Back

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE „Modernizare drumuri comunale in comuna Harseni”

  Ministerul Mediului

Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului

Agenţia pentru Protecţia Mediului Brașov

 

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE 

  • PROIECT -

 

Ca urmare a solicitării depuse de de COMUNA HARSENI cu sediul in jud. Brasov, com. Harseni, sat Harseni, nr. 175, pentru proiectul „Modernizare drumuri comunale in comuna Harseni”, propus a se realiza în județul Brașov, comuna Harseni, satele Harseni, Copacel, Sebes, Margineni (C.U. nr. 317 din 13.09.2017 emis de Consiliul Judetean Brasov), finantat prin fonduri PNDL, înregistrată la APM Brasov cu nr. 15730 din 04.10.2017, completata cu nr. 16687 din 16.10.2017 si nr.16934 din 19.10.2017,

               - în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului

               - in baza O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei salbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

                Autoritatea competentă pentru protecţia mediului decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 18.10.2017, că proiectul „Modernizare drumuri comunale in comuna Harseni”, propus a se realiza în județul Brașov, comuna Harseni, satele Harseni, Copacel, Sebes, Margineni, nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

a) proiectul intră sub incidenţa HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului in Anexa 2, la pct. pct. 13, lit. a)  Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;                    

b)  titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;

c)  in lipsa observatiilor din partea publicului;

d) in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

           1.  Caracteristicile proiectului

a) Marimea proiectului: prin proiect se propune reabilitarea drumurilor existentr din comuna Harseni.  

Strazile ce fac obiectul prezentului proiect fac parte din domeniul public al Comunei Harseni si strazi in intravilanul satelor componenete a comunei Harseni, respectiv satele Harseni, Copacel, Sebes, Margineni.

Lungimea strazilor care fac obiectul investitiei este de 14,3 km, astfel:

  • sat Harseni     2787 m
  • sat Copacel     4422 m
  • sat Sebes        3419 m
  • sat Margineni 3672 m

Scurgerea apelor pluviale se va realiza prin șanturi de pământ dispuse pe ambele părți ale drumurilor.

În cea mai mare parte, în zonele construite, apele pluviale se vor descărca în lungul străzii, către capete sau către canalizarea pluvială, unde există.

Au fost dispuse podete tubulare noi DIA300 la accesele în curți și în intersecții.

Pentru amenajarea drumurilor laterale se va prevedea extinderea stratului de uzură pe o lungime de 5 m și o latime de 5 m. Continuitatea santurilor in dreptul intersectiilor cu drumurile laterale va fi asigurata prin podete tubulare DIA300.

Se va asigura un marcaj rutier corespunzător: demarcaţia benzilor de circulaţie, trecerile de pietoni;

Semnalizarea verticală: semne de circulaţie de avertizare şi reglementare conform normelor în vigoare.

            Lucrari propuse:

Sectoarele asfaltate: - unde exista defecțiuni de suprafață (văluriri, refulări, suprafață cu ciupituri, încrețită și peladă) într-o proporție de aproximativ 35%.

Aceste defecțiuni vor fi tratate prin dispunerea frezării suprafeței asfaltice.

                                   - unde exista defecțiuni ale structurii rutiere (fisuri și crăpături, faianțări, gropi și degradări din îngheț-dezgheț) pe o suprafață de aproximativ 15%.

Aceste portiuni de drum se vor trata prin înlocuire totală sistem rutier.

 Sectoarele din împietruire: - unde exista defecțiuni ale structurii rutiere și defecțiuni ale complexului rutier (degradări din îngheț-dezgheț) pe o suprafață de aproximativ 20%.

Acest sector va fi asfaltat integral.

           Organizarea de santier:

Organizărea de şantier va fi amplasata pe terenuri aflate în proprietate publică si va fi utilizata în principal pentru depozitarea temporară a materialelor necesare execuţiei proiectului şi a deşeurilor rezultate din lucrări (cu excepţia pământului excavat la realizarea şanţurilor de pozare a conductelor), precum şi pentru gararea utilajelor implicate în aceste lucrări.

