Back

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE DIRECTIA DE DRUMURI SI PODURI BRASOV

                                      

Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului

Agenţia pentru Protecţia Mediului Brașov

 

 

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE 

                                    

Nr. 363 din 16.07.2018

 

 

Ca urmare a solicitării depuse DIRECTIA DE DRUMURI SI PODURI BRASOV cu sediul in jud. Brasov, mun. Brasov, str. Spicului, nr. 2, înregistrată la APM Brasov cu nr. 7777 din 14.05.2018 si nr. ELO 340/10.05.2018, in baza:

               - Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului

               - Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei salbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

si ca urmarea a completarii documentatiei cu nr. 9935 din 21.06.2018 si nr. 10691 din 05.07.2018,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 25.06.2018, că proiectul „Montarea unei statii pentru producerea mixturilor asfaltice”, propus a fi amplasat în jud. Brasov, mun. Fagaras,str. Vlad Tepes, nr. 3, nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

a) proiectul intră sub incidenţa HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului in Anexa 2, la pct. 10, lit. a)  proiecte de dezvoltare a unităţilor/zonelor industriale;                 

b)  titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;

c)  in lipsa observatiilor din partea publicului;

d) in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:   

1.  Caracteristicile proiectului

a) dimensiunea si conceptia intregului proiect: prin proiect se propune amplasarea unei instalatii de fabricare de mixturi asfaltice automatizata, cu o capacitate maxima de productie de 90 tone/ora. Achizitionarea instalatiei a fost necesara pentru producerea de mixturi asfaltice in vederea executarii unor lucrari de reparatii in regim de urgenta pentru mentinerea unei stari de viabilitate corespunzatoare a drumurilor si a altor lucrari in regie proprie ori de cate ori este cazul.

 COMPONENTA  INSTALATIEI  DE  MIXTURI  ASFALTICE

 

1. Predozatotul de agregate va fi prevazut cu: gura de extractie, banda transportoare cu viteza reglabila, accesorii (senzori, vibratoare, etc).

- Buncarele predozator pentru agregate minerale presortate vor avea urmatoarele capacitati: 2 buc. de 5,5 mc si 2 buc. de 6,5 mc si vor fi amplasate pe o semiremorca.    

-  Banda transportoare cu capacitatea maxima de 65 t/h.      

2. Linia de alimentare

2.1. Linia de agregate are scopul de a transfera agregatele extrase din predozatoare la turnul de malaxare, formata din:

- banda colectoare pozitionata sub predozatoare pentru recoltarea si transferarea agregatelor selectionate in tamburul uscator.

-  sistem de incalzire si uscare a agregatelor format din:

  • cilindrul uscator prevazut cu sasiu, motoreductoare, canale de descarcare si cos de evacuare a fumului.
  • arzator BSE-EBM 550 monobloc cu functionare mixta, cu combustibil lichid si gaz metan, prevazut cu pompa (30 bari), suflanta, grup de reglare aer si combustibil, pompa de combustibil, preancalzitor si rampa de gaz; cisterna de combustibil (capacitate 13 mc) cu indicator de nivel, conducte, supape si pompa de circulatie combustibil, dispozitiv de dirijare.

2.2. Linia filer cu rolul de a descompune pulberile continute in gazele de evacuare, provenite de la uscator si de a le transfera in silozul filer si din acesta la bena.

Aceasta linie va fi alcatuita din:

  • un aspirator cu circuit de reglare motorizata a capacitatii pozitionat pe sistemul de aspirare, care determina depresiunea intregului circuit de purificare si le descarca in cos. - un depulverizator cu uscare format dintr-un sistem de retinere a particulelor de praf majore si o serie de filtre pe baza de saci pentru retinerea particulelor de praf mai fine,prevazut cu un sistem adaptat pentru curatarea filtrelor si un cos pentru recoltare pozitionat dedesubt. - dispozitive de transport exterioare cu snec, pentru trecerea filerului colectat din colectorul de praf in bena.
  • siloz de stocare pentru filer recuperat, aplasat pe o  semiremorca, prevazut cu snec extractor.

 2.3. Linia bitum cu scopul de a transfera bitumul de la cisternele de stocare la malaxor. Aceasta linie este constituita din:

  • cisterna orizontala, montata pe semiremorca, incalzita cu ulei termic, pentru stocarea bitumului.
  •  instalatie pentru recirculare, circulare si distributie bitum.
  • elevator pe baza de cupe pentru transferul agregatelor de la uscator la malaxor.
  • ciur pentru selectionarea agregatelor (plase ciur: 4-8-16-25 mm).

 3. Sistem de cantarire si transfer agregate/filer

    Sistemul are rolul de a colecta, cantari si transfera agregatele si filerul provenite de la uscator, respective din silozul de filer catre malaxor, pentru amestecarea acestora.     Sistemul va fi alcatuit din:

  • bena de cantarire
  • tambur pentru transferarea si miscarea benei.

4. Malaxor  cu o capacitate de 1200 Kg.   

 Are rolul de a amesteca agregatele, filerul si bitumul.

