Back

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE „Modificare SPU1 si modernizare SEAU Feldioara” COMPANIA APA BRASOV SA

                                      

Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului

Agenţia pentru Protecţia Mediului Brașov

 

 

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE 

                                    

  • Proiect -

 

 

Ca urmare a solicitării depuse COMPANIA APA BRASOV SA cu sediul in jud. Brasov, mun. Brasov, str. Vlad Tepes, nr. 13, înregistrată la APM Brasov cu nr. 1487 din 26.09.2018, in baza:

               - Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului

               - Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei salbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

-   Legii Apelor nr.107/1996 cu modificarile si completarile ulterioare, art. 48, lit. c) lucrari, constructii si instalatii pentru protectia calitatii apelor sau care influenteaza calitatea apelor: lucrari de canalizare si evacuare a apelor uzate, statii si instalatii de prelucrare a calitatii apelor.

 

si ca urmarea a completarii documentatiei cu nr. 16467 din 23.10.2018 si nr. 17977 din 20.11.2018,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 19.03.2018, că proiectul „Modificare SPU1 si modernizare SEAU Feldioara”, propus a fi amplasat în jud. Brasov, com. Feldioara, sat Feldioara, str. Octavian Goga, nr. 1A, nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

a) proiectul intră sub incidenţa HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului in Anexa 2, pct.  13 lit. a) Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului, coroborat cu pct. 11 lit. c) staţii pentru epurarea apelor uzate, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1;               

b)  titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;

c)  in lipsa observatiilor din partea publicului;

d) in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:   

  1. Caracteristicile proiectului:

            a) dimensiunea si conceptia intregului proiect: prin proiect se propune obtimizarea functionarii statiei de pompare nr. 1.

Statia de epurare zonala Feldioara a fost realizata in baza Avizului de gospodarire a apelor nr. 303/30.11.2010, emis de ABA Olt si Autorizatie de construire nr. 7/20.06.2011, emisa de Primaria com. Feldioara si functioneaza in baza Autorizatiei de gospodarire a apelor nr. 29/13.03.2017, emisa de ABA Olt.

    Statia de epurare este realizata cu treapta de epurare primara, epurare biologica avansata cu nitrificare, denitrificare si eliminrea a fosforului, precum si linie de tratare a namolului. Statia de epurare este  dimensionata pentru urmatoarele debite caracteristice :

  • Q mediu zilnic                                    - 324 l/s;
  • Q maxim zilnic                                   - 396 l/s
  • Q minim                                               - 158 l/s
  • Q orar maxim pe timp uscat              - 648 l/s
  • Q orar maxim pe timp de precipitatii  - 1296 l/s

Statia de pompare ape uzate din cadrul statiei de epurare Feldiora, este amplasata intre gratarele rare si gratarele dese si datorita variatiei mari a debitelor influente la intrare in statia de epurare cuprinse intre  40 l/s si 110 l/s, fata de Qorar maxim pe timp cu precipitatii – 1296 l/s este necesara optimizarea functionarii acesteia, pentru evitarea colmatarii.

Statia de pompare este o constructie ingropata, ocupa suprafata de 66,5 mp, are dimensiunile de 7,00x7,00x7,00 m, din care volum util cca 150 mc, este echipata cu 3+1 pompe cu Q=1710 mc (475 l/s), Hp = 12,70 mCA si P = 90 kw; statia este amplasata la urmatoarele cote:

  • cota terenului amenajat – 488,00 mdMN
  • cota ± 0,00 a constructiei – 488,10 mdMN
  • cota radier constructie – 479,13 m
  • cota acviferului – 485,00 mdMN.

Pentru uniformizarea debitului de apa pompat in statia de epurare se propune marirea capacitatii statiei de pompare, prin coborarea cotei radierului si reconfigurarea accesului apei in zona pompelor, incat sa fie optimizata curgerea apei atat la debite mici cat si la debite mari.

