Back

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE MUNICIPIUL CODLEA

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

 

Proiect

 

Ca urmare a solicitarii de emitere a acordului de mediu adresata de MUNICIPIUL CODLEA cu sediul in judetul Brasov, municipiul Codlea, strada Lunga, nr. 33, înregistrată la APM Brasov cu nr. 11995/01.08.2016, completata cu nr. 15605/03.10.2017, nr. 16602/16.10.2017, si electronic cu nr. 1062/28.07.2016, in baza

HG nr.445/2009, privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului

OUG nr.57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare,

APM Brasov decide, ca urmare a consultarilor desfasurate in cadrul sedintei Colectivului de Analiza Tehnica, din data de 09.10.2017, ca proiectul „Extinderea si reabilitarea retelei de drumuri forestiere in padurile municipiului Codlea, L = 20,95 km”, propus a se realiza in judetul Brasov, municipiul Codlea (Certificat de Urbanism nr. 178 din 16.06.2016 emis de Primaria Codlea), nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nici evaluarii adecvate.

            Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

a) proiectul intră sub incidenţa HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, Anexa 2 pct. 13 b) orice modificari sau extinderi, ale proiectelor  executate sau in curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;

- in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra mediului;

- titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare, nu au fost inregistrate observatii din partea publicului.

 

I.1. Caracteristicile proiectului 

a) marimea proiectului

Proiectul privind extinderea si reabilitarea retelei de drumuri forestiere din padurile municipiului Codlea este constituit din mai multe obiecte si grupe de lucrari:

  1. Drum forestier nou propus Centura Magurii in lungime totala de 8,140 km amplasat la baza muntelui Magura Codlea in padure in apropierea lizierei dintre zona nord a municipiului Codlea si Valea Baii. Este cuprins intre u.a. 36 (Hm 9 al DC 63 Valea Baii) si borna 139 din u.a. 26D. Traverseaza u.a. 36 – 28 in zona limitei lor din aval si accesibilizeaza suprafata impadurita dee 525,5 ha.
  2. Reabilitare drumuri forestiere existente. In padurile municipiului Codlea exista 8 drumuri forestiere existente care necesita reabilitare neavand executate lucrari de reparatii capitale in ultimii 25 de ani. Sunt situate dealungul cursurilor de apa omonime, necesita reabilitarea principalelor lucrari si elemente constructive; suprastructura, lucrari de arta, consolidari si terasamente care prezinta uzura si deteriorari avansate. Au lungimetotala de 12,810 km si sunt denumite si amplasate astfel:
    • Valea Lata L = 3,100 km – situat intre borna 96 si aval 400 m de brona 107; suprafata impadurita accesibilizata 460,5 ha;
    • Paraul lui Mamaliga L = 2,260 km – situat intre fosta cariera si b.a. 122/aval si 125/am; suprafata impadurita accesibilizata 151,7 ha;
    • Valea Baii L = 1,380 km – situat intre borna 31 si amonte 300 de borna 35; suprafata impadurita accesibilizata 222,8 ha;
    • Valea Gardului L = 1,670 km – situat intre borna 68 si borna 69; suprafata impadurita accesibilizata 142,3 ha;
    • Paraul Catanei L = 1,110 km – situat intre borna 53 si borna 50; suprafata impadurita accesibilizata 306,3 ha;
    • Fantanita Babei L = 1,090 km – situat intre borna 53 si amonte 350 m de borna 40; suprafata impadurita accesibilizata 100,4 ha;
    • Cerboita L = 0,820 km – situat intre borna 82 si borna 96; suprafata impadurita accesibilizata 109,9 ha;
    • Ursoaica L = 1,380 km – situat intre borna 122 si amonte 100 m de borna 102; suprafata impadurita accesibilizata 223,3 ha.

