Back

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE „EXTINDEREA CU APA SI CANALIZARE, INCLUSIV BRANSAMENTE SI RACORDURI IN SATUL SERCAIA, COMUNA SERCAIA, JUDETUL BRASOV. COMPONENTA C2 – EXTINDERE RETEA CANALIZARE”

 

                       

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr. din 01.11.2017

....

 

 

Ca urmare a solicitării depuse de PRIMAR PALTIN CRISTINEL pentru PRIMARIA SERCAIA, cu sediul in jud. Brasov, com. Sercaia, str. Principala, nr. 82, pentru proiectul „EXTINDEREA CU APA SI CANALIZARE, INCLUSIV BRANSAMENTE SI RACORDURI IN SATUL SERCAIA, COMUNA SERCAIA, JUDETUL BRASOV. COMPONENTA C2 – EXTINDERE RETEA CANALIZARE propus a fi realizat in jud. Brasov, com. Sercaia, sat Sercaia, conform certificatului de urbanism  nr. 12 din data de 30.03.2017 eliberat de Primaria Comunei Sercaia, înregistrata la APM Brasov cu nr. 9975 din data de 21.06.2017, în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,

şi ca urmare a completarilor depuse sub nr. 12542/07.08.2017 (solicitare inregistrata electronic cu nr. 674/09.06.2017),

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Braşov decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 24.07.2017, că proiectul „EXTINDEREA CU APA SI CANALIZARE, INCLUSIV BRANSAMENTE SI RACORDURI IN SATUL SERCAIA, COMUNA SERCAIA, JUDETUL BRASOV. COMPONENTA C2 – EXTINDERE RETEA CANALIZARE” propus a fi realizat in jud. Brasov, com. Sercaia, sat Sercaia, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate. 

    

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

a) proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, Anexa 2, la pct. 13, alin. a) Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;

b) titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;

c) lipsa observatiilor din partea publicului interesat;

d) in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

 

            1. Caracteristicile proiectului:

a) marimea proiectului: - prin proiect se propune extinderea retelei de canalizare existente in satul Sercaia, in lungime totala cumulata de  6441 m, evacuarea facandu-se numai pentru apele uzate menajere, apele pluviale fiind preluate de rigolele stradale. Lucrarile proiectate sunt amplasate pe strazile localitatii, pe terenul cu suprafata de 6,23 ha, aflat in intravilanul satului Sercaia, pe domeniul public al Comunei Sercaia, in conformitate cu Inventarul bunurilor care apartin domeniului public al Comunei Sercaia.

In prezent, colectarea apelor uzate menajere se realizeaza cu ajutorul unei retele de canalizare cu o lungime totala de 6333 m, amplasata de-a lungul axului nord-sud al satului si va urmari traseul drumurilor satesti. Apele uzate menajere sunt conduse in statia de epurare a localitatii cu capacitatea de 2000 l.e. si Qzi max=437,4 mc/zi(5,06l/s), finantata si realizata prin FEADR, Masura 3.2.2., sesiunea iulie 2009. Dupa epurarea in statiei de epurare, apele sunt descarcate in paraul Sercaia prin conducta de evacuare din PE  Dn 250 mm, in lungime de 37 m.

  Lucrarile care se vor realiza pe traseul sistemului de canalizare vor cuprinde:

1. Exinderea retelei de canalizare gravitationala cu colectoare din PVC SN 4 cu Dn 200 mm, in lungime totala de 6441 m si amplasarea unui numar de 160 camine de retea, realizate din beton armat monolit, cu diametrul de 1000 mm; Caminele vor fi acoperite cu ccu plansee monolite din beton armat acoperit cu capac metalic. Caminele sunt amplasate in aliniament la distante maxime de 60 m, precum si la racordari sau schimbari de directie, de panta sau diametru. Traseul conductelor de canalizare va urmari traseul conductelor de alimentare cu apa, fiind amplasate la minim 0,5 m fata de acestea.

