Back

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE „Modernizare drum forestier Berivoi in comuna Recea”

 

                       

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr. număr din .02.2018

....

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate COMUNA RECEA, cu sediul in str.Principala, nr.42, com.Recea, sat.Recea, Judetul Brasov, ...., înregistrată la APM Brasov cu nr. 15062/21.09.2017,  în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,

şi ca urmare a completarilor depuse la dosar sub nr. 15435/02.10.2017, nr.1478/31.01.2018, nr.1857/05.02.2018 si nr. 2546/14.02.2018 (solicitare electronica cu nr.1326/21.09.2017)

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Braşov decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 12.02.2018 că proiectul „Modernizare drum forestier Berivoi in comuna Recea” propus a fi amplasat în jud.Brasov, com.Recea, cu finantare prin FEADR submasura 4.3, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.  

    Justificarea prezentei decizii:

  

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

a) proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, Anexa nr.2, la pct. 13, alin a) Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;;

            b) titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;

            c) lipsa observatiilor din partea publicului interesat;

d) in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

1. Caracteristicile proiectului:

a) marimea proiectului :

 

Situatia existenta:

In prezent, drumul forestier care urmeaza sa fie modernizat, este un drum cu o suprastructura cu o grosime de 40-50 cm, local scade la 30 cm sau creste la 60-65 cm.

Starea avansata de degradare fac obligatorie interventia imediata pentru modernizarea drumului forestier.

 

Situatia propusa:

Lungimea totala a drumului ce urmeaza a fi modernizat este de L= 5600,00 m, si va urmari traseul existent. Partea carosabila va fi de 4,00 m latime, platforma drumului va avea o latime de 5,00 m latime, iar acostamentele 2x0,5 m.

Consolidarea pe latimea casetei de largire de 2x1,00 m va avea urmatoarea structura:

  • balast – 20,00 cm;
  • piatra sparta – 20,00 cm;

Modernizare parte carosabila, executata pe o latime de 5,00 m pe tronsonul situat intre km 0+000 – 4+960 astfel:

  • anrobat bituminos cu criblura AB31,5                -  6,00 cm;
  • anrobat bituminos cu pietris concasat BAPC16 – 4,00 cm; 

Refacea platformei de 5,00 m pe tronsonul situat intre km 4+960 – 5+600 va avea urmatoarea structura:

  • blocaj de piatra bruta;                                           - 30,00 cm;
  • balast;                                                                   - 20,00 cm;
  • stabilizare balast cu ciment;                                 - 20,00 cm;
  • anrobat bituminos cu criblura AB31,5                   - 6,00 cm;
  • anrobat bituminos cu pietris concasat BAPC16    - 4,00 cm;

Acostamentele vor fi consolidate, avand aceeasi structura ca si partea carosabila, se vor repara podetele si se vor desfunda cele colmatate. Se vor calibra santurile de pe pamant de pe sectorul km 0+000 – 4+960 si se vor betona pe sectorul km 4+960 – 5+600.

Podurile si podetele de pe traseul drumului forestier:

  1. km 0+180,00, podet nou tubular cu D= 600 mm;
  2. km 0+444,10, podet nou tubular cu D= 600 mm;
  3. km 0+573,85, podet nou tubular cu D= 600 mm;
  4. km 0+631,73, podet nou tubular cu D= 600 mm;
  5. km 0+683,39, podet nou tubular cu D= 600 mm;
  6. km 0+893,77, podet nou tubular cu D= 600 mm;
  7. km 0+900,95, podet nou tubular cu D= 600 mm;
  8. km 1+027,95, podet nou tubular cu D= 600 mm;
  9. km 1+374,58, podet nou tubular cu D= 600 mm;
  10. km 1+486,30, reparatie podet dalat existent;
  11. km 1+550,93, podet nou tubular cu D= 600 mm;
  12. km 1+607,59, podet nou tubular cu D= 600 mm;
  13. km 1+904,09, reparatie podet dalat existent;
  14. km 2+099,26, reparatie podet dalat existent;
  15. km 2+377,77, reparatie podet dalat existent;
  16. km 2+747,94, podet nou tubular cu D= 600 mm;
  17. km 3+366,85, reparatie podet dalat existent;
  18. km 3+911,50, reparatie podet dalat existent;
  19. km 4+027,70, podet nou tubular cu D= 600 mm;
  20. km 4+175,31, reparatie podet dalat existent;
  21. km 4+401,74, podet nou tubular cu D= 600 mm;
  22. km 4+560,41, podet nou tubular cu D= 600 mm;
  23. km 4+611,01, reparatie podet dalat existent;
  24. km 4+622,43, podet nou tubular cu D= 600 mm;
  25. km 4+723,47, podet nou tubular cu D= 600 mm;
  26. km 4+764,27, podet nou tubular cu D= 600 mm;
  27. km 4+990,17, podet nou tubular cu D= 600 mm;
  28. km 5+137,97, podet nou tubular cu D= 600 mm;
  29. km 5+358,30, podet nou tubular cu D= 600 mm;
  30. km 5+418,36, reparatie podet dalat existent;
  31. km 5+470,46, reparatie podet dalat existent;
  32. km 5+499,30, podet nou tubular cu D= 600 mm;
  33. km 5+520,00 reparatie pod existent peste un curs de apa;

