Back

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE „Construire pod nou peste raul Olt pe DJ 131P Sercaia – Halmeag, km 5+001”,

 

                       

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr. număr din 10.2017

....

 

 

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de CONSILIUL JUDETEAN BRASOV, cu sediul în Str. Bulevardul Eroilor, Nr. 5, Braşov , Judetul Braşov, ...., înregistrată la APM Brasov cu nr. 6757/26.04.2017,  în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,

şi ca urmare a completarilor depuse la dosar sub nr.12867/09.08.2017, nr.13353/22.08.2017, nr.14715/14.09.2017, nr.16205/09.10.2017, nr.16549/13.10.2017 si nr.17157/25.10.2017 (solicitare electronica cu nr.371/04.04.2017)

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Braşov decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 16.10.2017, că proiectul Construire pod nou peste raul Olt pe DJ 131P Sercaia – Halmeag, km 5+001”, propus a fi realizat jud. Brasov, com.Sercaia, sect.extravilan, str. DJ 131P, cu finantare prin PNDL, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

    Justificarea prezentei decizii:

      I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

-     proiectul se incadreaza in prevederile Hotararii Guvernului nr. 445/2009, Anexa 2, la pct. 13, alin.a) orice modificari sau extinderi, altele decat cele prevazute la pct.22 din anexa nr.1, ale proiectelor prevazute in anexa nr.1 sau in prezenta anexa, deja autorizate, executate sau in curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;

  • titularul a mediatizat in presa locala si APM Brasov pe pagina web atat solicitarea de obtinere a acordului de mediu, cat si decizia de continuare a procedurii privind emiterea aprobarii de dezvoltare a proiectului;
  •  lipsa observatiilor din partea publicului interesat;
  • in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

            1. Caracteristicile proiectului:

            a) marimea proiectului : prin proiect se propune construirea in extravilanul comunei Sercaia a unui pod peste raul Olt pe DJ 131P Sercaia-Halmeag, km 5+001.

Situatia existenta

Podul este amplasat pe DJ 131P amplasat la km 5+001, traverseaza raul Olt si face legatura dintre localitatea Sercaia si localitatea Halmeag.

Structura de rezistenta a suprastructurii podului este alcatuita dintr-o podina din lemn sustinuta pe o structura metalica, rezemata pe infrastructuri din lemn.

Podina din dulapi din lemn alcatuieste zona carosabila cu latimea de 5,1 m si reazema pe o retea de grinzi alcatuita din 5 profile metalice T, solidarizate transversal cu profile metalice.

Infrastructura podului este alcatuita din 6 palei si 2 culei.

Situația proiectata

Podul nou se va realiza in aval de podul existent.Podul  va avea lungimea de 100 m si o latime de 5 m intre parapetii pietonali.

Infrastrucutra noului pod va fi constituita din doua culee si doua  pile, fundatie indirect.

Suprastructura podului in sectiune transversala, are 2 grinzi tip T  cu H= 1,60 m din beton precomprimat cu armatura postintinsa cu 6 cabluri de precomprimare, cu lungimea de 30 m solidarizate in sens transversal prin intermediul unei antretoazelor si a unei placi monolite.

Calea pe pod va asigura un gabarit de libere trecere pentru 1 banda de circulatie de cate 4 m si doua spatii de incadrare cu latimea de 0,5 m. La nivelul caii sunt prevazute guri de scurgere, cate 2 pe fiecare deschidere.

La nivelul infrastructurii sunt prevazute doua culee si doua pile fundate indirect. Fundarea culeelor va li realizată cu câte 6 piloţi Ø 1,08, solidarizaţi cu un radier din beton armat peste care se va dezvolta elevaţia. Elevaţia culeelor va fi realizată din beton armat, iar racordarea cu terasamentele se va face cu ziduri întoarse. În spatele culeelor, racordarea drumului cu calea de pe pod se va realiza cu ajutorul unor plăci de racordare din beton armat.

Fundarea pilelor se va realiza, de asemenea, pe piloţi Ø 1.08 câte 6 pe fiecare pilă. Peste radierul din beton armat care va solidariza piloţii, se va dezvolta elevaţia pilei de tip lamelară cu capetele secţiunii ogivale. Peste elevaţia pilei se va realiza rigla, pe care vor rezema grinzile prin intermediul unor cuzineţi cu aparate de reazem din neopren.

La albie sunt cuprinse lucrări de reamenajarea malurilor din pământ în vecinătatea culeelor.

            Se vor racorda malurile din pamant cu rampele de acces.

            Protectia infrastructurilor, pila P1 si P2, se face cu anrocamente de jur imprejurul radierului si racordarea cu malurile albiei  in forma de arce de cerc.

Datorită deschiderii mai mari a podului, după demolarea celui existent toată zona afectată de traseul existent a drumului se va desface si se va amenaja pentru încadrarea în mediul înconjurător prin semănare de iarbă și plantare de copaci.

