Back

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE „Infiintare retea de canalizare ape uzate menajere si statie de epurare in com. Sinca – Faza S.F.” PRIMARIA COMUNEI SINCA

 

                       

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr.298 din 08.06.2018

....

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de PRIMARIA COMUNEI SINCA, cu sediul in com. Sinca, loc. Sinca-Veche, str. Principala, nr. 314, Judetul Brasov, ...., înregistrată la APM Brasov cu nr. 6857 din 02.05.2018,  în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,

si ca urmare a completarilor depuse la dosar sub nr. 8416/25.05.2018 si nr. 8850/05.06.2018,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Braşov decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 14.05.2018, că proiectul „Infiintare retea de canalizare ape uzate menajere si statie de epurare in com. Sinca – Faza S.F.”, propus a fi amplasat în jud. Brasov, comuna Sinca, satele Sinca si Ohaba, finantat din fonduri PNDL, nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluarii adecvate.   

    Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

  1. proiectul se incadreaza in prevederile Hotararii Guvernului nr. 445/2009, Anexa 2, la pct. pct. 10, lit. pct.10, lit. a) proiecte de dezvoltare urbana.... coroborat cu pct. pct. 11 lit. c) staţii pentru epurarea apelor uzate, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1;          
  2. titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;
  3. lipsa observatiilor din partea publicului interesat;
  4. in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

 

  1. Caracteristicile proiectului:

            a) dimensiunea si conceptia intregului proiect: realizarea rețelei de canalizare menajeră aferentă acestor 2 localitați din comuna Sinca (satele Ohaba si Sinca Veche).

          Lucrarile de investitii se vor realiza in etape si anume:

1. Extindere retea de canalizare in loc. Sinca Veche:

  • Reţea de canalizare gravitationala, din conducte PVC-KG Dn 200 mm, in lungime totala L= 490 m si din conducte PVC-KG Dn 250 mm, in lungime L= 1809 m;
  • Retea de canalizare sub presiune HDPE Dn 90 mm, in lungime totala L= 50 m;
  • Statii de pompare ape uzate menajere (1a+1r) – 2 buc;
  • Amplasare cãmine de vizitare pe reţeaua de canalizare menajera;
  • Executie racorduri la reteaua de canalizare ape uzate menajere, din conducta PVC-KG Dn 160 mm, in lungime totala L= 441 m;
  • Executie subtraversari DN 73 A- 1 buc;
  • Executie traversari cursuri de apa – 3 buc;

Colectorul PVC-KG Dn 250 este dimensionat in vederea preluarii apelor uzate menajere provenite din satul Valcea.

2. Realizare retea de canalizare in loc. Ohaba:

-   Retea de canalizare gravitationala, din conducte PVC-KG Dn 200 mm, in lungime totala L= 81 m si din  

   conducte PVC-KG Dn 250 mm, in lungime totala L= 3760 m;

-  Retea de canalizare sub presiune, din conducte HDPE Dn 50 mm, in lungime totala L= 460 m si din conducte HDPE Dn 125 mm, in lungime totala L= 1100 m;

-  Statii de pompare ape uzate menajere (1a+1r) – 2 buc;

-  Amplasare cãmine de vizitare pe reţeaua de canalizare menajera;

- Executie racorduri la reteaua de canalizare ape uzate menajere, din conducta PVC-KG Dn 160 mm, in lungime totala L= 1435 m;

-  Executie subtraversari DN 73 A- 2 buc;

-  Executie traversari cursuri de apa - 2 buc;

Colectorul PVC-KG Dn 250 este dimensionat in vederea preluarii apelor uzate menajere provenite din satul Sercaita.

3. Realizare statie de epurare ape uzate menajere, pentru loc. Sinca Veche, Ohaba, Valcea si Sercaita: Statia de epurare ape uzate menajere, se va amplasa pe malul drept al paraului Sercaia, in vecinatatea loc. Sinca Veche si va fi dotata cu treapta mecanica si treapta biologica, dimensionata corespunzator pentru epurarea apelor uzate menajere provenite din loc. Sinca Veche, Ohaba, Valcea si Sercaita -2500 locuitori echivalenti.

