Back

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE „Construire, extindere, reabilitare si modernizare retea de canalizare in comuna Bod, judetul Brasov”

Ministerul Mediului

Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului

Agenţia pentru Protecţia Mediului Brașov

 

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE 

  • PROIECT -

 

 

Ca urmare a solicitării depuse de de UAT COMUNA BOD cu sediul in jud. Brasov, în com. Bod, str. Scolii, nr. 139,  pentru proiectul „Construire, extindere, reabilitare si modernizare retea de canalizare in comuna Bod, judetul Brasov”, propus a fi amplasat în jud. Brasov, comuna Bod, sat Bod, Colonia Bod (C.U. nr. 230 din 04.10.2017 emis de Primaria Comunei Bod), finantat din fonduri PNDL, înregistrată la APM Brasov cu nr. 16340 din 11.10.2017, completata cu nr. 16626 din 16.10.2017 si nr. 16989 din 20.10.2017 si nr. ELO 1501 din 17.10.2017,

               - în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului

               - in baza O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei salbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

                Autoritatea competentă pentru protecţia mediului decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 18.10.2017, că proiectul „Canalizare si statie de epurare ape uzate menajere in localitatea Racos”, propus a fi amplasat în jud. Brasov, comuna Racos, sat Racos, intravilan si extravilan, nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

a) proiectul intră sub incidenţa HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului in Anexa 2, la pct. 10, lit. b) proiecte de dezvoltare urbana.... coroborat cu pct. 13, lit. a)  Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;          

b)  titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;

c)  in lipsa observatiilor din partea publicului;

d) in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

           1.  Caracteristicile proiectului

a) Marimea proiectului: prin proiect se propune construirea, extinderea și modernizarea rețelei de canalizare din Colonia Bod, prin implementarea unui sistem de canalizare care funcționează cu presiune negativă (sub vacuum).

Terenul este situat in intravilan Bod, în suprafață de 77318 m2, proprietate com. BOD - domeniu privat conform:

  • CF -uri nr.: 104539, 103885, 103886, 103887, 10888, 103891, 103892, 103893, 103894, 102345, 102345, 102789, 103536, 103839, 104252, 103850, 103851,103852, 103853, 103854, 103856, 103857, 102105, 105718, 105724, 102690,
  • Nr. cadastrale/nr. topografice: 10830/2/26/51/1/1/1,103885, 103886, 103887,103888, 103891,103892, 103893, 103894, 102345, 102789, 103536, 10830/2/28/2/2,10830/2/26/7, 103850, 103851, 103852, 103853, 103854, 103856, 103857, 10712/34/2/25/1, 10830/3/1/b, 10815/1/6/1, 102690, (10832/2/1/1/1 /3/2.10833/2/2)/(1/1/3/2)
  • Străzile: Tineretului, Viorelelor, Cimpoiului, Fabricii, Gării, alte străzi, alei şi căi de circulații, F.N.

Sistemul de canalizare - rețeaua de canalizare prin vacuum va avea următoarele caracteristici:

  • Lungime totala rețea vacuum: 7.090 ml din care:  Dn 90 mm – 1.159 ml;

                                                                                Dn 110 mm – 2.766 ml;

                                                                               Dn 125 mm – 2.094 ml;

                                                                               Dn 160 mm – 1.071 ml.

  • Lungime totala racorduri gravitaționale: PVC Dn 160 mm: 1.758 ml
  • Camere vacuum cu supape: 138 buc.;

Rețelele de canalizare cu transport prin vacuum sunt rețele sub presiune negativă generată de o stație de vid.

Colectarea apei uzate menajere de la locuințe se va realiza prin intermediul unor cămine de colectare în care sunt montate supape de vacuum, cu funcționare automată. La umplerea căminului, supapa de vacuum realizează legătura directă cu conducta stradală racordată la stația de vacuum.

În stația de vacuum apa uzată este stocată într-un rezervor sub vacuum, de unde prin pompare este trimisă într-un colector orășenesc PAFSIN DN700.

