Back

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE „Construire poduri in comuna Bunesti, jud.Brasov”

 

                       

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr. număr din 11.2017

....

 

 

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de Primaria comunei Bunesti, cu sediul în Str. Principala, Nr. 119, Buneşti , Judetul Braşov, ...., înregistrată la APM Brasov cu nr. 11805/24.07.2017,  în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,

şi ca urmare a completarilor depuse la dosar sub nr. 14924/19.09.2017, nr. 16484/12.10.2017, nr.16979/20.10.2017 si nr. 17519/01.11.2017,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Braşov decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 16.10.2017, că proiectul „Construire poduri in comuna Bunesti, jud.Brasov” propus a fi amplasat în jud.Brasov, com.Bunesti, satele Mesendorf, Crit, Roades, sect.intravilan si extravilan, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.  

    Justificarea prezentei decizii:

 I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  • proiectul se incadreaza in prevederile Hotararii Guvernului nr. 445/2009, Anexa 2, la pct. 13, alin.a) orice modificari sau extinderi, altele decat cele prevazute la pct.22 din anexa nr.1, ale proiectelor prevazute in anexa nr.1 sau in prezenta anexa, deja autorizate, executate sau in curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;
  •  titularul a mediatizat in presa locala si APM Brasov pe pagina web atat solicitarea de obtinere a acordului de mediu, cat si decizia de continuare a procedurii privind emiterea aprobarii de dezvoltare a proiectului;
  •  lipsa observatiilor din partea publicului interesat;
  •  in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

            1. Caracteristicile proiectului:

            a) marimea proiectului : prin proiect se propune reconstruirea a trei poduri care nu corespund din punct de vedere al sigurantei si construirea unui pod peste pr.Paraul Tare in extravilanul localitatii Crit, pentru asigurarea traversarii drumului de exploatare DE 608 in scopul asigurarii accesului atelajelor, masinilor agricole, persoanelor cu utilaje agricole la terenurile agricole din zona.

1.Podet peste pr.Paraul Tare, DE 821, amonte de localitatea Mesendorf, pe amplasamentul vechiului podet

a) Se prevede constructia unui podet pe amplasamentul cel vechi, avariat. Noul podet va avea urmatoarele caracteristici:

Podet ovoidal din table zincata, cu oblicitate 73,490, avand :

  • Lumina: 4,6 m;
  • H= 3 m;
  • S= 10,64 mp;
  • Lungime la radier L= 20,50 m;
  • NA 5%= 527, 80 ndM (Q5%= 21,80 mc/s);
  • Cota bolta: 528,33 mdM;

Capetele podetului vor fi tesite dupa pantele taluzelor umpluturii de 2:3.

Pentru asigurarea stabilitatii capetelor structurii se prevede executia cate unui  guler din beton armat.

b) Lucrarile de investitie prevad si executia de lucrari in albie, astfel:

  • Regularizare albie in zona de amplasare a podetului – aducerea albiei la sectiunea transversal trapezoidala cu b= 3,70 m si panta taluze 1:1,5, lungime totala de cca.33,5 m si pereu de beton aplicat atat pe talveg cat si pe taluzuri;
  • Pe tronson amonte s-a prevazut o cadere cu o treapta de inaltimea h= 0,38 m urmat de o zona de liniste. Acest ansamblu este prevazut din structure de gabioane protejate la suprafata de scurgere de o camasuiala de beton;
  • Lucrari de racordare a drumului la podetul proiectat;

2. Pod peste pr.Paraul Tare in localitatea Mesendorf

a) Se prevede constructia unui nou pod pe amplasamentul cel vechi, avariat. Noul pod va avea urmatoarele caracteristici:

Pod din beton armat, cu oblicitate 750, avand:

  • Infrastructura: culei din beton armat;
  • Suprastructura: dale de beton armat in conlucrare cu sistem de grinzi prefabricate – precomprimate;
  • Lungime pod: 19,75 m;
  • Lumina: 8,33 m;
  • Latime  pod: 7,5 m, din care 5 m latime carosabil;
  • NA 1% = 519,75 mdM (Q1% = 58,9 mc/s);
  • Cota intrados pod: 520,56 mdM;
  • Inaltime de garda: 0,81 m (fara plutitori);

b) Lucrarile de investitie prevad si executia de lucrari in albie, astfel:

