Back

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE „AMENAJARE LAC PISCICOL” SAVU VASILE LUCIAN

 

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr. 464 din 25.09.2018

....

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SAVU VASILE LUCIAN, cu domiciliul in jud. Brasov, oras Rasnov, str. Closca, nr. 6, înregistrată la APM Brasov cu nr. 6706 din data de 26.04.2018, în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,

si ca urmare a completarilor depuse la dosar sub nr.11808/30.07.2018 si nr.13095/21.08.2018 (inregistrare electronica nr. 261/12.04.2018),

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Braşov decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 30.07.2018, că proiectul „AMENAJARE LAC PISCICOL” propus a fi realizat in judetul Brasov, oras Rasnov, str. Glajerie - Raul Mare, f.n. conform Certificatului de Urbanism nr. 437 din 08.12.2017 emis de Primaria Orasului Rasnov, nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluarii adecvate.  

    Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

  1. proiectul se incadreaza in prevederile Hotararii Guvernului nr. 445/2009, Anexa 2, la pct. 1, lit. f) crescatorii pentru piscicultura intensiva”, coroborat cu pct. 13, lit. a) Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;
  1. titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;
  2. lipsa observatiilor din partea publicului interesat;
  3. in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

 

  1. Caracteristicile proiectului:

                a) dimensiunea si conceptia intregului proiect: - prin proiect se propune amenajarea unui lac piscicol de creștere a păstrăvului pe terenul cu suprafata de 7000 mp aflat in proprietatea privata a lui Ilie Gheorghe, cu drept de superficie pentru 49 ani pentru Savu Vasile Lucian conform extrasului CF nr.104550, nr.cad. 1870, nr.top.6738/3/1.

Lacul piscicol, de formă neregulată va avea urmatoarele elemente constructive:

  • suprafața la coronament                                                   S = 690,0 m2;
  • volumul de apă                                                                   V = 635 m3;
  • adâncimea medie a apei                                                   h apă = 1,0 m;
  • adâncimea medie a lacului față de coronament:          h med = 1,20 m;
  • Pantă taluze                                                                        1:1,5;
  • lungimea                                                                             L = 39,0 m;
  • lățimea medie                                                                     l = 18 m;

Alimentarea cu apă:

Sursa de alimentare cu apă a lacului piscicol o reprezintă pârâurile Turnu și Valea Mare (Ghimbășel), apa din aceste pârâuri fiind captată prin intermediul a două prize de apă care deservesc pastravaria.

Alimentarea cu apă a lacului piscicol proiectat se va realiza:

  • din conducta de distribuție a apei la bazinele B1-B4, printr-o conductă de distribuție a apei realizată din țevi PVC ∅200 mm, în lungime de L=9,0m;
  • din canalul de evacuare a apelor din bazinele de creștere păstrăv B1÷B4, prin intermediul unui canal deschis din pământ în lungime de 6 m, cu secțiune trapezoidală având baza mare de 1,20m, baza mică 0,5 m și h = 1,0 m. Alimentarea cu apă a lacului piscicol din canalul de evacuare a apei din bazinele B1÷B4 se face doar în eventualele perioade deficitare de debit.

Evacuarea apelor uzate tehnologice:

Evacuarea apei din lacul piscicol se face in canalul de evacuare existent (ce deverseaza apa in Raul Mare-Ghimbasel) al celor 4 bazine existente, prin intermediul unui racord de canalizare din țevi PVC în lungime de 10m și a unei guri de vărsare realizată din beton.

Gura de varsare consta intr-un pereu din beton cu dimensiunile de 2,0x1,0x0,1m turnat pe loc ce sprijina pe un pinten din beton cu sectiunea de 0,40x0,80m in lungime de 2,0m.

 

Lucrarile de organizare de santier: se vor desfasura in interiorul incintei detinute de titular.

Materialele necesare executării investitiei se vor depozita temporar în magazia existentă din incinta păstrăvăriei;

  • organizarea de santier nu va afecta domeniul public.

Lucrările de refacere a amplasamentului în zona afectată de execuţia investiţiei: după terminarea lucrărilor, terenul afectat de lucrari va fi adus la starea initiala prin nivelarea solului și înierbare.

Vor fi îndepărtate deșeurile depozitate în urma executării lucrărilor de excavatie.

b) cumularea cu alte proiecte existente si/sau aprobate –

Pe amplasament exista o păstrăvărie functionala aflata in proprietatea titularului, care are in dotare urmatoarele:

  • 4 bazine de crestere pastrav;
  • captare de apă pe pârâul Turnu;
  • captare de apă pe pârâul Raul Mare(Ghimbăşel);
  • conductă de aducțiune de la priza de apă de pe pârâul Turnu la deznisipator și în continuare până la căminul de vizitare
  • conductă de aducțiune de la priza de apă de pe pârâul Valea Mare la priza de apă de pe pârâul Turnu;
  • conductă de distributie a apei la bazinele de pastravi existente;
  • canalizarea apelor tehnologice de la bazinele B1÷B4 in Raul Mare – Ghimbasel;
  • anexă administrativă compusă din cameră, hol, bucătărie, birou, grup sanitar, spațiu depozitare substanțe medicale și spațiu depozitare.