Organizarea de santier: Se va dota cu: boxe pentru birou, vestiar, magazie scule transportabile. Cabină ecologică pentru grupul sanitar. Platformă betonată pentru utilajele grele (buldoexcavator, compactor, basculă);

Lucrările de refacere a amplasamentului în zona afectată de execuţia investiţiei: după terminarea lucrărilor, terenul afectat de lucrari va fi adus la starea initiala. Vor fi îndepărtate deșeurile depozitate în urma executării lucrărilor de construcții.

b) cumularea cu alte proiecte existe si/sau aprobate – In satul Sinca Veche exista retea de canalizare ape uzate menajere realizata din conducte PVC-KG Dn 250 mm, in lungime totala L= 6690 m;

c) utilizarea resurselor naturale in special a solului, a terenurilor, a apei si a biodiversitatii – nu este cazul;

d) productia de deseuri –Deseurile se vor depozita in tomberoane în funcţie de natura lor, colectate şi transportate de societăţi specializate. Depozitarea tomberoanelor se va realiza pe o platforma betonata.

Colectarea, stocarea, transportul deşeurilor menajere şi de construcţie se va realiza in conformitate cu Legea nr.211/ 2011, republicata, cu completarile si modificariel ulterioare.

e) poluarea si alte efecte negative  –

În perioada de construcţie, impactul proiectului asupra factorului de mediu aer constă în generarea de emisii de către utilajele utilizate. Ca urmare, vor fi luate toate măsurile in vederea limitarii generarii de praf, de catre prestatorul lucrarilor de constructii care va avea in vedere ca utilajele utilizate sa fie corespunzatoare din punct de vedere tehnic si sa nu genereze noxe peste limitele admise. Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr. 462/1993 cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu Lg. nr. 104/2011;

Nivelul de zgomot se va incadra in limitele impuse de SR 10.009/2017. Se vor respecta  de asemenea  prevederile Ord. MS nr. 119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei.

f) riscule de accidente majore si/sau dezastre relevante pentru proiectul in cauza, inclusiv cele cauzate de schimbarile climatice, conform informatiilor stiintifice – nu este cazul;

g) riscurile pentru sanatatea umana – nu este cazul.

 

2. Amplasarea proiectelor:.

a) utilizarea actuala si aprobata a terenurilor – terenurile studiate sunt situate in intravilanul si extravilanul satelor Sinca Veche si Ohaba, com. Sinca, cu folosinta actuala „domeniu public ”, in conformitate cu  C.U.   nr. 2361 din 05.04.2018  emis de Primaria Comunei Sinca;

b) bogatia, disponibilitatea, calitatea si capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa si biodiversitatea) din zona si subteranulul acetuia – nu este cazul;

c)  capacitatea de absorbtie a mediului natural, acordandu-se o atentie speciala urmatoarelor zone:

i) zonele umede, zone riverane, guri ale raurilor - nu este cazul;

ii) zonele costiere si mediul marin - nu este cazul;

iii) zonele montane si forestiere – nu este cazul;

iv) rezervatii si  parcuri naturale – nu este cazul;

v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei in vigoare: zone Natura 2000 desemnate in conformitate cu legislatia privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice; zonele prevazute de legislatia privind aprobarea planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III – a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor legislatiei din domeniul apelor, precum si a celei privind caracterul si marirea zonelor de protectie sanitara si hidrogiologica – nu este cazul;

vi) zonele in care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevazute de  legislatia nationala si la nivelul Uniunii si relevante pentru proiect sau in care se considera ca exista astfel de cazuri- nu este cazul

vii) zonel cu densitate mare a populatiei – nu este cazul;

viii) peisajele si situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic – nu este cazul;

 

3. Tipurile si caracteristicile impactului potential:

a) importanta si extinderea spatiala a impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate –  2500 locuitori;

b) natura impactului -  nu este cazul;

c) natura transfrontiera a impactului – nu este cazul;

d) intensitatea si complexitatea impactului – impact redus;

e) probabilitatea impactului – redusa, doar pe perioada executarii lucrarilor  propuse prin proiect ;

f) debutul, durata, frecventa si reversibilitatea preconizate ale impactului – pe perioada executarii lucrarilor durata impactului va fi scurta.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente si/sau aprobate -  nu este cazul;

h) posibilitatea de reducere efectiva a impactului – nu este cazul;

II. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare adecvata, sunt urmatoarele: proiectul nu intra sub incidenta OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare;

 

Conditiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 cu  modificările şi completările ulterioare, privind protecţia mediului;
  2. Pe tot parcursul execuţie lucrărilor se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  3. Se vor respecta conditiile impuse prin Avizul de gospodãrire a apelor pentru situaţie exceptionalã nr.  106 din 09.05.2018, emis de SGA Brasov, respectiv:
  • Legea apelor nr. 107/1996 cu modificarile si completarile ulterioare, art. 49, al. (1) „se interzice amplasarea in zona inundabila a albiei majore si in zonele de protectie a cursurilor de apa de noi obiective economice sau sociale".
  • Statia de epurare ape uzate menajere se va dimensiona la capacitatea maxima, pentru localitatile Sinca Veche, Ohaba, Valcea si Sercaita - 2500 locuitori echivalenti si se va amplasa in afara benzii de inundabilitate, corespunzatoare debitului cu asigurarea de 1 %, a paraului Sercaia.

