Back

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE S.C. ECOPAPER S.A

                                      

Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului

Agenţia pentru Protecţia Mediului Brașov

 

 

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE 

  • PROIECT -

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de S.C. ECOPAPER S.A , cu sediul în Str. 13 DECEMBRIE, Nr. 18, Zărneşti , Judetul Braşov, ...., înregistrată la APM Brasov cu nr. 2894/21.02.2018 si nr. ELO 73/19.02.2018,  în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,

şi ca urmare a completarii documentatiei cu nr. 8845/05.06.2018 si nr. 10281/02.07.2018,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Braşov decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 18.06.2018, că proiectul „Rezervor metalic cilindric si case de pompe”, propus a fi amplasat în jud. Brasov, oras Zarnesti, str. 13 Decembrie, nr. 18, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate. 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

a) proiectul intră sub incidenţa HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului in in Anexa 2, pct. 10 lit. g) baraje şi alte instalaţii proiectate pentru reţinerea sau stocarea apei pe termen lung, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1;    

b)  titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;

c)  in lipsa observatiilor din partea publicului;

d) in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

           1.  Caracteristicile proiectului

a) Marimea proiectului:

Prin proiect, societatea isi propune creşterea rezervei intangibile de apă pentru stingerea incendiilor prin construirea unui bazin suplimentar de stocare (în plus faţă de cel existent în prezent). Proiectul va consta in realizarea urmatoarelor lucrari:

- amplasare rezervor metalic cilindric,  pentru stocarea rezervei intangibile de incendiu cu Vu = 810 m3, amplasat în partea sud-estică a mașinii de hârtie MH1.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Rezervorul este din OL, cu dimensiunile: D = 12,23 m și  hhH

H = 8,13 m, VT = 995 m3;

- amplasare cameră de pompe și cameră tablou de comandă;

Camera pompelor cu o suprafață utilă de 70,07 m2 va fi o construcție realizată din structură din stâlpi și grinzi de beton armat, cu fundații din beton armat. Închiderile vor fi realizate din zidărie bca.

- amplasare instalație de sprinklere și drencere pentru construcțiile din zona de amplasare a mașinii de hârtie MH1. Instalațiile de sprinklere și drencere vor fi asigurate din rezervorul nou metalic cu Vu= 810 m3.

Alimentarea cu apă a rezervorului cu V= 810 m3 se va realiza din sursa subterana Topliţa printr-o conducta din PEHD Dn 200 mm si din reteaua orasului Zarnesti prin doua conducte din PEHD  Dn 250 mm, cu lungimea de 160 m, care se unesc într-un distribuitor metalic Dn 300 mm, conectat direct la rezervor.

Grupul de pompare pentru hidranții interiori și exterior, existenti langa MH1, va fi suplimentat cu încă două pompe, astfel încât în final, acesta va fi compus din  3 pompe active, 1 pompă de rezervă și o pompă pilot, care vor asigura fiecare un debit de 90 m3/h.

Grup de pompare pentru sprinklere va fi compus din 3 pompe  din care, două în funcțiune și una de rezervă, fiecare cu Q = 550 m3/h și o pompă pilot cu Q = 7 m3/h.

Grup de pompare pentru drencere va fi compus din 3 pompe (din care, două în funcțiune și una de rezervă ) cu Q = 650 m3/h și o pompă pilot cu Q  = 10 m3/h.

 

Tabloul de automatizare aferent grupurilor de pompare va permite setarea diferită a presiunilor de pornire - oprire pentru pompa pilot și pentru pompele de bază, precum și reglarea temporizărilor de semnalizare opto - acustică la depășirea timpului normat pentru asigurarea rezervei de incendiu. Se va avea în vedere asigurarea alimentării electrice din două surse, respectiv SEN și sursa de rezevă, tip grup electrogen.

Aspirația pentru fiecare grup de pompare din rezervorul de apă pentru incendiu se face cu ajutorul unor conducte astfel:

- Dn 250 mm pentru grupul de pompare aferent instalației de sprinklere;

- Dn 300 mm  pentru grupul de pompare aferent instalației de drencere și

- Dn150 mm pentru grupul de pompare aferent instalațiilor de stins incendiu cu hidranți interiori și exteriori.

 Refularea fiecărui grup de pompare până la distribuitorul de sprinklere și drencere, respectiv la rețeaua de hidranți exteriori se realizează prin conducte cu:

- Dn 150 mm pentru instalația de sprinklere;

- Dn 250 mm pentru instalația de drencere și

- Dn 150 mm pentru instalația de hidranți.