Pe tot parcursul desfasurarii lucrarilor  de constructie a podului, circulatia rutiera si pietonala se va desfasura pe podul vechi, fiind pastrat ca varianta provizorie. Dupa terminarea lucrarilor, podul vechi va fi demolat.

Lucrarile de organizare de santier:

  • organizarea de santier va consta in amplasarea toalete ecologice si containere pentru colectarea selectiva a deseurilor rezultate de pe santier si platforme pentru materiale;
  • depozitarea temporara a pamantului excavat se va face pe suprafete cat mai reduse;

Lucrările de refacere a amplasamentului în zona afectată de execuţia investiţiei: după finalizarea proiectului , terenul afectat de lucrari va fi adus la starea initiala. Vor fi îndepărtate deșeurile depozitate în urma executării lucrărilor de demolare.

b) cumularea cu alte proiecte – la momentul verificarii amplasamentului nu erau in derulare alte proiecte;

            c) utilizarea resurselor naturale – nu este cazul.

d) productia de deseuri – materialul rezultat în perioada de construire, deseurile menajere si de ambalaje vor fi colectate, pe categorii, si ridicate de catre societati autorizate si transportate pentru eliminare sau valorificare;

e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort

- pe perioada derularii lucrarilor: emisiile sunt generate de utilajele de executie/transport; substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr. 462/1993 cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu Lg. nr. 104/2011, iar nivelul de zgomot se va incadra in limitele impuse de SR 10.009/2017 si Ord. MS nr. 119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei;

            f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate – lucrarile propuse prin proiect vor fi asigurate cu societati autorizate, astfel incat sa nu existe risc de accidente;

 

2. Localizarea proiectelor:.

2.1. utilizarea existenta a terenului  - terenurile afectate de viitoarea investitie  fac parte din domeniul public al comunei Sercaia si este situat in extravilanul localitatii, DJ 131P , conform cu  C.U. nr. 8 din 11.01.2017 emis de Consiliul Judetean Brasov;

2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora – nu este cazul

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite – nu este cazul;

      d) parcurile si rezervatiile naturale – nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc. – nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, HG nr. 1284/2007 privind declararea ariilor de protecţie specială avifaunistică ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România, modificata si completata cu HG nr. 971/2011, prin Ord. MMDD nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturala prortejata a siturilor de importanta comunita modificat de Ord. MMP nr. 2387/2011, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica: proiectul propus se va implementa in aria de protectie speciala avifaunistica ROSPA0099 Podisul Hartibaciului si in situl de importanta comunitara ROSCI0303 Hartibaciul de Sud-Est;

g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite – nu este cazul;

h) ariile dens populate –  nu este cazul;

i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica – nu este cazul.

 

            3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate – masurile prevazute prin proiect vor asigura protectia factorilor de mediu si protectia factorului uman;

b) natura transfrontiera a impactului – nu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactului – au fost prevazute toate masurile necesare astfel incat, in perioada de aplicare a proiectului sa nu existe impact asupra factorilor de mediu;

            d) probabilitatea impactului – redusa, doar pe perioada executarii lucrarilor prevazute de proiect;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactului – pe perioada executarii lucrarilor durata impactului va fi scurta.

II. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare adecvata, sunt urmatoarele:

a) Proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din O.U.G. nr.57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, amplasamentul acestuia fiind situat in aria de protectie speciala avifaunistica ROSPA0099 Podisul Hartibaciului si in situl de importanta comunitara ROSCI0303 Hartibaciul de Sud-Est;

b) Conform memoriului de prezentare realizarea proiectului nu releva impact negativ semnificativ asupra ariilor naturale protejate ROSPA0099 Podisul Hartibaciului si ROSCI0303 Hartibaciul de Sud-Est;

       c) Pentru implementarea proiectului societatea a obtinut aviz favorabil nr. 76/03.07.2017 emis de Administratia Tarnava Mare – Hartibaciu Societatea „Progresul Silvic” - Sibiu;

d) Biroul CFM din cadrul APM Brasov a emis punct de vedere pentru implementare proiectului;

 e) În urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare conform Ord. nr.19/2009 s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea impact negativ semnificativ asupra siturilor Natura 2000.