Banda de inundabilitate va fi stabilita printr-un studiu hidrologic, intocmit de catre firme atestate MAP, litera a), cu debite confirmate de ABA Olt sau INHGA Bucuresti.

  1. Se va evita afectarea de către infrastructura temporară, creată în perioada de desfăşurare a proiectului, a altor suprafeţe decât cele pentru care a fost emisă prezenta aprobare de dezvoltare;
  2. Se vor respecta distantele fata de zonele locuite reglementate prin Ord,. 119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei;
  3. Deseurile rezultate la faza de implementare a proiectului vor fi colectate selectiv, cu posibilitati de eliminare/valorificare cu societati autorizate; vor fi evacuate ritmic.
  4. Pentru evitarea poluarii accidentale cu materiale periculoase (scurgeri accidentale de combustibili, de ulei de motor), reparatiile la mijloacele de transport se vor executa doar la societati autorizate.
  5. In vederea mentinerii calitatii aerului, in parametrii optimi, in zona amplasamentului, se vor respecta urmatoarele conditii:
  • utilizarea apei, pentru suprimarea prafului, in cantitatile, frecventa si proportiile necesare, in zona de lucru, la sfarsitul fiecarei saptamani de lucru, daca nu se vor desfasura operatiuni active mai mult de doua zile consecutiv;
  • pe spatiile verzi, acolo unde, pentru efectuarea lucrarilor, s-a indepartat stratul vegetal, la finalizarea acestora, vegetatia va fi replantata;
  • minimizarea activitatilor generatoare de praf (taiere, spargerea betonului, etc.);
  • se vor lua masuri de acoperire, ingradire, inchidere a stocurilor de materiale de constructie sau deseuri, pentru prevenirea imprastierii cauzata de vant;
  • curatarea  rotilor vehiculelor care ies de pe santier;
  1. Oprirea motoarelor tuturor vehiculelor aflate in stationare, in zona santierului;
  2. Respectarea duratei de execuţie a proiectului astfel încât disconfortul generat de poluarea fonică să fie cât mai redus ca timp;
  3. Se vor respecta prevederile HG 1756/2006 cu modificările şi completările ulterioare privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot în mediu produs de echipamente destinate utilizării în exteriorul clădirilor, fiind admisă doar folosirea echipamentelor ce poartă inscripţionat în mod vizibil, lizibil şi de neşters marcajul european de conformitate CE, însoţit de indicarea nivelului garantat al puterii sonore;
  4.  Terenul afectat temporar de lucrări, va fi adus la starea iniţială de utilizare;

            In conformitate cu prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 privind protectia mediului, cu modificările si completările ulterioare - "Art. 15 alin (2) lit a - «Titularii proiectelor au obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actelor de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii actelor de reglementare, înainte de realizarea modificării»;

Conform art. 21, alin.(4) din OUG. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

            La finalizarea integrala a investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private

Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

            Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procesului de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea procedurii de evaluare adecvata.

Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii a A.P.M. Brașov  se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului, in conditiile in care nu intervin modificari ale datelor care au stat la baza emiterii ei.

 

Prezenta decizie se emite in vederea pomovarii si finantarii lucrarilor prevazute in aceasta, cu conditia solicitarii si obtinerii revizuirii acesteia la urmatoarea faza de proiectare (proiect tehnic) in situatia modificarii proiectului si/sau a conditiilor din Avizul de gospodarire a apelor exceptional emis de  SGA Brasov si inainte de obtinerea aprobarii de dezvoltare (autorizatia de construire).

Conform prevederilor ordinului mmp 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

 

   

    Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

    

DIRECTOR EXECUTIV,

    Ciprian BANCILA                                                                                        

                                                                                                              SEF SERVICIUL A.A.A,  

                                                                                                       Daniela BIRAU

                                                                                                      

            

 

 

 

 

             INTOCMIT:

  consilier Codruta SAUCA