Back

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE “Cale de rulare Alfa, platforma de imbarcare-debarcare si extinderea retelelor de canalizare si drenaj aferente pistei de decolare-aterizare” titulat CJ Brasov

Ministerul Mediului

Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului

Agenţia pentru Protecţia Mediului Brașov

 

 

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

-PROIECT -

 

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de VESTEA IOAN ADRIAN in calitate de Presedinte al  CONSILIUL JUDETEAN BRASOV si reprezentant al Judetului Brasov, cu sediul in jud. Brasov, mun. Brasov, B-dul Eroilor, nr. 5, pentru proiectul “Cale de rulare Alfa, platforma de imbarcare-debarcare si extinderea retelelor de canalizare si drenaj aferente pistei de decolare-aterizare”  propus a fi realizat in jud. Brasov, oras Ghimbav, str. Aeroportului, f.n, înregistrată la APM Brasov cu nr. 13215 din 17.08.2017 si completata cu nr. 15652 din 04.10.2017, în baza:

               - Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului

               - Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei salbatice, cu modificările şi completările ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,

 autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Braşov decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 09.10.2017, că proiectul „Cale de rulare Alfa, platforma de imbarcare-debarcare si extinderea retelelor de canalizare si drenaj aferente pistei de decolare-aterizare” propus a fi realizat in jud. Brasov, oras Ghimbav, str. Aeroportului, f.n (certificat de urbanism nr. 239 din 04.08.2017 emis de Primaria Orasului Ghimbav), nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

a) proiectul intră sub incidenţa HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului in Anexa  2,  pct. 7, lit. a) Construirea de linii pentru traficul feroviar de lungă distanţă şi a aerodromurilor cu cel puţin o pistă de decolare-aterizare mai lungă de 2.100 m, coroborat cu pct.13, lit. a)  Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;                                            

b)  titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;

c) in lipsa comentariilor motivate din partea publicului;

d)  in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

           1.  Caracteristicile proiectului

           a) Marimea proiectului: prin proiect se  propun urmatoarele lucrari:

  1.  Cale de rulare Alfa

          Calea de rulare Alfa va face legatura intre pista de decolare-aterizare executata anterior si noua platforma de debarcare-imbarcare, va avea o latime portanta de l = 23 m, fiind incadrata pe ambele parti de doua acostamente cu latimea de l = 7,5 m.

          Structura rutiera a partii portante a caii de rulare Alfa va fi de tip rigid astfel:

  • 41 cm imbracaminte din beton de ciment BcR 5.5
  • 25 cm strat din balast stabilizat cu ciment
  • 40 cm strat de fundatie din balast
  • Minim 30 cm strat de forma din pamant stabilizat cu lianti hidraulici

          Structura acostamentelor va fi de tip flexibil astfel:

  • 5 cm strat de uzura BAA16
  • 5 cm strat de legatura BAAD25
  • 10 cm strat de baza AAB25
  • 25 cm strat din balast stabilizat cu ciment
  • Minim 60 cm strat de fundatie din balast
  • Minim 30 cm strat de forma din pamant stabilizat cu lianti hidraulici

          Straturile asfaltice de la marginea acostamentelor caii de rulare si stratul de balast stabilizat sunt amenajate cu inclinatia de 45˚.

          In profil transversal, calea de rulare Alfa are pante descrescatoare din ax catre margini de 1,5%, iar in profil longitudinal pantele au valori cuprinse intre 0,5% si 0,6%.

          Preluarea apelor pluviale de pe suprafata caii de rulare se va realiza prin gurile de scurgere ce vor fi amplasate in acostamente, la 4 m fata de marginea suprafetei portante. Gurile de scurgere vor descarca apele pluviale in reteaua de canalizare pluviala nou proiectata.

          Pentru preluarea apelor de infiltratie, calea de rulare Alfa va fi prevazuta cu drenuri transversale, amplasate la o distanta cuprinsa intre 20 si 27 m, de unde se vor descarca in drenurile longitudinale amplasate la marginea acostamentelor, care, la randul lor se vor descarca in reteaua de canalizare pluviala nou proiectata.

  1. Platforma imbarcare-debarcare

          Noua platforma de imbarcare-debarcare va asigura spatiul necesar pentru minim 3 aeronave categoria C (anvergura maxima a aripilor = 36 m). Va fi prevazuta si o pozitie alternativa pentru parcarea aeronavelor de categorie D (anvergura maxima a aripilor = 52 m).