Distribuitorul de sprinklere este confecționat din țeavă neagră de OL cu Dn 250 mm. În partea superioară a distribuitorului sunt:

- racorduri pentru ACS – Dn 150 mm, tip apă – apă /apă –aer;

- un racord Dn 150 mm de la racordurile pentru pompieri.

La partea inferioară a distribuitorului sunt racordate conductele de alimentare cu apă de la rezervor, cu Dn 150 mm. Tot la partea inferioară este și un racord de golire.

Distribuitorul de hidranți este confecționat din țeavă neagră de oțel cu Dn 200 mm.

La partea superioară a distribuitorului sunt prevăzute:

-   un racord cu Dn 80 mm, pentru alimentarea hidranților interior existenți în hala de producție;

-  două racorduri cu Dn 150 mm, pentru alimentarea hidranților exteriori.

La partea inferioară a distribuitorului este racordată conducta de alimentare cu Dn 65 mm și un racord de golire.

Sub distribuitoare se va confecționa o cuvă pentru golirea instalației.

            b) cumularea cu alte proiecte – la data verificarii amplasamentului nu erau in desfasurare alte proiecte;

Obiectul principal de activitate a societăţii ECOPAPER SA Zărneşti este fabricarea hârtiei  pentru carton ondulat din hârtii destinate reciclării / maculatură, pentru care societatea detine Autorizaţia Integrată de Mediu nr. SB111/23.02.2010, revizuita la data de 19.02.2018, valabilă până în 23.02.2020, pentru “Instalaţia de fabricare a hârtiei pentru carton ondulat din maculatură 100%, cu capacitate de producţie de 80.000 t/an” (MH6), inclusiv activităţile conexe.

            c) utilizarea resurselor naturale nu este cazul;

d) productia de deseuri – deseurile rezultate in perioada de executie (materiale de constructii) a proiectului vor fi valorificate/eliminate cu societati autorizate;

           e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort

SOL: Obiectivul de investiţie, nu prezintă pericol de poluare pentru sol si subsol.

AER: Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr. 462/1993 cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu Lg. nr. 104/2011 si STAS 12574/1987 pentru imisii (de la utilajele folosite).

          f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate: nu este cazul.

2. Localizarea proiectelor: in intravilanul orasului Zarnesti

2.1. utilizarea existenta a terenului: curti constructii si drum in suprafata de 74.727 mp (C.U. nr. 543 din 28.11.2017 emis de Primaria Orasului Zarnesti);

2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora – nu este cazul;

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite nu este cazul;

d) parcurile si rezervatiile naturalenu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc.nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica – nu este cazul;

     g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite nu este cazul;

     h) ariile dens populate - nu este cazul;

      i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica nu este cazul

3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate nu este cazul;

b) natura transfrontiera a impactuluinu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactuluiimpact redus;

d)probabilitatea impactuluinu este cazul;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactuluinu este cazul.

 

   II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele: proiectul propus nu intra sub incidenta OUG 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor natural, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

Conditiile de realizare a proiectului:

  1. se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
  2. pe tot parcursul derulării lucrărilor de execuţie se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  3. deşeurile rezultate la faza de construire vor fi colectate selectiv, cu posibilităţi de eliminare/valorificare cu societăţi autorizate; vor fi evacuate ritmic, fără a bloca căile de acces;
  4. vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor şi a deşeurilor rezultate;
  5. nu se vor evacua ape uzate neepurate sau insuficient epurate in emisari naturali, canale de desecare, rigole stradale sau freatic atat pe perioada executiei lucrarilor cat si dupa aceasta;
  6. in conformitate cu prevederile OUG nr. 195/2005 privind Protectia Mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 15 alin (2) lit a), aveti obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actului de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii acestuia, înainte de realizarea modificării;
  7. în cazul unor poluări accidentale proiectantul şi constructorul răspund în solidar;
  8. se vor respecta prevederile Avizului  de gospodãrire a apelor nr. 126  din 29.05.2018, emis de SGA Brasov,
  9. conform art. 21, alin.(4) din OUG 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

10) substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra incadra in valorile limita pentru emisii stabilite de Ord. nr. 462/1993 al MAPM, coroborat cu Legea 104/2011;

11) nivelul maxim al zgomotului produs, se va incadra in limitele impuse de SR 10009/2017 si  OMS  119/2014.

Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea etapelor procedurii de evaluare adecvata.

Proiectul este valabil pe toata perioada de derulare a investitiei.

La finalizarea investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

        Conform prevederilor Ordinului MMP 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

Nerespectarea prevederilor prezentului acord de mediu se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

           Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

     Ciprian BANCILA                                                               

                                                                                                  

              SEF  SERVICIU A.A.A.,

                                                                                                  Daniela BIRAU

 

 

 

INTOCMIT: Consilier Codruta SAUCA