Back

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE SC Agropherm G.G.H. SRL

 

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr. din .12.2017

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SC Agropherm G.G.H. SRL, cu sediul în Str. Bradul Inalt , Nr. 130, Sohodol, Judetul Braşov, prin Hermeneanu Gheorghe, cu domiciliul in jud. Brasov, str. Bradul Inalt , nr. 130, loc. Sohodol , înregistrată la APM Brasov cu nr. 4700/21.03.2017 (solicitare inregistrata electronic sub nr. 272/21.03.2017),  în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,

şi ca urmare a completarilor depuse sub nr. 12876/09.08.2017, nr. 17588/02.11.2017, nr. 17646/03.11.2017, nr. 18284/09.11.2017 si nr. 1xx/05.12.2017,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Braşov decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 06.11.2017, că proiectul „Infiintare unitate de procesare a produselor din sectorul pomicol” propus a fi amplasat în jud. Brasov, com. Bran, sat Sohodol, str. Valea Sohodolului, nr. 44, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate. 

    Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

a) proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, Anexa 2, la pct. 7.d) Fabricarea maltului si a bauturilor alcoolice;

             b) titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;

            c)  lipsa observatiilor din partea publicului interesat;

            d) in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

 

            1. Caracteristicile proiectului:

a) marimea proiectului: prin proiect se propune construirea unei hale de fabricare a sucurilor de fructe și de producere a cidrului din fructe, pe un teren în suprafață de 2761,00 mp, aflat in proprietatea privata a doamnei Hermeneanu Elena-Cristina, conform extras CF nr. 105813, nr. cad. 105813 – OCPI Brasov, BCPI Zarnesti, cu drept de superficie pentru S.C. AGROPHERM G.G.H. SRL, conform contractului de superficie nr. 2679/14.11.2016.

Pentru realizarea investiției s-au prevăzut urmatoarele lucrări:

1. Constructia unui corp de fabricație și de depozitare cu următoarea compartimentare:

parter: depozit frigorific pentru materie primă, copertină, secție procesare fructe, secție îmbuteliere cidru, secție fermentare suc de mere, secție maturare cidru, depozit produs finit;

etaj: grupuri sanitare, sală pentru servit masa, laborator, birou, hol.

Caracteristicile principale ale construcției sunt:

regim de înălțime:               P + E parțial;

înălțime maximă:                 8,35m;

suprafață construită:          333,0 m2;

suprafață defășurată:         445,0 m2;

În depozitul frigorific echipat cu agregate specifice, temperatura de păstrare a fructelor este de +2oC ÷ +6oC.

2. Platformă depozitare deșeuri vegetale:

Pentru depozitarea deșeurilor vegetale provenite de la banda de sortare și de la presă din cadrul corpului de fabricație, s-a prevăzut realizarea unei platforme de depozitare din beton armat, având dimensiunile în plan de 3,0 x 8,0 m (S=18,0 m2).

Platforma este o construcție supraterană, deschisă, cu parapet de 50,0cm, prevăzută pe latura dinspre clădire cu o rampă de acces pentru tomberoane.

Platforma are pantă pentru a permite scurgerea apelor meteorice și este prevăzută cu o gură de vărsare pentru canalizarea acestora prin intermediul unui separator de nisip și hidrocarburi în emisar (paraul. Sohodol).

3. Platformă pentru ambalaje:

Pentru depozitarea europubelelor ce conțin deșeuri de ambalaje s-a prevăzut o platformă betonată amplasată în partea de sud-vest a corpului de fabricație. Platforma are dimensiunea în plan de  6,0 x 2,0m (S=12,0m).

4. Drumuri și platforme auto:

Platforma betonată nou prevăzută cuprinde platforma tehnologică de acces și manevră a mijloacelor auto de transport marfă, rampa de racord între platforma betonată de la intrare și platforma betonată adiacentă corpului de fabricație și depozitare. Platforma tehnologică se va dimensiona pentru trafic greu al auto transport marfă.

Structura cuprinde un strat de fundație cu balast compactat și nisip de egalizare și un strat de beton turnat cu rosturi de dilatare.

Platforma tehnologică este prevăzută cu pante longitudinale și transversale pentru scurgerea apelor meteorice la rigolă.

Pe latura nordică platforma betonată are prevăzută rigolă pentru apele pluviale.

Suprafața platformelor betonate însumează 477,0 mp.

5. Imprejmuiri și porți:

S-a prevăzut realizarea gardului de împrejmuire a incintei cu panouri de plasă de sârmă galvanizată profilată, de 2,0 m înălțime, panouri montate pe stâlpi din țeavă rectangulară, fixați în fundații individuale din beton. Distanța între stâlpi va fi de 2,5 m.

