Back

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE SC HARSHA ENGINEERS EUROPE SRL

                        

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

                                  Nr. 488 din 08.10.2018

....

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de SC HARSHA ENGINEERS EUROPE SRL cu sediul in jud. Brasov, oras Ghimbav, str. Herman Oberth, nr. 23, Hala 4, Parcul Industrial Ghimbav, înregistrată la APM Brasov cu nr. 9810 din 19.06.2018,  în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,

si ca urmare a completarilor depuse la dosar sub nr. 13557/03.09.2018 si nr. 15285/03.10.2018,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Braşov decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 24.09.2018, că proiectul „Montare echipament tehnologic pentru cernut zgura”, propus a fi amplasat în jud. Brasov, str. Herman Oberth, nr. 23, Hala 4, nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluarii adecvate.   

    Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

  1. proiectul se incadreaza in prevederile Hotararii Guvernului nr. 445/2009, Anexa 2, in Anexa 2, pct. 13 lit. a) Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;      
  2. titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;
  3. lipsa observatiilor din partea publicului interesat;
  4. in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

 

  1. Caracteristicile proiectului:

            a) dimensiunea si conceptia intregului proiect:

Prin montarea echipamentului tehnologic pentru cernut zgura se urmareste recuperarea unor componente din deseul de zgura rezultat din activitatea proprie si eliminarea acelei parti din deseu care nu mai poate fi valorificata intern.

Activitatea nou prevazuta de prelucare mecanica a zgurii rezultate din activitatea proprie  in scopul valorificarii,  se incadreaza in Lg.273/2013, Anexa 1 punctul :

5.3 b) Valorificarea sau o combinaţie de valorificare şi eliminare a deşeurilor nepericuloase cu o capacitate mai mare de 75 de tone pe zi, implicând, cu excepţia activităţilor care intră sub incidenţa prevederilor anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr.188/2002, cu modificările şi completările ulterioare, una sau mai multe din următoarele activităţi:

                   (iii) tratarea zgurei şi a cenuşii

             Cantitatea de zgura ce rezulta din activitatea de topire desfasurata in societatii este de cca.600 t/an (deseu de zgura de topitorie: cod 10 10 03).

In instalatia nou prevazuta se va prelucra strict zgura rezultata din activitatea proprie de productie.  Capacitate instalatie de procesare mecanica zgurei: 2,5 t/zi (0,1 t/h) prin urmare nu este depasit pragul (<75 t/zi) de incadrare in Anexa 1 la Legea 278/2013 , punctul 5.3.b)

Investitia propusa nu modifica capacitatea instalatiei IED autorizata si nu implica o alta incadrare in acesta Directiva .

            Prin proiect se propune amplasarea, in hala de productie existenta, a unei instalatii de procesare mecanica a zgurii rezultate din activitatea de topire proprie, in scopul recircularii (recuperarii) metalului separat

Prelucrarea mecanica a zgurii se va realiza pe cale uscata, fara consum de substante chimice, cu echipamente de măcinare (moara) şi sortare (site). În acest caz se obţin, pe lângă separarea bucăţilor metalice de diferite dimensiuni (care se reintroduc la topire) şi praful fin de zgură (care se colecteaza separat si se valorifica prin firme autorizate).

 

Etapele fluxului tehnologic sunt:

  • Preseparare zgura (“Zgura Sort 0”) rezultata exclusiv de la topitoria proprie, pana la o anumita dimensiune, cu ajutorul unei site cu ochiuri mari, de unde rezulta  bucati mari (“mix” compus din  bucati de metal care se reintroduc la topitoria proprie si  bucati de material refractar care se elimina prin firme autorizate) si granule de zgura (“Zgura Sort 1”-care se transporta la moara cu ajutorul unei benzi carcasate).
  • Macinare zgura  cu ajutorul unei mori cu ciocane.  Dupa macinare, zgura maruntita este alimentata direct in sita cu trei granulatii, amplasata sub moara.
  • Sitare in trei sorturi (granule mici, granule fine si granule superfine) din care granulele mici si granulelel fine de alama sunt recirculate la topitoria proprie) iar granulele superfine (praful fin de zgura) se depoziteaza saci tip big-baj si se valorifica extern, prin firme autorizate.

