Back

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE COMUNA BOD „Sistem de canalizare si tratare a apelor uzate in Bod Colonie, comuna Bod”

 

                       

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr.  367 din 17.07.2018

....

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA BOD cu sediul in jud. Brasov, în com. Bod, str. Scolii, nr. 139, ...., înregistrată la APM Brasov cu nr. 5589 din 04.04.2018,  în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,

si ca urmare a completarilor depuse la dosar,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Braşov decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 18.06.2018, că proiectul „Sistem de canalizare si tratare a apelor uzate in Bod Colonie, comuna Bod”, propus a fi amplasat în jud. Brasov, comuna Bod, sat Bod, Colonia Bod, finantat prin fonduri PNDL 2 – Subprogramul „Modernizarea satului Romanesc”, domeniul „Realizare/extindere/reabilitare/modernizare a sistemului de canalizare si statii de epurare a apelor uzate”, nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluarii adecvate.   

    Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

  1. proiectul se incadreaza in prevederile Hotararii Guvernului nr. 445/2009, Anexa 2, pct.10, lit. a) proiecte de dezvoltare urbana.... coroborat cu pct. pct.13, lit. a)  Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;         
  2. titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;
  3. lipsa observatiilor din partea publicului interesat;
  4. in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

  1. Caracteristicile proiectului:

            a) dimensiunea si conceptia intregului proiect:

Prin proiect se propune modernizarea si reabilitarea retelei existente din Bod Colonie se va realiza prin accesare fonduri PNDL 2- Subprogramul „Dezvoltarea satului Romanesc”, ce cuprinde realizarea unui colector principal, la care se vor racorda colectoare secundare, prin care apele uzate menajere sunt transportate spre bazinul de retentie cu capacitatea de V = 40 mc echipat cu statie de pompare si conducta refulare.

Colectorul principal de canalizare va avea lungimea de 746 m, cu punctul de plecare la capatul str. Lalelelor (camin CM01) urmareste traseul strazii pana la intersectia cu DJ 112 A (camin CM36), subtraverseaza drumul judetean intre caminele CM 36 – CM 37 si continua traseul pe partea dreapta a DJ 112A pana la bazinul de retentie.

La acest colector vor fi racordate colectoare secundare realizate cu lungimea totala de 1854 ml, cu urmatoarele diametre:

  • Dn 150 mm, L = 689 ml;
  • Dn 200 mm, L = 1165 ml.

Colectarea apei uzate menajere de la locuintele individuale se va realiza prin intermediul conductelor de canalizare din PVC KG Dn 160 mm cu lungimea totala de 600 ml si al caminelor de canalizare (37 buc) Dn 1100 mm cu 5 zone de intrare Dmax 250 mm si una de iesire D315/250 mm.

Din bazinul de retentie apele uzate menajere vor fi pompate in colectorul de canalizare Brasov – Feldioara Dn 700 mm, administrat de catre Compania Apa Brasov SA (Dn 700 mm) care este in curs de executie.

Racordarea retelei noi din loc. Bod Colonie la colectorul Dn 700 mm se va realiza in baza adresei nr. 444/07.03.2018 (traseu retele apa – canal), eliberata de Compania APA Brasov, pentru urmatoarele:

Perioada de referinta

Volume si debite zilnice de apa evacuate

Q orar maxim

Maxim zilnic

Mediu zilnic

mc/zi

l/s

mc/zi

l/s

mc/zi

l/s

Anul 2017

12,6

0,15

9,0

0,11

1,57

0,44

Anul 2042

40,3

0,47

28,8

0,3

3

5,0

1,4

Traversări de canale de desecare sau cai de comunicatii

Retelele de canalizare din loc. Bod Colonie, in traseu subtraverseaza DJ112A intre caminele de canalizare CM 36 – CM 37, in solutie subterana, prin foraj orizontal dirijat, cu lungimea de L = 24 m, protejata in tuburi din OL Dn 400 mm.

Alte lucrari impuse pentru protectia factorilor de mediu

Materialul solid rezultat in urma lucrarilor de investitii va fi adunat si depozitat in afara zonei de lucru, fara  a afecta amplasamentul altor lucrari sau scurgerea libera a apelor de suprafata.

Organizarea de santier va consta în:

  • amenajarea unei zone pentru depozitarea materialelor și echipamentelor de lucru;
  • lucrări de asigurare, avertizare și împrejmuire a organizării de șantier;
  • lucrări de asigurare a utilităților.

