Back

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE „CONSTRUIRE PARCARE” COMUNA BRAN

 

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr. 508 din 16.10.2018

....

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA BRAN prin primar DOREL NICU RARES RADACINA, cu sediul in jud. Brasov, com. Bran, sat Bran, str. Piata I.G. Stoian, nr. 1, înregistrată la APM Brasov cu nr. 5456 din data de 03.04.2018, în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,

si ca urmare a completarilor depuse la dosar sub nr.9122/07.06.2018, nr.11576/24.07.2018, nr. 14714/20.09.2018  si nr.16021/11.10.2018 (inregistrare electronica nr. 933/27.07.2017),

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Braşov decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 24.09.2018, că proiectul „CONSTRUIRE PARCARE” propus a fi realizat in judetul Brasov, com. Bran, sat Bran, str. Sextil Puscariu, nr.7, conform certificatului de urbanism nr. 98 din 12.06.2017 eliberat de Primaria Comunei Bran, nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluarii adecvate.  

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

  1. proiectul se incadreaza in prevederile Hotararii Guvernului nr. 445/2009, Anexa 2, la pct. 10, lit. b) proiecte de dezvoltare urbana, inclusiv constructia centrelor comerciale si a parcarilor auto;
  1. titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;
  2. lipsa observatiilor din partea publicului interesat;
  3. in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

 

1. Caracteristicile proiectului:

            a) dimensiunea si conceptia intregului proiect:- prin proiect se propune amenajarea unei parcari pe un teren intravilan cu suprafata de 10618 mp, aflat in proprietatea Comunei Bran conform extras CF nr. 107822- Bran, nr. cad.107822.

Parcarea va fi acoperita cu mixtura asfaltica pe o suprafata de 8777 mp, dupa cum urmeaza:

Parcare autocare/autobuze: 905 mp - 8 locuri de parcare;

Parcare autoturisme/microbuze/motociclete: 7112 mp - 210 locuri de parcare;

Alei pietonale: 760 mp.

Parcarea va fi dotata cu iluminat public, bariera de acces si taxator de parcare.

Accesul auto si pietonal se va realiza din strada Sextil Puscariu.

Realizarea drumului de acces şi a parcajelor consta in:

  • Drumul de acces va avea carosabil de 7,0 m lăţime, cu două benzi de câte 3,50 m.
  • Parcarea de autobuze va fi o platforma cu lăţimea de 32,0 m, iar parcarea de  autoturisme şi microbuze va avea latimea de 73,0m, respectiv 59,0 m.
  • Trotuarele vor avea lăţimi intre:1,50 m si 2,00 m.
  • Zona verde in suprafata de 260 mp, va fi delimitată cu borduri. 
  • Realizarea lucrărilor de susţinere a platformei.

Pe latura vestică a parcării (spre pârâul Turcu), la limita platformei parcării, se va realiza un zid de sprijin din beton, cu lungimea totală L = 107,75 m (din care: 82,75 m cu înălţimea de 4,00 m; 4,00 m cu înălţimea de 3,25 m; 21,00 m cu înălţimea de 2,50 m).

În spatele zidului de sprijin (spre parcare) se va executa umplutura (terasamentul) în trepte pentru sistematizarea pe vertical a terenului.

Evacuarea apelor uzate:

Apele pluviale potential impurificate vor fi colectate si conduse prin intermediul unui sistem de canalizare pluviala in lungime totala de 544 m format din conducte PVC, 18 cămine de vizitare, 31 guri de scurgere, gură evacuare.

Apele meteorice de pe zonele de circulatie auto (drumul de acces şi zonele de parcare) vor fi colectate prin guri de scurgere şi vor fi conduse prin patru ramuri de canalizare (una pentru drumul de acces şi trei pentru parcare) într-un colector principal, care le va descărca într-un separator de hidrocarburi cu decantor de nămol tip ENVIA TNC 100/500-5-A, cu capacitate decantor nămol de 10500 litri si debit nominal de 100 l/s. Din acesta, dupa trecerea prin căminul de rupere de pantă, apele epurate vor fi deversate în pârâul Turcu printr-o gura de varsare.

Apele pluviale de pe drumul de acces vor fi colectate prin 5 guri de scurgere şi vor fi trimise printr-o conductă din PVC-KG Dn 200 mm şi L = 74,98 m în căminul C12, care constituie punctul de plecare al conductei pluviale principale către separatorul de hidrocarburi.