            Elemente geometrice

  • Lungime totala: 20,95 km din care:
    • drum nou: 8,140 km;
    • reabilitare drumuri existente: 12,810 km.
  • Viteza de proiectare: 15 km/h;
  • Latimea platformei: 3,50 m din care:
    • partea carosabila: 2,75 m;
    • acostamente: 2 x 0,375 m.
  • Raza minima a curbelor:
    • 15 m traseu curent;
    • 10 m in serpentine si viroage.
  • Declivitate maxima: 12%.

Volume de lucrai

 

Pregatirea terenului

km

20,95

Amenajarea pentru protectia mediului

ha

10,0

INFRASTRUCTURA

 

 

Terasamente pamant

mc

57060

Derocari

mc

2900

Ziduri de sprijin

mc

1920

SUPRASTRUCTURA

 

 

Fundatie balast 20 – 25 cm

mc

16600

Piatra sparta 10 – 15 cm

mc

13960

LUCRARI ACCESORII

 

 

Table indicatoare

buc

136

Parapeti

m

4285

Borne Hm, stalpi de dirijare

buc

722

LUCRARI DE ARTA

 

 

Tuburi Ø 840 cm

m/buc

598/92

Tuburi Ø 1000 cm

m/buc

50/6

Tuburi Ø 1400 cm

m/buc

30/12

Podete dalate noi L = 2 – 4 m

m2/buc

84/5

 

Organizarea de santier

Localizarea organizarii de santier va fi aleasa impreuna cu repreznetantii Primariei Municipiului Codlea si ai Ocolului Silvic Codrii Cetatilor R.A., astfel incat sa nu fie in apropierea apelor de suprafata, a padurilor si sa fie in afara localitatilor. Organizarea de santier se va realiza prin elemente constructive tip modul inclusiv cabine pentru baie si toaleta..

b) cumularea cu alte proiecte – nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale –  nu este cazul;

d) productia de deseuri –  In perioada de executie deseurile pot rezulta din procesele tehnologice aplicate pentru realizarea lucrarilor de executie si reabilitare a drumurilor. În cazul producerii unor deşeuri accidentale la maşinile şi utilajele folosite la execuţia lucrării, acestea se vor depozita în rezervoare metalice şi se vor transporta la staţii speciale de reciclare. Întreţinerea utilajelor şi vehiculelor folosite în activitatea de executie şi de întreţinere a drumurilor se va face la unitati spacializate.

e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort: -

APA. Drumurile traverseaza cursuri de apa cu debit permanent, dar nu afecteaza in nici un mod calitatea apelor.

AER. În timpul execuţiei lucrărilor vor fi emisii de gaze de ardere (gaze de eşapament), care sunt evacuate în atmosferă. Pe toată perioada executiei lucrărilor se va urmări:

  • reducerea emisiei diverselor noxe de eşapament sau uzurii maşinilor;
  • manipularea materialelor în cadrul proceselor tehnologice în urma căreia pot rezulta pulberi în suspensie să se facă în condiţii de umiditate naturală;
  • utilizarea de utilaje şi tehnologii care să nu implice măsuri speciale pentru protecţia fonică a surselor generatoare de zgomot şi vibraţii;
  • respectarea reglementărilor privind protecţia atmosferei, inclusiv adoptarea, după caz, de măsuri tehnologice pentru reţinerea şi neutralizarea poluanţilor atmosferici.

Sursele de zgomot şi de vibraţii în cursul execuţiei lucrărilor vor fi cele legate de circulaţia maşinilor şi de funcţionarea utilajelor de construcţie.

            Lucrările proiectate ce urmează a se realiza nu introduc efecte negative suplimentare asupra solului, drenajului, microclimatului, apelor de suprafaţă, vegetaţiei, faunei sau din punct de vedere al zgomotului şi mediului înconjurător.

I.2. Localizarea proiectului

2.1 utilizarea existenta a terenului – Conform certificatului de urbanism nr. 178/16.06.2016 emis de Primaria Municipiului Codlea, amplasamentele drumurilor sunt situate pe teritoriul administrativ al municipiului Codlea,  in extravilan, avand de stinatia conform PUG Codlea de fond forestier, drumuri forestiere.

