Back

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE proiectul „Construire statie de epurare ape uzate tehnologice” SC METRO CASH&CARRY ROMANIA SRL

                                      

Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului

Agenţia pentru Protecţia Mediului Brașov

 

 

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE 

                                    

  • PROIECT -

 

 

Ca urmare a solicitării depuse SC METRO CASH&CARRY ROMANIA SRL cu sediul in Bucuresti, B-dul Theodor Pallady, nr. 51N, înregistrată la APM Brasov cu nr. 3807 din 06.03.2018, in baza:

               - Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului

               - Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei salbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

si ca urmarea a completarii documentatiei cu nr. 4603 din 19.03.2018,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 26.03.2018, că proiectul „Construire statie de epurare ape uzate tehnologice”, propus a fi amplasat în jud. Brasov, mun. Brasov, str. Calea Bucuresti, nr. 233, nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

a) proiectul intră sub incidenţa HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului in pct. 11 lit. c) staţii pentru epurarea apelor uzate, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1;                      

b)  titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;

c)  in lipsa observatiilor din partea publicului;

d) in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

    

1.  Caracteristicile proiectului

a) Marimea proiectului: prin proiect se propune amplasarea unei statii de epurare ape uzate in cadrul hypermarketului METRO 2.

Apele uzate tehnologice provenite de la raioanele de procesare carne, peste si restaurant, dupa trecerea prin separatoarele de grasimi existente de tip LIPUMAX - NG4 vor fi conduse intr-o statie de pompare, care le va trimite in statia de epurare propusa.

Apele uzate menajere de la grupurile sanitare, sunt preluate de reteaua exterioara de canalizare si impreuna cu apele uzate tehnologice sunt dirijate prin intermediul statiei de pompare in statia de epurare dimensionata pentru Quz max = 33 mc/zi.

 Dupa epurare, apele vor fi evacuate in colectorul de canalizare stradal prin pompare.

 

Statia de epurare propusa va fi amplasata in zona verde situata in apropierea coltului stanga spate al cladirii.

Principalele faze ale procesului de epurare a apelor uzate tehnologice sunt :

  • Separarea grasimilor - se va face in amonte de statia de epurare, in separatoarele existente, mentionate mai sus. Grasimile colectate sunt vidanjate de firme specializate in conformitate cu codurile CAEN ;
  • Pomparea - se va face de asemenea in amonte de statia de epurare, prin intermediul unei statii de pompare noi cu rolul de a trimite apele uzate tehnologice si menajere in bazinul de omogenizare al statiei ;
  • Omogenizarea - se va face intr-un bazin amplasat in incinta statiei de epurare avand un volum de 10 mc (D int=2,60 m, H=2,50m), prevazut cu un mixer agitator cu rolul de a impiedica depunerea suspensiilor in bazin si doua pompe tocator cu ghidaj vertical cu Q = 5,0 mc/h, H = 10 mCA si P = 1,5 kW ;
  • Tratarea chimica - se va face alternativ in doua coloane de reactie, constituite din tevi PVC Dn 400 mm cu inaltimea de 2500 mm cu rolul de a asigura amestecarea apelor uzate cu un coagulant, timp de doua minute. Coagulantul care poate fi sulfat de aluminiu, clorura de aluminiu sau CMS - Metalo silicic, se introduce prin intermediul unor pompe dozatoare pe la baza coloanelor. Pe la partea superioara a coloanelor de reactie se va introduce un floculant care poate fi lapte de var sau clorura de sodiu, pentru a favoriza decantarea mai rapida a suspensiilor ;
  • Decantarea primara - apa tratata chimic in coloanele de reactie va trece gravitational, alternativ, in doua decantoare primare unde stationeaza cca. o ora. Supernatantul va fi evacuat in bazinul de aerare primara iar namolul in bazinul concentrator de namol. Senzori de nivel montati in aceste bazine, comanda pompele tocator din bazinul de omogenizare si pompele dozatoare pentru coagulant si floculant ale coloanelor de reactie ;
  • Epurarea biologica - in bazinul de aerare primara ete montata o retea de aerare cu difuzori porosi cu bule fine (15 buc), prin care se asigura o aerare primara inainte de tratarea biologica. De aici, apa ajunge gravitational in prima camera a biofiltrului unde are loc o inoculare cu nutrienti pentru favorizarea formarii namolului activ si o aerare suplimentara prin intermediul altor difuzori porosi cu bule fine. Din aceasta camera, prin intermediul a doua pompe apa este introdusa in circuitul biorotorului BRT 200, pentru tratarea biologica. Namolul in exces din cuva biorotorului este trimis in bazinul concentrator de namol ;
  • Decantarea secundara - la iesirea din treapta biologica, apele trec gravitational in decantorul secundar (V=10mc) situat sub cuva treptei biologice, prevazut cu filtru MATALA pentru retinerea suspensiilor fine. Apa epurata este dirijata spre camera de iesire, namolul este reintrodus in bazinul de aerare secundara, iar daca este in exces in bazinul concentrator de namol ;
  • Ingrosarea namolului - atat namolul primar cat si namolul in exces se ingroasa in bazinul concentrator de namol. Supernatantul se reintroduce gravitational prin conducta de preaplin in bazinul de aerare primara iar namolul se indeparteaza prin vidanjare de catre o firma specializata in conformitate cu codurile CAEN ;
  • Masurarea debitului - se face in vederea verificarii modului de functionare al statiei de epurare. Din camera de iesire, prin intermediul unei pompe, apa uzata epurata este trecuta printr-un debitmetru electromagnetic amplasat intr-un camin si evacuata in statia de pompare, din care prin pompare este deversata in reteaua centralizata de canalizare.

