Back

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE SC AVICOD SA

-                                                                                                                                                                                                         Ministerul Mediului

Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului

Agenţia pentru Protecţia Mediului Brașov

 

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE 

  • PROIECT -

 

Ca urmare a solicitării depuse de SC AVICOD SA cu sediul in jud. Brasov, mun. Codlea, str. Gradinarilor, nr. 13,  pentru proiectul „Amplasare utilaj pentru activitatea de incinerare a deseurilor de origine animala in regie proprie de capacitate mica”, propus a fi amplasat în jud. Brasov, com. Dumbravita, DJ 112C, f.n., înregistrata la APM Brasov cu nr. înregistrată la APM Brasov cu nr. 8990 din 06.06.2017 si nr. ELO 645 din 01.06.2017, completata cu nr. 11961/27.07.2017,

               - în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului

               - in baza O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei salbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

                Autoritatea competentă pentru protecţia mediului decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 28.08.2017, că proiectul Amplasare utilaj pentru activitatea de incinerare a deseurilor de origine animala in regie proprie de capacitate mica”,  propus a fi amplasat în jud. Brasov, com. Dumbravita, DJ 112C, f.n. (C.U. nr. 216 din 23.08.2016 emis de Consiliul Judetean Brasov), nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluării adecvate.

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

a) proiectul intră sub incidenţa HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului in in Anexa 2,  pct.13  lit. b) instalaţii pentru eliminarea deşeurilor, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1;     

b)  titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;

c)  in lipsa observatiilor din partea publicului;

d) in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

           1.  Caracteristicile proiectului

a) Marimea proiectului: prin proiect se propune amplasarea unei instalatii de incinerare  pentru eliminarea deseurilor de origine animala rezultate din activitatea de productie a Fermei 7 DUMBRAVITA, pentru care societatea detine Autorizatia integrata de mediu nr. BV4/09.09.2015 emisa de APM Brasov.

Instalatia de incinerare se va amplasa in partea de est a fermei, pe o platforma betonata de 18 mp prevazuta cu copertina.  Suprafata ocupata de incinerator va fi de 1,12 mp.

Capacitatea maxima a incineratorului va fi de 0,2 t/zi, cu o rata de ardere orara de 50 kg/ora. Durata maxima a unui ciclu de ardere va fi de 5 ore.

Cantitatea de deseuri incinarate preconizata este de 0,6 t/luna.

Caracteristicile tehnice ale incineratorului:

  • combustibil utilizat: gaz metan cu un consum de 9 mc/h
  • structura exterioara a utilajului este executata din otel inoxidabil, iar camera de ardere din ciment refractar
  • este alcatuit din doua parti: camera de incinerare a deseurilor (camera primara) si camera de tratare a gazelor (camera secundara)
  • 2 arzatoare cu ventilatie continua
  • volum camera de ardere: 0,36 mc
  • temperatura de operare: 950-1350°C
  • control electronic al temperaturii cu termostat
  • instalatie de control si monitorizare parametri de ardere
  • cosul de evacuare a fumului si gazelor: 2 m

Incineratorul va fi racordat la conducta de gaz metan si la reteaua electrica de pe amplasament, conform avizelor obtinute.

Alimentarea cu apa folosita in scop tehnologic pentru igienizarea platformei betonate pe care se va amplasa incineratorul se va realiza prin bransament la reteaua de distibutie existenta pe amplasament, avand sursa subterana – doua foraje  cu H=25 m echipate cu pompe submersibile.

Evacuarea apelor uzate tehnologice vor fi colectate si descarcate in bazinul de stocare ape tehnologice existent, etans, vidanjabil, cu capacitatea de V=70 mc.

Solutiile de alimentare/evacuare ape tehnologice au fost avizate prin Notificarea pentru inceperea executiei nr. 57/28.10.2016 emisa de SGA Brasov.

            b) cumularea cu alte proiecte – la data verificarii amplasamentului nu erau in desfasurare alte proiecte.

Societatea are ca obiect de activitate „Ferma crestere pui carne”.

            c) utilizarea resurselor naturale nu este cazul;

d) productia de deseuri – deseurile rezultate in perioada de executie (materiale de constructii) a proiectului vor fi valorificate/eliminate cu societati autorizate;

In perioada de exploatare, rezulta cenusa sterila in cantitate de cca. 0,75 t/an, la o cantitate de deseuri de origine animala incinerata de cca. 15 t/an, care va fi preluata pe baza de contract incheiat cu SC SERVICII DE GOSPODARIRE MAGURA CODLEI SRL.

           e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort

SOL: Obiectivul de investiţie, nu prezintă pericol de poluare pentru sol si subsol.