Sistemul de canalizare prin vacuum va urmări trama stradală a localității și se va monta pe o parte a drumului, de regulă în trotuar, sau în acostament, pe partea opusă cu amplasamentul  conductelor de distribuție a gazelor naturale și apă potabilă, iar căminele de colectare cu supapa de vacuum s-au prevăzut a se monta în trotuar și vor deservi 3-5 gospodarii.

Prin proiect sunt prevăzute cămine de colectare, la care se vor racorda prin curgere gravitațională imobile de locuit. Aceste cămine clasice se vor racorda prin curgere gravitațională la căminele colectoare cu supape de vacuum, cu tuburi din PVC pentru canalizare Dn 110 - 160 mm.

Rețeaua colectoare si de transport prin vacuum se va realiza cu tuburi PEÎD, Pn 6 atm, cu diametru De 110, 125 și 160 mm;

Tuburile de transport vor fi pozate la o adâncime de 1,5 m, cu panta minimă de 0,2‰  între trepte de ridicare de 30 cm înălțime.

Deversarea apelor uzate menajere se va realiza pompat într-un cămin de canalizare prevăzut pe magistrala orășenească din PAFSIN DN700, care trece prin apropierea stației de vacuum propuse, printr-o conducta din PEÎD, Dn 125 mm. Din acest cămin de racord apele uzate menajere sunt transportate gravitațional pe o lungime de aproximativ 9 km spre stația de epurare orășenească, existentă, din localitatea Feldioara, județul Brașov.

 

Debite caracteristice aferente anului 2017

Localitatea

Q zi med

Q zi max

Q orar max

m3 / zi

l / sec

m3 / zi

l / sec

m3 / h

l / sec

Bod Colonie

704

8,2

984

11,4

124

1,44

TOTAL

704

8,2

984

11,4

124

1,44

 

 

Pentru a asigura accesul la incinta stației de vacuum se va realiza cate un drum  de acces racordat la drumul local din apropiere. Drumul se va realiza din balast, cu lățimea de 4,0 m si se va încadra cu borduri de ciment pe fundații de beton.

           Organizarea de santier:

Organizarea de șantier va consta în:

  • amenajarea unei zone pentru depozitarea materialelor și echipamentelor de lucru;
  • lucrări de asigurare, avertizare și împrejmuire a organizării de șantier;
  • lucrări de asigurare a utilităților (energie electrică, apă menajeră).

După terminarea lucrărilor de construcții se vor realiza lucrări de reabilitare ecologica și
readucerea la starea inițială a zonelor ocupate de organizarea de șantier.

Organizarea de șantier va fi amplasată pe terenul adiacent proiectului, pe o suprafață restrânsă.

            b) cumularea cu alte proiectenu este cazul;

            c) utilizarea resurselor naturale nu este cazul;

d) productia de deseuri – deşeurile menajere, asimilabile si din constructii se vor colecta selectiv, în recipiente adecvate, pe platforme special amenajate din zona punctelor de lucru, vor fi transportate în incinta organizării de şantier şi vor fi predate firmei de salubrizare autorizate cu care constructorul va încheia un contract de colectare şi transport în locuri autorizate.

e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort

- pe perioada derularii lucrarilor, emisiile sunt generate de utilajele de executie/transport;

Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra incadra in valorile limita pentru emisii stabilite de legislatia specifica.

f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate: nu este cazul.

           2. Localizarea proiectelor: in intravilanul com. Bod

2.1. utilizarea existenta a terenului: domeniul privat (C.U. nr. 230 din 04.10.2017 emis de Primaria Comunei Bod);

2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora – nu este cazul;

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite – nu este cazul;

d) parcurile si rezervatiile naturalenu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc.nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologicanu este cazul;

     g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite nu este cazul;

     h) ariile dens populate -  nu este cazul;

      i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica nu este cazul.

            3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate3-5 gospodarii;

b) natura transfrontiera a impactuluinu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactuluiimpact redus;

d)probabilitatea impactuluiredusa, doar pe perioada executarii lucrarilor de construire/amenajare;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactuluidurata scurta.

