Back

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE SC RANICAMA SRL

Ministerul Mediului

Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului

Agenţia pentru Protecţia Mediului Brașov

 

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE 

  • PROIECT -

 

Ca urmare a solicitării depuse SC RANICAMA SRL cu sediul in jud. Brasov, com. Sanpetru, str. Morii, nr. 224, pentru proiectul „Amplasare instalatie de distributie gaze petroliere lichefiate”, propus a fi amplasat în jud. Brasov, com. Teliu, str. Tudor Vladimirescu, f.n. (C.U. nr. 25 din 22.06.2016 emis de Primaria Comunei Teliu), înregistrată la APM Brasov cu nr. 13471 din 24.08.2017, cu nr. electronic 988 din 24.08.2017 completata cu nr. 17441 din 31.10.2017, cu nr. electronic 988 din 24.08.2017,

               - în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului

               - in baza O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei salbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

                Autoritatea competentă pentru protecţia mediului decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 06.11.2017, că proiectul „Amplasare instalatie de distributie gaze petroliere lichefiate”, propus a fi amplasat în jud. Brasov, com. Teliu, str. Tudor Vladimirescu, f.n, nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

a) proiectul intră sub incidenţa HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului in Anexa 2, pct.6, lit.c) - instalaţii de depozitare a produselor petroliere, petrochimice şi chimice, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1;               

b)  in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra mediului;

c)  titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare.

            1.  Caracteristicile proiectului

a) Marimea proiectului: prin proiect se propune amplasarea unei instalaţii monobloc tip SKID pe un teren inchiriat cu suprafata de 450 mp.

       Instalatia va ocupa o suprafaţă amenajată (fundaţia SKID-ului) de 6,6 mp.

       Fixarea SKID-ului pe fundaţia de beton armat se realizeaza cu şuruburi tip CONEXPAND. Fundaţia va avea înălţimea de 0,20 m faţă de cota carosabilului din zona de amplasare.

       Accesul catre SKID se realizeaza din DN 10, prin drumul de acces pentru autoturismele care vin sa alimenteze si pentru autocisternele care vin sa limenteze statia. Locul de staţionare a autocisternei de G.P.L. este dispus la minim 5,00 m faţă de SKID. Locul respectiv se marchează cu vopsea pe carosabil.

       Pentru amenajarea staţiei sunt necesare următoarele lucrări:

-    fundaţie pentru SKID

-    alimentarea cu energie electrică a SKID-ului

-    instalaţie de legare la pământ pentru SKID şi pentru autocisterna de G.P.L.

-    asigurarea accesului şi circulaţiei în zonă

 

 

Instalaţia are în componenţa sa următoarele utilaje şi echipamente:

  •  un recipient de stocare G.P.L. cilindric, orizontal, suprateran cu capacitatea de 4850 l volum apă echipat cu racorduri (pentru supapa de siguranta, faza gazoasa+manometru, faza lichida (iesire), umplere, retur pompa si retur faza gazoasa de la dispenser), aparatură de indicare, măsură şi control (grup de serviciu prevăzut cu un manometru, cu indicare permanentă a presiunii G.P.L.-ului, indicator de nivel), robinete şi armături de siguranţă.

Parametrii recipient GPL:

- Volum = 4850 litri

- Pmax   = 170,65 bar

- Tmin    = -20ºC / Tmax = +50 ºC

- Fluid de lucru: GPL

- Gradul de umplere a recipientului: 80% (3880 l)

  • pompă centrifuga tip SIHI,  antrenată de un motor electric tip antiex, comanda fiind realizata de la panoul electric de comanda;
  • pompa de distributie GPL echipata cu furtun flexibil, un pistol de alimentare, ventile, armaturi, aparatura de masura, indicare si control, afisare si inregistrare electronica.

            b) cumularea cu alte proiectenu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale nu este cazul;

d) productia de deseuri – deseurile rezultate in perioada de executie a proiectului/exploatare a investitiei vor fi valorificate/eliminate cu societati autorizate;

e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort

Substantele poluante in pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr.462/1993 cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu Legea nr. 104/2011.

Nivelul maxim al zgomotului produs, la limita incintei, se va incadra in limitele impuse de SR 10009/2017.

            f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate:

          Condiţiile de avarie în cazul exploatării instalaţiei de distribuţie G.P.L. pentru autovehicule pot fi determinate de:

- apariţia unor neetanşeităţi cu scăparea în exterior de vapori fie pe timpul descărcării produsului din autocisternă fie în timpul funcţionării instalaţiei

- blocarea unor armături (supape, robineţi)

- funcţionarea necorespunzătoare a aparatului de indicare, masurare şi control

- aprinderea vaporilor scăpaţi în atmosferă sau ca urmare a eşapării supapelor

- apariţia unui incendiu în vecinătate pe o rază de 10 m care poate pune în pericol staţia de distribuţie G.P.L.