 

Lucrarile de organizare de santier:

Pentru realizarea lucrarilor nu sunt necesare demolari, demontari sau devieri de retele.

Cazarea, transportul muncitorilor, depozitarea materialelor, curatarea in santier, serviciile sanitare, organizarea si semnalizarea corespunzatoare a punctelor de lucru revin in sarcina antreprenorului.

Lucrarile necesare organizarii de santier sunt:

  • amenajare depozite pentru materialele de constructie;
  • amenajare parcare utilaje si vehicule transport;
  • asigurare locuri de depozitare  deseuri;
  • amenajare toaleta ecologica;

 

Lucrările de refacere a amplasamentului în zona afectată de execuţia investiţiei: după finalizarea proiectului , terenul afectat de lucrari va fi adus la starea initiala. Vor fi îndepărtate deșeurile depozitate în urma executării lucrărilor de demolare.

b) cumularea cu alte proiecte – la momentul verificarii amplasamentului nu erau in derulare alte proiecte;

            c) utilizarea resurselor naturale – nu este cazul.

d) productia de deseuri – materialul rezultat în perioada de construire, deseurile menajere si de ambalaje vor fi colectate, pe categorii, si ridicate de catre societati autorizate si transportate pentru eliminare sau valorificare;

            e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort

- pe perioada derularii lucrarilor: emisiile sunt generate de utilajele de executie/transport; substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr. 462/1993 cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu Lg. nr. 104/2011, iar nivelul de zgomot se va incadra in limitele impuse de SR 10.009/2017 si Ord. MS nr. 119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei;

            f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate – lucrarile propuse prin proiect vor fi asigurate cu societati autorizate, astfel incat sa nu existe risc de accidente;

- prin proiect au fost luate toate masurile de siguranta astfel incat sa nu existe risc de accident; 

 

2. Localizarea proiectelor:.

2.1. utilizarea existenta a terenului  - terenul face parte din domeniul public al Comunei Recea si este situat in extravilanul localitatii, avand folosinta actuala de drum forestier, lungime 5,6 km si suprafata de 3.37 ha, conform cu  C.U. nr. 336 din 14.09.2017 emis de Consiliul Judetean Brasov;

2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora – nu este cazul;

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite – nu este cazul;

d) parcurile si rezervatiile naturale – nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc. – in  situl  NATURA 2000 ROSCI0122 Muntii Fagaras si ROSPA0098 Piemontul Fagaras;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica – nu este cazul;

g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite - nu este cazul

h) ariile dens populate – domeniul public;

i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica – nu este cazul;

3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate –  nu este cazul ;

b) natura transfrontiera a impactului – nu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactului – impact redus;

d) probabilitatea impactului – redusa, doar pe perioada executarii lucrarilor  propuse prin proiect ;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactului – pe perioada executarii lucrarilor durata impactului va fi scurta.