Lucrarile de investitii se vor realiza cu statia de epurare in functiune (cu ocolirea statiei de pompare) si constau din urmatoarele :

  • evacuarea apei uzate din statia de pompare, uscarea, demontarea si degajarea echipamentelor;
  • se vor executa lucrari de injectare prin foraje realizate prin radierul existent, pentru stabilizarea si impermeabilizarea terenului de fundare aflat sub cota cutitului (-10,67 m/cota 477,53 m; cota radierului – 478,03 m);
  • demolarea controlata a radierului existent si realizarea a patru goluri cu dimensiunile de 2,75 x 2,75 m, menite sa asigure rezistenta, stabilitatea si siguranta constructiei pe durata lucrarilor de construire;
  • executia sapaturilor sub cota inferioara a radierului existent pana la cota de fundare a noului radier;
  • montarea armaturilor si a radierului nou cu grosimea de 50 cm, impreuna cu soclul perimetral

de sub zona ramasa din radierul existent cu dimensiunile de 50x60 cm si fundatiile pentru pompe;

  • demolarea controlata a zonei centrale ramasa din radierul existent;
  • realizarea unui nou deflector in dreptul conductei Dn 1200 mm;

Pe perioada de realizare a investitiei, pentru mentinerea in functiune a statiei de pompare, se vor realiza lucrari de ocolire a SPAU 1, prin amplasarea in cadrul obiectului gratare rare a patru agregate de pompare cu Q = 4 x110 l/s, prevazute cu conducte de refulare din PHDE Dn 315 mm, cu L = 25 m/conducta, ce vor transporta apele uzate direct in camera de incarcare a gratarelor dese; pomparea provizorie este prevazuta cu functionare secventiala functie de valoarea debitului influent.

Accesul apei in statia de pompare se va realiza prin intermediul unui jgheab din beton cu goluri de descarcare in zona centrala. In interiorul jghabului de dirijare se prevad pante de scurgere spre golurile de descarcare astfel incat sa se evite realizarea de depuneri a materialelor gravimetrice din apa uzata.

Dupa realizarea investitiei de optimizare a statiei de pompare se vor dezafecta lucrarile provizorii (agregate de pompare si conducte refulare) pentru ocolirea actualei SPAU Feldioara din cadrul statiei de epurare zonale.

Organizarea de santier:

Organizarea de șantier va fi amplasată pe terenul adiacent proiectului, pe o suprafață restrânsă.

Lucrările de refacere a amplasamentului în zona afectată de execuţia investiţiei: nu este cazul.

b) cumularea cu alte proiecte existente si/sau aprobate: Construirea Statiei de epurare Feldioara a fost cuprinsa in proiectul „Reabilitarea si extinderea sistemelor de alimentare cu apa si canalizare in judetul Brasov – Romania – Sistem Codlea”, pentru care APM Brasov a emis Acordul de mediu nr. 13 din 26.11.2007, titular Consiliul Judetean Brasov – D.L.U.A.T.

c) utilizarea resurselor naturale in special a solului, a terenurilor, a apei si a biodiversitatii  nu este cazul;

d) productia de deseuri – in timpul execuţiei lucrărilor rezultă deşeuri menajere şi alte tipuri de deşeuri din materiale de constructii utilizate in proiect (resturi conducte, etc.) valorificate prin societati autorizate.

e) poluarea si alte efecte negative:

APA: Indicatorii de calitate a apelor uzate evacuate

Nr. crt.

Indicatori de calitate

Valori maxime admise (mg/l)

1.

pH

6,5-8,5

2.

Suspensii

35

3.

Reziduu filtrat la 105°C

1000

4.

CCOCr

125

5.

CBO5

25

6.

Fenoli

0,3

7.

Azot amoniacal (NH4+)

2

8.

Azot total

10

9.

Azotati

25

10.

Azotiti

1

11.

Fosfor total

1

12.

Sulfuri +H2S

0,5

13.

Cianuri totale

0,1

14.

Detergenti sintetici  biodegradabili

0,5

15.