Constructorul va instala în incita organizări de şantier containere pentru birouri şi vestiare, toalete ecologice, puncte PSI.

Organizarea de şantier va fi împrejmuita.     

            b) cumularea cu alte proiectenu este cazul;

            c) utilizarea resurselor naturale nu este cazul;

d) productia de deseuri – deşeurile menajere, asimilabile si din constructii se vor colecta selectiv, în recipiente adecvate, pe platforme special amenajate din zona punctelor de lucru, vor fi transportate în incinta organizării de şantier şi vor fi predate firmei de salubrizare autorizate cu care constructorul va încheia un contract de colectare şi transport în locuri autorizate.

e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort

- pe perioada derularii lucrarilor, emisiile sunt generate de utilajele de executie/transport;

Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra incadra in valorile limita pentru emisii stabilite de legislatia specifica.

f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate: nu este cazul.

           2. Localizarea proiectelor: in intravilanulele loc. Harseni, Copacel, Sebes si Margimeni din com. Harseni

2.1. utilizarea existenta a terenului: drumuri de interes local, strazi (C.U. nr. 317 din 13.09.2017 emis de Consiliul Judetean Brasov);

2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora – nu este cazul;

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite – nu este cazul;

d) parcurile si rezervatiile naturalenu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc.nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologicapartial in situl  NATURA 2000 ROSPA0098 Piemontul Fagaras (satele Sebes si Margineni);

     g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite nu este cazul;

     h) ariile dens populate -  nu este cazul;

      i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica nu este cazul.

            3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectatenu este cazul;

b) natura transfrontiera a impactuluinu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactuluiimpact redus;

d) probabilitatea impactuluiredusa, doar pe perioada executarii lucrarilor de construire/amenajare;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactuluidurata scurta.

 

   II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

         a) in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare, conform Ord. 19/2010 privind aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvata din cadrul procedurii de evaluare adecvata, a rezultat ca proiectul propus nu va avea impact semnificativ asupra integritatii ariei naturale protejate;

         b) pentru proiect a fost emise punctele de vedere intocmite de Biroul CFM din cadrul APM Brasov;

         c) Avizul favorabil nr. 75 din 16.10.2017 emis de Administratia Siturilor NATURA 2000 Muntii Fagaras si Piemontul Fagaras;

         d) lucrarile desfasurate conform datelor tehnice nu vor avea efecte negative semnificative asupra ariei naturale protejate.

 

Conditiile de realizare a proiectului:

  1. se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
  2. Se vor respecta prevederile OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu  modificările si completările ulterioare;
  3. Se vor respecta conditiile impuse de Avizul de gospodarire a apelor  pentru situatie exceptionala nr. 245/18.10.2017 emis de SGA Brasov;
  4. solicitarea si obtinerea revizuirii deciziei etapei de incadrare, dupa stabilirea solutiilor tehnice de realizare a proiectului aprobate prin actul de reglementare emis de SGA Brasov si inainte de obtinerea aprobarii de dezvoltare (autorizatia de construire).

5) conform art. 21, alin.(4) din OUG 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

 

Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea etapelor procedurii de evaluare adecvata.

Prezenta decizie este valabilă pentru promovarea si finantarea lucrarilor propuse prin Programul National de Dezvoltare Locala (PNDL) si nu poate fi utilizata pentru obtinerea Autorizatiei de Construire.

Conform prevederilor Ordinului MMP 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

Nerespectarea prevederilor prezentului acord de mediu se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

           Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Sorin HORNOIU

                                                                                         

 

SERVICIUL A.A.A.,                                                                                     SEF BIROU CFM,

 Alexandrina VASILE                                                                           Mirela MOISA

 

 

 

INTOCMIT: Cons. Codruta SAUCA                                               cons. Mirela MOISA