 

II. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare adecvata, sunt urmatoarele:

  1.          ) Proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din O.U.G. nr.57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, amplasamentul acestuia fiind situat in situl Natura 2000 ROSPA0098 Piemontul Fagaras si ROSCI0122 Muntii Fagaras;

b) Conform memoriului de prezentare realizarea proiectului nu releva impact negativ semnificativ asupra ariilor naturale protejate ROSPA 0098 Piemontul Făgăraș si ROSCI0122 Muntii Fagaras, din urmatoarele considerente:

       - proiectul nu include actiuni de constructie, functionare si dezafectare care sa duca la modificari fizice in aria de protectie speciala avifaunistica Piemontul Fagaras si situl de importanta comunitara Muntii Fagaras (topografie, utilizarea terenului, modificari ale cursurilor de rauri, etc.);

       - proiectul nu implica utilizarea, stocarea, transportul, manipularea sau producerea de substante sau materiale care ar putea afecta speciile si/sau habitatele de interes comunitar pentru care aria de protectie speciala avifaunistica Piemontul Fagaras si situl de importanta comunitara Muntii Fagaras au fost desemnate;

       - pe amplasamentul proiectului si in imediata apropiere nu exista habitate naturale si/sau specii salbatice de interes comunitar ce pot fi afectate de implementarea acestuia;

       - implementarea proiectului nu afecteaza direct sau indirect zonele de hranire/reproducere/migratie;

       - proiectul propus nu provoaca o deteriorare semnificativa sau o pierder totala a unui (unor) habitat(e) natural(e) de interes comunitar si nu duce la o izolare reproductiva a unei specii de interes comunitar sau a speciilor tipice care intra in compozitia unui habitat de interes comunitar;

       - proiectul nu implica utilizarea resurselor de care depinde diversitatea biologica (exploatarea apelor de suprafata si subterane, activitatile extractive de suprafata de sol, argila, nisip, pietris, defrisarea, inundarea terenurilor, pescuit, vanatoare, colectarea plantelor,

       c) Pentru implementarea proiectului societatea a obtinut aviz favorabil nr. 06/02.02.2018 emis de Administratia Siturilor Natura 2000 Munții Făgăraș și Piemontul Făgăraș;

d) Biroul CFM din cadrul APM Brasov a emis punct de vedere favorabil nr. 15062/09.02.2018;

 e) În urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare conform Ord. nr.19/2009 s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea impact negativ semnificativ asupra siturilor Natura 2000.

 

Conditiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 cu  modificările şi completările ulterioare, privind protecţia mediului;
  • Pe tot parcursul execuţie lucrărilor se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  • Se va evita afectarea de către infrastructura temporară, creată în perioada de desfăşurare a proiectului, a altor suprafeţe decât cele pentru care a fost emisă prezenta aprobare de dezvoltare;
  • Deseurile rezultate la faza de implementare a proiectului vor fi colectate selectiv, cu posibilitati de eliminare/valorificare cu societati autorizate; vor fi evacuate ritmic.
  • Pentru evitarea poluarii accidentale cu materiale periculoase (scurgeri accidentale de combustibili, de ulei de motor) , reparatiile la mijloacele de transport se vor executa doar la societati autorizate.
  • n vederea mentinerii calitatii aerului, in parametrii optimi, in zona amplasamentului, se vor respecta urmatoarele conditii:

         - utilizarea apei, pentru suprimarea prafului, in cantitatile, frecventa si proportiile necesare, in zona de lucru, la sfarsitul fiecarei saptamani de lucru, daca nu se vor desfasura operatiuni active mai mult de doua zile consecutiv;

         - pe spatiile verzi, acolo unde, pentru efectuarea lucrarilor, s-a indepartat stratul vegetal, la finalizarea acestora, vegetatia va fi replantata;

         -  minimizarea activitatilor generatoare de praf (taiere, spargerea betonului, etc.);

         - se vor lua masuri de acoperire, ingradire, inchidere a stocurilor de materiale de constructie sau deseuri, pentru prevenirea imprastierii cauzata de vant;

          - curatarea/spalarea  rotilor vehiculelor care ies de pe santier;

-    Oprirea motoarelor tuturor vehiculelor aflate in stationare, in zona santierului;

-Respectarea duratei de execuţie a proiectului astfel încât disconfortul generat depoluarea fonică să fie cât mai redus ca timp;

-Raspunderea pentru refacerea amplasamentului, drumurilor de acces și tehnologice, etc., revine în totalitate titularului de proiect.