Accesul auto se va face printr-o poartă cu deschiderea de 2,5 m, iar accesul personalului pe o poartă de 1,0 m lățime, din aceleași materiale ca și gardul de împrejmuire.

Lungimea totală a gardului de împrejmuire este de 92,0 m.

6. Sistematizarea verticală cuprinde lucrările de săpătură, escavare și nivelare pământ din zona mai înaltă a incintei, împingerea pământului escavat spre zona mai joasă a incintei și tasarea pământului, în vederea realizării unei platforme de teren orizontală, platformă pe care se va construi obiectul 1 – Corp fabricație și depozitare. 

Sistematizarea verticală mai cuprinde și lucrări de umplutură cu pământ și balast astfel încât cota terenului amenajat să se situeze cu 20 cm sub cota ±0,00 a construcției.

De asemenea, prin lucrările de sistematizare verticală se va asigura zona de protecție a pârâului.

Sistematizarea cuprinde și realizarea rampei drumului de acces în incintă.

 

Unitatea de procesare este o incintă împrejmuită în care se desfășoară activitățile specifice de:

  • recepție materie primă, materiale auxiliare, ambalaje;
  • spălare, zdrobire fructe;
  • presare zdrobitură;
  • fermentare suc fructe – obținere cidru;
  • maturare cidru, condiționare;
  • filtrare cidru;
  • ambalare cidru în sticle;
  • etichetare sticle, baxare;
  • depozitare produs finit.

Dotari:

  • maşina de spălat fructe;
  • zdrobitor centrifugal;
  • presa cu pachete cu masă rotativă;
  • vase confecționate din oțel inox cu capacitate de 1000 litri;
  • fermentatoare verticale de 5.000/2.500 litri;
  • vase de stocare, confecționate din oțel inox de 5.000/2.500 litri;
  • rezervor de inox, capacitate 1000 litri, prevăzut cu capac flotant;
  • baterie mobilă de dozat preparat enzimatic;
  • filtru aluvionar;
  • filtru cu plăci;
  • mașina de spalat/clătit sticle;
  • mașina de dozat cu 6 capete, ce asigură un debit de cca. 800 litri/oră.

Materiile prime si auxiliare folosite în procesul de producție a sucului de cidru sunt:

  • produse pomicole (mere și/sau pere):
  • activator de fermentare (Fermactiv FCD, Vitiamine):
  • drojdie selecționată (Fermactive FCD, SO clasic BY)

Fluxul tehnologic cuprinde urmatoarele faze:

  1. Recepție materie primă, materii auxiliare, ambalaje

Recepția pentru materia primă (mere, pere) se efectuează în conformitate cu standardele de calitate. Pentru asigurarea unui conținut de zahăr fermentescibil de 140-160 grame/litru se utilizează sucuri naturale concentrate din mere/pere  tulburi/ultrafiltrate, la care trebuie controlat gradul brix (65-70) și aciditatea totală titrabilă (1,5-3,0).

Pentru materiile auxiliare (preparate enzimatice, activator de fermentare, drojdie selecționată, bentonită, spindasol, kieselgur, carton filtrant, substanțe de igienizare, spălare, dezinfecție), recepția se efectuează în conformitate cu specificațiile tehnice elaborate de către producător.

Ambalajele de sticlă sunt achizitionate de la producatori autorizati.

  1. Spălarea fructelor

Se realizează în mașina de spălat fructe prevăzută cu sistem de alimentare permanentă cu apă curată și prea plin, pentru eliminarea apei uzate. Clătirea se efectuează cu ajutorul  dușurilor care sunt dispuse pe elevatorul mașinii de spălat, elevator care ridică și deversează fructele în zdrobitor.

  1. Zdrobirea fructelor

Se realizează cu ajutorul zdrobitorului centrifugal, urmărindu-se a se obține o dimensiune a „tăițeilor” optimă pentru a se putea efectua presarea în condiții bune.

Zdrobitorul poate fi dotat cu site interschimbabile, cu dimensiuni ale ochiurilor diferite, în funcție de fructele utilizate pentru zdrobire.

  1. Presarea

Se efectuează cu ajutorul presei cu pachete cu masă rotativă, capacitate  maximă 600 kg/h fructe, la o presiune de 6 bari. Sucul brut este deversat într-un vas tampon de inox, după care este transferat într-un vas tampon de 1000 litri.

Trebuie controlată în permanență substanța uscată solubilă a sucului brut, în funcție de aceasta se stabilește prin teste de laborator cantitatea de suc concentrat ce trebuie adăugată, în funcție de sortimentul de suc.

De asemenea, în vasul tampon se administrează și preparatul enzimatic macerant în vederea obținerii unei culori specifice și reducerii conținutului de celuloză.

Se consideră un randament de presare  la mere de 70-75%, iar la pere de 65-70%.