 

           Organizarea de santier:

Organizarea de șantier va consta în:

  • amenajarea unei zone pentru depozitarea materialelor și echipamentelor de lucru;
  • lucrări de asigurare, avertizare și împrejmuire a organizării de șantier;
  • lucrări de asigurare a utilităților (energie electrică, apă menajeră).

După terminarea lucrărilor de construcții se vor realiza lucrări de reabilitare ecologica și
readucerea la starea inițială a zonelor ocupate de organizarea de șantier.

Organizarea de șantier va fi amplasată pe terenul adiacent proiectului, pe o suprafață restrânsă.

b) cumularea cu alte proiectenu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale nu este cazul;

d) productia de deseuri – in timpul execuţiei lucrărilor rezultă deşeuri menajere şi alte tipuri de deşeuri din materiale de constructii utilizate in proiect (resturi conducte, etc.) valorificate prin societati autorizate.

e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort

AER: pe perioada derularii lucrarilor, emisiile sunt generate de utilajele de executie/transport;

Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra incadra in valorile limita pentru emisii stabilite de Ord. nr. 462/1993 al MAPM.

APA: Apele uzate menajere si apele uzate tehnologice preepurate, inainte de evacuarea lor in reteaua centralizata de canalizare a municipiului Brasov,  se vor incadra la indicatorii de calitate in limitele maxim admise de HG 188 / 2002 cu modificarile si completarile ulterioare- anexa 2 - NTPA 002 privind conditiile de evacuare a apelor uzate in retelele de canalizare ale localitatilor si direct in statiile de epurare, precum si a conditiilor impuse de Compania Apa Brasov SA, privind incarcarea apelor uzate (reziduale) evacuate.

Nr. crt.

Indicatori de calitate

UM

Valori maxime admise conform autorizatiei de deversare ape uzate

1

Temperatura

°C

35

2

pH

unitati pH

6,5 - 8,5

3

Consum chimic de oxigen (Oxidabilitate CCO - Cr)

mg O2 / l

500

4

Consum biochimic de oxigen (CBO5)

mg O2 / l

300

5

Materii totale in suspensie

mg / l

350

6

Reziduu filtrabil uscat la 105°C

mg / l

2000

7

Extractibile cu eter de petrol

mg / l

30

8

Azot amoniacal (N - NH4+)

mg / l

30

9

Sulfuri (S2 si H2S)

mg / l

1

10

Sulfati (SO42-)

mg / l

600

11

Cloruri (Cl-)

mg / l

500

12

Agenti de suprafata anionici

mg / l

15

13

Produse petroliere

mg / l

5

14

Fosfor total (P)

mg / l

5

 

f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate: nu este cazul.

