proiectelor:

2.1. utilizarea existenta a terenului – conform CU nr. 187/11.10.2017 emis de Primaria Comunei Vulcan lucrarile se vor executa pe terenurile apartinand domeniului public in intravilanul si extravilanul localitatii;

Drumul comunal Vulcan este amplasat în zona sudică a comunei Vulcan, jud.Braşov.

Drum zonă agrement Vulcan  L = 2,030 km

Nr. Crt.

 

 Poziţia hectometrică

X ( nord )

Y ( est )

Z

1

0 + 00.00

459.127,60

532.204,03

601,88

2

12 + 25.87

458.103,13

531.883,61

609,38

3

20 + 30.00

457.359,23

532.154,80

618,25

Legătură zonă agrement – DJ 112A L = 1,300 Km

Nr. Crt.

 

 Poziţia hectometrică

X ( nord )

Y ( est )

Z

1

0 + 00.00

457.374,10

532.150,85

618,30

2

1 + 68.71

457.341,94

532.264,21

624,55

3

8 + 55.64

457.351,84

532.927,63

634,69

4

13 + 00.00

457.199,45

533.137,33

615,65

 

 

2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora – nu este cazul;

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite – nu este cazul;

d) parcurile si rezervatiile naturale – nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc. – nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica – nu este cazul;

g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite – nu este cazul;

h) ariile dens populate – o parte din proiect se va derula in intravilanul comunei Vulcan;

i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica – nu este cazul.

           

            3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate – masurile prevazute prin proiect vor asigura protectia factorilor de mediu si protectia factorului uman;

b) natura transfrontiera a impactului – nu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactului – impact redus;

d) probabilitatea impactului – redusa, doar pe perioada executarii lucrarilor prevazute de proiect;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactului – pe perioada executarii lucrarilor durata impactului va fi scurta.

 

II. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare adecvata, sunt urmatoarele: -proiectul propus nu intră sub incidenţa O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;

           

            Conditiile de realizare a proiectului:

  • se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare;
  • pe tot parcursul derulării lucrărilor propuse prin proiect se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  •    beneficiarul va solicita si obtine avizul de gospodarire a apelor la faza DTAC, in conformitate cu prevederile Ordinului 799 din 2012, avand in vedere ca Avizul de gospodarire a apelor  pentru situatie exceptionala nr. 251 din 19.10.2017 emis de SGA Brasov, este valabil numai pentru finantarea si promovarea investitiei conform Ordinului Ministrului Mediului si Gospodaririi Apelor nr. 662/2006, art. 7, si nu poate fi folosit pentru obtinerea autorizatiei de constructie.
  • executantul va asigura în permanență o buna întreținere a utilajelor și mijloacelor de transport pentru a nu fi posibile pierderi accidentale de carburanți și/sau lubrifianți în apă sau pe drumuri;
  • executantul se va dota cu un minim de absorbanti si/sau substante neutralizate pentru a putea asigura o interventie rapida in caz de poluare accidentala generate de pierderi de carburanti si/sau lubrifianti;
  • executantul va asigura pe toata perioada desfăsurarii lucrarilor, intretinerea drumurilor tehnologice pe care vor circula utilajele si mijloacele sale de transport si va lua masuri necesare in vederea limitarii emisiilor de praf generate de circulatia auto pe drumuri;
  • se vor folosi utilaje şi camioane de generaţie recentă, prevăzute cu sisteme performante de minimizare a emisiilor de poluanţi în atmosferă;
  • se vor alege trasee optime din punct de vedere al protecţiei mediului, pentru vehiculele care transportă materiale de construcţie ce pot elibera în atmosferă particule fine; transportul acestor materiale se va face pe cât posibil cu vehicule cu prelate;
  • executantul va depozita stratul vegetal curăţat, in conditii corespunzatoare, care sa permita utilizarea ulterioara a acestuia;
  • executantul va asigura transportul si depozitarea materialului rezultat în urma decopertarii si care nu este corespunzator realizarii umpluturilor, in amplasamente ce vor fi stabilite de comun acord cu autoritatile teritoriale de mediu si cu autoritatile locale;
  • utilizarea materialelor speciale (folie de plastic, plasa, etc.) cu care se va acoperi pamantul excavat, pana la reutilizarea sau transportarea lui;
  • utilizarea apei, pentru suprimarea prafului, in cantitatile, frecventa si proportiile necesare, in zona de lucru, la sfarsitul fiecarei saptamani de lucru, daca nu se vor desfasura operatiuni active mai mult de doua zile consecutiv;
  • pe spatiile verzi, acolo unde, pentru efectuarea lucrarilor, s-a indepartat stratul vegetal, la finalizarea acestora, vegetatia va fi replantata;
  • minimizarea activitatilor generatoare de praf ;
  • se vor lua masuri de acoperire, ingradire, inchidere a stocurilor de materiale de constructie sau deseuri, pentru prevenirea imprastierii cauzata de vant;
  • oprirea motoarelor tuturor vehiculelor aflate in stationare, in zona santierului;
  • in cazul unor poluări accidentale proiectantul şi constructorul răspund în solidar;
  • dacă in decursul implementării proiectului intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actului de reglementare, sau modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii actului de reglementare, aveti obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, înainte de realizarea modificării;
  • răspunderea pentru refacerea amplasamentului, drumurilor de acces și tehnologice, etc. revine în totalitate titularului de proiect;

           

            Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

             Conform art. 21, alin.(4) din OUG. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

Conform prevederilor articolului art. 39, alin. 1 si art. 40 din Ordinului MMP 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluării impactului asupra mediului pentru proiecte publice şi private, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  1. de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, anterior emiterii aprobării de dezvoltare;
  2. de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

 

Prezenta decizie se emite in vederea pomovarii si finantarii lucrarilor prevazute in aceasta, cu conditia solicitarii si obtinerii revizuirii acesteia la urmatoarea faza de proiectare ( proiect tehnic) in situatia modificarii proiectului si/sau a conditiilor din Avizul de gospodarire a apelor pentru situatie exceptionala  nr. 251 din 19.10.2017 emis de  SGA Brasov si inainte de obtinerea aprobarii de dezvoltare (autorizatia de construire) .

 

Proiectul propus nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si ale procedurii de evaluare adecvată.

            La finalizarea investitiei  din prezentul act , titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private .

         Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

Nerespectarea prevederilor decizie se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

    Sorin HORNOIU                                                               

                                                                                               SERVICIUL A.A.A.,  

                                                                                                Alexandrina VASILE

 

 

 

INTOCMIT:

Liliana BARBU