  1. Fermentație alcoolică  controlată a sucului

Se realizează în fermentatoare verticale de 5.000/2.500 litri, prevăzute cu manta de răcire, în vederea monitorizării în permanență a temperaturii. Omogenizarea produsului se efectuează cu ajutorul aerului comprimat.

Pe parcursul alimentării fermentatoarelor cu suc de fructe se administrează, cu ajutorul unei baterii mobile de dozare, o maia ce include activator de fermentare (Fermactiv FCD, Vitiamine) în doza de 600-700 grame/1000 litri, precum și drojdie selecționată (Fermactive FCD, SO clasic BY)  în doza de 500-600 grame/1000 litri.

Momentul finalizării fermentației alcoolice se determină prin teste de laborator, avându-se în vedere faptul că produsul finit trebuie să aibă 6,5% volume alcool și un conținut cât mai scăzut în zahăr rezidual nefermentat.

  1. Maturarea/condiționarea cidrului de fructe

Maturarea se realizează în vasele de stocare, confecționate din oțel inox de 5.000/2.500 litri, o perioadă de cel puțin 30 de zile de la finalizarea fermentației alcoolice. Condiționarea se efectuează într-un rezervor de 2500 litri, prevăzut cu sistem de recirculare și o pompă centrifugă.

Pentru facilitarea depunerii gravitaționale a resturilor de proteină  aflate în suspensie, se administrează  agenți de cleire de tipul „Spindasol W” (soluție de silice), Clarit Plus FLV 45 (soluție de bentonită), în doze stabilite prin teste de laborator, forma de administrare fiind soluție 10 %.

Administrarea agenților de cleire se face pe la partea inferioară a rezervorului, cu ajutorul bateriei mobile de dozare. După dozarea acestora, pe o durată de 30-45 minute, se efectuează recircularea, de așa manieră încât produsul să fie pe cât posibil aerat cât mai puțin.

  1. Filtrarea aluvionară

Se realizează cu ajutorul filtrului aluvionar cu kieselgur, la o presiune de cca. 6 bari, avându-se în vedere faptul că trebuie asigurat un debit constant de cca. 800 litri/oră.

De asemenea, cu ajutorul acestui filtru, se poate efectua și epuizarea unei părți însemnate a sedimentului rezultat în urma depunerii gravitaționale, pentru a se obține un randament crescut al procesului de fermentație alcoolică a sucului de mere brut pasteurizat.

Cidrul de fructe, după filtrarea aluvionară este transferat într-un rezervor de inox, capacitate 1000 litri, prevăzut cu capac flotant, în vederea diminuării la maxim posibil a contactului produsului cu aerul.

  1. Filtrarea finală a cidrului

Se efectuează pentru produsul condiționat, după filtrarea aluvionară, cu ajutorul filtrului cu plăci 400x400 mm, utilizându-se drept material filtrant plăci K100, sau de porozitate similară.

Produsul este transferat într-un rezervor de inox, de capacitate 1000 litri, cu capac flotant, de unde este alimentată mașina de dozat. Trebuie avut în vedere faptul că trebuie obținut un produs cu claritate/limpiditate superioară.

Nivelul de claritate se controlează permanent de către laboratorul CTC al fabricii.

  1. Clătirea buteliilor de sticlă

Se realizează cu ajutorul mașinii de clătit sticle prevăzută cu cu 20 duze de clătire. Se

urmărește în permanență de către operatorul ce deservește această mașină modul în care sunt clătite buteliile de sticlă noi, de capacitate 0,3; 0,75; 1,0 litri, ce urmează a fi introduse în ciclul de îmbuteliere/capsare.

  1. Dozarea/capsarea buteliilor

Dozarea se efectuează cu ajutorul unei mașini de dozat cu 6 capete, ce asigură un debit de cca. 800 litri/oră. Trebuie urmărit în permanență ca nivelul de dozare în butelii să

fie uniform.

De asemenea, trebuie controlată periodic concentrația alcoolică a produsului, prin determinări de laborator.

După dozare, trebuie efectuată cât mai rapid operația de capsare cu capse tip pilfer-proof, pentru a evita pe cât posibil oxidările.

După efectuarea operației de  capsare, buteliile de sticlă se clătesc cu apă și se usucă cu jet de aer, în vederea aplicării etichetei și a datelor specifice pentru marcare.

Îmbutelierea cidrului se face după faza tehnologică de maturare/condiționare când produsul îndeplinește proprietățile organoleptice, fizico-chimice și microbiologice specificate în FIȘA DE CALITATE, fără adaos de bioxid de carbon.

Îmbutelierea se face eșalonat, în funcție de comenzile de livrare, începând cu luna decembrie până în luna iunie a anului următor.