          Structura rutiera a platformei va fi de tip rigid astfel:

  • 41 cm imbracaminte din beton de ciment BcR 5.5
  • 25 cm strat din balast stabilizat cu ciment
  • 40 cm strat de fundatie din balast
  • Minim 30 cm strat de forma din pamant stabilizat cu lianti hidraulici

          Preluarea apelor pluviale de pe suprafata platformei se va realiza printr-o rigola prefabricata din beton  amplasata la jumatatea acesteia si, prin gurile de scurgere amplasate pe acostamentul dinspre pista de decolare-aterizare. Dupa ce au fost preluate, apele pluviale se vor descarca in reteaua de canalizare pluviala nou proiectata.

          Pentru preluarea apelor de infiltratie platforma va fi prevazuta cu drenuri transversale, amplasate la o distanta cuprinsa intre 20 si 25 m, ce se vor descarca in reteaua de canalizare pluviala nou proiectata.

  1. Canalizare pista decolare-aterizare

          Reteaua de canalizare pluviala se va amplasa pe o parte si alta a pistei, pe toata lungimea acesteia, la o distanta de 6 m de marginea acostamentului pistei si va avea urmatoarea structura:

  • Racord gura de scurgere din PP SN10, Dn 200 mm – lungime L = 555 m.
  • Retea de canalizare pluviala din PVC-KG SN12, Dn 400 mm – lungime L = 370 m, camine de vizitare = 5 buc.
  • Retea de canalizare pluviala din PAFSIN SN5000, Dn 500 mm – lungime L = 240 m, camine de vizitare = 4 buc.
  • Retea de canalizare pluviala din PAFSIN SN5000, Dn 600 mm – lungime L = 702 m, camine de vizitare = 10 buc.
  • Retea de canalizare pluviala din PAFSIN SN10000, Dn 600 mm – lungime L = 60 m, camine de vizitare = 2 buc.
  • Retea de canalizare pluviala din PAFSIN SN5000, Dn 700 mm – lungime L = 1440 m, camine de vizitare = 18 buc.
  • Retea de canalizare pluviala din PAFSIN SN5000, Dn 800 mm – lungime L = 1993 m, camine de vizitare = 30 buc, camine de intersectie/schimbare directie = 6 buc.
  • Retea de canalizare pluviala din PAFSIN SN10000, Dn 800 mm – lungime L = 216 m, camine de vizitare = 3 buc.
  • Retea de canalizare pluviala din PAFSIN SN5000, Dn 900 mm – lungime L = 1868 m, camine de vizitare = 22 buc.
  • Retea de canalizare pluviala din PAFSIN SN5000, Dn 1000 mm – lungime L = 131 m, camine de vizitare = 2 buc.
  • Retea de canalizare pluviala din PAFSIN SN5000, Dn 1400 mm – lungime L = 493 m, camine de vizitare = 5 buc, camine de intersectie/schimbare directie = 2 buc.

          Pe zona de subtraversare a viitoarei cai de rulare Bravo, intre caminele CV13 – CV14 conducta va fi din PAFSIN SN10000 Dn 800 mm si va avea o lungime de L = 58 m, intre caminele CV101 – CV104 conducta va fi din PAFSIN SN10000 Dn 800 mm cu lungimea de L = 60 m.

          Colectoarele de canalizare Dn 800 mm de pe partea stanga si Dn 1000 mm de pe partea dreapta a pistei, se unesc in caminul de intersectie CV104, de unde apele pluviale sunt conduse prin intermediul unei conducte Dn 1400 mm pana in caminul CV143.

  1. Canalizare cale de rulare si platforma

          Apele pluviale de pe suprafata caii de rulare Alfa se vor prelua prin gurile de scurgere ce se vor amplasa in acostamente la o distanta de 4 m fata de marginea zonei portante. Apele pluviale de pe platforma de imbarcare-debarcare sunt preluate prin intermediul unei rigole prefabricata care va fi amplasata la jumatatea acesteia.

          Dupa preluarea prin gurile de scurgere sau prin rigola prefabricata, apele pluviale sunt conduse printr-o retea de canalizare pluviala cu urmatoarea structura:

  • Retea de canalizare pluviala din PVC-KG SN12, Dn 300 mm – lungime L = 230 m, camine de vizitare = 5 buc.
  • Retea de canalizare pluviala din PVC-KG SN12, Dn 400 mm – lungime L = 28 m, camine de vizitare = 3 buc.
  • Retea de canalizare pluviala din PVC-KG SN16, Dn 400 mm – lungime L = 88 m, camine de vizitare = 3 buc.
  • Retea de canalizare pluviala din PAFSIN SN10000, Dn 500 mm – lungime L = 173 m, camine de vizitare = 5 buc.
  • Retea de canalizare pluviala din PAFSIN SN10000, Dn 600 mm – lungime L = 63 m, camine de vizitare = 1 buc.
  • Retea de canalizare pluviala din PAFSIN SN10000, Dn 700 mm – lungime L = 40 m, camine de vizitare = 1 buc.
  • Retea de canalizare pluviala din PAFSIN SN10000, Dn 800 mm – lungime L = 165 m, camine de vizitare = 3 buc, camine de intersectie/schimbare directie = 1 buc.
  • Retea de canalizare pluviala din PAFSIN SN10000, Dn 900 mm – lungime L = 225 m, camine de vizitare = 2 buc, camine de intersectie/schimbare directie = 1 buc.
  • Retea de canalizare pluviala din PAFSIN SN10000, Dn 1000 mm – lungime L = 300 m, camine de vizitare = 4 buc.
  • Retea de canalizare pluviala din PAFSIN SN10000, Dn 500 mm – lungime L = 485 m, camine de vizitare = 8 buc.

          Inainte de caminul CV111, camin care va prelua si apele pluviale care provin din zona tehnica si zona comerciala, se va monta un separator de uleiuri si hidrocarburi petroliere cu filtru coalescent cu urmatoarele caracteristici:

  • Debit nominal: 400 l/s
  • Capacitate decantor de namol Q = 45 mc
  • Bazine din beton: 9 buc cu dimensiunea de 2540 x 2500 mm
  • Camine: 2 buc cu dimensiunea de 6360 x 2500 x 250 mm
  • Clasa de incarcare: D 400KN
  • Diametru racorduri: DN1200 mm
  • Guri de vizitare: 23 buc
  • Calitate efluent: 5 mg/l conf. NTPA 001/2005.

          Dupa trecerea prin separatorul de uleiuri si hidrocarburi apele pluviale sunt conduse prin intermediul conductei PAFSIN Dn 1700 mm pana in caminul CV143 in care sunt deversate si apele pluviale de pe pista de decolare-aterizare. Din caminul CV143 pleaca o conducta PAFSIN Dn 2000 mm pana in caminul CV149, de unde prin intermediul a 3 conducte PAFSIN SN10000 Dn 1200 mm, fiecare cu lungimea de L = 88 m apele pluviale sunt conduse spre gura de descarcare in paraul Barsa.

          Gura de descarcare are dimensiunea (Lxlxh) de 7,08 x 4,90 x 3,83 m in amonte si 7,08 x 4,90 x 3,03 in aval. Peretii si radierul camerei sunt din beton armat si au o grosime de 0,50 m. Pentru disiparea energiei, la caderea in camera de descarcare s-a prevazut un bazin de 0,60 m adancime. Cuva din beton se va poza pe un strat de beton de egalizare de 10 cm.

          In zona camerei de descarcare pe paraul Barsa se prevede realizarea unei protectii de mal cu pereu din beton cu lungimea de L = 10 m aval, L = 10 m amonte si L = 7 m in zona camerei de descarcare. Pereul din beton se va aseza pe un strat de material granular de 20 cm, asezat la randul lui pe o membrana de geotextil. La partea inferioara, pereul se sprijina pe o grinda din beton. Talvegul paraului Barsa va fi protejat cu un strat de anrocamente in grosime de 50 cm.

          Organizarea de santier   se va amenaja in interiorul incintei aeroportului.

Lucrările de organizare de şantier constau din amenajări minime, care să asigure spaţiul necesar pentru depozitarea materialelor pentru o durată foarte scurtă. Pe şantier se vor asigura condiţii pentru necesităţile igienice.

b) cumularea cu alte proiecte –  construirea Aeroportului International Brasov- Ghimbav, care se realizeaza pe etape si pentru care s-a obtinut Acordul de mediu nr. SB 21/08.01.2008, actualizat in 08.01.2010, emis de ARPM Sibiu.

c) utilizarea resurselor naturale nu este cazul;

d)productia de deseuri – deseurile rezultate in perioada de executie a proiectului (deseuri din constructii) vor fi valorificate/eliminate cu societati autorizate;

e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort

AER: pe perioada derularii lucrarilor, emisiile sunt generate de utilajele de executie/transport;

Emisiile poluante rezultate in perioada de implementare a proiectului au fost estimate in Acordul de mediu nr. SB 21/08.01.2008, actualizat in 08.01.2010, emis de ARPM Sibiu.

APA: indicatorii de calitate ai apelor pluviale epurate si conventional curate, deversate in paraul Barsa se vor incadra in limitele maxim admise din tabelul de mai jos, conform prevederilor HG nr.188/2002 modificat si completat cu HG nr. 352/2005-NTPA-001, respectiv:

Nr. crt.

