Back

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE „Regularizare paraul Turcu pe sectorul Bran – confluenta cu paraul Barsa, judetul Brasov”

                                      

Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului

Agenţia pentru Protecţia Mediului Brașov

 

 

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE       

PROIECT

 

Ca urmare a solicitării depuse A.N. APELE ROMANE – ADMINISTRATIA BAZINALA DE APA OLT, cu sediul in jud. Valcea, mun. Rm. Valcea, str. Remus Bellu, nr. 6, înregistrată la APM Brasov cu nr. 19303 din 05.12.2017 si nr. ELO 1719/04.12.2017,   in baza:

               - Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului

               - Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei salbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

si ca urmarea a completarii documentatiei cu nr. 2954/22.02.2018, nr. 7514/09.05.2018, nr. 12745/10.08.2018 si nr. 13325/27.08.2018,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 13.08.2018, că proiectul „Regularizare paraul Turcu pe sectorul Bran – confluenta cu paraul Barsa, judetul Brasov”, propus a fi amplasat în jud. Brasov, orasul/comuna Zarnesti si Bran, intravilan si extravilan, nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

a) proiectul intră sub incidenţa HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului in Anexa 2, la pct. 10, lit. f) construcţia căilor navigabile interioare, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1, lucrări de canalizare şi lucrări împotriva inundaţiilor;

b)  titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;

c)  in lipsa comentariilor motivate din partea publicului;

d)  in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

           1.  Caracteristicile proiectului

           a) Marimea proiectului:

Lucrarile propuse prin proiect vor fi amplasate amplasate in bazinul hidrografic Olt, pe paraul Turcu, in judetul Brasov, la circa 28 km SV de orasul Brasov.

Suprafata terenurilor afectate de lucrari va fi de 5100 mp.

Terenul situat in albia minora a paraului Turcu, are ca propietar Statul Roman, dat in administrarea Administratiei Nationale Apele Romane – Administratia Bazinala de Apa Olt.

            Sectorul ce urmeaza a fi amenajat pe paraul Turcu este cuprins intre localitatea Bran si confluent cu paraul Barsa. Localitatile riverane paraului Turcu care urmeaza a fi protejate impotriva inundatiilor sunt localitatiile Bran si Tohanu Nou, pe o lungime de 8 km.

Pentru reducerea gradului de risc la inundatii si evitarea pagubelor din zonele traversate de paraul Turcu, prin proiect se propun urmatoarele tipuri de lucrari:

  • amenajarea albiei prin recalibrarea acesteia, pentru a asigura tranzitarea debitului de calcul cu probabilitatea de depasire Q1%, cu traseul neschimbat, in lungime de 8000 metri;
  • consolidarea malurilor cu ziduri de sprijin, cu inaltimea de 2,5 metri pe fundatie din beton ciclopian, iar coronamentul este prevazut cu rebord din beton si parapet metallic. Lungimea totala a consolidarilor este de 2250 metri;

Pentru apararea taluzelor, consolidarile se vor realiza cu ziduri de sprijin din piatra cu inaltimea de 1,5 metri si pereu din dale tip figure, pe taluz, in lungime totala de 1215 metri.

  • reabilitarea consolidarilor existente prin subzidiri cu clasa de beton C12/15; Subzidirile se vor realiza pe tronsonul amonte pentru punerea in siguranta a zidurilor existente, concomitant cu consolidarea talvegului cu praguri prevazute cu scari de pesti  si caderi. Subzidirile se vor realiza pe o lungime de 250 metri.

      - executarea praguri si caderi (10 bucati) si praguri de retentie (8 bucati) pentru stoparea fenomenului de transport de material tarat si de a reduce panta longitudinala.

Organizarea de santier:

In vederea realizarii lucrarilor de regularizare a albiei paraului Turcu se propune:

- Spatiul pentru amplasarea organizarii de santier va avea posibilitati de racordare la reteaua de alimentare cu energie electrica si celelalte utilitati.

- In perimetrul lucrarilor propuse, pe spatial pus la dispozitie de cei interesati, constructorul isi va amenaja spatiile de depozitare a materialelor precum si spatial pentru utilaje si autovehicule.

- Amplasarea de toalete ecologice vidanjabile

- La terminarea lucrarilor, constructorul va dezafecta zona organizarii de santier, readucandu-se terenul la starea initiala.

Caile de acces vor fi intretinute pe toata durata executiei.

             b) cumularea cu alte proiectein zona nu sunt  in desfasurare alte proiecte;

             c) utilizarea resurselor naturale nu este cazul;

  d) productia de deseuri – deseurile rezultate in perioada de executie a proiectului (deseuri municipale amestecate si deseuri din constructii – resturi de beton, mortar; deseuri lemnoase) vor fi stocate selectiv si valorificate/eliminate cu societati autorizate;

 e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort

În perioada de construcţie, impactul proiectului asupra factorului de mediu aer constă în generarea de emisii de către utilajele si mijloacele de transport utilizate. Ca urmare, vor fi luate toate măsurile in vederea limitarii generarii de praf, de catre prestatorul lucrarilor de constructii care va avea in vedere ca utilajele si mijloacele de transport utilizate sa fie corespunzatoare din punct de vedere tehnic si sa nu genereze noxe peste limitele admise. Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in C.M.A pentru imisii stabilite de STAS 12574/1987 si V.L.E pentru emisii stabilite de Ord. 462/1993 al MAPPM, coroborat cu Legea 104/2011.