  1. Etichetarea/marcarea/baxarea

Etichetarea se face cu ajutorul unei mașini de capacitate 800 butelii sticlă/oră, aceasta realizând aplicarea de etichetă și contraetichetă (autocolante).

De asemenea, mașina este prevăzută cu printer cu jet de cerneală, acesta înregistrând pe eticheta datele de marcare ale lotului de fabricație, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Baxarea sticlelor etichetate/marcate se efectuează în grupe de câte 4, 6, 9 bucăți, în funcție de tipul de ambalaj, având la baza tăvițe de carton.

  1. Depozitarea produsului finit

Se realizează prin înfolierea cu folie stretch a baxurilor pe paleți.

Perioada de lucru: 116 zile/an;

Program de lucru în fabrică: 1 schimb;

Capacitate de prelucrare linie tehnologică: 500 kg/h mere, pere

Capacitatea de producție anuală:           70.000 litri/an cidru din fructe (mere, pere)

 

Alimentarea cu apa

Alimentarea cu apă a obiectivului se face printr-un branșament la rețeaua publică existentă pe strada Valea Sohodolului, cuprins între rețeaua stradală existentă și căminul de apometru ce s-a prevăzut  a se realiza la cca. 1,0 m în incinta beneifciarului.

  • conductă de alimentare cu apă potabilă:

Alimentarea cu apa potabilă a corpului de fabricație se va face prin conductă de polietilenă, De 50 x 3,0mm , în lungime de 52,0 m.

  • hidranți exteriori:

Pentru stingerea eventualelor incendii de la obiectele de investiție proiectate, s-a prevăzut montarea unui hidrant suprateran, cu adâncime de instalare de 1,25 m.

Hidrantul se va amplasa în afara proprietății și se va racorda la conducta de branșament din țeavă, De 90 x 5,4mm.

De asemenea s-a prevăzut montarea în interiorul proprietății unui hidrant de grădină D=3/4”, ce se va amplasa în zona colțului nord-estic al clădirii. Hidrantul se va alimenta din conducta de alimentare cu apă din țevi, De 50x3 mm prin intermediului unui teu redus 50x25x50 mm și a unei conducte din țevi, De 25x2,0mm în lungime de 3,20m.

  • folosința de apă:

Apa potabilă este utilizată în scop tehnologic în secţia de fabricaţie și în scop menajer la grupurile sociale.

Consumatorii tehnologici sunt următorii:

  • maşina de spălat fructe;
  • presa cu pachete pentru pulpă fructe;
  • baterie mobilă de dozat preparat enzimatic;
  • filtru aluvionar;
  • filtru cu plăci;
  • mașina de clătit sticle.

Spălarea utilajelor şi a pardoselilor se face la nevoie, nefiind un program prestabilit.

Igienizarea utilajelor se face la sfârşitul fiecărei zile de lucru.

Pentru reducerea consumului de apă proaspătă va fi prevăzută în dotarea tehnică o pompă de presiune ridicată pentru spălare.

Alimentarea cu apă se realizeaza conform Avizului de principiu favorabil  nr. 2955 din 26.05.2017, eliberat de SC UTILITATI PUBLICE BRAN SRL.

 

Evacuarea apelor uzate

Apele pluviale potential curate de pe acoperisul imobilului, vor fi colectate prin jgheaburi si burlane si se vor descarca liber la nivelul solului din incinta, în zona verde dintre construcție și paraul Sohodol.

Apele pluviale de pe platformele betonate, prevăzute cu pante de scurgere, se descarcă în rigola drumului de acces la corpul construcției realizată din beton, având o lungime de 55,00 m și apoi, prin intermediul a două guri de vărsare din fontă și a unei canalizări de ape pluviale realizată din țevi PVC-KG D=160 mm și L=20,00 m, într-un separator de nisip și hidrocarburi cu filtru de coalescență dimensionat pentru debitul de Q=6,0 l/s.

Din separatorul de nisip și hidrocarburi, apele sunt evacuate în emisar (pr. Sohodol) prin intermediul unei canalizări din țevi PVC ø160 mm în lungime de 6,0m și a unei guri de vărsare din beton (GV2) amplasată pe malul stâng al pârâului.

Pentru descărcarea apelor din separatorul de nisip și hidrocarburi aferent drumului de acces și a platformelor din incintă în pârâul Sohodol, se va executa o gură de vărsare din beton (GV2) amplasată pe malul stâng al pârâului având coordonatele  STEREO 1970 :  X(e): 531399,085 și  Y(n): 448337,688.

Gura de vărsare (GV2) se realizează din beton C16/20, turnat pe taluzul de pe malul stâng și pe fundul pârâului pe lungimea de 5,0m în aval și 3,0m în amonte față de punctul de descărcare.