Categoria apei

Indicatorii de calitate impusi

Concentratia maxim admisa

(mg/l)

1

Ape pluviale epurate si conventional curate, cu descarcare in paraul Barsa, Qmax = 1200 l/s

 

pH

6,5-8,5

2

Materii totale in suspensie

35

3

Reziduu filtrabil la 105OC

1000

4

Substante extractibile cu solventi organici

20

f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate: nu este cazul.

2. Localizarea proiectelor: in intravilanul orasului Ghimbav

2.1. utilizarea existenta a terenului: zona Aeroport conform PUG si PUZ aprobat prin HCL  12/29.02.2000, cu valabilitate prelungita prin HCL 14/28.01.2016, respectiv 70/26.04.2007 (C.U. nr. 239 din 04.08.2017 emis de Primaria Orasului Ghimbav);

2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora – nu este cazul;

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite nu este cazul;

      d) parcurile si rezervatiile naturalenu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc.nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica nu este cazul;

g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite nu este cazul;

h) ariile dens populate:  proiectul nu se realizeaza intr-o zona populata;

            i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica nu este cazul

3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectatenu este cazul;

b) natura transfrontiera a impactuluinu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactuluiimpact redus;

d)probabilitatea impactuluiredusa, doar pe perioada executarii lucrarilor de construire/amenajare;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactuluidurata scurta.

 

   II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele: proiectul propus nu intra sub incidenta OUG 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor natural, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

Conditiile de realizare a proiectului:

  1. se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
  2. pe tot parcursul derulării lucrărilor de execuţie se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  3. deşeurile rezultate la faza de construire vor fi colectate selectiv, cu posibilităţi de eliminare/valorificare cu societăţi autorizate; vor fi evacuate ritmic, fără a bloca căile de acces;
  4. se vor respecta prevederile Legii 211/2011 privind regimul deseurilor, actualizata, cu completarile si modificarile ulterioare;
  5. se vor respecta prevederile HG 235/2007 privind gestionarea uleiurilor uzate;
  6. Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra incadra in valorile limita pentru emisii stabilite de Ord. nr. 462/1993 al MAPM, coroborat cu Legea 104/2011.
  7.  Nivelul maxim al zgomotului produs, se va incadra in limitele impuse de SR 10009/2017 si  OMS  119/2014.
  8. se vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor şi a deşeurilor rezultate;
  9. se va asigura salubrizarea zonei şi menţinerea curaţeniei pe traseul drumurilor de acces, pe toata perioada realizării construcţiilor;
  10. se vor lua toate masurile de minimizare a producerii emisiilor de pulberi din activitatea de constructii  printr-o organizare judicioasa a santierului (bariere in jurul zonei de activitati cu praf), controlul traficului (oprirea motoarelor tuturor vehiculelor aflate în staţionare, amenajarea traseelor din şantier si umezirea drumurilor, spalarea rotilor la plecarea din santier), utilizarea apei pentru a incorpora praful;
  11. se vor lua masuri de acoperire, ingradire, inchidere a stocurilor de materiale de constructie sau deseuri, pentru prevenirea imprastierii cauzata de vant.
  12. in conformitate cu prevederile OUG nr. 195/2005 privind Protectia Mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 15 alin (2) lit a), aveti obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actului de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii acestuia, înainte de realizarea modificării;
  13. în cazul unor poluări accidentale proiectantul şi constructorul răspund în solidar;
  14. Conform art. 21, alin.(4) din OUG 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului activitatii”
  15. Se vor respecta conditiile din Avizul de gospodarire a apelor nr. 225 din 06.10.2017 emis de SGA Brasov, respectiv:
  • se interzice depozitarea si/sau aruncarea deseurilor de orice fel pe malurile cursurilor de apa sau in albiile acestora;
  • orice avarie survenita la lucrari in timpul executiei sau exploatarii acestora,datorita viiturilor sau a altor evenimente independente de activitatea de intretinere si exploatare a lucrarilor hidrotehnice cade in sarcina constructorului.

       Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea etapelor procedurii de evaluare adecvata.

            Proiectul este valabil pe toata perioada de derulare a investitiei.

La finalizarea investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

Conform prevederilor ordinului mmp 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

           Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

     Sorin HORNOIU                                                               

                                                                                                  SEF SERVICIU A.A.A.,

                                                                                           Alexandrina VASILE

 

 

INTOCMIT : Consilier Codruta SAUCA