Back

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE COMUNA UCEA

Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor

Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului

Agenţia pentru Protecţia Mediului Brașov

 

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE 

  • PROIECT -

 

Ca urmare a solicitării depuse de de COMUNA UCEA, cu sediul social  in jud. Brasov, com. Ucea, sat Ucea de Jos, str. Principala, nr. 78, pentru proiectul „Modernizare drum forestier Comuna Ucea”,  propus a fi realizat jud. Brasov, com.  Ucea, sat Ucea de Sus, Catunul Sumerna, str. DF-DP3,  înregistrata la APM Brasov cu nr. 16957 din 03.11.2016 (solicitare inregistrata electronic cu nr. 1457 din 02.11.2016), completata cu nr. 19364 din 16.12.2016 si nr. 19645 din 22.12.2016,

               - în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului

               - in baza O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei salbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

                Autoritatea competentă pentru protecţia mediului decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 09.01.2017, că proiectul „Modernizare drum forestier Comuna Ucea”,  propus a fi realizat jud. Brasov, com.  Ucea, sat Ucea de Sus, Catunul Sumerna, str. DF-DP3 (C.U. nr. 233 din 08.09.2016 emis de Consiliul Judetean Brasov), nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

a) proiectul intră sub incidenţa HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului in Anexa 2, la pct. 13, lit.a)  orice modificari sau extinderi, altele decat cele prevazute la pct.22 din anexa nr.1, ale proiectelor prevazute in anexa nr.1 sau in prezenta anexa, deja autorizate, executate sau in curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;

b)  titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;

c)  in lipsa observatiilor din partea publicului;

d) in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

           1.  Caracteristicile proiectului

a) Marimea proiectului: drumul forestier se află în proprietatea Comunei UCEA, județul Brașov, fiind administrat de Ocolul Silvic Codrii Făgărașului. Se situează parțial în intravilanul localității Ucea de Sus (Cătun Sumerna ) și parțial în extravilan, comuna Ucea, jud. Brașov.

Drumul forestier asigură accesul spre exploatările forestiere administrate de Ocolul Silvic Codrii Făgărașului, având indicativul DP3: Drum de utilitate privata – forestier, deschis circulației publice; se desprinde din zona intersecției drumului DJ 105C cu drumul județean DJ102G și se finalizează la intersecția cu HC2150, fiind situat în vecinatatea Orașului Victoria, pe cursul râului Ucea.

Fondul forestier existent în bazinul U.P IV Ucea este administrat prin Ocolul Silvic Codrii Făgărașului. Suprafața de pădure deservită de acest drum forestier este de 2.256,69 ha.

 

 

           Modernizarea drumului forestier DF-DP 3 se va realiza pe lungimea L = 3,29 km, suprafata totala de 35375 mp și va consta în urmatoarele:

  • realizare sistem rutier cu platforma drumului de 6,5 m cu partea carosabilă cu latimea de 5,5 m si supralargirile in curbe de 5,50 m latime și acostamente de 2x0,50 m, cu urmatoarea structura: balast - 15,0 cm; - piatra sparta - 15,0 cm; - macadam - 8,0 cm; - AB 31,5 - 8,0 cm și BAPC16 - 5,0 cm;
  • realizarea de sanțuri/rigole de pământ cu lungimea de 2510 ml și santuri de beton pe lungimea de 3670 ml, pentru colectarea apelor pluviale de pe platforma drumului.
  • demolarea podului existent și realizarea unui pod nou peste paraul Ucea, cu o singura deschidere de 14,0 m, din grinzi prefabricate din beton, solidarizate la partea superioara cu o placa de suprabetonate, cu latimea caii de rulare de 7,0 m si doua benzi pe sens; infrastructura va fi alcatuita din doua culei masive din beton armat, prevazute cu ziduri de intoarse din beton armat, iar racordarea cu terasamentele se va face prin sferturi de con pereate și ziduri de sprijin din gabioane;
  • realizarea a 8 podete transversale tubulare cu D=800 mm, L=7,5 m, prin inlocuirea a 7 podete existente și montarea unuia nou, cu rol de descarcare a apelor pluviale din santuri și rigole;
  • montarea a 4 podete longitudinale la intersecția cu drumurilor secundare, cu rol de  descarcare a apelor pluviale din santuri și rigole și accesul din drumurile secundare;
  • montarea a 25 de podete tubulare, transversale cu D=300 mm, L=6,0 m, necesare accesului la proprietăți.

