Back

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE „Reconversie livada de meri in UAT HOMOROD” LIVAMER FRUCT SRL

 

                       

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr.  373 din 23.07.2018

....

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de LIVAMER FRUCT SRL cu sediul in jud. Brasov, com. Homorod, sat Mercheasa, nr.278, ...., înregistrată la APM Brasov cu nr. 7793 din 14.05.2018,  în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,

si ca urmare a completarilor cu nr. 1013/27.06.2018 si nr. 11339/17.07.2018,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Braşov decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 02.07.2018, că proiectul „Reconversie livada de meri in UAT HOMOROD”, prin fonduri PNDR 2014-2020, submasura 4.1, propus a fi amplasat în jud. Brasov, com. Homorod, extravilan, nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluarii adecvate.   

    Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

  1. proiectul se incadreaza in prevederile Hotararii Guvernului nr. 445/2009, Anexa 2, pct.1, lit. a)  proiecte pentru restructurarea exploataţiilor agricole, coroborat cu pct. 1 lit. c) proiecte de gospodărire a apelor pentru agricultură, inclusiv proiecte de irigaţii şi desecări;              
  2. titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;
  3. lipsa observatiilor din partea publicului interesat;
  4. in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

 

1. Caracteristicile proiectului:

            a) dimensiunea si conceptia intregului proiect:

Prin proiect se propune amenajarea unei suprafete efective de 11 ha a unei plantatii de meri.

Suprafața totală luată în studiu este de 13 ha, fiind ocupată în prezent de o livadă îmbătrânită și neproductivă.

Suprafața alocată va fi plantată în sistem superintensiv, exclusiv ecologic, materialul săditor va fi procurat de la pepiniere autorizate.

Portaltoiul folosit va fi M9 iar distanțele de plantare vor fi de 3,50 x 1,0 m, cu o densitate de 2.857 pomi/ ha și un total necesar de 31.427 pomi.

Înființarea plantației presupune realizarea lucrărilor de organizare și amenajare a terenului, de fertilizare și dezinfecție a solului, de administrare a gunoiului de grajd, instalarea sistemului de împrejmuire, a sistemului de susținere și a plasei antigrindină, a sistemului de irigare, realizarea sistemului de supraveghere, achiziționarea materialului săditor și plantarea pomilor.

Accesul se realizeaza din DJ132  prin drumul de exploatare  DE 1354.

Pe terenul mentionat mai sus, pentru realizarea investitiei vor fi parcurse urmatoarele etape:

  • Lucrări de pregătire a terenului: defrișarea pomilor din vechea plantație, scoaterea cioatelor, nivelarea terenului și scarificarea, fertilizare prin aplicarea gunoiul de grajd  bine fermentat;
  • Imprejmuirea plantatiei de meri cu gard perimetral pe stâlpi de beton și plasă de sârmă
  • Realizarea drumurilor tehnologice de incinta;
  • Platforma balastata (3x2,4m) pentru amplasare tremporara camera tehnica echipamente (electropompe, dozatoare, sistem automatizare, etc);
  • Realizarea plantatiei propriu-zise, pe o suprafata de 11 ha, impartita in  doua parcele de P1=5,05 ha si P2 = 5,95 ha, prin plantarea a 2857 bucati pomi/ha;

Lungimea rândurilor rezultată în urma organizării teritoriului variază de la 175 m - 220 m,

S-au stabilit distanțele de plantare de 3,50 m între randuri si 1,00 m între pomi.

  • Realizare sursa de apa ( 2 puturi forate la adancimea maxima de 40 m si rezervor de stocare apa, cu capacitatea de 60 mc );
  • Realizarea sistemului de irigatii dupa metoda ”prin picurare”:

Înainte de a fi pompată în reţeaua de distribuţie pentru irigare, apa va fi tratată cu un sistem de filtre. Prin utilizarea unor echipamente de dozare, microelementele nutritive se vor aplica împreună cu apa.

Staţia de pompare, prevăzută cu două electropompe, va pompa apa prin intermediul unei reţele principale din ţevi PEHD către reţelele secundare de irigare prin picurare.     

Instalaţia de irigare va funcţiona automatizat, putând ajusta electronic necesarul de apă corespunzător gradului de umiditate din aer şi sol. Sistemul de automatizare şi control al reţelei de irigare va fi montat în camera tehnică a echipamentelor.

Reţeaua de distribuţie a apei de irigare va fi realizată în sistem divizor pentru fiecare parcelă a plantaţiei.

Pe reţeaua de distribuţie principală a apei vor fi montate sisteme de filtrare intermediare, pentru a reţine eventualele suspensii din apă.