AER: Prin implementarea proiectului pot rezulta urmatoarele emisii cu valori estimate: SO2 – 19,1 mg/Nmᵌ, CO – 1,61 mg/Nmᵌ, CO2 – 198 mg/Nmᵌ, Nox – 183 mg/Nmᵌ,  pulberi – 1,1 mg/Nmᵌ, dioxine – 0 mg/Nmᵌ.

          f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate: nu este cazul.

2. Localizarea proiectelor: in extravilanul comunei Dumbravita

2.1. utilizarea existenta a terenului: ferma avicola in suprafata de 33010 mp (C.U. nr. 216 din 23.08.2016 emis de Consiliul Judetean Brasov);

2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora – nu este cazul;

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite nu este cazul;

d) parcurile si rezervatiile naturalenu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc.nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica – la limita cu aria de protectie avifaunistica ROSPA0037 Dumbravita-Rotbav-Magura Codlei;

     g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite nu este cazul;

     h) ariile dens populate - nu este cazul;

      i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica nu este cazul

3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate – nu exista zona locuita in imediata vecinatate a amplasamentului.

Societatea a obtinut Notificare asistenta de specialitate nr. 2213/A/09.11.2016 emisa de DSPJ Brasov si Autorizatie sanitara veterinara nr. RO – BV – 010 – INCP/2 din 19.01.2016 emisa de DSVSA Brasov;

b) natura transfrontiera a impactuluinu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactuluiimpact redus;

d)probabilitatea impactuluinu este cazul;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactuluinu este cazul.

 

   II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:       

 a) in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare, din cadrul procedurii de evaluare adecvata, a rezultat ca proiectul propus nu va avea impact semnificativ asupra integritatii ariei naturale protejate de interes comunitar;

 b) pentru proiect a fost emis punctul de vedere intocmit de Biroul CFM din cadrul APM Brasov si Avizul favorabil al custozilor ariei de protectie avifaunistica ROSPA0037 Dumbravita-Rotbav-Magura Codlei nr. SOR 10632/28.04.2017 si nr. SC Doripesco SA 501/02.05.2017;

 c) lucrarile desfasurate conform datelor tehnice nu vor avea efecte negative semnificative asupra speciilor si habitatelor care au stat la baza desemnarii sitului.

 

Conditiile de realizare a proiectului:

  1. se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
  2. Se vor respecta prevederile OUG nr.57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu  modificările si completările ulterioare;
  3. Se vor respecta conditiile impuse de Notificarea de inceperea executiei nr. 57/28.10.2017 emisa de SGA Brasov, respectiv:
  • se interzice evacuarea apelor uzate neepurate sau insuficient epurate in apele de suprafata sau in sol/subsol;
  • se interzice depozitarea si/sau aruncarea deseurilor de orice fel in emisarii naturali sau pe malurile acestora;
  • intretinerea si exploatarea corespunzatoare a instalatiilor de alimentare cu apa si evacuare ape uzate.
  1. pe tot parcursul derulării lucrărilor de execuţie se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  2. deşeurile rezultate la faza de construire vor fi colectate selectiv, cu posibilităţi de eliminare/valorificare cu societăţi autorizate; vor fi evacuate ritmic, fără a bloca căile de acces;
  3. vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor şi a deşeurilor rezultate;
  4. in conformitate cu prevederile OUG nr. 195/2005 privind Protectia Mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 15 alin (2) lit a), aveti obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actului de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii acestuia, înainte de realizarea modificării;
  5. în cazul unor poluări accidentale proiectantul şi constructorul răspund în solidar;

9) conform art. 21, alin.(4) din OUG 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

10) substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra incadra in valorile limita pentru emisii stabilite de Ord. nr. 462/1993 al MAPM, coroborat cu Legea 104/2011;

11) nivelul maxim al zgomotului produs, se va incadra in limitele impuse de SR 10009/2017 si  OMS  119/2014.

Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea etapelor procedurii de evaluare adecvata.

Proiectul este valabil pe toata perioada de derulare a investitiei.

La finalizarea investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

        Dupa intocmirea procesului verbal de constatare a respectarii tuturor conditiilor de realizare a proiectului, se va solicita si obtine revizuirea a autorizatiei integrate de mediu.

Conform prevederilor Ordinului MMP 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

Nerespectarea prevederilor prezentului acord de mediu se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

           Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

     Sorin HORNOIU                                                               

                                                                                                  

        SEF  SERVICIU A.A.A.,

                                                                                                  Alexandrina VASILE

 

 

 

INTOCMIT: Consilier Codruta SAUCA