Apele pluviale de pe platforma parcării vor fi colectate prin 26 guri de scurgere şi vor fi trimise în conducta principala prin ramuri secundare de canalizare, dupa care vor fi descarcate in separatorul de hidrocarburi.

Apele pluviale de pe terenul neamenajat (din partea de est)

Pentru protecţia terasamentelor parcării faţă de infiltraţiile apelor din precipitaţii de pe terenul neamenajat/neimpermeabilizat, s-a prevăzut un dren îngust cu radier elastic, tub colector Ø 110 mm cu fante şi umplutură drenantă îmbrăcată în filtru geotextil. La capetele drenului s-au prevăzut puţuri de ventilaţie dren din tuburi PVC Ø 110 mm (neperforate) racordate la tubul drenului (perforat) prin intermediul unor coturi. Pe traseul tubului colector va exista căminul de vizitare CD1, din care apele colectate în dren vor fi trimise în căminul C13 de pe ramura de canalizare secundară estică, printr-o conductă din PVC-KG cu Dn 160 mm şi L = 13,74 m.

Colectorul principal, va fi realizat din PVC-KG cu diametrele: Dn 315 mm şi L = 55,19 m - între caminele C12 şi C2; Dn 400 mm şi L = 14,42 m - între caminele C2 şi C1.

Din căminul C1 apele pluviale vor fi trimise în separatorul de hidrocarburi printr-o conductă din PVC-KG Dn 500 mm şi L = 1,12 m. La această conductă vor fi conectate şase guri de scurgere, prin conducte din PVC-KG Dn 160 mm şi L = 14,11 m.

Din separatorul de hidrocarburi apele vor fi evacuate într-un cămin de rupere de pantă C18, printr-o conductă din PVC KG cu Dn 500 mm şi L = 9,18 m.

Evacuarea apei în pârâul Turcu, din căminul de rupere de pantă, se va face printr-un colector pluvial Ø 500 mm încastrat într-o gură de evacuare. Qpl= 108 l/s.

Gura de varsare va fi realizată din beton armat monolit C20/25. Aceasta va fi amplasată în plan vertical la cota 736,85 m (deoarece din studiul de inundabilitate reiese că, în zona evacuării, pentru nivelul de asigurare de 5% rezultă o cotă în plan vertical de 736,70 m). Gura de vărsare (evacuare) se va amenaja aval cu un pereu din beton C20/25 de 15 cm grosime pe o lungime de 4,0 m.

Lucrarile de organizare de santier: se vor desfasura in interiorul incintei detinute de titular.

Intreaga suprafata a terenului va fi imprejmuita pe limita de proprietate cu un gard metalic. In incinta se vor amenaja locuri speciale pentru colectarea deseurilor. Zona de circulatii va fi pietruita, pentru un trafic mai usor.

Asigurarea circulatiei pe timpul execuţiei lucrarilor se va face conform “Instructiunilor privind conditiile in care organele de administrare a drumurilor publice pot inchide circulatia, ca urmare a lucrarilor ce se executa in zona drumurilor publice”.

Toate punctele periculoase vor fi semnalizate cu panouri de avertizare amplasate vizibil si iluminate noaptea.

La inceperea lucrarilor, se va monta la loc vizibil „Panoul de identificarea investitie”.

Se va amenaja un vagon de dormit, zona pentru spalat, dotare pentru luat masa, grup sanitar ecologic amplasat in apropierea vagonului de dormit.

Lucrările de refacere a amplasamentului în zona afectată de execuţia investiţiei: după terminarea lucrărilor, terenul afectat de lucrari va fi adus la starea initiala prin nivelarea solului și înierbare.

b) cumularea cu alte proiecte existente si/sau aprobate: - nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale in special a solului, a terenurilor, a apei si a biodiversitatii: - nu este cazul;

d) productia de deseuri – deseurile rezultate in perioada de execuţie/exploatare a proiectului vor fi valorificate/eliminate cu societăţi autorizate, pe baza de contract;

e) poluarea si alte efecte negative – În perioada derulării lucrărilor de construire/amenajare, impactul proiectului asupra factorului de mediu aer constă în generarea de emisii de către utilajele de execuţie/transport. Ca urmare, vor fi luate toate măsurile in vederea limitarii generarii de praf, de catre prestatorul lucrarilor de constructii care va avea in vedere ca utilajele utilizate sa fie corespunzatoare din punct de vedere tehnic si sa nu genereze noxe peste limitele admise. Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr. 462/1993 cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu Lg. nr. 104/2011;