Lungimea reţelei de distribuţie realizată din ţevi PEHD va fi de 1046 m.

Lungimea totală a reţelei de picurare pentru un hectar va fi de 2500 m.

  • Realizarea sistemului antigrindina.
  • Achiziția utilajelor și a echipamentelor

Se vor achiziționa urmatoarele utilaje și echipamente agricole: tractor specializat, încărcător frontal și accesorii, tocător de masă vegetală, remorcă monoax, grapă rotativă cu palpator, burghiu cu cap burghiu de 20 cm, platformă cu liftare - tractată, furci de ridicat paleții, conteinere a 300 kg, conteiner cu dimensiunile 3.000 x 2.400 x 2.700 mm.  

Alimentarea cu apă necesara pentru irigatii se va realiza din sursa subterana, prin 2 puturi forate de medie adancime H= 40,0 m, Qexpl 2 foraje= 4,0 l/s.

Regim functionare : 4 luni/an; (120 zile/an) 12 ore/zi.

Necesar apă potabilã: apa pentru nevoi igienico-sanitare, necesarã personalului angajat, va fi asiguratã prin achiziţionarea de apã îmbuteliatã.

Evacuarea apelor uzate pentru nevoi igienico-sanitare: pe amplasament va fi montată o toaletă ecologică. Vidanjarea toaletei ecologice va realiza de către o societate autorizata, în baza contractului de prestãri servicii încheiat între părţi.

Alimentarea cu energie electrică a obiectivului se va realiza din tabloul de distribuție existent, amplasat în perimetrul vizat și aflat în proprietatea arendatorului.

Organizarea de santier va consta în:

  • amenajarea unei zone pentru depozitarea materialelor și echipamentelor de lucru;
  • lucrări de asigurare a utilităților.

Lucrările de refacere a amplasamentului în zona afectată de execuţia investiţiei: după terminarea lucrărilor, terenul afectat de lucrari va fi adus la starea initiala. Vor fi îndepărtate deșeurile depozitate în urma executării lucrărilor de amenajare (crengi, cioate, etc).

b) cumularea cu alte proiecte existe si/sau aprobate – la data verificarea amplasamentului nu erau in desfasurare alte proiecte. 

c) utilizarea resurselor naturale in special a solului, a terenurilor, a apei si a biodiversitatii –

Utilizarea terenului: Investiția se va realiza pe o suprafață efectivă de 11 ha, in prezent terenul fiind ocupat de o livadă îmbătrânită și neproductivă;

Utilizarea apei: Volume de apã asigurate în surse pentru alimentarea cu apa a  sistemului de irigare, conform Avizului de gospodarire a apelor nr. 205 din 25.09.2017emis de SGA Brasov:

  • V maxim =  173,12 mc/zi;   4,00 l/s;   2,07 mii mc/an
  • V mediu=    157,38 mc/zi;   3,64 l/s;   1,88 mii mc/an
  • Vminim=    143,07 mc/zi;    3,31 l/s;  1,71 mii mc/an

d) productia de deseuri: deşeurile municipale amestecate vor fi colectate selectiv în containere şi vor fi preluate spre a fi depozitate la o  rampă ecologică de către firme specializate pe bază de contract salubritate încheiat între părṭi.

Colectarea, stocarea, transportul deşeurilor menajere se va realiza in conformitate cu Legea nr. 211/ 2011, republicata, cu completarile si modificariel ulterioare.

e) poluarea si alte efecte negative:

În perioada de construcţie, impactul proiectului asupra factorului de mediu aer constă în generarea de emisii de către utilajele utilizate. Ca urmare, vor fi luate toate măsurile in vederea limitarii generarii de praf, de catre prestatorul lucrarilor de constructii care va avea in vedere ca utilajele utilizate sa fie corespunzatoare din punct de vedere tehnic si sa nu genereze noxe peste limitele admise.

Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr. 462/1993 cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu Lg. nr. 104/2011.

           Nivelul de zgomot se va incadra in limitele impuse de SR 10.009/2017. Se vor respecta  de asemenea  prevederile Ord. MS nr. 119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei.

f) riscule de accidente majore si/sau dezastre relevante pentru proiectul in cauza, inclusiv cele cauzate de schimbarile climatice, conform informatiilor stiintifice – nu este cazul;

g) riscurile pentru sanatatea umana – nu este cazul.