- întreruperea curentului electric

- descărcarea repetată în atmosferă a supapelor de siguranţă.

          In cazul aparitiei unei situatii de urgenta, statia se trece in regim neoperational, asigurandu-se toate masurile de siguranta si, dupa caz, cele specifice tipului de incident prevazute in manualul de operare.

          Interventiile, reviziile si reparatiile se executa numai de personal autorizat ISCIR cu respectarea masurilor de protectia muncii si PSI, a normativelor (I17, I7, ID17) si a instructiunilor de operare.

          Orice defectiune, functionare anormala sau scurgere de gaz va fi anuntata imediat responsabilului locului de munca. In caz de scapare accidentala de GPL in faza lichida se va evita contactul direct – pericol de arsuri reci.

          Interventiile in caz de scapari de vapori GPL sau de defectiuni tehnice se fac numai de catre echipe de interventie si in conformitate cu procedurile aprobate in acest sens.

        Pentru realizarea proiectului, societatea a obtinut Avizul de securitate la incendiu nr.497/16//SU/BV/PSI din 26.07.2016.

 

2. Localizarea proiectelor: in intravilanul com. Teliu

2.1. utilizarea existenta a terenului: teren arabil, cu destinatia conform PUG  - zona cu locuinte si functiuni complementare, cu interdictie de temporara de construire pana la intocmire PUZ sau PUD (C.U. nr. 25 din 22.06.2016 emis de Primaria comunei Teliu, cu prelungirea valabilitatii pana la data de 21.06.2018);

2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora – nu este cazul;

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite nu este cazul;

      d) parcurile si rezervatiile naturalenu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc.nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica nu este cazul;

g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite nu este cazul;

h) ariile dens populate:  proiectul nu se realizeaza intr-o zona populata;

            i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica nu este cazul

3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectatenu este cazul;

b) natura transfrontiera a impactuluinu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactuluiimpact redus;

d) probabilitatea impactuluiredusa, doar pe perioada executarii lucrarilor de construire/amenajare;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactuluidurata scurta.

 

   II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele: proiectul propus nu intra sub incidenta OUG 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor natural, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare.

Proiectul propus nu necesita parcurgerea etapelor  procedurii de evaluare adecvata.

 

Conditiile de realizare a proiectului:

  1. se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
  2. pe tot parcursul derulării lucrărilor de execuţie se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  3. deşeurile rezultate la faza de construire vor fi colectate selectiv, cu posibilităţi de eliminare/valorificare cu societăţi autorizate; vor fi evacuate ritmic, fără a bloca căile de acces;
  4. se vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor şi a deşeurilor rezultate;
  5. se va asigura salubrizarea zonei şi menţinerea curaţeniei pe traseul drumurilor de acces, pe toata perioada realizării construcţiilor;
  6. in conformitate cu prevederile OUG nr. 195/2005 privind Protectia Mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 15 alin (2) lit a), aveti obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actului de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii acestuia, înainte de realizarea modificării;
  7. în cazul unor poluări accidentale proiectantul şi constructorul răspund în solidar;
  8. Conform art. 21, alin.(4) din OUG 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului activitatii”
  9. Se vor respecta prevederile Ord. Nr. 756/1997, pentru aprobarea Reglementarii privind evaluarea poluarii mediului, cu completarile si modificarile ulterioare.

Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea etapelor procedurii de evaluare adecvata.

             La finalizarea investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

            Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

            Dupa intocmirea procesului verbal de constatare a respectarii tuturor conditiilor de realizare a proiectului, aveti obligatia de a solicita si obtine autorizatia de mediu.

   Prezenta decizie este valabila pe toata perioada punerii in aplicare a proiectului, in conditiile in care nu intervin modificari ale datelor care au stat la baza emiterii ei.

 

Conform prevederilor Ordinului MMP 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

Nerespectarea prevederilor prezentului acord de mediu se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

           Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Sorin HORNOIU

                                                                                        

 

 

 SERVICIUL A.A.A.,                 

                                                                                                            Alexandrina VASILE                                                                         

 

INTOCMIT: Cons. Codruta SAUCA