2.3. relativă abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea şi capacitatea regenerativa a acestora: - nu este cazul

2.4. capacitatea de absorbţie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu e cazul;

b) zonele costiere - nu e cazul;

c) zonele montane şi cele împădurite – proiectul propus se va implementa in fond forestier, si propune reabilitarea de drumuri forestiere si realizarea unui nou drum forestier in vederea unei mai bune accesibilizari a acestuia;

d) parcurile şi rezervaţiile naturale - nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare: ne este cazul.

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica zonele de protectie speciala: proiectul propus se va implementa in aria de protectie speciala avifaunistica ROSPA0037 Dumbravita – Rotbav – Magura Codlei;

g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depasite - nu e cazul;

h) ariile dens populate -  nu este cazul;

i) peisajele cu semnificatie istorica, culturală şi arheologică - nu e cazul.

I.3. Caracteristicile impactului potenţial: se iau în considerare efectele semnificative posibile ale proiectelor, în raport cu criteriile stabilite la pct. 1 şi 2, cu accent deosebit pe:

    a) extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate - nu e cazul;

    b) natura transfrontiera a impactului - nu e cazul;

    c) mărimea şi complexitatea impactului - impact  nesemnificativ;

    d) probabilitatea impactului - nu e cazul;

    e) durata, frecventa şi reversibilitatea impactului - nu e cazul;

 

II. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare adecvata, sunt urmatoarele:  

  1. proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare - se va implementa in aria de protectie speciala avifaunistica ROSPA0037 Dumbravita – Rotbav – Magura Codlei;
  2. pentru implementarea proiectului s-a depus memoriu de prezentare completat cu capitolul X Biodiversitate, memoriu care nu releva impact negativ semnificativ asupra ariilor naturale protejate mai sus mentionate, si pentru care Biroul CFM din cadrul APM Brasov a emis punct de vedere;
  3. in cadrul procedurii de reglementare a fost obtinut avizul favorabil nr. 11479/1212 din 02.10.2017 emis de costozii ariei de protectie speciala avifaunistica ROSPA0037 Dumbravita – Rotbav – Magura Codlei, respectiv Societatea Ornitologica Romana si SC Doripesco SA;
  4. în urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare, din cadrul procedurii de evaluare adecvata, a rezultat ca implementarea proiectului nu va avea impact negativ semnificativ asupra integritatii ariei de protectie speciala avifaunistica ROSPA0037 Dumbravita – Rotbav – Magura Codlei;


 Condiţiile de realizare a proiectului:

1) Se vor respecta conditiile  impuse de ceilalti avizatori prin avizele obtinute si proiectul inaintat spre avizare; 

2) Se vor respecta prevederile Ordonantei de Urgentă a Guvernului nr. 195/2005 aprobată prin Legea nr. 265/2006 cu  modificările si completările ulterioare, privind protectia mediului;

3) Se vor respecta conditiile impuse prin Avizul de gospodarire a apelor nr. 223 din 04.10.2017 emis de Sistemul de Gospodarire a Apelor Brasov;

4) Se vor respecta prevederile O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;

5) Se va resprecta Avizul nr. 11479/1212 din 02.10.2017, emis de costozii ariei de protectie speciala avifaunistica ROSPA0037 Dumbravita – Rotbav – Magura Codlei, respectiv Societatea Ornitologica Romana si SC Doripesco SA, conditionat ca pentru compensarea suprafetei afectata de executia drumului nou (8,140 km – Centura Magurii) in subparcela 49A (in suprafata de 32,4 ha) sa nu efectueze taieri, iar in momentul aprobarii noului amenajament subparcela sa fie parcursa doar cu taieri de igiena (max. 5 mc/an/ha);

6) Realizarea lucrarilor se va efectua in conformitate cu cele consemnate in memoriul tehnic, se interzice afectarea suprafetelor din vecinatate sau a altor suprafete decat cele pentru care a fost emisa prezenta aprobare de dezvoltare;