Nivelul maxim al zgomotului produs, la limita incintei, se va incadra in limitele impuse de SR 10009/2017, precum si in valorile limita conform Hotararii Guvernului nr. 1756/2006 privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot in mediu produs de echipamente destinate utilizarii in exteriorul cladirilor.

            f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate: nu este cazul.

         2. Localizarea proiectelor: in intravilanul si extravilanul UAT-urilor Bran si Zarnesti

2.1. utilizarea existenta a terenului: albie minora a paraului Turcu, conform Avizelor Primariei Zarnesti nr. 11293/25.08.2017 si Primaria Bran nr. 9180/25.08.2017.

Drept de proprietate asupra terenurilor Statul Roman in administrarea Administratiei Nationale Apele Romane – Administratia Bazinala de Apa Olt (C.U. nr. 280 din 25.08.2017 emis de Consiliul Judetean Brasov, cu prelungirea valabilitatii pana la data de 25.08.2019);

2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora – nu este cazul;

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite nu este cazul;

      d) parcurile si rezervatiile naturalenu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc.nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica nu este cazul;

g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite proiectul nu se va implementa in interiorul Parcului National Piatra Craiului sau al siturilor NATURA 2000 ROSCI0194 Piatra Craiului si ROSPA0165 Piatra Craiului, conform Adresei nr. 10233/MV/02.08.2018 emisa de Administratia Parcului National Piatra Craiului.

h) ariile dens populate -  nu este cazul.

            i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica nu este cazul

3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectatenu este cazul;

b) natura transfrontiera a impactuluinu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactuluiimpact pozitiv – se propun lucrari de aparare impotriva inundatiilor, conform Adresei nr. 13234/PS/27.08.2018 emisa de ANAR -ABA Olt;

d) probabilitatea impactuluiredusa, doar pe perioada executarii lucrarilor de construire/amenajare;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactuluidurata scurta.

   II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele: proiectul propus nu intra sub incidenta OUG 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor natural, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare.

Conditiile de realizare a proiectului:

  • Se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare.
  • Pe tot parcursul derulării lucrărilor de constructii se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  • Deseurile rezultate la faza de implementare a proiectului vor fi colectate selectiv, cu posibilitati de eliminare/valorificare cu societati autorizate; vor fi evacuate ritmic;
  • Se vor lua masuri pentru evitarea poluarii solului prin depozitarea pe suprafete impermeabile a materialelor si a deseurilor rezultate in urma lucrarilor;
  • Pentru evitarea poluarii accidentale cu materiale periculoase (scurgeri accidentale de combustibili, de ulei de motor), reparatiile la mijloacele de transport se vor executa doar la societati autorizate;
  • Organizarea de santier se va face pe o arie cat mai restransa in jurul obiectivului, accesul utilajelor facandu-se exclusiv pe drumul de acces existent, depozitarea materialelor se va face in mod organizat doar in cadrul santierului; nu se vor bloca caile de acces;
  • In vederea mentinerii calitatii aerului, in parametrii optimi pentru pulberi, respectiv,  PM 2,5 si PM 10, in zona amplasamentului, in perioada lucrarilor de constructie se vor respecta urmatoarele conditii:

a) utilizarea materialelor speciale (folie de plastic, plasa etc) cu care se va acoperi pamantul excavat, pana la reutilizarea sau transportul lui;

b) utilizarea apei, pentru suprimarea prafului, in cantitatile, frecventa si proportiile necesare in zona de lucru, la sfarsitul fiecarei saptamani de lucru, daca nu se vor desfasura operatiuni active mai mult de doua zile consecutiv;

c) se vor lua masuri de acoperire, ingradire, inchidere a stocurilor de materiale de constructie sau deseuri, pentru prevenirea imprastierii cauzata de vant;

d) curatarea  rotilor vehiculelor care ies de pe santier;

  • Se interzice orice  deversare de substante poluante sau deseuri in retelele de canalizare sau in apele de suprafata.
  • In cazul unor poluari accidentale proiectantul si constructorul raspund in solidar.
  • Nivelul de zgomot se va incadra in limitele impuse de SR 10.009/2017;
  •  Se vor respecta  de asemenea  prevederile Ord. MS nr. 119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei.

Conform art. 21, alin.(4) din OUG 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si de evaluare adecvata.

Proiectul este valabil pe toata perioada de derulare a investitiei.

La finalizarea investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

           Conform prevederilor Ordinului MMP 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

•   art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;

•   art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.        

 Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

     Ciprian BANCIALA                                                               

                                                                                                  

                   SEF SERVICIU A.A.A.,

                                                                                                          Daniela BIRĂU

 

 

 

INTOCMIT: Consilier Codruta SAUCA