Back

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE proiectul „CONSTRUIRE STATIE DISTRIBUTIE CARBURANTI SI SKID GPL , ACCES DIN DN 13 , RACORDARE LA UTILITATI, IMPREJMUIRE SI AMPLASARE FIRMA LUMINOASA” SC JA PETROL SRL

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

Nr.        din     2017 

 

   Ca urmare a solicitării depuse SC JA PETROL SRL cu sediul in Jud. Brasov, com. Halchiu, str. Bodului, nr. 740/B, înregistrată la APM Brasov cu nr.968/17.01.2018, completata sub nr.5174 din 29.03.2018, în urma analizării documentaţiei depuse, a localizării amplasamentului în planul de urbanism şi în raport cu poziţia faţă de arii protejate, zone-tampon, monumente ale naturii sau arheologice, zone cu restricţii de construit, zona costieră, in baza;

  • HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobata cu Legea nr. 49/2011;

Autoritatea competenta pentru protectia mediului APM Brasov decide, ca urmare a consultarilor desfasurate in cadrul sedintei Comisiei de Analiza Tehnica, din data de 10.04.2018, ca proiectul „CONSTRUIRE STATIE DISTRIBUTIE CARBURANTI SI SKID GPL , ACCES DIN DN 13 , RACORDARE LA UTILITATI, IMPREJMUIRE SI AMPLASARE FIRMA LUMINOASA”,  propus a se realiza in jud. Brasov, com. Halchiu, str. Ferma Barsa (DN 13), f.n.,  (C.U. nr.103 din 22.08.2017 emis de Primaria comunei Halchiu), nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluarii adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

- proiectul intră sub incidenţa HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului in in Anexa 2, pct.6 c) instalatii de depozitare a produselor petroliere, petrochimice si chimice, altele decat cele precazute in anexa nr. 1;

-titularul  si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare, nu au fost inregistrate observatii din partea publicului;

- in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra mediului:

1. Caracteristicile proiectului:

a)marimea proiectului –

Proiectul va cuprinde construirea unei staţii de distribuţie carburanţi, Skip GPL, cu regum de înălţime P pe un teren în suprafaţă de 5264 mp, amplasate în com. Hălchiu, str. DN 13- Ferma Bârsa. Proiectul cuprinde: 1- spaţiul de vânzare, bucătărie, camera tehnică, bucătărie,birou,  restaurant, magazin, grup sanitar+ duş,oficiu personal, culoar, deposit alimente, depozit nealimentar, cooler, grup sanitar femei, grup sanitar bărbaţi, grup sanitar dezabilităţi, hol, terasă.

2- copertină pentru adăpostire pompe. 3- pompe distribuţie carburanţi 2 multiprodus şi una cu debit mărit, skip Gpl, .

3.  rezervoare subterane., platform parcare, bazin de stocare ape pluviale, separator de hidrocarburi, spaţiu recuparare ulei, platformă gunoi,

    - justificarea necesităţii proiectului;- Beneficiarul dispune de altă staţie de carburanţi, iar                                                                                                                                                                                                                                              în zona DN 13 com. Hălchiu nu există nici o staţie de carburanţi.. Datorită poziţiei şi a traficului pe DN 13 se impunea amplasarea unei staţii de carburanţi.

    - planşe reprezentând limitele amplasamentului proiectului, inclusiv orice suprafaţă de   teren solicitată pentru a fi folosită temporar (planuri de situaţie şi amplasamente);- 1-Planşa A00- Plan de încadrare în zonă cu ampalsarea obiectivului în cadru localităţii şi a prezentării vecinătăţilor, a accesului din stri-DN 13.

      2- Planşa A01- Plan de situaţie- cu amplasarea tuturor obiectivelor în cadrul parcelei, a accesului, parcărilor, a zonei cu pericol de explozie.