 

   II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele: proiectul propus nu intra sub incidenta OUG 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor natural, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

Conditiile de realizare a proiectului:

  1. se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
  2. Se vor respecta prevederile OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu  modificările si completările ulterioare;
  3. Se vor respecta conditiile impuse de Avizul de gospodarire a apelor  pentru situatie exceptionala nr. 258/23.10.2017 emis de SGA Brasov, respectiv:

„Prezentul aviz pentru situatie exceptionala este valabil numai pentru finantare si promovarea investitiei conform Ordinului ministrului mediului si gospodaririi apelor nr. 662/2006, art. 7, si nu poate fi folosit pentru obtinerea autorizatiei de constructie”.

pe tot parcursul derulării lucrărilor de execuţie se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;

  1. deşeurile rezultate la faza de construire vor fi colectate selectiv, cu posibilităţi de eliminare/valorificare cu societăţi autorizate; vor fi evacuate ritmic, fără a bloca căile de acces;
  2. se vor respecta prevederile Legii 211/2011 privind regimul deseurilor, actualizata, cu completarile si modificarile ulterioare;
  3. se vor respecta prevederile Hotararii nr. 1756 din 06.12.2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizarii in exteriorul cladirilor;
  4. se vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor şi a deşeurilor rezultate;
  5. se va asigura salubrizarea zonei şi menţinerea curaţeniei pe traseul drumurilor de acces, pe toata perioada realizării construcţiilor;
  6. se vor lua toate masurile de minimizare a producerii emisiilor de pulberi din activitatea de constructii  printr-o organizare judicioasa a santierului (bariere in jurul zonei de activitati cu praf), controlul traficului (oprirea motoarelor tuturor vehiculelor aflate în staţionare, amenajarea traseelor din şantier si umezirea drumurilor, spalarea rotilor la plecarea din santier), utilizarea apei pentru a incorpora praful;
  7.  se va respecta programul de lucru impus de primarie in concordanta cu programul de odihna a locuitorilor din zona in conformitate cu Legea nr.61/1991 privind linistea publica, cu modificarile aduse prin Legea 2/2000 privind sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si linistii publice,  pe toata perioada de executie a lucrarilor de construire;
  8. se vor lua masuri de acoperire, ingradire, inchidere a stocurilor de materiale de constructie sau deseuri, pentru prevenirea imprastierii cauzata de vant;
  9. in conformitate cu prevederile OUG nr. 195/2005 privind Protectia Mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 15 alin (2) lit a), aveti obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actului de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii acestuia, înainte de realizarea modificării;
  10. în cazul unor poluări accidentale proiectantul şi constructorul răspund în solidar;
  11. Conform art. 21, alin.(4) din OUG 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului activitatii”
  12. nu se vor evacua ape uzate neepurate sau insuficient epurate in emisari naturali, canale de desecare, rigole stradale sau freatic atat pe perioada executiei lucrarilor cat si dupa aceasta;
  13. se interzice depozitarea si/sau aruncarea deseurilor de orice fel pe malurile cursurilor de apa sau in albiile acestora;
  14. la terminarea lucrarilor de investitii se vor dezafecta si reda folosintei initiale terenurile ocupate cu drumurile de acces si platformele de lucru.

 

Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea etapelor procedurii de evaluare adecvata.

La finalizarea investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

       Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private .

       Prezenta decizie este valabila pe toata perioada punerii in aplicare a proiectului, in conditiile in care nu intervin modificari ale datelor care au stat la baza emiterii ei.

 

Prezenta decizie se emite in vederea pomovarii si finantarii lucrarilor prevazute in aceasta, cu conditia solicitarii si obtinerii revizuirii acesteia la urmatoarea faza de proiectare ( proiect tehnic) in situatia modificarii proiectului si/sau a conditiilor din Avizul de gospodarire a apelor emis de  SGA Brasov si inainte de obtinerea aprobarii de dezvoltare (autorizatia de construire).

Conform prevederilor Ordinului MMP 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

Nerespectarea prevederilor prezentului acord de mediu se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

           Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Sorin HORNOIU

                                                                                         

 

                                                                                                                   SERVICIUL A.A.A.,               

                                                                                                                   Alexandrina VASILE                                                                               

 

 

 

INTOCMIT: Cons. Codruta SAUCA