c) utilizarea resurselor naturale in special a solului, a terenurilor, a apei si a biodiversitatii – in perioada funcționării, se va utiliza apa captată din pârâul Turnu si pârâul Raul Mare(Ghimbăşel), prin intermediul prizelor de apă de la pastravaria existenta;

d) productia de deseuri – deseurile rezultate in perioada de execuţie/exploatare a proiectului vor fi valorificate/eliminate cu societăţi autorizate, pe baza de contract;

Excavatiile vor incepe cu decopertarea stratului vegetal pe grosimea de cca. 20cm, strangerea lui in gramezi, urmand a fii folosit ca ultim strat de umplutura la lucrarile de refacere a zonelor verzi. Excesul de pamant se va transporta cu autobasculante intr-un loc stabilit de catre beneficiar in acord cu constructorul.

 

e) poluarea si alte efecte negative – În perioada derulării lucrărilor de construire/amenajare, impactul proiectului asupra factorului de mediu aer constă în generarea de emisii de către utilajele de execuţie/transport. Ca urmare, vor fi luate toate măsurile in vederea limitarii generarii de praf, de catre prestatorul lucrarilor de constructii care va avea in vedere ca utilajele utilizate sa fie corespunzatoare din punct de vedere tehnic si sa nu genereze noxe peste limitele admise. Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr. 462/1993 cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu Lg. nr. 104/2011;

Nivelul de zgomot se va incadra in limitele impuse de SR 10.009/2017. Se vor respecta  de asemenea, prevederile Ord. MS nr. 119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei si notificare - asistenta de specialitate nr. 662/A/11.06.2018 emisa de DSPJ Brasov, in special cu privire la reducerea la minim a noxelor.

f) riscule de accidente majore si/sau dezastre relevante pentru proiectul in cauza, inclusiv cele cauzate de schimbarile climatice, conform informatiilor stiintifice:

- lucrarile vor fi executate numai cu societati autorizate, astfel incat sa nu existe risc de accidente;

g) riscurile pentru sanatatea umana – nu este cazul;

 

2. Amplasarea proiectelor:.

a) utilizarea actuala si aprobata a terenurilor - terenul pe care se va realiza investitia este situat in intravilanul localitatii Rasnov, jud. Brasov, str. Glajerie Raul Mare f.n., amplasament identificat prin extras CF nr. 104550, nr.cad. 1870, nr.top.6738/3/1, având destinatia “Construire pastravarie si cladire administrative” stabilita prin PUZ aprobat cu HCL nr. 80/29.03.2012, in conformitate cu certificatul de urbanism nr. 437/08.12.2017 emis de Primaria Orasului Rasnov.

Accesul în amplasament se face prin intermediul unui drum de exploatare existent.

b) bogatia, disponibilitatea, calitatea si capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa si biodiversitatea) din zona si subteranulul acetuia – calitatea și capacitatea de regenerare relativă a terenului și a biodiversității sunt normale, nefiind afectate în mod constant de lucrările proiectate, ele fiind afectate parțial pe perioada de 90 de zile, termenul de execuție a lucrărilor proiectate;

c)  capacitatea de absorbtie a mediului natural, acordandu-se o atentie speciala urmatoarelor zone:

i) zonele umede, zone riverane, guri ale raurilor: - proiectul va fi realizat în partea estică a văii Glăjerie, aval de confluența parâului Raul Mare(Ghimbăşel) cu pârâul Turnu; parâului Raul Mare(Ghimbăşel) este limitrof terenului la cca. 20,0 m.

ii) zonele costiere si mediul marin - nu este cazul;

iii) zonele montane si forestiere – proiectul va fi realizat la distanța de cca. 195,0m față de liziera pădurii existente în partea sudică și la distanța de cca. 145,0m față de liziera pădurii din partea nordică;

iv) rezervatii si  parcuri naturale – nu este cazul;

v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei in vigoare: zone Natura 2000 desemnate in conformitate cu legislatia privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice; zonele prevazute de legislatia privind aprobarea planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III – a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor legislatiei din domeniul apelor, precum si a celei privind caracterul si marirea zonelor de protectie sanitara si hidrogiologica – nu este cazul;

vi) zonele in care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevazute de  legislatia nationala si la nivelul Uniunii si relevante pentru proiect sau in care se considera ca exista astfel de cazuri- nu este cazul

vii) zone cu densitate mare a populatiei – nu este cazul;

viii) peisajele si situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic – nu este cazul;

 

3. Tipurile si caracteristicile impactului potential:

a) importanta si extinderea spatiala a impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate: - nu este cazul;

b) natura impactului -  nu este cazul;

c) natura transfrontiera a impactului – nu este cazul;

d) intensitatea si complexitatea impactului – impact redus;

e) probabilitatea impactului – redusa, doar pe perioada executarii lucrarilor  propuse prin proiect ;

f) debutul, durata, frecventa si reversibilitatea preconizate ale impactului – pe perioada executarii lucrarilor durata impactului va fi scurta.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente si/sau aprobate -  nu este cazul;

h) posibilitatea de reducere efectiva a impactului – nu este cazul;