Nivelul de zgomot se va incadra in limitele impuse de SR 10.009/2017. Se vor respecta  de asemenea, prevederile Ord. MS nr. 119/2014, actualizat 2018- privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei, in special cu privire la reducerea la minim a noxelor.

f) riscule de accidente majore si/sau dezastre relevante pentru proiectul in cauza, inclusiv cele cauzate de schimbarile climatice, conform informatiilor stiintifice:

-lucrarile vor fi executate numai cu societati autorizate, astfel incat sa nu existe risc de accidente;

g) riscurile pentru sanatatea umana – nu este cazul;

2. Amplasarea proiectelor:.

a) utilizarea actuala si aprobata a terenurilor - terenul pe care se va realiza investitia este situat in intravilanul localitatii Bran, jud. Brasov, la intersectia strazii Doctor Aurel Stoian cu strada Sextil Puscariu, amplasament identificat prin extras CF nr. 107822-Bran, nr.cad. 107822, având destinatia “Zona de locuinte si functiuni complementare” stabilita prin PUG Bran nr. 34090/1998, aprobat cu HCL nr. 17/1999, in conformitate cu certificatul de urbanism nr. 98/12.06.2017, cu valabilitate prelungita pana la data de 11.06.2019, emis de Primaria Comunei Bran.

b)bogatia, disponibilitatea, calitatea si capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa si biodiversitatea) din zona si subteranulul acetuia – ;

c)  capacitatea de absorbtie a mediului natural, acordandu-se o atentie speciala urmatoarelor zone:

i) zonele umede, zone riverane, guri ale raurilor: - proiectul va fi realizat pe un terenul care se afla pe malul drept paraului Turcu, intr-o zona care nu este inundabila, conform Avizului de gospodarire a apelor nr.220/19.09.2018 emis de SGA Brasov.

ii) zonele costiere si mediul marin-nu este cazul;

iii) zonele montane si forestiere –proiectul va fi realizat la distanța de cca. 195,0m față de liziera pădurii existente în partea sudică și la distanța de cca. 145,0m față de liziera pădurii din partea nordică;

iv) rezervatii si parcuri naturale – nu este cazul;

v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei in vigoare:zone Natura 2000 desemnate in conformitate cu legislatia privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice; zonele prevazute de legislatia privind aprobarea planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III – a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor legislatiei din domeniul apelor, precum si a celei privind caracterul si marirea zonelor de protectie sanitara si hidrogiologica – nu este cazul;

vi) zonele in care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevazute de  legislatia nationala si la nivelul Uniunii si relevante pentru proiect sau in care se considera ca exista astfel de cazuri- nu este cazul

vii) zone cu densitate mare a populatiei –nu este cazul;

viii) peisajele si situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic – nu este cazul;

3. Tipurile si caracteristicile impactului potential:

a) importanta si extinderea spatiala a impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate: - nu este cazul;

b)natura impactului -  nu este cazul;

c) natura transfrontiera a impactului – nu este cazul;

d) intensitatea si complexitatea impactului – impact redus;

e) probabilitatea impactului – redusa, doar pe perioada executarii lucrarilor  propuse prin proiect ;

f) debutul, durata, frecventa si reversibilitatea preconizate ale impactului – pe perioada executarii lucrarilor durata impactului va fi scurta.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente si/sau aprobate -  nu este cazul;

h) posibilitatea de reducere efectiva a impactului – nu este cazul;

 

II. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare adecvata, sunt urmatoarele:

  1. proiectul nu intra sub incidenta OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare;

 

Conditiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 cu  modificările şi completările ulterioare, privind protecţia mediului;
  2. Pe tot parcursul execuţie lucrărilor se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  3. Se vor respecta masurile impuse in Avizul de Gospodarire a Apelor nr. 220/19.09.2018 emis de SGA Brasov, in special cu privire la asigurarea scurgerii libere a apelor;
  4. Se interzice obturarea secţiunii de scurgere a pâraului Turcu cu materiale de orice fel sau utilaje;
  5. Se interzice evacuarea de ape uzate neepurate sau insuficient epurate în apele de suprafaţã, canale de desecare sau în acviferul freatic, atât pe perioada executãrii constructiilor cât şi dupã punerea în funcţiune a acestora.
  6. Materialul solid rezultat în urma lucrãrilor pregãtitoare va fi adunat şi depozitat în afara zonei de lucru, fãrã a afecta amplasamentul altor lucrãri ce urmeazã a se executa în zonã şi scurgerea liberã a apelor de suprafaţã.
  7. In timpul execuţiei lucrãrilor se interzice depozitarea materialelor, a utilajelor sau a altor echipamente în albia pâraului sau în zona podurilor. Se interzice depozitarea şi/sau aruncarea deşeurilor de orice fel pe malurile cursurilor de apã sau în albiile acestora.
  8. Se va evita afectarea de către infrastructura temporară, creată în perioada de desfăşurare a proiectului, a altor suprafeţe decât cele pentru care a fost emisă prezenta aprobare de dezvoltare;
  9. Deseurile rezultate la faza de implementare/exploatare a proiectului vor fi colectate selectiv, cu posibilitati de eliminare/valorificare cu societati autorizate si vor fi evacuate ritmic;
  10. Se va evita depozitarea necontrolata a deseurilor rezultate la faza de executie a proiectului;
  11. Deseurile menajere se vor colecta in europubele si vor fi predate catre societati autorizate in vederea eliminarii;
  12. Pentru evitarea poluarii accidentale cu materiale periculoase (scurgeri accidentale de combustibili, de ulei de motor), reparatiile la mijloacele de transport se vor executa doar la societati autorizate;
  13. Autovehiculele şi utilajele folosite pentru executarea lucrărilor, vor respecta condiţiile impuse prin verificările tehnice periodice în vederea reglementării din punct de vedere al emisiilor gazoase în atmosferă;
  14. Se va avea o deosebita atentie la manipularea carburantilor la alimentarea utilajelor, se va evita alimentarea cu combustibil in zona de lucru;
  15. Toate vehiculele şi echipamentele mecanice folosite vor fi prevăzute cu amortizoare de zgomot, iar echipamentele fixe vor fi pe cât posibil introduse în incinte izolate acustic;
  16. Se va corela capacitatea de transport a autovehiculelor cu categoria de drum tranzitată;
  17. Mijloacele de transport vor circula cu viteză redusă, pentru a nu ridica în atmosferă particule fine de praf;
  18. Se vor respecta prevederile HG 1756/2006 cu modificările şi completările ulterioare privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot în mediu produs de echipamente destinate utilizării în exteriorul clădirilor, fiind admisă doar folosirea echipamentelor ce poartă inscripţionat în mod vizibil, lizibil şi de neşters marcajul european de conformitate CE, însoţit de indicarea nivelului garantat al puterii sonore;
  19. Echipamentele, utilajele si instalatiile folosite vor asigura incadrarea emisiilor in limitele prevazute de legislatia in vigoare;
  20. Se vor intretine permanent drumurile de acces; se vor tranzita numai drumurile pentru care s-a obtinut acordul scris al autoritatilor locale;
  21. Pe parcursul derularii proiectului, emisiile de poluanti in mediu  se vor incadra in limitele impuse de legislatia in vigoare;
  22. Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr. 462/1993 cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu Lg. nr. 104/2011;
  23. Nivelul de zgomot se va incadra in limitele impuse de SR 10009/2017. Se vor respecta  de asemenea  prevederile Ord. MS nr. 119/2014, actualizat 2018 - privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei;
  24. Respectarea duratei de execuţie a proiectului astfel încât disconfortul generat de poluarea fonică să fie cât mai redus ca timp;
  25. Răspunderea pentru refacerea amplasamentului, a drumurilor de acces, etc., revine în totalitate titularului de proiect.

 

            In conformitate cu prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 privind protectia mediului, cu modificările si completările ulterioare - "Art. 15 alin (2) lit a - «Titularii proiectelor au obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actelor de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii actelor de reglementare, înainte de realizarea modificării»;

Conform art. 21, alin.(4) din OUG. 195/2005privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularuluiproiectului”.

            La finalizarea integrala a investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private

Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

            Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procesului de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea procedurii de evaluare adecvata.

           

Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii a A.P.M. Brașov  se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului, in conditiile in care nu intervin modificari ale datelor care au stat la baza emiterii ei.

Conform prevederilor ordinului mmp 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

    Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ciprian BĂNCILĂ

 

 

 

 

                                                                                                                 SEF SERVICIU A.A.A.,

                                                                                                                             Daniela BIRĂU

 

 

INTOCMIT:

Consilier Simona Pascu