Subtraversarile drumurilor se vor realiza prin foraje orizontale dirijate avand prevazute doua camine de vizitare de o parte si de alta a drumului. Conductele vor fi protejate cu tub de protectie OL 324 cu Dn 300mm:

2. Realizarea unui numar de 173 racorduri individuale din conducte PVC cu lungimea totala de 1384 m. Bransamentele vor fi contorizate.

3. Amplasarea a 6 statii de pompare ape uzate menajere, din inox, echipate cu pompe submersibile (1A+1R), cu urmatoarele caracteristici de proiectare:

SP1: Qp1 = 14,40 mc/h; Hp = 5,11 m CA; Dn refulare 90, L = 115 m

SP2: Qp2= 15,20 mc/h; Hp = 4,75 m CA; Dn refulare 90, L = 224 m

SP3: Qp3 = 15,30 mc/h; Hp = 7,24 m CA; Dn refulare 90, L = 545 m

SP4: Qp4 = 15,30 mc/h; Hp = 7,24 m CA; Dn refulare 90, L = 285 m

SP5: Qp5 = 14,40 mc/h; Hp = 11,13 m CA; Dn refulare 90, L = 595 m

SP6: Qp6 = 15,30 mc/h; Hp = 7,24 m CA; Dn refulare 90, L = 325 m.

Statiile de pompare se vor monta in camine din beton armat in cheson deschis cu Di = 2,0 m si cu depozit sub radierul canalizarilor de 2,0 m.

            Tuburile de canalizare vor fi montate pe un pat de nisip de 15 cm bine compactat, iar deasupra stratul de nisip va fi de 10 cm. Lateral tubului, nisipul va împăna tubul pânâ la limita săpăturii.

La 30 cm de creasta tubului se va monta o banda de semnalizare pentru depistarea de avarii şi protejarea tubului la deteriorarile provocate la sapatura în caz de avarii.

De la adâncimea de 30 cm de la creastă până la suprafaţa terenului se va executa umplutura şanţului, în straturi succesive de maximum 30 cm, bine compactate cu maiul mecanic.

Funcționarea este 365 zile/an a 24 ore/zi.

Evacuarea apele uzate menajere se va realiza conform Avizului de gospodarire a apelor nr. 68/26.04.2017 emis de SGA Brasov.

Lucrari necesare organizarii de santier:

Lucrarile necesare organizarii de santier constau in amenajarea unei platforme pietruite, imprejmuita, pe care se vor amplasa containerul birou, vestiarele, containerele pentru deseuri, toaletele ecologice, generatorul de curent electric (dupa caz) si spatii pentru depozitarea materialelor.

Se va împrejmui provizoriu teritoriul şantierului, pentru a-l proteja de accesul altor persoane, de circulaţia rutieră sau de eventuale animale. Imprejmuirea se va realiza cu panouri pline.

Utilajele vor stationa pe platforma pietruita, in apropierea frontului de lucru, fara a ingreuna circulatia rutiera.

Alimentarea cu apă tehnologică se va asigura cu cisterna. Pentru personalul muncitor, apa potabila va fi asigurata in bidoane de plastic sau fantani din apropiere.

Betonul, mixtura asfaltica se vor aduce preparate si se vor transporta cu autovehicule specifice.

Lucrările de refacere a amplasamentului în zona afectată de execuţia investiţiei:                

S-au prevăzut urmatoarele lucrari de refacere a amplasamentului:

  • evacuarea de pe platforme a resturilor de materiale si a deseurilor de constructii si demolari rezultate;
  • dezafectarea organizarii de santier;
  • decopertarea solului dacă acesta este contaminat cu combustibili şi lubrifianţi; evacuarea de pe amplasament in vederea tratarii conform prevederilor legale;
  • nivelarea terenului;
  • refacerea sistemului rutier.

