Back

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE „Extindere retea de canalizare menajera si apa potabila, strada DN 73B – km 3” COMUNA CRISTIAN

 

                       

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr.  din 13.11.2017

....

 

Ca urmare a solicitării depuse de COMUNA CRISTIAN, cu sediul in jud. . Brasov, com. Cristian, P-ta Libertatii, nr. 1, pentru proiectul „Extindere retea de canalizare menajera si apa potabila, strada DN 73B – km 3” propus a fi realizat in jud. Brasov, com. Cristian, DN 73B – km 3, conform certificatului de urbanism  nr. 251 din 15.06.2017, eliberat de Comuna Cristian, înregistrata la APM Brasov cu nr. 12847 din data de 09.08.2017,  în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,

şi ca urmare a completarilor depuse sub nr. 14014/05.09.2017, nr. 17229/26.10.2017 si nr. 17668/03.11.2017,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Braşov decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 31.10.2017, că proiectul „Extindere retea de canalizare menajera si apa potabila, strada DN 73B – km 3” propus a fi realizat in jud. Brasov, com. Cristian, DN 73B – km 3, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

    Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

    a) proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, Anexa 2, la la pct. 13, alin. a) Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;

    b) titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;

    c) lipsa observatiilor din partea publicului interesat;

    d) in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

 

            1. Caracteristicile proiectului:

a) marimea proiectului: - prin proiect se propune extinderea retelei de alimentare cu apa potabila si extinderea retelei de canalizare menajera, precum si executarea bransamentelor si racordurilor aferente terenului lotizat din zona DN 73B- km 3, FN, localitatea Cristian, jud. Brașov.

Terenul in suprafata de 7499 mp se afla in domeniul privat al UAT CRISTIAN conform extras CF nr. 104351, nr. cad. 104351 - Cristian.

Extinderea retelei de apa potabila se va realiza prin bransarea la conducta de distributie PEHD Dn 110mm, existenta pe DN 73B, conform avizului de principiu favorabil nr. 1885/13.07.2017 emis de catre SC Dorobeiul SRL. Aceasta este pozata pe partea dreapta a drumului national DN73B. Reteaua de distributie apa potabila, cu lungimea totala de 1071m, va avea in componenta 4 camine de vane, 7 hidranti de incendiu exterior supraterani.

Caminele de vane se vor executa din prefabricate din beton sau turnate monolit si se vor echipa cu capace carosabile, montate la cota terenului amenajat. In camine se vor prevedea vane cu sertar Dn100, PN10 ca vane de linie si Dn50mm, PN10 ca vane de golire sau aerisire. Se vor prevedea vane de linie la intersectii, noduri si la schimbari de directie.

Retelele nou proiectate vor fi executate din conducta de polietilena. Conductele se vor monta ingropat, sub adancimea de inghet, stabilita, pe un pat de pozare realizat din nisip de 10 cm. In santul de montaj al conductelor se va monta folie de avertizare PE, iar pe conducta se va monta fir trasor, FY 1.5 mmp.

Hidrantii vor fi pozati in spatiul verde sau la marginea trotuarului. Se vor monta placute de identificare pentru: hidranti, vane ingropate, retele.

Extinderea retelei de canalizare se va realiza conform avizului de principiu favorabil nr. 1884/13.07.2017 emis de catre SC Dorobeiul SRL. Noua retea va descarca toate apele uzate menajere in colectorul de canalizare 500/750 mm, aflat in zona, pe partea stanga a drumului DN73B, Cristian - Ghimbav.

Reteaua de canalizare va fi formata din retea de canalizare gravitationala ce se va realiza din conducte din PVC-KG DN250mm avand lungimea  de 989.24 m si retea canalizare pompata ce se va realiza din conducta PEHD PN10 De110mm avand lungimea  de 108.00 m. Conductele de canalizare se vor poza pe mijlocul drumului, la adancimea prevazuta in profilul longitudinal.

De-a lungul retelei se vor monta 21 camine de canalizare cu intrari si iesiri conform planurilor, din care unul va fi Statie de Pompare Ape Uzate (SPAU-caminul 12).

Statia de pompare ape uzate menajere sau caminul CM12 se va monta in cel mai jos punct, cu 2 colectoare ce se vor scurge gravitational, urmand ca prin intermediul unui grup de pompare ape uzate menajere (1A+1R), apele uzate sa fie pompate in colectorul ovoidal 500/750mm Cristian - Ghimbav, situat pe partea stanga a drumului DN73B. Conducta de canalizare menajera va subtraversa drumul national DN73B. Subtraversarea drumului se va realiza prin foraj, cu conducta de refulare montata in tub de protectie din otel Dn200 mm, cu lungimea de 12m.  Subtraversarea se va executa mecanizat cu o instalatie de impingere a tevii metalice (tehnologia de foraj prin percutie), pe sub drumul national. Aceasta nu impune intreruperea circulatiei pe acest sector de drum national.