Lucrări pregătitoare

- marcarea şi pichetarea axului drumului şi principalelor lucrări : terasamente, straturi rutiere, şanţuri de scurgere , rigole, ziduri, pod şi podeţe

- curăţarea noroiului şi resturilor vegetale de pe platforma drumului

- tăierea şi îndepărtarea vegetaţiei mărunte din ampriza drumului

- desfundarea podeţelor existente şi crearea condiţiilor de scurgere a apei din zona drumului.

Infrastructura

- nivelarea platformei la cotele din proiect

- îndepărtarea noroiului

- asigurarea scurgerii apei de pe platforma şi din zona drumului pe toată perioada execuţiei până la aplicarea straturilor rutiere.

- compactarea corespunzătoare a platformei în vederea aplicării straturilor rutiere

- execuţia şanţurilor de scurgere mecanizat şi finisate manual

- execuţia santurilor betonate de 10 cm grosime pe un strat de nisip pilonat

Suprastructură

- sistemele rutiere sunt adoptate pe tipuri caracteristice în funcţie de poziţia pe traseu şi lucrările complementare : ziduri, gabioane, rigole, şanţuri, lucrări de artă.

Lucrări de artă

- Podeţe tubulare Ø 800 mm pentru evacuarea apelor de suprafaţă din zona drumului.

- Podeţe tubulare Ø 600 mm propuse în acelaşi scop în zonele unde panta transversală a terenului este foarte mică şi tuburile nu pot fi pozate la adâncime corespunzătoare.

Se realizează din tuburi prefabricate de beton, iar racordările cu terasamentele din beton monolit.

- Pod prefabricat nou

 

Pentru punerea in siguranta a podului existent, se propune executarea urmatoarelor lucrari:

• Montarea de indicatoarelor de restrictie de tonaj (10 to), gabarit pe orizontala si viteza (10Km/h);

• Inlocuirea parapetului pietonal existent cu parapete noi;

• Montarea de parapete directionale pe rampa Ucea de Sus, in amonte.

 

 

           Organizarea de santier:

           Accesul în zona şantierului se realizează cu mijloace auto dinspre Ucea de Jos pe DN 1 si DJ105C.

Organizarea de șantier va avea loc strict pe amplasamentul vizat de implementarea proiectului. Aceasta va fi localizată în expremitatea drumului învecinată cu zona industrială a loc. Victoria, unde vor fi depozitate temporar utilajele și echipamentele. Vor fi amplasate pubele pentru colectarea deșeurilor menajere. Pentru personalul angajat vor fi puse la dispoziție toalete ecologice.

            b) cumularea cu alte proiectenu este cazul;

            c) utilizarea resurselor naturale nu este cazul;

d) productia de deseuri – deseurile rezultate in perioada de executie a proiectului (deșeuri menajere) vor fi eliminate cu societati autorizate;

e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort

- pe perioada derularii lucrarilor, emisiile sunt generate de utilajele de executie/transport;

Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra incadra in valorile limita pentru emisii stabilite de legislatia specifica.

f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate: nu este cazul.