    - formele fizice ale proiectului (planuri, clădiri, alte structuri, materiale de construcţie etc.)- terenul pe care se va amplasa obiectivul în suprafaţă de 5264 mp, este situate în intravilanul localităţii Hălchiu în zonă de construcţii agro industrial, conform PUG com Hălchiu. Obiectivele propuse: pavilion commercial construcţie cu dimensiunile de 18,52x11,49 m , regim de înălţime –P cu structură din stălpi metalici, ferme metalice, iar închiderile şi acoperişul va fi din panouri de tablă termoizolate, cu pereţi sandwich de 10 cm dublaţi cu termoizolaţie polistiren de 10 cm la interior. Învelitoare din panouri din tablă izolate. Pompe pentru distrubuirea carburanţilor 2 cu debit normal şi 4 furtune,  una cu debit mărit 4 furtune, skip Gpl  . Gură descărcare carburanţi – 4 conducte pentru descărcare şi o conductă pentru recuperare vapori pentru cisternă. Separator de hidrocarburi, platform recuperare uleiuri, parcări.

      Se prezintă elementele specifice caracteristice proiectului propus:

    - profilul şi capacităţile de producţie;- staţie distribuţie carburanţi- 2 rezervoare pentru carburanţi- cu pereţi dubli cu capac etanş, cu recuperarea vaporilor. Un rezervor cu 3 compartimente pentru motorină eurodisel5, motorină top, benzină fără plumb 95, cu capacitatea de 25 mc fiecare iar celălalt un rezervor pentru benzină 98 şi un compartiment gol avănd fiecare capacitatea de 4,5 mc. Zonă staţionare autocisternă la descărcare, bazin de stocare ape pluviale echipat cu pompă, separator de hidrocarburi Q= 10l/s, Spaţiu pentru recuperare ulei, platformă gunoi, colonetă aer-apă, parcare.

Pavilion commercial compus din- spaţiul de vânzare, bucătărie, camera tehnică, bucătărie,birou,  restaurant, magazin, grup sanitar+ duş,oficiu personal, culoar, deposit alimente, depozit nealimentar, cooler, grup sanitar femei, grup sanitar bărbaţi, grup sanitar dezabilităţi, hol, terasă.

. Copertină pentru pompe istrubuţie carburanţi- 145 mp, 2 pompe distrubuţie carburanţi fiecare cu 4 furtunuri cu recuperator de vapori şi o pompă cu debit mărit pentru autocamioane, Skip GPL.

    - descrierea instalaţiei şi a fluxurilor tehnologice existente pe amplasament (după caz);- terenul pe care va fi amplasată lucrarea este liber pănă la demararea proiectului.

    - descrierea proceselor de producţie ale proiectului propus, în funcţie de specificul investiţiei, produse şi subproduse obţinute, mărimea, capacitatea -  Pentru aprovizionare cu carburanţi se folosesc cisterne care prin intermediul gurilor de descărcare se face aprovizionarea cu fiecare produs în parte. Capacitatea  de stocare a rezervoarelor 25x3 şi 4,5x2 mc. Alimentarea autovehiculelor se va face prin intermediul celor trei pompe, magazinul şi restaurantul va deservi clienţii.                                                                                

Etapele procesului de producţie sunt:

  1. Aprovizionarea cu carburanţi
  2. Alimentarea cu carburanţi a autovehiculelor
  3. Desfacerea produselor şi servicii de alimentaţie publică.
  4. Diverse activităţi- asigurarea de aer pentru anvelope, schimburi de uleiuri, parcări.

    - materiile prime, energia şi combustibilii utilizaţi, cu modul de asigurare a acestora;- materiile prime carburanţi. Pentru funcţionarea staţiei este necesară o putere de 41 KWA, combustibili utilizaţi suplimentar vor fi asiguraţi numai pentru încălzirea spaţiului de birouri,vestiare, magazin şi restaurant.