Echipamentele instalatiei de prelucrare mecanica a zgurei sunt racordate la instalatiile  pentru retinerea noxelor existente. (Evacuare emisiilor de pulberi se face forţat prin hote de absorbtie, tubulaturi, ventilatoare, ciclon (2 bucati), filtru cu saci (2 bucati) şi coş de dispersie (2 bucati).Evacuarea emisiilor spre cele doua instalatii de depoluare, se face prin intremediul unei clapete de reglare, in functie de utilajele aflate in functiune. (Filtrele textile au o eficienta de retinere foarte buna, inclusiv pentru particule fine si realizeaza valori scazute a concentratiei pulberilor la emisie (<5 mg/Nmc). Curatarea filtrelor textile cu puls de aer permite ca debitul de gaz rezidual sa nu trebuiasca sa fie oprit in timpul curatarii).

Se preconizeaza un grad de recuperare a alamei, ce poate  fi  reintrodusa la cuptoarele de topire, de cca.  40-60% din cantitatea totala de zgura procesata.  

Suprafata prevazuta pentru amplasarea instalatiei este de 120 mp din care  8,5 mp sunt destinati depozitarii benelor cu zgura ce va fi prelucrata mecanic.

In procesul tehnologic nu se  nu utilizeaza apa si nici energie termica si nu se produc ape uzate tehnologice.

Racordarea la energie electrica se va realiza din retelele existente.

Organizarea de santier: va fi amenajata in incinta halei existente (Hala 4).

Lucrările de refacere a amplasamentului în zona afectată de execuţia investiţiei: nu este cazul.

b) cumularea cu alte proiecte existente si/sau aprobate:

 In prezent, activitatea societatii Harsha Engineers Europe SRL se desfasoara in baza Autorizatiei Integrate de Mediu nr. SB 113/03.05.2010, revizuita in la data de 09.06.2015 (transferata pe Harsha Engineers Europe S.R.L la data de 22.05.2017) pentru activitatea de elaborare si turnare aliaje neferoase in scopul obtinerii de tuburi de diferite diametre si dimensiuni.

Investitia propusa nu modifica capacitatea de productie existenta si nici profilul productiei autorizat.

c) utilizarea resurselor naturale in special a solului, a terenurilor, a apei si a biodiversitatii – nu este cazul;

d) productia de deseuri:

Deseurile rezultate (fractiile nereciclabile intern) se incadreaza in categoria deseurilor nepericuloase, astfel:

 

 

Nr

crt

Codul deşeu

 

Denumire interna  deşeului

Denumire cf. catalog deseuri

Cantitate anuala

Gestiunea deşeurilor

 

Valorificare

Mod de

Stocare

1.

 

10 10 03

 

 

Deseuri de zgura  nereciclabila intern (fractia superefina rezultata de la sita si pulberile retinute in ciclon si filtre) 

Zgura de topitorie

250 tone/an

 

Valorificare /Eliminare prin firmă autorizată

Big-Bag

2

 

16 11 04

Materialul refractar  preseparat din zgura

Materiale de căptuşire si refractare din procesele metalurgice

2 mc/an

Eliminare prin firmă autorizată

Containere metalic

e) poluarea si alte efecte negative:

AER: prin implementarea proiectului, fata de etapa autorizata prin AIM SB 113/03.05.2010, revizuita in anul 2015,  nu se modifica numarul surselor de emisie dirijate (cosuri de dispersie).

APA: din procesul tehnologic nu rezulta ape uzate tehnologice; nu sunt modificari fata de situatia autorizata.

Factorii de mediu vor fi monitorizati pentru prevenirea oricarei depasiri a limitelor de noxe admise de legislatia in vigoare conform Autorizatiei Integrate de Mediu detinuta.

f) riscul de accidente majore si/sau dezastre relevante pentru proiectul in cauza, inclusiv cele cauzate de schimbarile climatice, conform informatiilor stiintifice – nu este cazul;

g) riscurile pentru sanatatea umana – nu este cazul.