Lucrările de refacere a amplasamentului în zona afectată de execuţia investiţiei: după terminarea lucrărilor, terenul afectat de lucrari va fi adus la starea initiala. Vor fi îndepărtate deșeurile depozitate în urma executării lucrărilor de construcții.

b) cumularea cu alte proiecte existe si/sau aprobate – APM Brasov a emis Decizia etapei de încadrare nr. 602 din 27.10.2017, revizuita la data de 26.03.2018 pentru proiectul „Construire, extindere, reabilitare si modernizare retea de canalizare in comuna Bod, judetul Brasov”.

c) utilizarea resurselor naturale in special a solului, a terenurilor, a apei si a biodiversitatii – nu este cazul;

d) productia de deseuri –Deseurile se vor depozita in tomberoane în funcţie de natura lor, colectate şi transportate de societăţi specializate. Depozitarea tomberoanelor se va realiza pe o platforma betonata.

Colectarea, stocarea, transportul deşeurilor menajere şi de construcţie se va realiza in conformitate cu Legea nr.211/ 2011, republicata, cu completarile si modificariel ulterioare.

e) poluarea si alte efecte negative  –

În perioada de construcţie, impactul proiectului asupra factorului de mediu aer constă în generarea de emisii de către utilajele utilizate. Ca urmare, vor fi luate toate măsurile in vederea limitarii generarii de praf, de catre prestatorul lucrarilor de constructii care va avea in vedere ca utilajele utilizate sa fie corespunzatoare din punct de vedere tehnic si sa nu genereze noxe peste limitele admise.

Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr. 462/1993 cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu Lg. nr. 104/2011.

           Nivelul de zgomot se va incadra in limitele impuse de SR 10.009/2017. Se vor respecta  de asemenea  prevederile Ord. MS nr. 119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei.

f) riscule de accidente majore si/sau dezastre relevante pentru proiectul in cauza, inclusiv cele cauzate de schimbarile climatice, conform informatiilor stiintifice – nu este cazul;

g) riscurile pentru sanatatea umana – nu este cazul.

 

2. Amplasarea proiectelor:.

a) utilizarea actuala si aprobata a terenurilor – terenul studiat este situat in intravilanul com. Bod, cu folosinta actuala „domeniu privat”, in conformitate cu  Certificatul de Urbanism   nr. 28 din 15.02.2018  emis de Primaria Comunei Bod;

b) bogatia, disponibilitatea, calitatea si capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa si biodiversitatea) din zona si subteranulul acetuia – nu este cazul;

c)  capacitatea de absorbtie a mediului natural, acordandu-se o atentie speciala urmatoarelor zone:

i) zonele umede, zone riverane, guri ale raurilor - nu este cazul;

ii) zonele costiere si mediul marin - nu este cazul;

iii) zonele montane si forestiere – nu este cazul;

iv) rezervatii si  parcuri naturale – nu este cazul;

v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei in vigoare: zone Natura 2000 desemnate in conformitate cu legislatia privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice; zonele prevazute de legislatia privind aprobarea planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III – a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor legislatiei din domeniul apelor, precum si a celei privind caracterul si marirea zonelor de protectie sanitara si hidrogiologica – nu este cazul;

vi) zonele in care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevazute de  legislatia nationala si la nivelul Uniunii si relevante pentru proiect sau in care se considera ca exista astfel de cazuri- nu este cazul

vii) zonel cu densitate mare a populatiei – nu este cazul;

viii) peisajele si situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic – nu este cazul;

 

3. Tipurile si caracteristicile impactului potential:

a) importanta si extinderea spatiala a impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate –  150 locuitori pentru anul 2017; numărul de consumatori la nivelul anului 2042: 480 locuitori;

b) natura impactului -  nu este cazul;

c) natura transfrontiera a impactului – nu este cazul;

d) intensitatea si complexitatea impactului – impact redus;

e) probabilitatea impactului – redusa, doar pe perioada executarii lucrarilor  propuse prin proiect ;

f) debutul, durata, frecventa si reversibilitatea preconizate ale impactului – pe perioada executarii lucrarilor durata impactului va fi scurta.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente si/sau aprobate -  nu este cazul;

h) posibilitatea de reducere efectiva a impactului – nu este cazul;

II. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare adecvata, sunt urmatoarele: proiectul nu intra sub incidenta OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare;

 

Conditiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 cu  modificările şi completările ulterioare, privind protecţia mediului;
  2. Pe tot parcursul execuţie lucrărilor se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  3. Se vor respecta conditiile impuse prin Avizul de gospodãrire a apelor nr.  83 din  23.04.2018  , emis de SGA Brasov, respectiv:
  • se interzice evacuarea de ape uzate neepurate sau insuficient epurate in apele de suprafata, canale de desecare sau in panza freatica, atat pe perioada executarii constructiilor cat si dupa punerea in functiune a acestora.
  • pe toata durata de executie a lucrarilor de investitii, beneficiarul are obligatia sa asigure scurgerea libera a apelor pe toate cursurile de apa traversate cu conducte de apa sau canalizare.
  • se vor lua masuri suplimentare pentru evitarea producerii de poluari accidentale in timpul probelor tehnologice a conductelor de alimentare cu apa  sau de canalizare. 
  1. Se va evita afectarea de către infrastructura temporară, creată în perioada de desfăşurare a proiectului, a altor suprafeţe decât cele pentru care a fost emisă prezenta aprobare de dezvoltare;
  2. Se vor respecta distantele fata de zonele locuite reglementate prin Ord,. 119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei;
  3. Deseurile rezultate la faza de implementare a proiectului vor fi colectate selectiv, cu posibilitati de eliminare/valorificare cu societati autorizate; vor fi evacuate ritmic.
  4. Pentru evitarea poluarii accidentale cu materiale periculoase (scurgeri accidentale de combustibili, de ulei de motor), reparatiile la mijloacele de transport se vor executa doar la societati autorizate.
  5. In vederea mentinerii calitatii aerului, in parametrii optimi, in zona amplasamentului, se vor respecta urmatoarele conditii:
  •        utilizarea apei, pentru suprimarea prafului, in cantitatile, frecventa si proportiile necesare, in zona de lucru, la sfarsitul fiecarei saptamani de lucru, daca nu se vor desfasura operatiuni active mai mult de doua zile consecutiv;
  • pe spatiile verzi, acolo unde, pentru efectuarea lucrarilor, s-a indepartat stratul vegetal, la finalizarea acestora, vegetatia va fi replantata;
  • minimizarea activitatilor generatoare de praf (taiere, spargerea betonului, etc.);
  • se vor lua masuri de acoperire, ingradire, inchidere a stocurilor de materiale de constructie sau deseuri, pentru prevenirea imprastierii cauzata de vant;
  • curatarea  rotilor vehiculelor care ies de pe santier;
  1. Oprirea motoarelor tuturor vehiculelor aflate in stationare, in zona santierului;
  2. Respectarea duratei de execuţie a proiectului astfel încât disconfortul generat de poluarea fonică să fie cât mai redus ca timp;
  3. Se vor respecta prevederile HG 1756/2006 cu modificările şi completările ulterioare privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot în mediu produs de echipamente destinate utilizării în exteriorul clădirilor, fiind admisă doar folosirea echipamentelor ce poartă inscripţionat în mod vizibil, lizibil şi de neşters marcajul european de conformitate CE, însoţit de indicarea nivelului garantat al puterii sonore;
  4.  Terenul afectat temporar de lucrări, va fi adus la starea iniţială de utilizare.

 

            In conformitate cu prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 privind protectia mediului, cu modificările si completările ulterioare - "Art. 15 alin (2) lit a - «Titularii proiectelor au obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actelor de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii actelor de reglementare, înainte de realizarea modificării»;

Conform art. 21, alin.(4) din OUG. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

            La finalizarea integrala a investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private

Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Dupa intocmirea procesului verbal de constatare a respectarii tuturor conditiilor de realizare a proiectului, societatea care va desfasura activitatea in urma implementarii acestuia, are obligatia de a solicita si obtine autorizatia de mediu sau revizuirea acesteia, dupa caz.

            Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procesului de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea procedurii de evaluare adecvata.

Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii a A.P.M. Brașov  se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului, in conditiile in care nu intervin modificari ale datelor care au stat la baza emiterii ei.

 

Conform prevederilor ordinului mmp 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

 

   

    Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

    

DIRECTOR EXECUTIV,

    Ciprian BANCILA                                                                                        

                                                                                                              SEF SERVICIU A.A.A,  

                                                                                                       Daniela BIRAU

                                                                                                      

            

 

 

 

 

             INTOCMIT:

  consilier Codruta SAUCA