    - racordarea la reţelele utilitare existente în zonă;- alimentatreea cu apă se va face din reţeaua  existentă, conductă PE cu diametrul De 160 mm, iar evacuarea apelor uzate în canalizarea menajeră şi într-un bazin vidanjabil de 20 mc, până la darea în folosinţă a colectorului de canalizare Braşov- Feldioara, racordarea la reţeaua de energie electrică existent în zonă se va face printr-un racord subteran, puterea necesară este de 41 KW.

    - descrierea lucrărilor de refacere a amplasamentului în zona afectată de execuţia investiţiei;- după finalizarea lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente proiectului se vor lua măsuri de îndepărtare a deşeurilor rezultate în urma lucrărilor de construcţii, prin sortare pe categorii şi transportare la locurile special amenajate, cu acordul instituţiilor abilitate. Spaţiile verzi prevăzute în proiect vor fi amenajate corespunzător prin plantare sau refacerea zonelor afectate de lucrările executate.

    - căi noi de acces sau schimbări ale celor existente;- se va moderniza accesul din DN 13 în zona aferentă, conform avizului DRDP Braşov, in cadrul proprietăţii se vor amenaja locuri de parcare în limitele de proprietate.

    - resursele naturale folosite în construcţie şi funcţionare;-  apă pluvială pentru udarea spaţiilor verzi. În timpul exploatării se are în vedere folosirea energiei solare la producerea energiei electrice şi a apei calde menajere la birouri şi vestiare.

    - metode folosite în construcţie;- metode folosite în faza de construire sunt cele clasice, fundaţii din beton, elemente prefabricate din beton armat, lemn, cărămidă, panouri de acoperiş confecţii metalice.

    - planul de execuţie, cuprinzând faza de construcţie, punerea în funcţiune, exploatare refacere şi folosire ulterioară,- lucrările se vor executa în următoarea ordine:-1- construire rezervoare îngropate, 2-construcţia drumurilor interioare, platforme, 3- copertină, pompe. 4- executarea pavilionului comercial. 5- execuţia racordurilor la utilităţil, a canalizări pluviale şi menajere.

    - relaţia cu alte proiecte existente sau planificate;- în zona respectivă  nu sunt prevăzute alte proiecte pănă în momentul de faţă.

    - detalii privind alternativele care au fost luate în considerare;- nu au fost luate alte alternative în considerare.

    - alte activităţi care pot apărea ca urmare a proiectului (de exemplu, extragerea de agregate, asigurarea unor noi surse de apă, surse sau linii de transport al energiei creşterea numărului de locuinţe, eliminarea apelor uzate şi a deşeurilor);- în zona de protecţie a obiectivului pot apărea doar alte lucrări agro-zootehnice, industriale, prestări servicii.

    - alte autorizaţii cerute pentru proiect.- cele solicitate prin certificatul de urbanism, , Direcţie de Sănătate Public, SGA, Deţinătorii reţelelor de utilităţi, PSI.

b) cumularea cu alte proiectein zona nu sunt in derulare alte proiecte;

c) utilizarea resurselor naturale –  nu e cazul

d) productia de deseuri – Deseurile rezultate la faza de constructie(pământul rezultat in urma decopertării si sapaturii,  fier beton , beton, moloz) vor fi  eliminate cu societati autorizate prin grija constructorului.La faza de functionare deseuri menajere se  vor  colecta selectiv si se vor elimina cu societati autorizate pe baza de contract.Slamurile de namol, hidrocarburi petroliere si uleiuri rezultate din activitatea proprie vor fi preluate spre neutralizare de catre firme specializate pe baza de contract de prestari servicii.

e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort: 

 APA. Deversarea apelor pluviale cu posibile impurificari de produse petroliere în reteaua exterioara unitara se face numai dupa trecerea acestora prin separatorul de hidrocarburi.

In cazul unor accidente la pompele de distributie şi zona descarcare din autocisterna, platforma este prevazuta cu rigole de colectare a produselor petroliere accidental provenite şi dirijate print-o canalizare subterana la separatorul de produse petroliere dupa care urmeaz traseul catre bazinul de retentie.