Pereul din beton are grosimea de 12,0cm și se sprijină pe doi pinteni din beton C16/20 cu dimensiunile de 80x40cm respectiv 90x40cm amplasați la baza taluzelor.

  • Apele uzate menajere și tehnologice:

Evacuare ape uzate menajere:

Apele uzate menajere de la grupurile sanitare se evacuează prin intermediul unei rețele interioare din țevi PVC, SN2, cu diametre cuprinse între D=40 ÷ D=110 mm și sunt evacuate în exteriorul clădirii prin intermediul unei coloane din țevi PVC, SN2, D=125 mm într-un cămin de vizitare (CV1) realizat din beton.

Din căminul de vizitare (CV1) apele uzate menajere sunt descărcate într-un bazin vidanjabil etanș, realizat din polstif (fibra de sticla armată), prin intermediul unei canalizări din țevi PVC, SN2, D=125 mm în lungime de 15,0 m.

Bazinul vidanjabil este o construcție realizată din fibra de sticlă armată (polstif) de formă cilindrică, cu un volum de 15,0mc și este prevăzut cu două coșuri de acces ø800mm acoperite cu capac cu ramă din fontă, necarosabil, clasa B125.

Bazinul vidanjabil se va amplasa în partea nordică a platformei betonate din incinta proprietății, limitrof stației de epurare.

Dimensionarea bazinului vidanjabil s-a făcut la debitul maxim zilnic (Qs.zi.max.) stabilit în breviarul de calcul pentru o vidanjare/lună:

Quz.zi.max. = 0,487 m3/zi x 30 zile = 14,61 mc ≈ 15,0mc.

 

Evacuare ape tehnologice:

Apele tehnologice provenite de la mașina de spălat fructe, de la mașina de spălat sticle, de la spălarea utilajelor secției de prelucrare și de la spălarea pardoselilor sunt colectate prin sifoane de pardoseală prevăzute cu site pentru separarea impurităților mai mari de 5 mm și sunt evacuate printr-o rețea de canlizare din țevi PVC, SN2, D=160 mm, în exteriorul clădirii într-un cămin de vizitare (CV2) din beton cu D= 800mm.

Impuritățile mai mari de 5mm de pe sitele sifoanelor de pardoseală se curăță manual ori de câte ori este necesar și se vor depozita pe platforma de deșeuri vegetale.

Din căminul de vizitare CV2, apele sunt descărcate într-un bazin de omogenizare prin intermediul unei canalizări din țevi PVC, SN2, D=160 mm, în lungime de 12,0 m.

De la stația de epurare, apele epurate sunt descărcate în pârâul Sohodol prin intermediul unei canalizări din țevi PVC-KG, D=110mm, în lungime de 14,0 m și a unei guri de vărsare GV1 din beton, amplasata pe malul stâng al pârâului.

Gura de vărsare (GV1) se realizează din beton C16/20, turnat pe taluzul de pe malul stâng și pe fundul pârâului pe lungimea de 5,0m în aval și 3,0m în amonte față de punctul de descărcare.

Pereul din beton are grosimea de 12,0cm și se sprijină pe doi pinteni din beton C16/20 cu dimensiunile de 80x40cm respectiv 90x40cm amplasați la baza taluzelor.

Descriere stație de epurare

Pentru epurarea apelor tehnologice provenite de la secția de procesare a produselor din sectorul pomicol s-a prevăzut o stație de epurare fizico-chimică și biologică pentru evacuarea apelor epurate în emisar natural.

Instalația s-a dimensionat pentru o capacitate de epurare de cca. 18-20 mc/zi.

Stația de epurare va urmări următoarele etape tehnologice:

Epurarea primară:

Filtru tambur;

Bazin de omogenizare.

Epurarea secundară:

Reactor biologic discontinuu (secvențial) tip SBR.

Controlul procesului și autmoatizarea:

Panou de control cu PLC;

Măsurarea și controlul debitului.

 

1)a. Filtru tambur:

Filtrele tambur sunt folosite pentru reținerea tuturor suspensiilor solide mai mari de 0,75mm, care ar putea îngreuna tratrarea ulterioară. Lipsa acestor filtre ar duce la unele disfunctionalități cum ar fi: blocarea conductelor și a garniturilor, înfundarea instalatiilor de aerare si pompare, etc.

Pentru a evita aceste probleme, va fi instalat un filtru tambur rotativ pe un batiu metalic, la intrarea în stația de epurare. Distanța dintre baghetele filtrului este de 0,75 mm.

Apa uzată brută trece printre interstițiile filtrului, suspensiile fiind reținute de către un raclor. Funcționarea filtrului se realizează automat (condiționat de pornirea pompei de alimentare). Cu ajutorul filtrului tambur rotativ este asigurată separarea optima a materialelor plutitoare, sedimentabile și in suspensie.