7) Dotarea punctelor de lucru in cadrul organizarii de santier cu materiale de interventie absorbante in cazul deversarii accidentale de produse petroliere (carburanti);

8) nu se va afecta vegetatia forestiera/arbustiva/erbacee din vecinatatea amplasamentului care poate fi utilizata ca loc de hranire/adapost de catre pasari si mamifere mici; suprafetele afectate temporar de organizare de santier vor fi refacute si redate folosintelor initiale;

9) Lucrarile de constructie se vor desfasura pe cat posibil astfel incat sa se evite interferenta cu sezonul de reproducere a speciilor de pasari, in special cuibaritul de primavara si perioadele de imperechere ale pasarilor de padure;

10) Folosirea utilajelor adecvate, dotate cu sisteme de retinere a poluantilor si cu atenuatori de zgomot, care sa respecte normele de poluare in vigoare, pentru a evita perturbarea speciilor rare sau periclitate in cazul in care ar fi confirmata prezenta acestora;

11) Se interzic următoarele:

a) orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;

b) perturbarea intenţionată în cursul perioadei de reproducere, de creştere, de hibernare si de migraţie;

c) deteriorarea, distrugerea si/sau culegerea intenţionată a cuiburilor si/sau ouălor din natură;

d) deteriorarea şi/sau distrugerea locurilor de reproducere ori de odihnă;

e) recoltarea florilor şi a fructelor, culegerea, tăierea, dezrădăcinarea sau distrugerea cu intenţie a acestor plante în habitatele lor naturale, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;

     f) deţinerea, transportul, comerţul sau schimburile în orice scop ale exemplarelor luate din natură, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;

12) Deşeurile rezultate pe parcursul execuţiei lucrărilor vor fi valorificate şi/sau eliminate prin agenţi economici autorizaţi în acest sens;

13) Se va evita afectarea de către infrastructura temporară, creată în perioada de desfăşurare a proiectului, a altor suprafeţe decât cele pentru care a fost emisă prezenta aprobare de dezvoltare;

14) Antreprenorul va delimita zona de lucru pentru a preveni/minimiza distrugerea suprafeţelor vegetale;

15) In vederea mentinerii calitatii aerului, in parametrii optimi, in zona amplasamentului, in perioada realizarii lucrarilor de constructie, se vor respecta urmatoarele conditii:

  • utilizarea materialelor speciale (folie de plastic, plasa, etc.) cu care se va acoperi pamantul excavat, pana la reutilizarea sau transportarea lui;
  • utilizarea apei, pentru suprimarea prafului, in cantitatile, frecventa si proportiile necesare, in zona de lucru, la sfarsitul fiecarei saptamani de lucru, daca nu se vor desfasura operatiuni active mai mult de doua zile consecutiv;
  • pe spatiile verzi, acolo unde, pentru efectuarea lucrarilor, s-a indepartat stratul vegetal, la finalizarea acestora, vegetatia va fi replantata;
  • minimizarea activitatilor generatoare de praf (taiere, macinare, spargerea betonului, nisip, pietris, activitati de sablare/slefuire, etc.);
  • oprirea motoarelor tuturor vehiculelor aflate in stationare, in zona santierului;
  • curatarea rotilor vehiculelor, la iesirea de pe santier.

16) Se vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor şi a deşeurilor rezultate pe parcursul execuției lucrărilor;

17) Pe tot parcursul execuţie lucrărilor se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare.

 

Proiectul propus nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si de evaluare adecvată.

            La finalizarea investitiei  din prezentul act , titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private .

  Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului. Conform prevederilor Ordinului MMP 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

       

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile H.G. nr.445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr.554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

    Sorin HORNOIU                                                              

                                                                                                SERVICIUL A.A.A.,  

                                                                                                Alexandrina VASILE

INTOCMIT:

Consilier George MUSAT