Pentru evitarea contaminarii solului si a acviferului freatic ca urmare a spargerii accidentale a rezervoarelor de combustibil sau a conductelor, la o cota de fund de H = - 5,00 m, se vor realiza doua puturi de observatie a calitatii apelor subterane, in zona rezervoarelor de carburanti, cu coloana drenanta din tuburi de PVC-U SN8 Dn200 mm, cu mufa de conectare preformata cu fante intre 1,4 – 2,0 mm pe toata circumferinta tubului, asigurate cu capac etans, asigurand o arie de captare de cca. 50 cmp/m.

AER. O sursa secundara de impurificare a atmosferei, adiacenta amplasamentului propriu-zis a staţiei, o constituie gazele de eşapament de la autovehiculele care vin la alimentare. Avand în vedere fluenţa activitatii de distribuire a carburantilor şi nefunctionarea motoarelor în timpul stationarii şi alimentarii, gazele de eşapament nu constituie un pericol major de impurificare a atmosferei din zona. La alimentare şi descarcare aerul nu este poluat cu compusi organici volatili, datorita sistemului de recuperare a produselor petroliere.

Montarea unor pompe de alimentare auto prevazute cu compresor de gaze care aspira gazele degajate în timpul alimentarii autovehiculelor şi le pompeaza în rezervorul subteran de benzina, conduce de asemenea la evitarea poluarii aerului. Alte instalatii si dotari pentru retinerea, evacuarea şi dispersia poluantilor în aer, din dotare sunt:

  • guri de aerisire dotate cu opritoare de flacari, supape de respiratie şi sistem de returnare a vaporilor în autocisterna care furnizeaza benzina, aferente rezervoarelor de depozitare a benzinei;
  • sistem de conducte pentru recuperarea vaporilor din rezervorul autovehiculului alimentat, aferent pompelor de distributie carburanti
  • supape de preaplin pe conductele de încarcare ale rezervoarelor, cu rolul de a opri încarcarea la 85% din capacitatea rezervoarelor;
  • priza de alimentare a rezervoarelor subterane este betonata şi închisa cu capac, iar cuplarea furtunelor de alimentare se face etanş;
  • platforme betonate pentru toate suprafețele unde au loc operații de încarcare/descarcare produse petroliere;
  • sistem de închidere si etansare a legaturilor între rezervoare si pompe de distribuție, prevazut cu panta de 1% spre rezervoare.

SOL

Deşeurile menajere provenite din activitatea personalului şi din activitatile comerciale ce se desfaşoara în incinta staţiei vor fi colectate în pubele PVC amplasate într-un loc special amenajat şi care vor fi în mod ritmic evacuate prin intermediul serviciului de salubritate.

Pentru a nu polua solul cu produse petroliere, rezultate din scurgeri accidentale, s-au prevăzut urmatoarele masuri:

  • evitarea eventualelor deversari în timpul umplerii rezervoarelor autovehiculelor, prin utilizarea unor pistoale speciale de umplere prevazute cu dispozitive care închid alimentarea automat la umplerea rezervorului;
  • impermeabilizarea prin betonare a tuturor zonelor unde exista posibilitatea unor deversari accidentale;
  • prezenţa la limita platformelor betonate a unor rigole de colectare a acestor produse accidentale;
  • dotarea cu pompe de tehnologie avansata cu sensor de decuplare în caz de avarie.