-Se vor respecta conditiile din Avizul de Gospodarire a Apelor nr. 214 din 28.09.2017, respectiv: beneficiarul va solicita si obtine avizul de gospodarire a apelor la faza DTAC, in conformitate cu prevederile Ordinului 799 din 2012, avand in vedere ca avizul de gospodarire a apelor pentru situatie exceptionala este valabil numai pentru finantarea si promovarea investitiei conform Ordinului ministrului mediului si gospodaririi apelor nr. 662/2006, art. 7, si nu poate fi folosit pentru obtinerea autorizatiei de constructie;

  • Se vor respecta prevederile HG 1756/2006 cu modificările şi completările ulterioare privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot în mediu produs de echipamente destinate utilizării în exteriorul clădirilor, fiind admisă doar folosirea echipamentelor ce poartă inscripţionat în mod vizibil, lizibil şi de neşters marcajul european de conformitate CE, însoţit de indicarea nivelului garantat al puterii sonore;

-Terenul afectat temporar de lucrări, va fi adus la starea iniţială de utilizare;

2. Se vor respecta prevederile OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, aprobata prin Lg. nr.49/2011 cu modificarile si completarile ulterioare;

    - se va interzice folosirea oricărei substanţe cu efect insecticid sau raticid pe amplasament, cât şi in vecinătate;

   - drumurile de acces şi tehnologice, toate zonele a căror suprafaţă (învelişul vegetal) a fost afectată, vor fi refăcute şi vor fi redate folosinţelor iniţiale;

    - se interzice folosirea de substante chimice, toxice pentru mediul ambiant, in apropierea cursurilor apelor de suprafata si pe malurile acestora, care prin deversarea accidentala sa afecteze fauna si flora din zona;

   - se vor respecta conditiile impuse prin actele de reglementare ale unor terţe autorităţi implicate in procedură.

   - se vor ridica bariere eficiente in jurul amplasamentului, in vederea minimizarii emisiilor de praf; se va stropi aria santierului, dupa caz; incarcaturile care intra si ies din santier vor fi acoperite cu prelate impermeabile la praf; Accesul pe drumurile publice se va face doar cu mijloace de transport salubre.

    - organizarea de santier se va  amplasa obligatoriu in afara ariilor naturale protejate.

    - se va evita deranjarea speciilor de fauna protejate in timpul lucrarilor, in cazul in care acestea se hranesc in vecinatatea amplasamentului;

   -se interzic urmatoarele:

- orice forma de recoltare,capturare, ucidere, distrugere, sau vatamare a exemplarelor aflate in mediul lor natural, in oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;

- perturbarea intentionata in cursul perioadei de hranire, reproducere, de crestere, de hibernare si de migratie;

- deteriorarea si/sau culegerea cuiburilor si/sau a oualor (chiar daca sunt goale);

- deteriorarea si/sau distrugerea locurilor de reproducere sau odihna;

- recoltarea florilor si a fructelor, culegerea, taierea, dezradacinarea sau distrugerea cu intentie a acestor plante in habitatele lor naturale, in oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;

- detinerea, transportul, comertul, sau schimburile in orice scop ale exemplarelor luate din natura, in oricare dintre stadiile ciclului lor biologic.

            In conformitate cu prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 privind protectia mediului, cu modificările si completările ulterioare - "Art. 15 alin (2) lit a - «Titularii proiectelor au obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actelor de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii actelor de reglementare, înainte de realizarea modificării»;

            In conformitate cu prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 privind protectia mediului, cu modificările si completările ulterioare - "Art. 15 alin (2) lit a - «Titularii proiectelor au obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actelor de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii actelor de reglementare, înainte de realizarea modificării»;

            Conform art. 21, alin.(4) din OUG. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

            La finalizarea integrala a investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

            Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

            Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procesului de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea procedurii de evaluare adecvata.

Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii a A.P.M. Brașov se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

Prezenta decizie de incadrare se emite in vederea promovarii si finantarii lucrarilor prevazute prin proiect;

Titularul va solicita si obtine revizuirea Deciziei etapei de incadrare, dupa stabilirea solutiilor tehnice de realizare a proiectului, aprobate prin actul de reglementare emis de SGA Brasov si inainte de obtinerea aproparii de dezvoltare (autorizatia de construire), in situatia modificarii acestuia si/sau a conditiilor impuse prin actul de reglementare emis de SGA Brasov.

Conform prevederilor ordinului MMP 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;

art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

   

    Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

     DIRECTOR EXECUTIV,

Sorin HORNOIU

 

 

   SERVICIUL A.A.A.,                                                                              SEF Birou CFM,

       Daniela BIRAU                                                                                    Mirela MOISA

 

 

 

 

 

          INTOCMIT:

Consilier: Costel BUCATARU                                                       Consilier Viorel MARIAN