Suprafetele de teren ocupate temporar de lucrari isi vor recapata destinatia initiala, dupa terminarea investitiei, prin ecologizare.

b) cumularea cu alte proiecte – Actualmente, la nivelul comunei Sercaia, in satul Sercaia, este executat si functioneza pe baza Autorizatiei de functionare un sistem centralizat de alimentare cu apa, canalizare si statie de epurare, realizat prin Programul National de Dezvoltare Rurala – FEADR 2007-2013, Masura 3.2.2., care deserveste cca. 70% din locuintele satului Sercaia, precum si unitatile de mica industrie. De asemenea, Comuna Sercaia a primit aprobare si a semnat contractul de finantare cu Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice prin Programul National de Dezvoltare Locala pentru realizarea proiectului de extindere a retelelor de apa si canalizare in satul Sercaia, astfel incat la incheierea lucrarilor de executie, in aceasta localitate va fi asigurata deservirea populatiei in procent de 100%.

c) utilizarea resurselor naturale: - Balastul utilizat va fi preluat de la balastierele existente in zona amplasamentului;

d) productia de deseuri: - deseurile rezultate in urma desfasurarii lucrarilor de construire prevazute prin proiect (fier, otel, amestecuri metalice si de beton, deseuri de lemn, ambalaje) si deseurile municipale amestecate vor fi stocate selectiv, pe suprafete betonate, in spatii special amenajate si vor fi valorificate/eliminate cu societati autorizate, dupa caz;

e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort – În perioada de construcţie, impactul proiectului asupra factorului de mediu aer constă în generarea de emisii de către utilajele utilizate. Ca urmare, vor fi luate toate măsurile in vederea limitarii generarii de praf, de catre prestatorul lucrarilor de excavatie/constructie, care va avea in vedere ca utilajele utilizate sa fie corespunzatoare din punct de vedere tehnic si sa nu genereze noxe peste limitele admise. Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr. 462/1993 cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu Lg. nr. 104/2011;

Nivelul de zgomot se va incadra in limitele impuse de SR 10009/2017. Se vor respecta  de asemenea  prevederile Ord. MS nr.119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei.

f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate:  - lucrarile vor fi executate numai cu societati autorizate, astfel incat sa nu existe risc de accidente;

- prin proiect au fost luate toate masurile de siguranta astfel incat sa nu existe risc de accident; 

 

            2. Localizarea proiectelor:

 2.1 utilizarea existenta a terenului: Toate drumurile satesti se afla in administrarea Comunei Sercaia, regimul economic al terenurilor pe care se implementeaza proiectul fiind de drumuri si strazi, conform inventarului bunurilor ce apartin comunei si cu CU nr.12/30.03.2017 emis de Primaria Comunei Sercaia.

2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora - nu este cazul;

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite -nu este cazul;

d) parcurile si rezervatiile naturale - nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc. -  nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica – nu este cazul;

g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite - nu este cazul;

h) ariile dens populate - domeniul public si proprietati private;

i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica - în zona apropiată amplasamentului nu există monumente și situri protejate.

           

            3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate –  masurile prevazute prin proiect vor asigura protectia factorului  de mediu si protectia factorului  uman;

b) natura transfrontiera a impactului – nu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactului – prin proiect au fost prevazute masurile necesare astfel incat, in perioada de aplicare a proiectului sa nu existe impact asupra factorilor de mediu;

d) probabilitatea impactului – redusa, doar pe perioada executarii lucrarilor  propuse prin proiect;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactului – pe perioada executarii lucrarilor durata impactului va fi scurta.