2. Localizarea proiectelor: in extravilanul com. Ucea

2.1. utilizarea existenta a terenului: drum - domeniu public (C.U. nr. 233 din 08.09.2016 emis de Consiliul Judetean Brasov);

2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora – nu este cazul;

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite nu este cazul;

d) parcurile si rezervatiile naturalenu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc.nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica -  proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, fiind amplasat in siturile NATURA 2000 ROSPA0098 Piemontul Fagărăș și ROSCI0122 Munții Făgăraș;

     g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite nu este cazul;

     h) ariile dens populate -  nu este cazul.

      i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica nu este cazul

3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectatenu este cazul;

b) natura transfrontiera a impactuluinu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactuluiimpact redus;

d)probabilitatea impactuluiredusa, doar pe perioada executarii lucrarilor de construire/amenajare;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactuluidurata scurta.

 

   II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

a) in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare, din cadrul procedurii de evaluare adecvata, a rezultat ca proiectul propus nu va avea impact semnificativ asupra integritatii ariei naturale protejate de interes comunitar si ariei de protectie avifaunistica;

b) pentru proiect a fost emis punctele de vedere intocmite de Biroul CFM din cadrul APM Brasov;

c) lucrarile desfasurate conform datelor tehnice nu vor avea efecte negative semnificative asupra speciilor si habitatelor care au stat la baza desemnarii siturilor;

d) Avizul Administratiei Siturilor NATURA 2000 Muntii Fagaras si Piemontul Fagaras nr. 56 din 12.12.2016.

 

Conditiile de realizare a proiectului:

  1. se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
  2. se vor respecta prevederile OUG nr.57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu  modificările si completările ulterioare;
  3. se interzice folosirea de substanţe chimice, toxice pentru mediul ambiant, în apropierea cursurilor apelor de suprafaţă si pe malurile acestora, care prin deversare accidentală să afecteze fauna şi flora din zonă;
  4. se vor ridica bariere eficiente in jurul amplasamentului, in vederea minimizarii emisiilor de praf; se va stropi aria santierului, dupa caz; incarcaturile care intra si ies din santier vor fi acoperite cu prelate impermeabile la praf; Accesul pe drumurile publice se va face doar cu mijloace de transport salubre.
  5. se va evita deranjarea speciilor de fauna protejate în timpul lucrărilor de construire, cazul în care acesta se hrănesc în vecinătatea amplasametului;
  6. se va interzice folosirea oricărei substanţe cu efect insecticid sau raticid pe amplasament, cât şi in vecinătate;
  7. se va păstra vegetaţia subarbustivă din jurul amplasamentului pentru a crea loc de cuibărit ptr. anumite specii de interes comunitar;
  8. interzicerea cu desăvârşire a arderii vegetaţiei uscate;
  9. drumurile de acces şi tehnologice, toate zonele a căror suprafaţă (învelişul vegetal) a fost afectată, vor fi refăcute şi vor fi redate folosinţelor iniţiale;
  10. se interzic următoarele:

a) orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;

b) perturbarea intenţionată în cursul perioadei de reproducere, de creştere, de hibernare si de migraţie;

c) deteriorarea, distrugerea si/sau culegerea intenţionată a cuiburilor si/sau ouălor din natură;

d) deteriorarea şi/sau distrugerea locurilor de reproducere ori de odihnă;

e) recoltarea florilor şi a fructelor, culegerea, tăierea, dezrădăcinarea sau distrugerea cu intenţie a acestor plante în habitatele lor naturale, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;

f) deţinerea, transportul, comerţul sau schimburile în orice scop ale exemplarelor luate din natură, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;

  1. Se vor ridica bariere eficiente in jurul amplasamentului, in vederea minimizarii emisiilor de praf; se va stropi aria santierului, dupa caz; incarcaturile care intra si ies din santier vor fi acoperite cu prelate impermeabile la praf; Accesul pe drumurile publice se va face doar cu mijloace de transport salubre.