           2. Localizarea proiectelor: in intravilanul mun. Brasov

2.1. utilizarea existenta a terenului: centru comercial (C.U. nr. 302 din 13.02.2018 emis de Primaria Municipilui Brasov);

2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora – nu este cazul;

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite – nu este cazul;

d) parcurile si rezervatiile naturalenu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc.nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologicanu este cazul;

     g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite nu este cazul;

     h) ariile dens populate -  nu este cazul;

     i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica nu este cazul.

            3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectatenu este cazul;

b) natura transfrontiera a impactuluinu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactuluiimpact redus;

d) probabilitatea impactuluiredusa, doar pe perioada executarii lucrarilor de construire/amenajare;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactuluidurata scurta.

 

   II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele: proiectul propus nu intra sub incidenta OUG 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor natural, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

Conditiile de realizare a proiectului:

  1. se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
  2. Se vor respecta conditiile impuse de Aviz de gospodãrire a apelor nr. 58 din 19.03.2018 emis de SGA Brasov, respectiv:
  • In perioada de amorsare a statiei de epurare (45 zile), beneficiarul are obligatia sa efectueze automonitorizarea indicatorilor de calitate cu laboratoare acreditate, pana la incadrarea efluentului in limitele prevazute mai sus.
  1. se vor respecta prevederile Legii 211/2011 privind regimul deseurilor, actualizata, cu completarile si modificarile ulterioare;
  2. se vor respecta prevederile Hotararii nr. 1756 din 06.12.2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizarii in exteriorul cladirilor;
  3. se vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor şi a deşeurilor rezultate;
  4. se va asigura salubrizarea zonei şi menţinerea curaţeniei pe traseul drumurilor de acces, pe toata perioada realizării construcţiilor;
  5. se vor lua toate masurile de minimizare a producerii emisiilor de pulberi din activitatea de constructii  printr-o organizare judicioasa a santierului (bariere in jurul zonei de activitati cu praf), controlul traficului (oprirea motoarelor tuturor vehiculelor aflate în staţionare, amenajarea traseelor din şantier si umezirea drumurilor, spalarea rotilor la plecarea din santier), utilizarea apei pentru a incorpora praful;
  6.  se va respecta programul de lucru impus de primarie in concordanta cu programul de odihna a locuitorilor din zona in conformitate cu Legea nr.61/1991 privind linistea publica, cu modificarile aduse prin Legea 2/2000 privind sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si linistii publice,  pe toata perioada de executie a lucrarilor de construire;
  7. se vor lua masuri de acoperire, ingradire, inchidere a stocurilor de materiale de constructie sau deseuri, pentru prevenirea imprastierii cauzata de vant;
  8. in conformitate cu prevederile OUG nr. 195/2005 privind Protectia Mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 15 alin (2) lit a), aveti obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actului de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii acestuia, înainte de realizarea modificării;
  9. în cazul unor poluări accidentale proiectantul şi constructorul răspund în solidar;
  10. Conform art. 21, alin.(4) din OUG 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului activitatii”
  11. nu se vor evacua ape uzate neepurate sau insuficient epurate in emisari naturali, canale de desecare, rigole stradale sau freatic atat pe perioada executiei lucrarilor cat si dupa aceasta;
  12. se interzice depozitarea si/sau aruncarea deseurilor de orice fel pe malurile cursurilor de apa sau in albiile acestora;
  13. la terminarea lucrarilor de investitii se vor dezafecta si reda folosintei initiale terenurile ocupate cu drumurile de acces si platformele de lucru.

Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea etapelor procedurii de evaluare adecvata.

La finalizarea investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

       Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Dupa intocmirea procesului verbal de constatare a respectarii tuturor conditiilor de realizare a proiectului, societatea care va desfasura activitatea in urma implementarii acestuia, are obligatia de a solicita si obtine autorizatia de mediu sau revizuirea acesteia, dupa caz.

       Prezenta decizie este valabila pe toata perioada punerii in aplicare a proiectului, in conditiile in care nu intervin modificari ale datelor care au stat la baza emiterii ei.

 

Conform prevederilor Ordinului MMP 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

Nerespectarea prevederilor prezentului acord de mediu se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

           Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Sorin HORNOIU

                                                                                         

 

                                                                                                               SERVICIUL A.A.A                                                                                                                 Daniela BIRĂU                                                                          

INTOCMIT: Cons. Codruța SAUCA