Substante extractibile

20

16.

Plumb (Pb2+)

0,2

17.

Cadmiu (Cd2+)

0,2

18.

Crom hexavalent (Cr6+)

0,1

19.

Crom total

0,1

20.

Fier total ionic (Fe2+, Fe3+)

2

21.

Nichel (Ni2+)

0,5

22.

Zinc (Zn2+)

0,5

23.

Cupru (Cu2+)

0,1

 

AER: - pe perioada derularii lucrarilor, emisiile sunt generate de utilajele de executie/transport;

Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra incadra in valorile limita pentru emisii stabilite de Ord. nr. 462/1993 al MAPM.

ZGOMOT:

f) riscul de accidente majore si/sau dezastre relevante pentru proiectul in cauza, inclusiv cele cauzate de schimbarile climatice, conform informatiilor stiintifice – nu este cazul;

g) riscurile pentru sanatatea umana – nu este cazul, conform Adresei nr. 6546 din 12.10.2018 eliberata de DSPJ Brasov.

           2. Localizarea proiectelor: in intravilanul com. Feldioara

 a) utilizarea actuala si aprobata a terenurilor: zona de locuinte, dotari de interes public si terenuri neconstruite, conform PUG Feldioara (Certificatul de urbanism nr. 80 din 23.07.2018 emis de catre Primaria Comunei Feldioara);

b) bogatia, disponibilitatea, calitatea si capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa si biodiversitatea) din zona si subteranulul acestuia – nu este cazul;

c)  capacitatea de absorbtie a mediului natural, acordandu-se o atentie speciala urmatoarelor zone:

i) zonele umede, zone riverane, guri ale raurilor - nu este cazul;

ii) zonele costiere si mediul marin - nu este cazul;

iii) zonele montane si forestiere – nu este cazul;

iv) rezervatii si  parcuri naturale – nu este cazul;

v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei in vigoare: zone Natura 2000 desemnate in conformitate cu legislatia privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice; zonele prevazute de legislatia privind aprobarea planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III – a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor legislatiei din domeniul apelor, precum si a celei privind caracterul si marirea zonelor de protectie sanitara si hidrogiologica – nu este cazul;

vi) zonele in care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevazute de  legislatia nationala si la nivelul Uniunii si relevante pentru proiect sau in care se considera ca exista astfel de cazuri- nu este cazul

vii) zonei cu densitate mare a populatiei – nu este cazul;

viii) peisajele si situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic – nu este cazul;

            3. Tipurile si caracteristicile impactului potential:

a) importanta si extinderea spatiala a impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate –  Statia de epurare va deservi locuitorii comunei Feldioara (populatie echivalenta racordata 142000 l.e.);

b) natura impactului -  nu este cazul;

c) natura transfrontiera a impactului – nu este cazul;

d) intensitatea si complexitatea impactului – impact redus;

e) probabilitatea impactului – redusa, doar pe perioada executarii lucrarilor  propuse prin proiect;

f) debutul, durata, frecventa si reversibilitatea preconizate ale impactului pe perioada executarii lucrarilor durata impactului va fi scurta.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente si/sau aprobate -  nu este cazul;

h) posibilitatea de reducere efectiva a impactului – nu este cazul;

           II. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare adecvata, sunt urmatoarele: proiectul nu intra sub incidenta OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

Conditiile de realizare a proiectului:

  1. se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
  2. Se vor respecta conditiile impuse de Avizul de gospodãrire a apelor nr. 303  din  30.11.2010  emis de ABA OLT si Notificare pentru incepere executie nr. 18 din 15.05.2018 emis de SGA Brasov, respectiv:
  • se interzice depozitarea si/sau aruncarea deseurilor de orice fel pe malurile cursurilor de apa, canalele de desecare sau in albia acestora;
  • se interzice evacuarea de ape uzate neepurate sau insuficient epurate in apele de suprafata, canale de desecare sau in panza freatica, atat pe perioada executarii constructiilor cat si dupa punerea in functiune a acestora.
  • pe toata durata de executie a lucrarilor de investitii, constructorul va permite in caz de necesitate accesul si interventia pentru executia unor lucrari sau actiuni necesare in caz de inundatii, poluari accidentale sau alte situatii specifice cursurilor de apa;
  • se interzice evacuarea de ape uzate neepurate sau insuficient epurate in apele de suprafata, canale de desecare sau in panza freatica, atat pe perioada executarii constructiilor cat si dupa punerea in functiune a acestora;
  • apele epurate inainte de descarcarea in paraul Homorod – Ciucas, se vor incadra in limitelemaxime admise a indicatorilor de calitate, in conformitate cu prevederile HG 188/2002, modificat si completat cu HG 351/2005 si HG 352/2005;
  • beneficiarul este obligat sa prevada si sa asigure conditiile de monitorizare a efluentului evacuat. Daca la punerea in functiune se constata ca parametrii de calitate nu se incadreaza in limitele prevazute, beneficiarul este obligat sa realizeze masuri si lucrari necesare pentru conformare cu legislatia in vigoare.
  1. se vor respecta prevederile Legii 211/2011 privind regimul deseurilor, actualizata, cu completarile si modificarile ulterioare;
  2. se vor respecta prevederile Hotararii nr. 1756 din 06.12.2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizarii in exteriorul cladirilor;
  3. se vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor şi a deşeurilor rezultate;
  4. se va asigura salubrizarea zonei şi menţinerea curaţeniei pe traseul drumurilor de acces, pe toata perioada realizării construcţiilor;
  5. se vor lua toate masurile de minimizare a producerii emisiilor de pulberi din activitatea de constructii  printr-o organizare judicioasa a santierului (bariere in jurul zonei de activitati cu praf), controlul traficului (oprirea motoarelor tuturor vehiculelor aflate în staţionare, amenajarea traseelor din şantier si umezirea drumurilor, spalarea rotilor la plecarea din santier), utilizarea apei pentru a incorpora praful;
  6.  se va respecta programul de lucru impus de primarie in concordanta cu programul de odihna a locuitorilor din zona in conformitate cu Legea nr.61/1991 privind linistea publica, cu modificarile aduse prin Legea 2/2000 privind sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si linistii publice,  pe toata perioada de executie a lucrarilor de construire;
  7. se vor lua masuri de acoperire, ingradire, inchidere a stocurilor de materiale de constructie sau deseuri, pentru prevenirea imprastierii cauzata de vant;
  8. in conformitate cu prevederile OUG nr. 195/2005 privind Protectia Mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 15 alin (2) lit a), aveti obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actului de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii acestuia, înainte de realizarea modificării;
  9. în cazul unor poluări accidentale proiectantul şi constructorul răspund în solidar;
  10. Conform art. 21, alin.(4) din OUG 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului activitatii”.

Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea etapelor procedurii de evaluare adecvata.

La finalizarea investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

       Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Dupa intocmirea procesului verbal de constatare a respectarii tuturor conditiilor de realizare a proiectului, societatea care va desfasura activitatea in urma implementarii acestuia, are obligatia de a solicita si obtine autorizatia de mediu.

            Prezenta decizie este valabila pe toata perioada punerii in aplicare a proiectului, in conditiile in care nu intervin modificari ale datelor care au stat la baza emiterii ei.

Pentru legalitatea si autenticitatea documentelor depuse la dosar se face raspunzatoare societatea.

Litigiile generate de emiterea, revizuirea, suspendarea sau anularea prezentei autorizații se soluționează de instanțele de contencios administrativ competente, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, modificată și completată prin Legea nr. 262/2007.

 

Conform prevederilor Ordinului MMP 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

Nerespectarea prevederilor prezentului acord de mediu se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

           Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ciprian BANCILA

                                                                                        

                                                                                                               SERVICIUL A.A.A                                                                                                                    Daniela BIRĂU INTOCMIT: Cons. Codruța SAUCA