Este prevazut cu gura de extragere si o usa pentru evacuarea amestecului.

In exterior, malaxorul este incalzit cu ulei termic.

5. Sisteme auxiliare

    Statia va fi dotata cu urmatoarele sisteme auxiliare:

  • centrala pe baza de ulei termic pentru incalzirea cisternei de bitum si de combustibil pentru arzatorul uscatorului.

Centrala este dotata cu o cisterna independenta pentru combustibil.

  • sistem de aer comprimat format din compresor actionat de motor electric, rezervor de stocare a aerului comprimat si dintr-un circuit pentru alimentarea cilindrilor de la capetele silozurilor, de la buncare, de la filtrele pe baza de saci si de la dispozitivele silozurilor de filer si ale predozatorului de nisip.

    Ciurul si turnul pentru agregate calde sunt inchise in carcase etanse cu presiune negativa, pentru a evita emisia pulberilor in mediul inconjurator. Presiunea negativa se va obtine prin intermediul unor conducte racordate la circuitul de aspirare gaze arse.

Productia anuala aproximativa de mixtura asfaltica poate ajunge la 10.000 t.

Procesul de preparare a mixturilor asfaltice nu necesita apa tehnologica.

Alimentarea cu apa pentru nevoi igienico-sanitare si evacuarea apelor uzate menajere se realizeaza din/in retealele centralizate, conform Contractului de utilizare a serviciilor publice de alimentare cu apa si canalizare nr. 705/16.12.2009 incheiat de societate cu SC APA-CANAL SA Sibiu.

 Organizarea de santier va fi amenajata in incinta societatii, pe o suprafață restrânsă.

b) cumularea cu alte proiecte existe si/sau aprobate – la data verificarii amplasamentului nu erau in desfasurare alte proiecte.

c) utilizarea resurselor naturale in special a solului, a terenurilor, a apei si a biodiversitatii:

Consumurile de materii prime necesare pentru 10.000 t mixtura asfaltica vor fi:

• Nisip natural: 0-4 - 1020 t

• Nisip concasat: 0-4 – 2730 t

• Criblura: 4-8 – 2330 t

• Criblura: 8-16 – 2240 t

d) productia de deseuri: in timpul execuţiei lucrărilor si a desfasurarii activitatii vor rezulta deşeuri menajere în cantităţi mici, eliminate printr-o societate autorizata.

Deseurile de moloz rezultate prin implemenatrea proiectului vor fi colectate de catre SC SALCO SERV SA, conform Adresei nr. 1904/03.05.2018.

e) poluarea si alte efecte negative: 

Factorul de mediu AER:

  1. În perioada de executie a lucrărilor, emisiile sunt generate de utilajele de executie/transport;
  2. În perioada de exploatare principalii poluanti identificati vor fi:

- particule minerale in suspensie si sedimentabile de la operatiile de manipulare, depozitare, prelucrare agregate minerale;

- gazele rezultate de la arderea motorinei in instalatia de productie a asfaltului si in centrala termica de incalzire a bitumului (particule, COV, CO, SOx, NOx);

- gazele de esapament de la utilajele necesare pentru manipularea materiilor si de la mijloacele de transport.

Instalaţiile pentru reţinerea şi dispersia poluanţilor în atmosferă

Instalatia este prevazuta cu saci filtranti (220 buc) care au rolul de a retine praful provenit din uscarea agregatelor (randament 99,9%).

In perioada de functionare vor fi implementate urmatoarele masuri:

- respectarea procesului tehnologic si a instructiunilor de lucru;

- controlul proceselor generatoare de praf;

- verificarea periodica a calitatii arderii;

- controlul automatizat a functionarii sistemelor de depoluare;

- monitorizarea frecventa a emisiilor in perioada de teste;

- respectarea termenelor de revizie a componentelor statiei prevazute in cartea tehnica.

Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in C.M.A pentru imisii stabilite de STAS 12574/1987 si V.L.E pentru emisii stabilite de Ord. 462/1993 al MAPPM, coroborat cu Legea 104/2011.

Nivelul de zgomot se va incadra in limitele impuse de SR 10.009/2017. Se vor respecta  de asemenea  prevederile Ord. MS nr. 119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei.

Factorul de mediu SOL:

         În perioada de execuţie a lucrărilor

Sursele de poluare a solului, subsolului şi  a apelor freatice pot fi:

- Utilajele care execută lucrările de investiţii, prin scurgeri de ulei şi/sau combustibil pe sol, iar de acolo, prin infiltrare şi/sau antrenare de către precipitaţii, în subsol şi în apele freatice;

În perioada de exploatare

Procesul tehnologic propus, poate conduce la poluarea solului, prin:

- scurgeri accidentale de produse petroliere de la statia mobila sau de la utilajele care o deservesc;

- gestionarea necorespunzatoare a deseurilor;

        Măsuri pentru protecţia solului şi a subsolului:

- depozitarea corespunzatoare a materiilor prime si a deseurilor;