Ca lucrari de terasamente vor fi transeele pentru executarea forajului, dar si cele necesare pentru pozarea conductelor din teava din PEHD. Pentru  siguranta transeei, respectiv pentru stabilitatea peretilor acesteia se vor executa taluze inclinate in jurul pantei de 2/3, sau se vor folosi sprijiniri de maluri.

Conductele de canalizare se vor monta pe intreaga lungime numai pe domeniul public.

Caminele construite din elemente prefabricate din beton, se vor aseza pe un pat compactat din balast de cca. 10cm.

Lucrari necesare organizarii de santier:

Organizarea de șantier va fi situata în incinta amplasamentului. Dotările aferente organizării de șantier, ținându-se cont de durata lucrărilor: depozit de materiale, sector de depozitare a deșeurilor, grup sanitar ecologic pentru personalul muncitor. Materialele vor fi amplasate pe marginea santului, unde urmeaza sa fie montate. Balastul utilizat va fi preluat de la una din balastierele acreditate din zona. Necesarul de materiale va fi asigurat zilnic.

Lucrarile vor fi semnalizate atat in timpul zilei cat si in timpul noptii si in masura in care este posibil se va asigura paza punctului de lucru.

Lucrările de refacere a amplasamentului în zona afectată de execuţia investiţiei:                

La terminarea lucrarilor, suprafetele ocupate temporar de organizarea de santier vor fi redate folosintei initiale. Zonele in care s-au depozitat materiale provenite din excavatii vor fi reamenajate.

La finalizarea investitiei, zonele afectate se vor readuce la starea inițială prin refacerea carosabilului și a celorlalte zone de pe traseu.

b) cumularea cu alte proiecte În zona de amplasament al proiectului mai sunt în funcțiune următoarele tipuri de activități: locuinte, teren de construit, teren agricol.

c) utilizarea resurselor naturaleÎn zona de amplasament a proiectului nu există resurse naturale;

d) productia de deseuri deseurile rezultate în urma lucrărilor de execuție a proiectului vor fi preluate prin contract cu o firmă de salubritate și transportate în locuri special amenajate;

e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfortÎn perioada de construcţie, impactul proiectului asupra factorului de mediu aer constă în generarea de emisii de către utilajele utilizate. Ca urmare, vor fi luate toate măsurile in vederea limitarii generarii de praf, de catre prestatorul lucrarilor de excavatie/constructie, care va avea in vedere ca utilajele utilizate sa fie corespunzatoare din punct de vedere tehnic si sa nu genereze noxe peste limitele admise. Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr. 462/1993 cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu Lg. nr. 104/2011;

Nivelul de zgomot se va incadra in limitele impuse de SR 10009/2017. Se vor respecta  de asemenea  prevederile Ord. MS nr.119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei.

f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate:  - lucrarile vor fi executate numai cu societati autorizate, astfel incat sa nu existe risc de accidente;

- sapaturile necesare se vor executa atat mecanizat, cat si manual functie de situatia concreta din zona si se vor executa in mod obligatoriu sprijiniri acolo unde este cazul. In timpul executarii lucrarilor se vor lua masuri pentru securitatea si stabilitatea constructiilor din zona, a instalatiilor subterane intalnite, de protectie a pietonilor si vehiculelor care circula in zona;

- se vor lua masuri de protectie speciale la intersectia retelei de canalizare menajera cu retelele subterane ce traverseaza si invecineaza amplasamentul studiat.

           

2. Localizarea proiectelor:

2.1. utilizarea existenta a terenului: Folosința actuală a terenului, in suprafata de 7499 mp, este de drum, zona avand destinatia de “Zona de locuinte si functiuni complementare”, in conformitate cu CU nr. 251/15.06.2017 emis de Primaria Comunei Cristian.

2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora - nu este cazul;

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite -nu este cazul;

d) parcurile si rezervatiile naturale - nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc. -  nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica – nu este cazul;

g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite - nu este cazul;

h) ariile dens populate - domeniul public si proprietati private;

i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica - în zona apropiată amplasamentului nu există monumente și situri protejate.

           

            3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate: – masurile prevazute prin proiect vor asigura protectia factorului  de mediu si protectia factorului  uman;

b) natura transfrontiera a impactului: – nu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactului: – prin proiect au fost prevazute masurile necesare astfel incat, in perioada de aplicare a proiectului sa nu existe impact asupra factorilor de mediu;

d) probabilitatea impactului – redusa, doar pe perioada executarii lucrarilor  propuse prin proiect;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactului – pe perioada executarii lucrarilor durata impactului va fi scurta.