  • Regularizare albie in zona de amplasare a podului – aducerea albiei la sectiunea transversal trapezoidala cu b= 4,90 m si panta taluze 1:1,5, lungime totala de cca.35,7 m – pereu de beton aplicat atat pe talveg cat si pe taluzuri;
  • Amonte si aval de sectiunea pereata talvegul se va stabiliza cu o saltea de anrocamente pe cate 3 m lungime;

c)  Lucrari de racordare a drumului la podetul proiectat;

3. Pod peste pr.Paraul Tare DE 608, extravilian loc.Crit, CU FINANTARE PRIN PNDL

a) Se prevede constructia unui pod care va avea urmatoarele caracteristici:

Pod ovoidal, din table ondulata, avand:

  • Lumina: 7,5 m;
  • H= 4,38 m;
  • NA 5% = 488, 71 (Q5% = 39,70 mc/s);
  • Cota bolta: 490, 42 mdM;
  • Lungime pod la talpa: 23 m si 10,77 la cheie;
  • Latime pod: 7,5 m, din care 5 m latime carosabil;

b) Lucrarile de investitie prevad si executia de lucrari in albie, astfel:

  • Regularizare albie in zona de amplasare a podului – aducerea albiei la sectiunea transversal trapezoidala cu b= 4,80 m si panta taluze 1:1,5, lungime de 10 m amonte si 20 m aval – saltea de gabioane pe talveg si imbracaminte din anrocamente pe taluze;

c)  Lucrari de racordare a drumului la podetul proiectat;

4.Pod peste pr.Valea Vaidnei loc.Crit

a) Se prevede constructia unui nou pod pe amplasamentul cel vechi, avariat. Noul pod va avea urmatoarele caracteristici:

Pod din beton armat, cu oblicitate 560, avand:

  • Infrastructura: culei din beton armat;
  • Suprastructura: dale de beton armat cu grinzi prefabricate inglobate;
  • Lungime pod: 10,90 m;
  • Lumina: 6,26 m;
  • Latime  pod: 7,5 m, din care 5 m latime carosabil;
  • NA 1% = 469,47 mdM (Q1% = 49,90 mc/s);
  • Cota intrados pod: 420,27 mdM;
  • Inaltime de garda: 0,751 m (fara plutitori);

b) Lucrarile de investitie prevad si executia de lucrari in albie, astfel:

  • Racordarea culeelor: Aripi de beton inclinate dupa oblicitatea podului, pe ambele maluri amonte si aval (dimensiuni aripi L= 3,50 m si h= adiacent culeelor);
  • Sectiune albie trapezoidala cu b= 2,50 m si panta taluze 1:1,5 cu radier din beton armat pe lungime totala L= cca.22 m. Racordarea radierului cu albia naturala se va face cu saltele de anrocamente aminte si aval pe lungimi L= cate 3 m;
  • Recalibrarea/ retaluzarea pentru racordare cu taluzurile natural de anrocamente pe cate 3 m lungime;

c)  Lucrari de racordare a drumului la podetul proiectat;

Lucrarile de organizare de santier:

  • organizarea de santier va consta in amplasarea WC ecologice si containere pentru colectarea selectiva a deseurilor rezultate de pe santier si platforme pentru materiale;
  • depozitarea temporara a pamantului excavat se va face pe suprafete cat mai reduse;

Lucrările de refacere a amplasamentului în zona afectată de execuţia investiţiei: după finalizarea proiectului , terenul afectat de lucrari va fi adus la starea initiala. Vor fi îndepărtate deșeurile depozitate în urma executării lucrărilor de demolare.

b) cumularea cu alte proiecte – la momentul verificarii amplasamentului nu erau in derulare alte proiecte;

            c) utilizarea resurselor naturale – nu este cazul.