Materiile retinute de pe filtru tambur sunt evacuate, intr-un container.

Modul de funcţionare al filtrelor tambur se bazează pe principiul plutirii solidelor ce se depun pe tamburul rotativ în timp ce lichidul curge prin interstiţiile ţesăturii metalice a tamburului. Prin rotirea tamburului, solidele sunt separate de lichid şi îndepărtate de un mecanism raclor. Raclorul este presat de tambur printr-un mecanism reglabil cu arc. Raclorul este realizat din alamă sau plastic rezistent la uzură. Tamburul este acţionat de un motoreductor cu o turaţie foarte joasă.

Construcţia este realizată din inox (SS304).

Mecanismul de spălare cu duze (4-6 bar), plasat în interiorul tamburului rotativ, previne colmatarea interstiţiilor prin presarea impurităţilor în acestea de către raclor.

Date tehnice filtru tambur:

diametru tambur:     500 mm

lungime tambur:      300 mm

putere motor:            0,25 kW

masă netă (gol):       270,0 kg

masă netă (plin)      435,0 kg

lungime:                    1170 mm

înălțime:                    1370 mm

domeniu aplicare:   ape reziduale - ape de proces

 

1)b. Bazin de omogenizare:

Apa filtrată de pe filtru tambur, ajunge în bazinul de omogenizare.

Omogenizarea debitului de apă uzată este necesară pentru a preîntâmpina problemele de operare și pentru a îmbunătăți performanțele proceselor urmatoare. Atenuarea variatiilor de debit este un proces simplu, la incheierea caruia se obtine o incarcare constanta a parametrilor.

Apa din bazinul de omogenizare este mixată cu ajutorul unui sistem de mixare- aerare pentru a pastra substantele solide in suspensie si pentru a oxigena apa uzata, evitand astfel aparitia conditiilor anaerobe.

Pomparea apei uzate spre treapta de SBR se realizeaza cu o pompa submersibila cu rotor Vortex, functie de nivelul din bazin.

Bazinul de omogenizare este dotat cu un sistem de mixare-aerare, special echipat cu toate accesoriile de montaj, cu următoarele caracteristici:

putere 0,75kW;

aeratori de bule grosiere din oțel inox;

senzori de nivel;

Volum util bazin omogenizare : 30 mc

2).a. Reactor biologic secvențial SBR

Apa uzată din bazinul de omogenizare ajunge, prin pompare, în bazinul (reactorul) biologic secvențial SBR, în vederea tratării.

În reactor biomasa e aerata și amestecata prin introducerea masei de aer provenit dintr-o suflanta, instalata în camera de control.

Aerul e introdus in masa de apa prin difuzoarele de bule fine. Difuzoarele sunt instalate in partea inferioara a bazinului, astfel se atinge o distributie si amestec oxigen/apa maxim. Nitrificarea si denitrificarea sunt realizate în faze succesive, prin 6 cicli programabili (1 ciclu = 2 ore nitrificare + 1 ora denitrificare).

Ciclurile specifice procesului de tratare sunt urmatoarele:

introducerea apei uzate in reactor

reactia propriu zisa (aerarea/amestecarea continutului in reactor) (6 cicli x 3 ore + 2 ore aerare intensiva)

sedimentarea (sedimentarea naturala – separarea suspensiilor solide de apa uzata tratata) (1 ciclu x 2 ore)

evacuarea (extragerea prin pomparea apei uzate tratate din reactor) (1ciclu x 2 ore)

stagnare (indepartarea namolului in exces din partea inferioara a reactorului) in bazinul de stabilizare namol  (1ciclu x 0,5 ore)

Producția zilnică de nămol (nămol exces) va fi indepartat printr-un sistem de evacuare nămol in momentul în care raportul dintre volumul de nămol și volumul bazinului este 2/5 ( aproximativ la un interval de 7 zile).

Namolul chimic și biologic în exces este funcție de încărcarea apelor uzate la intrarea în stația de epurare.

Reactorul biologic secvențial este dotat cu sistem de aerare cu următoarele caracteristici:

suflantă cu accesoriile necesare            P=3kW, Qmax=100mc/h;

mixer                                                 P=0,75kW;

senzor de nivel

sistem de aerare cu difuzori de bule fine;

sistem de evacuare apă tratată cu accesoriile necesare;

sisteme de recirculare nămol;

sistem de evacuare nămol în exces;

Volum util reactor biologic : 30 mc

3)a. Panou de control cu PLC

Întregul proces va fi controlat automat și monitorizat cu ajutorul unui sistem logic de control programabil (PLC).

Măsurarea și controlul debitului:

Controlul si automatizarea pompelor de alimentare este facuta in mod automat functie de nivelul apei in bazine; nivel setabil de la PLC.