- eliminarea deseurilor periculoase prin contract cu societati autorizate;

- se vor utiliza doar mijloace auto si utilitare autorizate, care corespund din punct de vedere tehnic normelor RAR;

- verificarea permanenta si executarea la timp a lucrarilor de intretinere a statiei;

- umectarea periodica a platformei in special in sezonul cald;

- intretinerea suprafetelor de depozitare si circulatie;

- instruirea personalului in legatura cu posibilele situatii de risc si cu cele mai bune tehnici ce trebuie aplicate in cadrul obiectivului.

f) riscul de accidente majore si/sau dezastre relevante pentru proiectul in cauza, inclusiv cele cauzate de schimbarile climatice, conform informatiilor stiintifice:

nu este cazul.

g) riscurile pentru sanatatea umana: Notificare asistenta de specialitate nr. 921/A/22.05.2018 emisa de DSP Brasov.

        2. Amplasarea proiectelor: in intravilanul municipiului Fagaras

a) utilizarea actuala si aprobata a terenurilor: statie de producere mixturi asfaltice (Certificatul de urbanism nr. 56 din 17.04.2018 emis de catre Primaria Municipiului Fagaras);

b) bogatia, disponibilitatea, calitatea si capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa si biodiversitatea) din zona si subteranulul acestuia – nu este cazul;

c)  capacitatea de absorbtie a mediului natural, acordandu-se o atentie speciala urmatoarelor zone:

i) zonele umede, zone riverane, guri ale raurilor - nu este cazul;

ii) zonele costiere si mediul marin - nu este cazul;

iii) zonele montane si forestiere – nu este cazul;

iv) rezervatii si  parcuri naturale – nu este cazul;

v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei in vigoare: zone Natura 2000 desemnate in conformitate cu legislatia privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice; zonele prevazute de legislatia privind aprobarea planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III – a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor legislatiei din domeniul apelor, precum si a celei privind caracterul si marirea zonelor de protectie sanitara si hidrogiologica – nu este cazul;

vi) zonele in care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevazute de  legislatia nationala si la nivelul Uniunii si relevante pentru proiect sau in care se considera ca exista astfel de cazuri - nu este cazul;

vii) zonele cu densitate mare a populatiei – nu este cazul;

viii) peisajele si situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic – nu este cazul.

     3. Tipurile si caracteristicile impactului potential:

a) importanta si extinderea spatiala a impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate –  nu este cazul;

b) natura impactului -  nu este cazul;

c) natura transfrontiera a impactului – nu este cazul;

d) intensitatea si complexitatea impactului – impact redus;

e) probabilitatea impactului – redusa, pe perioada implementarii proiectului;

f) debutul, durata, frecventa si reversibilitatea preconizate ale impactului – pe perioada executarii lucrarilor durata impactului va fi scurta.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente si/sau aprobate -  nu este cazul;

h) posibilitatea de reducere efectiva a impactului – nu este cazul.

         II. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare adecvata, sunt urmatoarele: proiectul nu intra sub incidenta OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

Conditiile de realizare a proiectului:

  1. se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
  2. se vor respecta prevederile Legii 211/2011 privind regimul deseurilor, actualizata, cu completarile si modificarile ulterioare;
  3. se vor respecta prevederile Hotararii nr. 1756 din 06.12.2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizarii in exteriorul cladirilor;
  4. Nivelul de zgomot se va incadra in SR 10009/2017;
  5. se vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor şi a deşeurilor rezultate;
  6. se va asigura salubrizarea zonei şi menţinerea curaţeniei pe traseul drumurilor de acces, pe toata perioada realizării construcţiilor;
  7. se vor lua masuri de acoperire, ingradire, inchidere a stocurilor de materii prime sau deseuri, pentru prevenirea imprastierii cauzata de vant;
  8. in conformitate cu prevederile OUG nr. 195/2005 privind Protectia Mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 15 alin (2) lit a), aveti obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actului de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii acestuia, înainte de realizarea modificării;
  9. în cazul unor poluări accidentale proiectantul şi constructorul răspund în solidar;
  10. Conform art. 21, alin.(4) din OUG 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului activitatii”.

       Conform art. 21, alin.(4) din OUG. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea etapelor procedurii de evaluare adecvata.

La finalizarea investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

       Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Dupa intocmirea procesului verbal de constatare a respectarii tuturor conditiilor de realizare a proiectului, societatea care va desfasura activitatea in urma implementarii acestuia, are obligatia de a solicita si obtine autorizatia mediu.

       Prezenta decizie este valabila pe toata perioada punerii in aplicare a proiectului, in conditiile in care nu intervin modificari ale datelor care au stat la baza emiterii ei.

 

Conform prevederilor Ordinului MMP 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

 

Nerespectarea prevederilor prezentului acord de mediu se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

 

           Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ciprian BANCILA

                                                                                         

        

          SEF SERVICIU A.A.A                                                                                                                                   Daniela BIRĂU

 

 

INTOCMIT: Cons. Codruța SAUCA