d) productia de deseuri – materialul rezultat în perioada de construire, deseurile menajere si de ambalaje vor fi colectate, pe categorii, si ridicate de catre societati autorizate si transportate pentru eliminare sau valorificare;

            e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort

- pe perioada derularii lucrarilor: emisiile sunt generate de utilajele de executie/transport; substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr. 462/1993 cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu Lg. nr. 104/2011, iar nivelul de zgomot se va incadra in limitele impuse de SR 10.009/2017 si Ord. MS nr. 119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei;

            f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate – lucrarile propuse prin proiect vor fi asigurate cu societati autorizate, astfel incat sa nu existe risc de accidente;

2. Localizarea proiectelor:.

2.1. utilizarea existenta a terenului  - terenurile face parte din domeniul public al comunei Bunesti si sunt situate in intravilanele satelor Mesendorf, Crit si Roades si extravilanul localitatii Bunesti, conform cu  C.U. nr. 419 din 18.10.2017 emis de Consiliul Judetean Brasov;

2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora – nu este cazul

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite – nu este cazul;

      d) parcurile si rezervatiile naturale – nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc. – nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica – proiectul propus se implementeaza partial in aria de protectie speciala avifaunistica ROSPA0099 Podisul Hartibaciului si in situl de importanta comunitara ROSCI0227 Sighisioara-Tarnava Mare;

g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite – nu este cazul;

h) ariile dens populate –  nu este cazul;

i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica – nu este cazul.

            3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate – masurile prevazute prin proiect vor asigura protectia factorilor de mediu si protectia factorului uman;

b) natura transfrontiera a impactului – nu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactului – au fost prevazute toate masurile necesare astfel incat, in perioada de aplicare a proiectului sa nu existe impact asupra factorilor de mediu;

            d) probabilitatea impactului – redusa, doar pe perioada executarii lucrarilor prevazute de proiect;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactului – pe perioada executarii lucrarilor durata impactului va fi scurta.

II. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare adecvata, sunt urmatoarele:

  1. ) Proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din O.U.G. nr.57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, amplasamentul acestuia fiind situat partial in aria de protectie speciala avifaunistica ROSPA0099 Podisul Hartibaciului si in situl de importanta comunitara ROSCI0227 Sighisioara-Tarnava Mare;

b) Conform memoriului de prezentare realizarea proiectului nu releva impact negativ semnificativ asupra ariilor naturale protejate ROSPA0099 Podisul Hartibaciului si ROSCI0227 Sighisioara-Tarnava Mare;

       c) Pentru implementarea proiectului societatea a obtinut aviz favorabil nr. 92/12.09.2017 emis de Administratia Tarnava Mare – Hartibaciu Societatea „Progresul Silvic” - Sibiu;

d) Biroul CFM din cadrul APM Brasov a emis punct de vedere favorabil nr. 11805/13.10.2017;

 e) În urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare conform Ord. nr.19/2010 s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea impact negativ semnificativ asupra siturilor Natura 2000.

Conditiile de realizare a proiectului:

- Se vor respecta prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 cu  modificările şi completările ulterioare, privind protecţia mediului;

-pe tot parcursul derulării lucrărilor propuse prin proiect se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;

-deşeurile rezultate la faza de implementare a proiectului vor fi colectate selectiv, cu posibilităţi de eliminare/valorificare cu societăţi autorizate; vor fi evacuate ritmic, fără a bloca căile de acces pietonale şi stradale;

- deseurile menajere se vor colecta in europubele si se vor preda catre societati autorizate in vederea eliminarii;

- se va evita depozitarea necontrolata a deseurilor rezultate;

- se va mentine curatenia in spatiul destinat depozitarii deseurilor rezultate, fiind interzisa arderea lor in recipientii de colectare precum si aruncarea lor langa recipientii de colectare sau depozitarea lor pe terenuri virane sau pe domeniul public;

     -se vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor şi a deşeurilor rezultate în urma implementarii proiectului;

    -se vor limita in timp toate lucrarile propuse prin proiect;

    -se va asigura salubrizarea zonei şi menţinerea curaţeniei pe traseul drumurilor de acces, pe toata perioada realizării proiectului;

    -in vederea mentinerii calitatii aerului, in parametrii optimi, in zona amplasamentului, in perioada realizarii lucrarilor de constructie, se vor respecta urmatoarele conditii, dupa caz:

  • utilizarea materialelor speciale (folie de plastic, plasa, etc.) cu care se va acoperi pamantul excavat, pana la reutilizarea sau transportarea lui;
  • utilizarea apei, pentru suprimarea prafului, in cantitatile, frecventa si proportiile necesare, in zona de lucru, la sfarsitul fiecarei saptamani de lucru, daca nu se vor desfasura operatiuni active mai mult de doua zile consecutiv;
  • pe spatiile verzi, acolo unde, pentru efectuarea lucrarilor, s-a indepartat stratul vegetal, la finalizarea acestora, vegetatia va fi replantata;
  • minimizarea activitatilor generatoare de praf ;
  • se vor lua masuri de acoperire, ingradire, inchidere a stocurilor de materiale de constructie sau deseuri, pentru prevenirea imprastierii cauzata de vant;

    -oprirea motoarelor tuturor vehiculelor aflate in stationare, in zona santierului;

-raspunderea pentru refacerea amplasamentului, drumurilor de acces și tehnologice, etc.       revine în totalitate titularului de proiect.

-in cazul unor poluări accidentale proiectantul şi constructorul răspund în solidar;

-se vor respecta prevederile HG nr. 1765/2006 cu modificarile si completarile ulterioare privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediul produs de echipamente destinate utilizarii in exteriorul cladirilor, fiind admisa doar folosirea echipamentelor ce poarta inscriptionat in mod vizibil, lizibil se de nesters marcajul european de conformitate CE, insotit de indicarea nivelului garantat al puterii sonore;

-dacă in decursul implementării proiectului intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actului de reglementare, sau modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii actului de reglementare, aveti obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, înainte de realizarea modificării;

- Se vor respecta prevederile OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, aprobata prin Lg. nr.49/2011 cu modificarile si completarile ulterioare;

    -se va interzice folosirea oricărei substanţe cu efect insecticid sau raticid pe amplasament, cât şi in vecinătate;

   -drumurile de acces şi tehnologice, toate zonele a căror suprafaţă (învelişul vegetal) a fost afectată, vor fi refăcute şi vor fi redate folosinţelor iniţiale;

    - se interzice folosirea de substante chimice, toxice pentru mediul ambiant, in apropierea cursurilor apelor de suprafata si pe malurile acestora, care prin deversarea accidentala sa afecteze fauna si flora din zona;

    - se va evita deranjarea speciilor de fauna protejate in timpul lucrarilor, in cazul in care acestea se hranesc in vecinatatea amplasamentului

   -se interzic urmatoarele:

- orice forma de recoltare,capturare, ucidere, distrugere, sau vatamare a exemplarelor aflate in mediul lor natural, in oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;

- perturbarea intentionata in cursul perioadei de hranire, reproducere, de crestere, de hibernare si de migratie;

- deteriorarea si/sau culegerea cuiburilor si/sau a oualor (chiar daca sunt goale);

- deteriorarea si/sau distrugerea locurilor de reproducere sau odihna;

- recoltarea florilor si a fructelor, culegerea, taierea, dezradacinarea sau distrugerea cu intentie a acestor plante in habitatele lor naturale, in oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;

- detinerea, transportul, comertul, sau schimburile in orice scop ale exemplarelor luate din natura, in oricare dintre stadiile ciclului lor biologic.

 

            In conformitate cu prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 privind protectia mediului, cu modificările si completările ulterioare - "Art. 15 alin (2) lit a - «Titularii proiectelor au obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actelor de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii actelor de reglementare, înainte de realizarea modificării»;

Conform art. 21, alin.(4) din OUG. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

La finalizarea integrala a investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

            Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de

evaluare a impactului asupra mediului si ale procedurii de evaluare adecvata.

Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii a A.P.M. Brașov  se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

Conform prevederilor ordinului mmp 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare;

   

    Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

                                                   DIRECTOR EXECUTIV,

           Sorin HORNOIU                                                                                             

   

 

   SERVICIUL A.A.A.,                                                                              SEF Birou CFM,

 Alexandrina VASILE                                                                                 Mirela MOISA

 

 

 

 

 

 

 

 

          INTOCMIT:

Consilier: Costel BUCATARU                                                       Consilier George MUSAT