Back

„Modernizare strada Preot Dimitrie Greceanu din satul Harman, comuna Harman” PRIMARIA COMUNEI HARMAN prin primar MIHAI DISOR,

 

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

PROIECT -

 

 

Ca urmare a solicitarii de emitere a acordului de mediu adresate de PRIMARIA COMUNEI HARMAN prin primar MIHAI DISOR, cu sediul in jud.Brasov, comuna  Harman, Str. Pietii nr. 1, inregistrata la APM Brasov cu nr. 17448 din 08.11.2018 (cerere inregistrata electronic cu nr. 781 din 08.11.2018), in baza:         

  • Hotararii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului, cu modificarile si completarile si ulterioare;
  •  Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobata prin Legea nr.49/2011,

si ca urmare a completarilor depuse la dosar cu nr. 18144/26.11.2018 si nr. 19043/10.12.2018,  autoritatea competenta pentru protectia mediului APM Brasov decide, ca urmare a consultarilor desfasurate in cadrul sedintei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 03.12.2018, ca proiectul „Modernizare strada Preot Dimitrie Greceanu din satul Harman, comuna Harman”, propus a fi realizat in jud. Brasov, comuna Harman, sat Harman, str. Preot Dimitrie Greceanu, conform Certificatului de Urbanism nr. 477 din 21.09.2017, prelungit pana la data de 20.09.2019, emis de Primaria comunei Harman, nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluarii adecvate

 

            Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

  1. proiectul se incadreaza in prevederile Hotararii Guvernului nr. 445/2009, Anexa 2, pct.13 lit. a) Orice modificari sau extinderi, altele decat cele prevazute la pct. 22 din anexa 1, ale proiectelor prevazute in anexa 1 sau in prezenta anexa, deja autorizate, executate sau in curs de a fi execute, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;
  2.  titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;
  3. lipsa observatiilor din partea publicului interesat;
  4. in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

 

  1. Caracteristicile proiectului:

 

a) dimensiunea si conceptia intregului proiect:

Terenul identificat prin CF 109239 Harman, nr. top 3743/6/33 si CF 109237 Harman, nr. top 3743/6/2, aferent strazii ce va fi modernizata, trotuare, podete, zone verzi aferente, este situat în intravilanul şi pe domeniul public al Comunei Harman, plecand din strada Gariisi este in proprietatea comunei Harman.

Prezentul  proiect  se  referă  la  lucrările  de  modernizare a doua tronsoane ce fac parte din strada Preot Dimitrie Greceanu, respectiv tronsonul 1, (Axa principală E-V) pe sectorul cuprins între strada Garii si intersecţia cu tronsonul 2 si tronsonul 2 (Axa principală N-S), pe sectorul cuprins între tronsonul 1 si strada locala asfaltata.

Pentru aducerea strazii la parametrii corespunzători, s-au proiectat urmatoarele lucrari:

  • Suprastructura in suprafata de 4023 m2 din care: 3556 m2 – parte carosabila si 467 m2 – acostamente
  • Terasamente – 4782.28 mc sapaturi constand in decapare suprastructurii existente, a pamantului pentru santuri si trotuare si zone verzi.
  • Lucrări pentru colectarea şi evacuarea apelor de suprafaţa din zona strazii, constand din santuri pereate 1170 ml – cu adancimea de 0.35 m – din prefabricate de beton.  Aceaste prefabricate se vor monta pe un strat de nisip pilonat in grosime de 10 cm si o fundatie de balast de 20 cm grosime.
  • Se vor realiza pentru traversarea apelor: - un podet de 6.6 m lungime din tub corugat cu dn 315 si doua rigole carosabile in lungime de 14.1 m;
  • Pentru accesul la proprietati se vor executa un numar de 45 de podete cu lungimea de 4.0 m din tuburi corugate dn 315 – protejate de o placa din beton armat de 0.8x0.1 m;
  • Lucrări de siguranţa circulaţiei, constand in marcaje rutiere – aprox. 315 mp si 17 indicatoare de circulatie;
  • Se vor amenaja zone verzi in suprafata de 1130 m2 cuprinse intre trotuare si proprietati;
  • Apele pluviale vor fi colectate in doua puturi absorbante prin intermediul separatoarelor de hidrocarburi si namol conform Aviz de gospodarire a apelor Nr. 259 din 01.11.2018.