 

II. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare adecvata, sunt urmatoarele:

  1. proiectul nu intra sub incidenta OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 cu  modificările şi completările ulterioare, privind protecţia mediului;
  2. Pe tot parcursul execuţie lucrărilor se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  3. Se vor respecta conditiile prevazute in Aviz de gospodarire a apelor nr. 272/25.10.2017 emis de SGA Brasov, respectiv:
  • Beneficiarul are obligatia sa obtina toate acordurile si avizele legale, inclusiv avizul de subtraversare a drumului national DN 73B;
  • Se interzice evacuarea apelor uzate neepurate sau insuficient epurate in apele de suprafata, canale de desecare sau in acviferul freatic, atat pe perioada executarii constructiilor cat si dupa punerea in functiune a acestora;
  • Se interzice depozitarea materialelor, a utilajelor sau a altor echipamente in albia paraielor sau in zona podurilor;
  • Se interzice depozitarea si/sau aruncarea deseurilor de orice fel pe malurile cursurilor de apa sau in albiile acestora;
  1. Deseurile rezultate la faza de implementare a proiectului vor fi colectate selectiv, cu posibilitati de eliminare/valorificare cu societati autorizate; vor fi evacuate ritmic.
  2. Pentru evitarea poluarii accidentale cu materiale periculoase (scurgeri accidentale de combustibili, de ulei de motor) , reparatiile la mijloacele de transport se vor executa doar la societati autorizate;
  3. Se vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor şi a deşeurilor rezultate în urma derulării lucrărilor propuse;
  4. Pe amplasament nu se vor depozita carburanți, alimentarea utilajelor se va realiza la stațiile de carburanți;
  5. În cazul poluării accidentale a solului cu produse petroliere şi uleiuri minerale de la vehiculele grele şi echipamentele mobile se va proceda imediat la decopertarea solului contaminat, stocarea lui în saci, tratarea de către firme autorizate, depozitarea în depozite de deşeuri autorizate;
  6. Materialele vor fi transportate la lucrare pe măsura utilizării lor şi se vor depozita în ambalajele originale, respectându-se instrucţiunile prevăzute în Fişele tehnice de securitate, astfel încât să se elimine posibilitatea scurgerii acestora pe sol;
  7. Se va asigura salubrizarea zonei şi menţinerea curaţeniei pe traseul drumurilor de acces, pe toata perioada realizării lucrarilor;
  8. Se vor restrânge la minim suprafeţele ocupate de organizarea de şantier;
  9. In vederea mentinerii calitatii aerului, in parametrii optimi, in zona amplasamentului, se vor respecta urmatoarele conditii:
  • utilizarea apei, pentru suprimarea prafului, in cantitatile, frecventa si proportiile necesare, in zona de lucru, la sfarsitul fiecarei saptamani de lucru, daca nu se vor desfasura operatiuni active mai mult de doua zile consecutiv;
  • pe spatiile verzi, acolo unde, pentru efectuarea lucrarilor, s-a indepartat stratul vegetal, la finalizarea acestora, vegetatia va fi replantata;
  • minimizarea activitatilor generatoare de praf (taiere, spargerea betonului, etc.);
  • se vor lua masuri de acoperire, ingradire, inchidere a stocurilor de materiale de constructie sau deseuri, pentru prevenirea imprastierii cauzata de vant;
  • Oprirea motoarelor tuturor vehiculelor aflate in stationare, in zona santierului;
  1. Utilajele şi mijloacele de transport folosite la executarea lucrărilor trebuie să corespundă cerinţelor tehnice ale nivelului acustic.
  2. Respectarea duratei de execuţie a proiectului astfel încât disconfortul generat de poluarea fonică să fie cât mai redus ca timp;
  3. Se vor respecta prevederile HG 1756/2006 cu modificările şi completările ulterioare privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot în mediu produs de echipamente destinate utilizării în exteriorul clădirilor, fiind admisă doar folosirea echipamentelor ce poartă inscripţionat în mod vizibil, lizibil şi de neşters marcajul european de conformitate CE, însoţit de indicarea nivelului garantat al puterii sonore;
  4. În timpul executării lucrărilor, constructorul va soluţiona reclamaţiile şi sesizările apărute din vină proprie datorate nerespectării legislaţiei de mediu. Constructorul va avea în vedere ca execuţia lucrării sau nu creeze blocaje ale căilor de acces particulare sau căilor învecinate amplasamentului;
  5. Răspunderea pentru refacerea amplasamentului, a drumurilor de acces, etc. revine în totalitate titularului de proiect.

   

            In conformitate cu prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 privind protectia mediului, cu modificările si completările ulterioare - "Art. 15 alin (2) lit a - «Titularii proiectelor au obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actelor de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii actelor de reglementare, înainte de realizarea modificării»;

            Conform art. 21, alin.(4) din OUG. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

            La finalizarea integrala a investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

            Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

            Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea procedurii de evaluare adecvata.

Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

Nerespectarea prevederilor decizie se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

Conform prevederilor ordinului mmp 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;

art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării dezvoltare.

   

    Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

      Sorin HORNOIU

        

                                                                                                         

SEF SERVICIU A.A.A.,  

                                                                                                            Alexandrina VASILE                                                                      

                                                                                    

 INTOCMIT,                                                                                               

 Consilier Simona PASCU