Pentru reducerea la minim a posibilitatii de poluare a subsolului şi a calitatii apei din panza freatica în cazul unor defecţiuni ale rezervoarelor sau conductelor s-au prevăzut urmatoarele masuri:

  • rezervoare cu pereţi dubli;
  • conducte de tragere şi absorbtie care sunt din polipropilena de înalta densitate, fitingurile fiind legate prin termosudura care asigura calitaţile conductelor cu pereţi dubli;
  • monitorizarea eventualelor scurgeri de carburant ca urmare a corodarii pereţilor rezervoarelor prin prevederea de senzori şi montarea în biroul administratului a unui dispozitiv cu semnal video şi audio de detectare a eventualelor accidente;
  • izolarea rezervoarelor şi conductelor metalice cu hidroizolaţie (fibra de sticla sau carton bitumat);
  • execuţia caminelor rezervoarelor, gurilor de descarcare şi a pompelor în construcţie etanşa.

f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate – nu este cazul;

 

2. Localizarea proiectelor:

2.1. utilizarea existenta a terenului –  Terenul studiat, in suprafata totala 5264 mp, este proprietate privata, extras CF 104077, avand folosinta de teren arabil  intravilan.

2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora –nu ecazul

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite – nu este cazul;

d) parcurile si rezervatiile naturale – nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc. – nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica –nu e cazul

g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite – nu este cazul;

h) ariile dens populate: - nu este cazul

i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica – nu este cazul

3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate – nu este cazul;

b) natura transfrontiera a impactului – nu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactului – impact redus;

d) probabilitatea impactului – redusa, doar pe perioada executarii lucrarilor de modernizare construire/amenajare;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactului – durata scurta.

 

II. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare adecvata, sunt urmatoarele:  nu intră sub incidenţa art. 28 din O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Conditiile de realizare a proiectului:

1.Conditii specifice:

Se va realiza in intregime intreg sistemul hidroedilitar, inclusiv cele 2 puturi de observatie a calitatii apelor subterane, in zona rezervoarelor de carburanti puturi de observatie a calitatii apelor subterane, in zona rezervoarelor de carburanti;

3) Rezervoarele de inmagazinare produse petroliere si pistoalele de alimentare carburanti  vor fi prevazute cu sisteme de recuperare COV iar punerea in functiune a statiei se va face numai dupa obtinerea certificatului de inspectie COV ;

4)Orice modificare a soluţiilor prezentate în documentaţia înaintată vă obligă la notificarea acesteia şi la  obţinerea unui nou acord de mediu sau  revizuirea acestuia

2.Conditii generale:

  • se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • pe tot parcursul derulării lucrărilor de execuţie se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  • deşeurile rezultate la faza de construire vor fi colectate selectiv, cu posibilităţi de eliminare/valorificare cu societăţi autorizate; vor fi evacuate ritmic, fără a bloca căile de acces pietonale şi stradale;
  • terenul afectat temporar de lucrări, va fi adus la starea iniţială de utilizare;
  • se va asigura semnalizarea santierului cu panouri de avertizare corespunzatoare;
  • se va asigura delimitarea zonei de lucru pentru a preveni/minimiza distrugerea suprafeţelor vegetale, iar terenul afectat temporar va fi adus la starea iniţială de utilizare;
  • se vor restrânge la minim suprafeţele ocupate de organizarea de şantier;
  • in conformitate cu prevederile OUG nr. 195/2005 privind Protectia Mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 15 alin (2) lit a), aveti obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actului de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii acestuia, înainte de realizarea modificării;
  • în cazul unor poluări accidentale proiectantul şi constructorul răspund în solidar.
  • conform art. 21, alin.(4) din Oug. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului activitatii”.

 

            Proiectul propus nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare  a impactului  asupra mediului si nu necesita  parcurgerea procedurii de evaluare adecvată.

             La finalizarea investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private .

Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

           Nerespectarea prevederilor prezentei decizii se sanctioneaza conform prevederilor legale in  vigoare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului, în condiţiile în care nu intervin modificări ale datelor care au stat la baza emiterii ei.

Conform prevederilor Ordinului MMP 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile H.G. nr.445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr.554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV

     Sorin HORNOIU

                                                                           SERVICIUL  A.A.A,

                                                                                                  Daneila BIRAU

 

 

INTOCMIT:

Liliana BARBU