 

2. Amplasarea proiectelor:.

a) utilizarea actuala si aprobata a terenurilor – terenul studiat este situat in extravilanul com. Homorod, cu folosinta actuala „livada”, in conformitate cu  Certificatul de Urbanism   nr. 233 din 14.07.2017  emis de Consiliul Judetean Brasov, cu prelungirea valabilitatii pana la data de 14.07.2019;

b) bogatia, disponibilitatea, calitatea si capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa si biodiversitatea) din zona si subteranulul acetuia – nu este cazul;

c)  capacitatea de absorbtie a mediului natural, acordandu-se o atentie speciala urmatoarelor zone:

i) zonele umede, zone riverane, guri ale raurilor - nu este cazul;

ii) zonele costiere si mediul marin - nu este cazul;

iii) zonele montane si forestiere – nu este cazul;

iv) rezervatii si  parcuri naturale – nu este cazul;

v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei in vigoare: zone Natura 2000 desemnate in conformitate cu legislatia privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice; zonele prevazute de legislatia privind aprobarea planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III – a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor legislatiei din domeniul apelor, precum si a celei privind caracterul si marirea zonelor de protectie sanitara si hidrogiologica – nu este cazul;

vi) zonele in care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevazute de  legislatia nationala si la nivelul Uniunii si relevante pentru proiect sau in care se considera ca exista astfel de cazuri- nu este cazul

vii) zonel cu densitate mare a populatiei – nu este cazul;

viii) peisajele si situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic – nu este cazul;

 

3. Tipurile si caracteristicile impactului potential:

a) importanta si extinderea spatiala a impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate –  nu este cazul;

b) natura impactului -  nu este cazul;

c) natura transfrontiera a impactului – nu este cazul;

d) intensitatea si complexitatea impactului – impact redus;

e) probabilitatea impactului – redusa, doar pe perioada executarii lucrarilor  propuse prin proiect ;

f) debutul, durata, frecventa si reversibilitatea preconizate ale impactului – pe perioada executarii lucrarilor durata impactului va fi scurta.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente si/sau aprobate -  nu este cazul;

h) posibilitatea de reducere efectiva a impactului – nu este cazul;

II. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare adecvata, sunt urmatoarele: proiectul nu intra sub incidenta OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare;

 

Conditiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 cu  modificările şi completările ulterioare, privind protecţia mediului;
  2. Pe tot parcursul execuţie lucrărilor se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  3. Se vor respecta conditiile impuse prin Avizul de gospodãrire a apelor nr. 205 din  25.09.2017, emis de SGA Brasov, respectiv:
  • Orice investitie in domeniul apelor in legatura cu lucrarea promovata se va face in baza unui aviz de gospodarire a apelor emis de SGA Brasov.
  • Se vor monta un aparate de mãsurare şi contorizare a debitelor de apã captate din sursa subterana.
  • Toaleta ecologicã va fi vidanjatã prin firme specializate, conform codurilor CAEN
  1. Se va evita afectarea de către infrastructura temporară, creată în perioada de desfăşurare a proiectului, a altor suprafeţe decât cele pentru care a fost emisă prezenta aprobare de dezvoltare;
  2. Se vor respecta distantele fata de zonele locuite reglementate prin Ord,. 119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei;
  3. Deseurile rezultate la faza de implementare a proiectului vor fi colectate selectiv, cu posibilitati de eliminare/valorificare cu societati autorizate; vor fi evacuate ritmic.
  4. Pentru evitarea poluarii accidentale cu materiale periculoase (scurgeri accidentale de combustibili, de ulei de motor), reparatiile la mijloacele de transport se vor executa doar la societati autorizate.
  5. Terenul afectat temporar de lucrări, va fi adus la starea iniţială de utilizare;
  6. nu se vor evacua ape uzate in emisari naturali, canale de desecare, rigole stradale sau freatic atat pe perioada executiei lucrarilor cat si dupa aceasta

 

            In conformitate cu prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 privind protectia mediului, cu modificările si completările ulterioare - "Art. 15 alin (2) lit a - «Titularii proiectelor au obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actelor de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii actelor de reglementare, înainte de realizarea modificării»;

Conform art. 21, alin.(4) din OUG. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

            La finalizarea integrala a investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private

Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

            Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procesului de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea procedurii de evaluare adecvata.

Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii a A.P.M. Brașov  se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului, in conditiile in care nu intervin modificari ale datelor care au stat la baza emiterii ei.

Conform prevederilor ordinului mmp 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

   

    Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

    

DIRECTOR EXECUTIV,

    Ciprian BANCILA                                                                                        

                                                                                                              SEF SERVICIU A.A.A,  

                                                                                                       Daniela BIRAU

                                                                                                      

            

 

 

 

 

             INTOCMIT:

  consilier Codruta SAUCA