 

2. Amplasarea proiectelor:.

a) utilizarea actuala si aprobata a terenurilor – terenul studiat este situat in intravilanul orasului Ghimbav, cu destinatia „zona de activitati industriale si servicii”, in conformitate cu Certificatul de Urbanism nr. 165 din 15.06.2018  emis de Primaria Orasului Ghimbav; Zona a fost reglementata prin PUZ „Parc Industrial Ghimbav” aprobat prin HCL nr. 214 din 31.07.2007”.

b) bogatia, disponibilitatea, calitatea si capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa si biodiversitatea) din zona si subteranulul acestuia – nu este cazul;

c)  capacitatea de absorbtie a mediului natural, acordandu-se o atentie speciala urmatoarelor zone:

i) zonele umede, zone riverane, guri ale raurilor - nu este cazul;

ii) zonele costiere si mediul marin - nu este cazul;

iii) zonele montane si forestiere – nu este cazul;

iv) rezervatii si  parcuri naturale – nu este cazul;

v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei in vigoare: zone Natura 2000 desemnate in conformitate cu legislatia privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice; zonele prevazute de legislatia privind aprobarea planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III – a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor legislatiei din domeniul apelor, precum si a celei privind caracterul si marirea zonelor de protectie sanitara si hidrogiologica – nu este cazul;

vi) zonele in care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevazute de  legislatia nationala si la nivelul Uniunii si relevante pentru proiect sau in care se considera ca exista astfel de cazuri- nu este cazul

vii) zonei cu densitate mare a populatiei – nu este cazul;

viii) peisajele si situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic – nu este cazul;

 

3. Tipurile si caracteristicile impactului potential:

a) importanta si extinderea spatiala a impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate –  nu este cazul;

b) natura impactului -  nu este cazul;

c) natura transfrontiera a impactului – nu este cazul;

d) intensitatea si complexitatea impactului – impact redus;

e) probabilitatea impactului – redusa, doar pe perioada executarii lucrarilor  propuse prin proiect;

f) debutul, durata, frecventa si reversibilitatea preconizate ale impactului – pe perioada executarii lucrarilor durata impactului va fi scurta.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente si/sau aprobate -  nu este cazul;

h) posibilitatea de reducere efectiva a impactului – nu este cazul;

II. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare adecvata, sunt urmatoarele: proiectul nu intra sub incidenta OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare;

 

Conditiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 cu  modificările şi completările ulterioare, privind protecţia mediului;
  2. Pe tot parcursul execuţie lucrărilor se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  3. Se vor respecta conditiile impuse prin toate avizele obtinute pentru proiectul propus;
  4. Se va evita afectarea de către infrastructura temporară, creată în perioada de desfăşurare a proiectului, a altor suprafeţe decât cele pentru care a fost emisă prezenta aprobare de dezvoltare;
  5. Se vor respecta distantele fata de zonele locuite reglementate prin Ord. 119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei;
  6. Deseurile rezultate la faza de implementare a proiectului vor fi colectate selectiv, cu posibilitati de eliminare/valorificare cu societati autorizate; vor fi evacuate ritmic.
  7. Pentru evitarea poluarii accidentale cu materiale periculoase (scurgeri accidentale de combustibili, de ulei de motor), reparatiile la mijloacele de transport se vor executa doar la societati autorizate.
  8. Se vor respecta prevederile HG 1756/2006 cu modificările şi completările ulterioare privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot în mediu produs de echipamente destinate utilizării în exteriorul clădirilor, fiind admisă doar folosirea echipamentelor ce poartă inscripţionat în mod vizibil, lizibil şi de neşters marcajul european de conformitate CE, însoţit de indicarea nivelului garantat al puterii sonore;

        In conformitate cu prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 privind protectia mediului, cu modificările si completările ulterioare - "Art. 15 alin (2) lit a - «Titularii proiectelor au obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actelor de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii actelor de reglementare, înainte de realizarea modificării»;

Conform art. 21, alin.(4) din OUG. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

            La finalizarea integrala a investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private

Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Dupa intocmirea procesului verbal de constatare a respectarii tuturor conditiilor de realizare a proiectului, societatea care va desfasura activitatea in urma implementarii acestuia, are obligatia de a solicita si obtine autorizatia integrata de mediu revozuita.

            Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procesului de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea procedurii de evaluare adecvata.

Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii a A.P.M. Brașov  se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului, in conditiile in care nu intervin modificari ale datelor care au stat la baza emiterii ei.

Conform prevederilor ordinului mmp 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

    Ciprian BANCILA                                                                                         

                                                                                                              SEF SERVICIU A.A.A,  

                                                                                                       Daniela BIRAU

                                                                                                      

    

  INTOCMIT:   consilier Codruta SAUCA