 

            II. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare adecvata, sunt urmatoarele:

proiectul nu intra sub incidenta OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare;

           

Conditiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 cu  modificările şi completările ulterioare, privind protecţia mediului;
  2. Pe tot parcursul execuţie lucrărilor se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  3. Se vor respecta conditiile prevazute in actul de reglementare 967/A/13.06.2017 emis de DSPJ Brasov si anume:
  • in perioada lucrarilor se vor lua toate masurile pentru a se asigura calitatea aerului din zonele invecinatate (zgomot, pulberi, etc.) si de a reduce impactul negativ asupra locuitorilor din imediata vecinatate a santierului;
  1. Dacă pe direcția branșamentului de apă sau a racordului de canalizare se întâlnesc cabluri electrice, telefonice sau conducte de gaz, acestea se vor proteja conform condițiilor impuse prin aviz;
  2. Se va evita afectarea de către infrastructura temporară, creată în perioada de desfăşurare a proiectului, a altor suprafeţe decât cele pentru care a fost emisă prezenta aprobare de dezvoltare;
  3. Deseurile rezultate la faza de implementare a proiectului vor fi colectate selectiv, cu posibilitati de eliminare/valorificare cu societati autorizate si vor fi evacuate ritmic;
  4. Se va evita depozitarea necontrolata a deseurilor rezultate;
  5. Deseurile menajere se vor colecta in europubele si vor fi predate catre societati autorizate in vederea eliminarii;
  6. Pentru evitarea poluarii accidentale cu materiale periculoase (scurgeri accidentale de combustibili, de ulei de motor), reparatiile la mijloacele de transport se vor executa doar la societati autorizate.
  7. In vederea mentinerii calitatii aerului, in parametrii optimi, in zona amplasamentului, se vor respecta urmatoarele conditii:
  • utilizarea apei, pentru suprimarea prafului, in cantitatile, frecventa si proportiile necesare, in zona de lucru, la sfarsitul fiecarei saptamani de lucru, daca nu se vor desfasura operatiuni active mai mult de doua zile consecutiv;
  • pe spatiile verzi, acolo unde, pentru efectuarea lucrarilor, s-a indepartat stratul vegetal, la finalizarea acestora, vegetatia va fi replantata;
  • minimizarea activitatilor generatoare de praf (taiere, spargerea betonului, etc.);
  • se vor lua masuri de acoperire, ingradire, inchidere a stocurilor de materiale de constructie sau deseuri, pentru prevenirea imprastierii cauzata de vant;
  • curatarea  rotilor vehiculelor care ies de pe santier;
  • oprirea motoarelor tuturor vehiculelor aflate in stationare, in zona santierului;
  1. Respectarea duratei de execuţie a proiectului astfel încât disconfortul generat de poluarea fonică să fie cât mai redus ca timp;
  2. Se vor respecta prevederile HG 1756/2006 cu modificările şi completările ulterioare privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot în mediu produs de echipamente destinate utilizării în exteriorul clădirilor, fiind admisă doar folosirea echipamentelor ce poartă inscripţionat în mod vizibil, lizibil şi de neşters marcajul european de conformitate CE, însoţit de indicarea nivelului garantat al puterii sonore;
  3. Terenul afectat temporar de lucrări, va fi adus la starea iniţială de utilizare, astfel incat sa se asigure revegetalizarea naturala a acestora;
  4. Răspunderea pentru refacerea amplasamentului, drumurilor de acces și tehnologice, etc. revine în totalitate titularului de proiect.

 

            In conformitate cu prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 privind protectia mediului, cu modificările si completările ulterioare - "Art. 15 alin (2) lit a - «Titularii proiectelor au obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actelor de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii actelor de reglementare, înainte de realizarea modificării»;

            Conform art. 21, alin.(4) din OUG. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

            La finalizarea integrala a investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

            Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

            Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea procedurii de evaluare adecvata.

Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

Nerespectarea prevederilor decizie se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului, in conditiile in care nu intervin modificari ale proiectului.

Conform prevederilor ordinului mmp 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

   

    Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

      Sorin HORNOIU

        

                                                                                                         

SERVICIUL A.A.A.,         

                                                                                                          Alexandrina VASILE                                                                        

                                                                                    

 INTOCMIT,                                                                                                

 Consilier Simona PASCU