 

Evacuarea apelor uzate se realizeaza conform avizului de gospodărire a apelor pentru situații excepționale nr. 158/02.08.2017, eliberat de SGA Brasov.

 

Alimentarea cu energie electrica : necesarul de energie electrica a obiectivului va fi asigurat din reteaua de energie electrica centralizata conform Avizului de amplasament favorabil nr. 70101723596/17.07.2017  emis de SDEE TRANSILVANIA SUD SA – SDEE Brasov.

Alimentarea cu gaze naturale:  Alimentarea cu gaze naturale se va face din reteaua centralizata existenta pe strada Valea Sohodolului.

Pentru alimentarea cu apă caldă menajeră, precum și pentru spălarea utilajelor tehnologice s-a prevăzut o centrală termică murală cu capacitatea de 35 kW, cu boiler incorporat, alimentata cu gaz metan.

Lucrari necesare organizarii de santier: in vederea inceperii executarii lucrarilor, prin proiect s-au prevazut urmatoarele:

  • organizarea de santier se va realiza in incinta proprietatii, fara a afecta proprietatile vecine, domeniul public si retelele edilitare existente;
  • vor fi amplasate toate elementele necesare: platforma pentru depozitare materiale, bancuri de lucru, schele, utilaje, platforma de depozitare deseuri;
  • pe şantier se vor asigura condiţii pentru necesităţile igienice, de servire a mesei şi adăpost ale personalului de execuţie.
  • alimentarea cu combustibil se va realiza la stațiile de distribuție autorizate.

Lucrările de refacere a amplasamentului în zona afectată de execuţia investiţiei:                

La finalizarea investitiei, zonele libere de constructii vor fi ecologizate si readuse la starea initiala.

Se vor amenaja spatii verzi, accese carosabile.

b) cumularea cu alte proiecte:  nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale:  nu este cazul;

d)productia de deseuri:

In faza de execuție, deșeurile de materiale de construcții vor fi colectate selectiv, in bene special destinate și stocate temporar pe platforma de depozitare deseuri, in vederea valorificarii/eliminarii  de catre operatorul autorizat, pe baza de comanda din partea titularului.

In faza de funcționare, deseurile menajere vor fi colectate in europubele amplasate pe platforma betonata special amenajata din incinta amplasamentului, de unde vor fi preluate de firme specializate pe baza de contract, conform Avizului de principiu favorabil nr. 2956 din 26.05.2017, eliberat de SC UTILITATI PUBLICE BRAN SRL.

Deșeurile vegetale (tescovină presată din mere, pere, - max. 25 tone/an) va fi depozitată în tomberoane cu capac, inchise etans, pe platforma de depozitare deșeuri vegetale, urmând ca apoi să fie colectate in vederea utilizarii ca furaj pentru animale de catre HERMENEANU ALINA-IOANA PFA conform contractului de vânzare-cumpărare nr. 17/02.10.2017 încheiat între părți.

 

e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort: – În perioada de construcţie, impactul proiectului asupra factorului de mediu aer constă în generarea de emisii de către utilajele utilizate. Ca urmare, vor fi luate toate măsurile in vederea limitarii generarii de praf, de catre prestatorul lucrarilor de constructii care va avea in vedere ca utilajele utilizate sa fie corespunzatoare din punct de vedere tehnic si sa nu genereze noxe peste limitele admise. Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr. 462/1993, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborat cu Lg. nr. 104/2011;

Nivelul de zgomot se va incadra in limitele impuse de SR 10009/2017, maxim 50 dB la limita proprietatii.

Se vor respecta prevederile Ord. MS nr.119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei, conform Notificare - Asistenta de Specialitate nr. 2118/A/08.11.2017 emisa de catre DSPJ Brasov.

f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate:  - lucrarile vor fi executate numai cu societati autorizate, astfel incat sa nu existe risc de accidente.

 

2. Localizarea proiectelor:

2.1. utilizarea existenta a terenului: 

Terenul este situat în intravilanul localității Sohodol, comuna Bran, județul Brașov cu destinatia de zona de locuinte si functiuni complementare, conform CU nr. 196/18.07.2017 emis de Primaria Comunei Bran.

Pentru realizarea obiectivului propus s-a obținut adresa Primăriei Comunei Bran nr. 9981/15.09.2017, în care se menționează că aceasta corespunde din punct de vedere arhitectural și normelor prevăzute în regulamentul de urbanism aferent PUG Bran 34090/1998 aprobat cu HCL nr. 17/1999 si prelungit cu HCL nr. 4/2016 pana la data de 30.12.2018, respectiv adresa nr. 16675/13.11.2017 emisa de Consiliul Judetean Brasov.