 

II. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare adecvata, sunt urmatoarele:

  1. proiectul nu intra sub incidenta OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare;

 

Conditiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 cu  modificările şi completările ulterioare, privind protecţia mediului;
  2. Pe tot parcursul execuţie lucrărilor se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  3. Se vor respecta masurile impuse in Avizul de Gospodarire a Apelor nr. 54/13.03.2018 emis de SGA Brasov, in special cu privire la asigurarea curgerii normale a debitului de apa pe pârâul Turnu;
  4. Se interzice obturarea sectiunii de scurgere a parâului Raul Mare(Ghimbăşel), respectiv pârâul Turnu;
  5. Se va delimita perimetrul de excavare prin;
  6. Nu se va excava sub adancimea stabilita prin actele de reglementare;
  7. Se vor lua măsuri și se vor realiza, dacă este cazul, lucrări de sprijin pentru evitarea alunecărilor/surpărilor de maluri/teren;
  8. Se va evita afectarea de către infrastructura temporară, creată în perioada de desfăşurare a proiectului, a altor suprafeţe decât cele pentru care a fost emisă prezenta aprobare de dezvoltare;
  9. Deseurile rezultate la faza de implementare a proiectului vor fi colectate selectiv, cu posibilitati de eliminare/valorificare cu societati autorizate si vor fi evacuate ritmic;
  10. Se va evita depozitarea necontrolata a deseurilor rezultate la faza de executie a proiectului;
  11. Deseurile menajere se vor colecta in europubele si vor fi predate catre societati autorizate in vederea eliminarii;
  12. Pentru evitarea poluarii accidentale cu materiale periculoase (scurgeri accidentale de combustibili, de ulei de motor), reparatiile la mijloacele de transport se vor executa doar la societati autorizate;
  13. Autovehiculele şi utilajele folosite pentru executarea lucrărilor, vor respecta condiţiile impuse prin verificările tehnice periodice în vederea reglementării din punct de vedere al emisiilor gazoase în atmosferă;
  14. Se va avea o deosebita atentie la manipularea carburantilor la alimentarea utilajelor, se va evita alimentarea cu combustibil in zona de lucru;
  15. Toate vehiculele şi echipamentele mecanice folosite vor fi prevăzute cu amortizoare de zgomot, iar echipamentele fixe vor fi pe cât posibil introduse în incinte izolate acustic;
  16. Se va corela capacitatea de transport a autovehiculelor cu categoria de drum tranzitată;
  17. Mijloacele de transport vor circula cu viteză redusă, pentru a nu ridica în atmosferă particule fine de praf;
  18. Se vor respecta prevederile HG 1756/2006 cu modificările şi completările ulterioare privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot în mediu produs de echipamente destinate utilizării în exteriorul clădirilor, fiind admisă doar folosirea echipamentelor ce poartă inscripţionat în mod vizibil, lizibil şi de neşters marcajul european de conformitate CE, însoţit de indicarea nivelului garantat al puterii sonore;
  19. Echipamentele, utilajele si instalatiile folosite vor asigura incadrarea emisiilor in limitele prevazute de legislatia in vigoare;
  20. Se vor intretine permanent drumurile de acces; se vor tranzita numai drumurile pentru care s-a obtinut acordul scris al autoritatilor locale;
  21. Pe parcursul derularii proiectului, emisiile de poluanti in mediu  se vor incadra in limitele impuse de legislatia in vigoare;
  22. Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr. 462/1993 cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu Lg. nr. 104/2011;
  23. Nivelul de zgomot se va incadra in limitele impuse de SR 10009/2017. Se vor respecta  de asemenea  prevederile Ord. MS nr. 119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei;
  24. Respectarea duratei de execuţie a proiectului astfel încât disconfortul generat de poluarea fonică să fie cât mai redus ca timp;
  25. Răspunderea pentru refacerea amplasamentului, a drumurilor de acces, etc., revine în totalitate titularului de proiect.

 

            In conformitate cu prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 privind protectia mediului, cu modificările si completările ulterioare - "Art. 15 alin (2) lit a - «Titularii proiectelor au obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actelor de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii actelor de reglementare, înainte de realizarea modificării»;

Conform art. 21, alin.(4) din OUG. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

            La finalizarea integrala a investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private

Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

            Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procesului de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea procedurii de evaluare adecvata.

            Dupa intocmirea procesului-verbal de constatare a respectarii tuturor conditiilor de realizare a proiectului, aveţi obligaţia de a solicita şi obţine autorizaţie de mediu, dupa caz.

Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii a A.P.M. Brașov  se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului, in conditiile in care nu intervin modificari ale datelor care au stat la baza emiterii ei.

Conform prevederilor ordinului mmp 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

  

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ciprian BĂNCILĂ

 

 

 

 

 

 

                                                                                                      SEF SERVICIU A.A.A.,

                                                                                                                Daniela BIRĂU

 

 

 

INTOCMIT:

Consilier Simona Pascu