 

Traseul în plan

Traseele străzilor în plan sunt formate din aliniamente, racordate prin curbe circulare sau progresive în funcţie de unghiul dintre aliniamente, viteza de proiectare şi spaţiul disponibil între limitele de proprietate sau construcţiile existente.

Datorită vitezelor mici de proiectare (20-40km/h) nu a fost necesară amenajarea curbelor cu supralărgiri sau supraînălţări.

Principalele caracteristici ale tronsoanelor  în plan sunt menţionate în tabelul de mai jos:

 

Nr. Crt.

Denumirea străzii

Categoria străzii

Lungime tronson               [m]

Număr curbe

Raza minimă,  [m]

Raza maximă,  [m]

1

Tronson 1 (Axa principală E-V)

IV – de interes local

104

1

80

 

2

Tronson 2 (Axa principală N-S)

IV – de interes local

507.14

1

80

 

TOTAL

611.14

 

 

 

Străzile de categoria a IV-a sunt străzi de interes local si se incadreaza conform ord. 31/N/1995, in clasa de importanta <C> - normala.

 

Alcătuirea şi dimensionarea sistemului rutier

Pantele transversale s-au adoptat de 2.0% pentru carosabil şi de 1.0% pe trotuare.

Pe carosabil s-a aplicat un profil tip acoperiş sau într-o singură pantă, în funcţie de situaţie, iar trotuarele au pantele transversale spre carosabil, astfel încât apele meteorice se vor strânge lângă bordura ce delimitează carosabilul şi vor fi dirijate apoi spre gurile de scurgere.

Structura rutieră a tronsoanelor, este următoarea :

  •  4 cm Strat de uzură din beton asfaltic cu criblură BA16;
  •  5 cm Strat de legatura din beton asfaltic deschis BAD 20;
  •  20 cm piatra sparta;
  •  30  cm substrat din balast;

Delimitarea străzilor se va face cu borduri 20 x 25 cm din beton C35/45 aşezate pe o fundaţie din beton C25/30. Aceste borduri vor fi pozate cu 15 cm mai sus decât suprafaţa îmbrăcăminţii rutiere noi.

 

 Trotuarele s-au prevăzut pe ambele părţi ale străzilor, paralel cu axul acestora şi au dimensiunea de 2x1,20 m.

Sistemul rutier pentru trotuare prezintă următoarea alcătuire:

  •  6 cm pavele 20x30x6 pe un strat de 5cm de nisip;
  •  8 cm macadam;
  •  12 cm substrat din balast;

Delimitarea trotuarelor se va face cu borduri de 10x15 cm din beton C35/45 aşezate pe o fundaţie din beton C25/30, pozate la acelaşi nivel cu pavelele de pe trotuar.

 

Zonele verzi

Se vor amenaja zone verzi in suprafata de 1130 mp cuprinse intre trotuare si proprietati.

Zonele verzi au următoarea structură :

  • 15 cm pământ vegetal înierbat;
  • 10 cm fundaţie din agregate naturale

 

Evacuarea apelor pluviale posibil impurificate de pe strazi si trotuare vor fi colectate in doua puturi absorbante, prin intermediul separatoarelor de hidrocarburi si namol conform Aviz de gospodarire a apelor Nr. 259 din 01.11.2018.

.