Vecinătăți:

  • nord: teren privat (grădini);
  • est: pășune împădurită;
  • sud: terenuri private (grădini);
  • vest: str. Valea Sohodolului;

 

             2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora: - nu este cazul;

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite - nu este cazul;

d) parcurile si rezervatiile naturale - nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc. -  nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica: - Pentru emiterea avizului de gospodărire a apelor pentru situații excepționale nr. 158/02.08.2017, s-a solicitat de către S.G.A. Brașov, elaborarea unui studiu de inundabilitate a zonei în care este amplasată unitatea de procesare a produselor din sectorul pomicol;

Prin lucrări de sistematizare verticală se va asigura zona de protecție a pârâului, cu o lățime de 5,00 m fata de limita proprietății;

g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite: nu e cazul;

h) ariile dens populate - domeniul public si proprietati private;

i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica nu este cazul.

 

            3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate – masurile prevazute prin proiect vor asigura protectia factorului  de mediu si protectia factorului  uman;

b) natura transfrontiera a impactului – nu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactului – prin proiect au fost prevazute masurile necesare astfel incat, in perioada de implementare a proiectului sa nu existe impact asupra factorilor de mediu;

d) probabilitatea impactului – redusa, doar pe perioada executarii lucrarilor propuse prin proiect;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactului – pe perioada executarii lucrarilor durata impactului va fi scurta.

 

II. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare adecvata, sunt urmatoarele:

  • proiectul nu intra sub incidenta OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare;

           

            Conditiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 cu  modificările şi completările ulterioare, privind protecţia mediului;
  2. Pe tot parcursul execuţiei lucrărilor se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  3. Se va evita afectarea de către infrastructura temporară, creată în perioada de desfăşurare a proiectului, a altor suprafeţe decât cele pentru care a fost emisă prezenta aprobare de dezvoltare;
  4. Deseurile rezultate la faza de implementare a proiectului vor fi colectate selectiv, cu posibilitati de eliminare/valorificare cu societati autorizate si vor fi evacuate ritmic;
  5. Se va evita depozitarea necontrolata a deseurilor rezultate, in special cele rezultate in faza de demolare a constructiei existente;
  6. Deseurile menajere se vor colecta in europubele si vor fi predate catre societati autorizate in vederea eliminarii;
  7. Pentru evitarea poluarii accidentale cu materiale periculoase (scurgeri accidentale de combustibili, de ulei de motor), reparatiile la mijloacele de transport se vor executa doar la societati autorizate.
  8. In vederea mentinerii calitatii aerului, in parametrii optimi, in zona amplasamentului, se vor respecta urmatoarele conditii:
  • pe spatiile verzi, acolo unde, pentru efectuarea lucrarilor, s-a indepartat stratul vegetal, la finalizarea acestora, vegetatia va fi replantata;
  • minimizarea activitatilor generatoare de praf (taiere, spargerea betonului, etc.);
  • se vor lua masuri de acoperire, ingradire, inchidere a stocurilor de materiale de constructie sau deseuri, pentru prevenirea imprastierii cauzata de vant;
  1. Oprirea motoarelor tuturor vehiculelor aflate in stationare, in zona imobilului;
  2. Respectarea duratei de execuţie a proiectului astfel încât disconfortul generat de poluarea fonică să fie cât mai redus ca timp;
  3. Se vor respecta prevederile HG 1756/2006 cu modificările şi completările ulterioare privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot în mediu produs de echipamente destinate utilizării în exteriorul clădirilor, fiind admisă doar folosirea echipamentelor ce poartă inscripţionat în mod vizibil, lizibil şi de neşters marcajul european de conformitate CE, însoţit de indicarea nivelului garantat al puterii sonore;
  4. Terenul afectat temporar de lucrări, va fi adus la starea iniţială de utilizare;
  5. Răspunderea pentru refacerea amplasamentului, a drumurilor de acces, etc., revine în totalitate titularului de proiect.

 

            In conformitate cu prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 privind protectia mediului, cu modificările si completările ulterioare - "Art. 15 alin (2) lit a - «Titularii proiectelor au obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actelor de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii actelor de reglementare, înainte de realizarea modificării»;

            Conform art. 21, alin.(4) din OUG. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

            La finalizarea integrala a investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

            Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Dupa intocmirea procesului-verbal de constatare a respectarii tuturor conditiilor de realizare a proiectului, societatea va solicita si obtine autorizatie de mediu.

            Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea procedurii de evaluare adecvata.

Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

Nerespectarea prevederilor decizie se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului, in conditiile in care nu intervin modificari ale proiectului.

Conform prevederilor ordinului mmp 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

      Sorin HORNOIU

        

 

 

 

 

SERVICIUL A.A.A.,         

                                                                                                          Alexandrina VASILE                                                                                                                                                          

 

 

 

INTOCMIT,                                                                                                

Consilier Simona PASCU