12) se vor respecta conditiile impuse de Avizul de gospodarire a apelor pentru situatie exceptionala nr. 217 din  16.12.2016 emis de SGA Brasov, respectiv:

      - Pentru executia lucrarilor prevazute in prezenta decizie, beneficiarul va solicita si obtine avizul de gospodarire a apelor definitiv;

13) beneficiarul este obligat ca pe toata perioada de realizare a lucrarilor sa asigure stabilitatea constructiilor hidrotehnice existente si ziduri de sprijin de pe ambele maluri;

14) executia lucrarilor avizate nu va pune in pericol lucrarile existente in albiile si malurile cursurilor de apa precum si executia altor lucrari hidrotehnice necesare in viitor;

15) pe perioada de executie a lucrarilor, constructorul va permite in caz de necesitate accesul si interventia pentru executia unor lucrari sau actiuni necesare in caz de inundatii, poluari accidentale sau alte situatii specifice cursurilor de apa;

16) pe toata durata de executie a lucrarilor de investitii, beneficiarul are obligatia sa asigure scurgerea libera a apelor si sa nu obtureze sectiunea de curgere;

17) in timpul executiei lucrarilor se interzice depozitarea materialelor de orice fel, a utilajelor sau a altor echipamente in albiile sau pe malurile cursurilor  de apa, dupa terminarea programului de lucru;

18) se vor lua masuri de prevenire a poluarii cursurilor de apa cu produse petroliere pe durata executiei lucrarilor;

19) se interzice depozitarea si/sau aruncarea deseurilor de orice fel pe malurile cursurilor de apa sau in albiile acestora;

20) dupa terminarea lucrarilor constructorul va salubriza si igieniza cursurile de apa de resturile materialelor ramase dupa finalizarea lucrarilor;

21) pe tot parcursul derulării lucrărilor de execuţie se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;

22) deşeurile rezultate la faza de construire vor fi colectate selectiv, cu posibilităţi de eliminare/valorificare cu societăţi autorizate; vor fi evacuate ritmic, fără a bloca căile de acces;

23) se vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor şi a deşeurilor rezultate;

24) se va asigura salubrizarea zonei şi menţinerea curaţeniei pe traseul drumurilor de acces, pe toata perioada realizării construcţiilor;

25) nu se vor evacua ape uzate neepurate sau insuficient epurate in emisari naturali, canale de desecare, rigole stradale sau freatic atat pe perioada executiei lucrarilor cat si dupa aceasta;

26) in conformitate cu prevederile OUG nr. 195/2005 privind Protectia Mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 15 alin (2) lit a), aveti obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actului de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii acestuia, înainte de realizarea modificării;

27) se vor lua toate masurile de minimizare a producerii emisiilor de pulberi;

28) se vor lua masuri de acoperire, ingradire, inchidere a stocurilor de materiale de constructie sau   deseuri, pentru prevenirea imprastierii cauzata de vant;

29) în cazul unor poluări accidentale proiectantul şi constructorul răspund în solidar;

30) dupa finalizarea lucrărilor, constructorul are obligația de a aduce zona ocupată temporar la starea inițială prin operațiuni de nivelare si de inierbare a zonelor vegetale afectate;

31) conform art. 21, alin.(4) din OUG 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

32) substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra incadra in valorile limita pentru emisii stabilite de Ord. nr. 462/1993 al MAPM, coroborat cu Legea 104/2011;

33) nivelul maxim al zgomotului produs, se va incadra in limitele impuse de STAS 10009/1988 si  OMS  119/2014;

34) se vor lua toate măsurile pentru evitarea poluărilor accidentale, iar în cazul unor astfel de incidente, se va acţiona imediat pentru a controla, izola, elimina poluarea, anunţându-se GNM-SCJ Brașov.

Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea etapelor procedurii de evaluare adecvata.

Proiectul este valabil pe toata perioada de derulare a investitiei.

La finalizarea investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

Conform prevederilor Ordinului MMP 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

Nerespectarea prevederilor prezentului acord de mediu se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

           Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

     Sorin HORNOIU                                                               

                                                                                                  

         SERVICIUL A.A.A.,

                                                                                                  Alexandrina VASILE

 

 

 

INTOCMIT: Consilier Codruta SAUCA