Lucrarile de organizare de santier:

Lucrarile de executie se vor desfasura numai in limitele incintei detinute de titular, nu vor afecta domeniul public si privat si se vor realiza numai cu personal calificat. Activitățile de șantier se vor desfășura în perioada normală de lucru, în afara orelor de liniște 20,00 – 8,00 (conform Legii 61/1991 pentru sancţionarea faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a ordinii şi liniştii publice, republicată în temeiul art. II din Legea nr. 153/2010). Lucrarile de organizare de santier vor consta in realizarea unei imprejmuiri provizorii a terenului, crearea unor cai de acces cu strat de pietris si piatra sparta, amplasarea unor containere pentru muncitori si material, cabine WC ecologice, punct PSI, cabina paza si platforme pentru depozitare  materiale.

b) cumularea cu alte proiecte existente si/sau aprobate – nu este cazul

c) utilizarea resurselor naturale in special a solului, a terenurilor, a apei si a biodiversitatii – nu este cazul;

d) productia de deseuri –  deseurile rezultate in urma desfasurarii lucrarilor de executie prevazute prin proiect vor fi stocate selectiv. Vor fi asigurate spatii de stocare temporara pentru deseuri-suprafete betonate, spatii special amenajate si vor fi valorificate/eliminate cu societati autorizate, dupa caz;

- deseurile menajere se vor colecta in europubele si se vor preda catre societati autorizate in vederea eliminarii;

- deșeurile rezultate din executie se vor evacua ritmic cu societăți autorizate și nu se vor crea depozite de deșeuri inerte pe o perioadă indelungata.

e) poluarea si alte efecte negative  –

În perioada de executie, impactul proiectului asupra factorului de mediu aer constă în generarea de emisii de către utilajele utilizate. Ca urmare, vor fi luate toate măsurile in vederea limitarii generarii de praf, de catre prestatorul lucrarilor de executie care va avea in vedere ca utilajele utilizate sa fie corespunzatoare din punct de vedere tehnic si sa nu genereze noxe peste limitele admise. Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr. 462/1993 cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu Lg. nr. 104/2011;

Nivelul de zgomot se va incadra in limitele impuse de STAS 10.009/88. Se vor respecta  de asemenea  prevederile Ord. MS nr. 119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei, actualizat in 2018;

f) riscurile de accidente majore si/sau dezastre relevante pentru proiectul in cauza, inclusiv cele cauzate de schimbarile climatice, conform informatiilor stiintifice-

lucrarile vor fi executate numai cu societati autorizate, astfel incat sa nu existe risc de accidente;

prin proiect au fost luate toate masurile de siguranta astfel incat sa nu existe risc de accident;

g) riscurile pentru sanatatea umananu este cazul; 

Vecinatati:

La Vest – Tronson 2;

La Est   -  Str. Garii;

 

  1. Amplasarea proiectelor:

 

a) utilizarea actuala si aprobata a terenurilor - terenul afectat de lucrari, in suprafata de S = 8500 mp, este situat in intravilanul comunei Harman, domeniul public al comunei  Harman, cu folosinta actuala de domeniu public si destinatie conform PUZ aprobat prin HCL Brasov nr. 30/10.12.2001, drum, in conformitate cu C.U. nr. 477 din 21.09.2018, emis de Primaria comunei Harman.   

b) bogatia, disponibilitatea, calitatea si capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa si biodiversitatea) din zona si subteranulul acetuia – nu este cazul;

c) capacitatea de absorbtie a mediului natural, acordandu-se o atentie speciala urmatoarelor zone:

I) zonele umede, zone riverane, guri ale raurilor - nu este cazul;

II) zonele costiere si mediul marin - nu este cazul;

III) zonele montane si forestiere – nu este cazul;

IV) rezervatii si  parcuri naturale – nu este cazul;

V) zone clasificate sau protejate conform legislatiei in vigoare: zone Natura 2000 desemnate in conformitate cu legislatia privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice; zonele prevazute de legislatia privind aprobarea planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III – a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor legislatiei din domeniul apelor, precum si a celei privind caracterul si marirea zonelor de protectie sanitara si hidrogiologica – nu este cazul;

VI) zonele in care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevazute de  legislatia nationala si la nivelul Uniunii si relevante pentru proiect sau in care se considera ca exista astfel de cazuri- nu este cazul;

VII) zonele cu densitate mare a populatiei – nu este cazul;

VIII) peisajele si situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic – nu este cazul;

 

3.Tipurile si caracteristicile impactului potential:

 

a) importanta si extinderea spatiala a impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate –  nu este cazul ;

b) natura impactului -  nu este cazul;

c) natura transfrontiera a impactului – nu este cazul;

d) intensitatea si complexitatea impactului – impact redus;

e) probabilitatea impactului – redusa, doar pe perioada executarii lucrarilor propuse prin proiect;

f) debutul, durata, frecventa si reversibilitatea preconizate ale impactului – pe perioada executarii lucrarilor durata impactului va fi scurta.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente si/sau aprobate -  nu este cazul;

h) posibilitatea de reducere efectiva a impactului – nu este cazul;

 

II. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare adecvata, sunt urmatoarele:

  • proiectul nu intra sub incidenta OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare;     

Conditiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005, aprobată prin Legea nr. 265/2006 cu  modificările şi completările ulterioare, privind protecţia mediului;
  2. Deşeurile rezultate pe parcursul derulării lucrărilor de execuție vor fi colectate selectiv, cu posibilităţi de eliminare/valorificare cu societăţi autorizate; vor fi evacuate ritmic, fără a bloca căile de acces pietonale şi stradale;
  3. In cazul unor poluari accidentale proiectantul si constructorul raspund in solidar;
  4. Se vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor şi a deşeurilor rezultate pe parcursul execuției lucrărilor;
  5. Pe tot parcursul execuţie lucrărilor se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  6. Se va evita afectarea de către infrastructura temporară, creată în perioada de desfăşurare a proiectului, a altor suprafeţe decât cele pentru care a fost emisă prezenta aprobare de dezvoltare;
  7. Drumurile de acces şi tehnologice, toate zonele a căror suprafaţă (învelişul vegetal) a fost afectată, vor fi refăcute şi vor fi redate folosinţelor iniţiale;
  8. Terenul afectat temporar de lucrări, va fi adus la starea iniţială de utilizare;
  9. Răspunderea pentru refacerea amplasamentului, drumurilor de acces și tehnologice, etc., revine în totalitate titularului de proiect.
  10. Se va respecta programul de lucru impus de Primaria comunei Harman in concordanta cu programul de odihna a locuitorilor din zona in conformitate cu Legea nr. 61/1991 cu modificarile si completarile ulterioare, privind linistea publica, pe toata perioada de executie a lucrarilor de construire;
  11. Se va acorda atenţie manevrării utilajelor în apropierea zonelor locuite;
  12.  Se  vor lua masuri corespunzatoare de a nu degrada sau ocupa terenul din zona limitrofa.
  13. Se vor respecta prevederile HG 1756/2006 cu modificările şi completările ulterioare privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot în mediu produs de echipamente destinate utilizării în exteriorul clădirilor, fiind admisă doar folosirea echipamentelor ce poartă inscripţionat în mod vizibil, lizibil şi de neşters marcajul european de conformitate CE, însoţit de indicarea nivelului garantat al puterii sonore;
  14. Respectarea duratei de execuţie a proiectului astfel încât disconfortul generat de poluarea fonică să fie cât mai redus ca timp;
  15. Nu se vor evacua ape uzate neepurate sau insuficient epurate in emisari naturali, canale de desecare, rigole stradale sau freatic atat pe perioada executiei lucrarilor cat si dupa aceasta;
  16. Vor fi luate  măsuri pentru limitarea vibratiilor  produse de sapatura   prin  utilizarea  de  tehnologii performante  de executie și  de fundare, în vederea  incadrarii valorilor parametrilor vibratiilor in limitele admisibile stabilite de SR 12025-2/94;
  17. In vederea mentinerii calitatii aerului, in parametrii optimi, in zona amplasamentului, in perioada realizarii lucrarilor de constructie, se vor respecta urmatoarele conditii:
    • utilizarea materialelor speciale (folie de plastic, plasa, etc.) cu care se va acoperi pamantul   excavat, pana la reutilizarea sau transportarea lui;
    • utilizarea apei, pentru suprimarea prafului, in cantitatile, frecventa si proportiile necesare, in zona de lucru, la sfarsitul fiecarei saptamani de lucru, daca nu se vor desfasura operatiuni active mai mult de doua zile consecutiv;
    • minimizarea activitatilor generatoare de praf (taiere, macinare, spargerea betonului, nisip, pietris, activitati de sablare/slefuire, etc.);
    • se vor lua masuri de acoperire, ingradire, inchidere a stocurilor de materiale de constructie sau deseuri, pentru prevenirea imprastierii cauzata de vant;
    • curatarea/spalarea rotilor/caroseriilor vehiculelor care ies de pe santier;
    • oprirea motoarelor tuturor vehiculelor aflate in stationare, in zona santierului;
  18. Organizarea de şantier, pentru lucrările prevăzute prin proiect, va respecta obligatoriu măsurile specifice pentru reducerea şi/sau eliminarea efectelor generate de acestea asupra sănătăţii umane si mediului înconjurător. Se vor avea în vedere:

 • împrejmuirea corespunzătoare a zonelor de lucru, montarea de avertizoare, etc;

 • organizarea de şantier se va realiza în interiorul amplasamentului astfel încât impactului generat de aceasta asupra factorilor de mediu locali pe timpul derulării lucrărilor prevăzute prin proiect să fie cât mai redus;

 • organizarea de şantier va fi amenajată astfel încât să asigure facilităţile de bază conform prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construcţii, cu modificările şi completările ulterioare (alimentarea cu energie electrică, alimentarea cu apă pentru asigurarea necesităţilor igienico–sanitare, facilităţi pentru depozitarea temporară a materialelor, facilităţi pentru personal (baracă birou, vestiare muncitori, punct prim ajutor, toaleta ecologică), împrejmuire cu gard din panouri metalice pentru protecţia organizării de şantier si a vecinătăţilor), după caz;

• întreţinerea corespunzătoare a utilajelor/mijloacelor de transport utilizate in lucrările de construcţii în vederea evitării scurgerilor de combustibili şi uleiuri uzate pe sol/apă şi de alte substanţe toxice si periculoase;

• se interzice stocarea temporară si depozitarea carburanţilor si substanţelor periculoase în zona aferenta amplasamentului;

• în perioada de execuţie a lucrărilor vor fi stabilite zone de parcare a autovehiculelor si a utilajelor utilizate;

• este interzisă părăsirea incintei organizării de şantier cu roţile autovehiculelor şi/sau caroseria murdară;

• alimentarea cu carburanţi, repararea şi întreţinerea mijloacelor de transport şi a utilajelor folosite pe şantier se va face numai la societaţi specializate şi autorizate;

• este interzisa amplasarea in incinta organizarii de santier a statiilor de preparare beton, fara asigurarea sistemului de preepurare ape uzate tehnologice si a sistemului de protectie a atmosferei importiva poluarii cu pulberi;

In conformitate cu prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 privind protectia mediului, cu modificările si completările ulterioare - "Art. 15 alin (2) lit a - «Titularii proiectelor au obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actelor de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii actelor de reglementare, înainte de realizarea modificării»;

Conform art. 21, alin.(4) din Oug. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”

La finalizarea integrala a investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Procesul - verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Proiectul propus nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare  a impactului  asupra mediului si de evaluare adecvată.

Prezenta decizie este valabila pe toata perioada derularii investitiei, în condiţiile în care nu intervin modificări ale datelor care au stat la baza emiterii ei.

Pentru legalitatea si autenticitatea documentelor depuse la dosar se face raspunzator titularul proiectului.

Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

 Nerespectarea prevederilor prezentului acord de mediu se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

Conform prevederilor Ordinului MMP 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

    -art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;

    -art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

 

Prezenta decizie poate fi contestata, in conformitate cu prevederile HG nr. 445/2009 si ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

 

 

 

                                             DIRECTOR EXECUTIV,

                                                 Ciprian BANCILA          

 

 

                                                  

                      

   

                                                                                                         SERVICIUL  A.A.A,  

                                                                                                  Daniela BIRAU

 

 

 

     INTOCMIT:

     cons. Cristiana FALTICEANU