 

Conditiile de realizare a proiectului:

- Se vor respecta prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 cu  modificările şi completările ulterioare, privind protecţia mediului;

-pe tot parcursul derulării lucrărilor propuse prin proiect se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;

-deşeurile rezultate la faza de implementare a proiectului vor fi colectate selectiv, cu posibilităţi de eliminare/valorificare cu societăţi autorizate; vor fi evacuate ritmic, fără a bloca căile de acces pietonale şi stradale;

- deseurile menajere se vor colecta in europubele si se vor preda catre societati autorizate in vederea eliminarii;

- se va evita depozitarea necontrolata a deseurilor rezultate;

- se va mentine curatenia in spatiul destinat depozitarii deseurilor rezultate, fiind interzisa arderea lor in recipientii de colectare precum si aruncarea lor langa recipientii de colectare sau depozitarea lor pe terenuri virane sau pe domeniul public;

     -se vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor şi a deşeurilor rezultate în urma implementarii proiectului;

    -se vor limita in timp toate lucrarile propuse prin proiect;

    -se va asigura salubrizarea zonei şi menţinerea curaţeniei pe traseul drumurilor de acces, pe toata perioada realizării proiectului;

    -in vederea mentinerii calitatii aerului, in parametrii optimi, in zona amplasamentului, in perioada realizarii lucrarilor de constructie, se vor respecta urmatoarele conditii, dupa caz:

  • utilizarea materialelor speciale (folie de plastic, plasa, etc.) cu care se va acoperi pamantul excavat, pana la reutilizarea sau transportarea lui;
  • utilizarea apei, pentru suprimarea prafului, in cantitatile, frecventa si proportiile necesare, in zona de lucru, la sfarsitul fiecarei saptamani de lucru, daca nu se vor desfasura operatiuni active mai mult de doua zile consecutiv;
  • pe spatiile verzi, acolo unde, pentru efectuarea lucrarilor, s-a indepartat stratul vegetal, la finalizarea acestora, vegetatia va fi replantata;
  • minimizarea activitatilor generatoare de praf ;
  • se vor lua masuri de acoperire, ingradire, inchidere a stocurilor de materiale de constructie sau deseuri, pentru prevenirea imprastierii cauzata de vant;

    -oprirea motoarelor tuturor vehiculelor aflate in stationare, in zona santierului;

-raspunderea pentru refacerea amplasamentului, drumurilor de acces și tehnologice, etc.       revine în totalitate titularului de proiect.

-in cazul unor poluări accidentale proiectantul şi constructorul răspund în solidar;

-se vor respecta prevederile HG nr. 1765/2006 cu modificarile si completarile ulterioare privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediul produs de echipamente destinate utilizarii in exteriorul cladirilor, fiind admisa doar folosirea echipamentelor ce poarta inscriptionat in mod vizibil, lizibil se de nesters marcajul european de conformitate CE, insotit de indicarea nivelului garantat al puterii sonore;

-dacă in decursul implementării proiectului intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actului de reglementare, sau modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii actului de reglementare, aveti obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, înainte de realizarea modificării;

- Se vor respecta prevederile OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, aprobata prin Lg. nr.49/2011 cu modificarile si completarile ulterioare;

    -se va interzice folosirea oricărei substanţe cu efect insecticid sau raticid pe amplasament, cât şi in vecinătate;

   -drumurile de acces şi tehnologice, toate zonele a căror suprafaţă (învelişul vegetal) a fost afectată, vor fi refăcute şi vor fi redate folosinţelor iniţiale;

    - se interzice folosirea de substante chimice, toxice pentru mediul ambiant, in apropierea cursurilor apelor de suprafata si pe malurile acestora, care prin deversarea accidentala sa afecteze fauna si flora din zona;

    - se va evita deranjarea speciilor de fauna protejate in timpul lucrarilor, in cazul in care acestea se hranesc in vecinatatea amplasamentului

   -se interzic urmatoarele:

- orice forma de recoltare,capturare, ucidere, distrugere, sau vatamare a exemplarelor aflate in mediul lor natural, in oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;

- perturbarea intentionata in cursul perioadei de hranire, reproducere, de crestere, de hibernare si de migratie;

- deteriorarea si/sau culegerea cuiburilor si/sau a oualor (chiar daca sunt goale);

- deteriorarea si/sau distrugerea locurilor de reproducere sau odihna;

- recoltarea florilor si a fructelor, culegerea, taierea, dezradacinarea sau distrugerea cu intentie a acestor plante in habitatele lor naturale, in oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;

- detinerea, transportul, comertul, sau schimburile in orice scop ale exemplarelor luate din natura, in oricare dintre stadiile ciclului lor biologic.

In conformitate cu prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 privind protectia mediului, cu modificările si completările ulterioare - "Art. 15 alin (2) lit a - «Titularii proiectelor au obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actelor de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii actelor de reglementare, înainte de realizarea modificării»;

Conform art. 21, alin.(4) din OUG. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

 

            La finalizarea integrala a investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

 

            Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de

evaluare a impactului asupra mediului si ale procedurii de evaluare adecvata.

Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

 

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii a A.P.M. Brașov  se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

Conform prevederilor ordinului mmp 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

   

    Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

     DIRECTOR EXECUTIV,

          Sorin HORNOIU                                                                                             

    SERVICIUL A.A.A.,                                                                              SEF Birou CFM,

 Alexandrina VASILE                                                                                 Mirela MOISA

 

 

 

 

 

          INTOCMIT:

Consilier: Costel BUCATARU                                                       Consilier George MUSAT