Back

DI „Executie retea distributie apa cu bransamente si retea canalizare menajara racorduri”, COMUNA CRISTIAN

Ministerul Mediului

Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului

AGENŢIA PENTRU PROTECŢIA MEDIULUI BRAȘOV

 

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr. ... din ...06.2019

 

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA CRISTIAN, cu sediul în jud. Brașov, com.Cristian, str.Libertatii, nr.1, înregistrată la APM Brașov cu 5342 din 26.03.2019, în baza:

  • Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, aprobata cu cu modificǎri și completǎri prin Legea nr. 49/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;

și ca urmare a completărilor depuse la dosar cu nr.6657/10.04.2019, nr. 8406/09.05.2019, nr. 8407/09.05.2019, nr.8417/09.05.2019 si nr.8911/20.05.2019 autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Braşov decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 13.05.2019, că proiectul „Executie retea distributie apa cu bransamente si retea canalizare menajara racorduri”, propus a fi amplasat în jud. Brasov, com.Cristian, str.Piatra Craiului, domeniul public, conform C.U. nr. 63 din 13.02.2019 emis de Primăria Comune Cristian, nu se supune evaluarii impactului asupra mediului, nu se supune evaluarii adecvate si nu se supune evaluarii impactului asupra corpurilor de apa.  

 

    Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele pe baza carora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluarii impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1.  proiectul se încadreaza în prevederile Legii nr. 292/2018, privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului, Anexa nr. 2, pct.13, lit. a) Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 24 din anexa nr.1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;                                                                     
  2. titularul și APM Brașov au mediatizat în presa locală cât și pe pagina web atât depunerea solicitării acordului cât și decizia etapei de încadrare;
  3. lipsa observațiilor din partea publicului interesat;
  4. în urma parcurgerii listei de control pentru etapa de încadrare și a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevăzute în Anexa 3 din Legea nr. 292/2018, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea impact semnificativ asupra mediului, din următoarele considerente:

  1. Caracteristicile proiectului:

            a) dimensiunea și conceptia întregului proiect:

Se propun a se executa urmatoarele lucrari:

1.Extindere retea centralizata de alimentare cu apa pe o lungime de L=460,0 m, cu conducte PEHD Dn 110 mm, intre caminul de bransament CV1 de pe strada DJ 112 B (Vulcanului) si caminul CV2 din capatul strazii Piatra Craiului si realizare 32 bransamente.

2. Montare 3 hidranti de incendiu supraterani Dn 90 mm, pe reteaua de alimentare cu apa.

3. Se va realiza o retea de canalizare menajera, gravitationala, in lungul strazii Piatra Craiului, din conducte PVC KG Dn 250 mm in  lungime  de 460,0 m pana la un camin de pompare CP, echipat cu 2 pompe tocator, din care printr-o retea de canalizare menajera ce va functiona sub presiune, realizata din conducte PE Dn 90 mm in lungime de 485 m , apa menajera va fi condusa in caminul de racord CM de pe str.Vulcanului (DJ 112 B). Pompele tocator vor avea urmatoarele caracteristici: Q=5,5 l/s si Hp= 15 m Ca, Pi= 2 kW.

Se va realiza subtraversarea strazii Vulcanului (DJ 112B) prin foraj, cu tub de protectie OL Dn 200 mm, L= 12m, pentru trecerea conductei de refulare

Organizarea de șantier:

După terminarea lucrărilor, terenul afectat de lucrari va fi adus la starea initiala. Vor fi îndepărtate deșeurile depozitate în urma executării lucrărilor de construcții.

La iesirile din santier vor fi prevazute instalatii de curatat rotile camioanelor. Nu vor fi afectate proprietatile private invecinate sau domeniul public.

b) cumularea cu alte proiecte existe și/sau aprobate – nu este cazul;

c) utilizarea resurselor naturale în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversitatii – nu este cazul;

d) productia de deșeuri – deșeurile de orice natură vor fi stocate selectiv în spații special destinate și predate către societăți specializate autorizate;

e) poluarea și alte efecte negative –

În perioada de construcţie, impactul proiectului asupra factorului de mediu aer constă în generarea de emisii de către utilajele utilizate. Ca urmare, vor fi luate toate măsurile in vederea limitarii generarii de praf, de catre prestatorul lucrarilor de constructii care va avea in vedere ca utilajele utilizate sa fie corespunzatoare din punct de vedere tehnic si sa nu genereze noxe peste limitele admise. Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita pentru imisii stabilite de Lg. nr. 104/2011 si STAS 12574/1987 si in valorile limita pentru emisii stabilite de Ord. nr. 462/1993 al MAPM, actualizat 2016;

Nivelul de zgomot se va incadra in limitele impuse de SR 10.009/2017. Se vor respecta  de asemenea  prevederile Ord. MS nr. 119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei, actualizat 2018.

f) riscul de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform informațiilor științifice – nu este cazul;

g) riscurile pentru sănătatea umană – nu este cazul;

2. Amplasarea proiectelor:.

a) utilizarea actuala și aprobata a terenurilor

Terenul studiat este situat in intravilanul comunei Cristian, cu folosinta actuala „curti constructii” si destinatia de „drum”, in conformitate cu  C.U. nr. 63 din 13.02.2019  emis de Primaria Cristian;

b) bogatia, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zona și subteranulul acetuia – nu este cazul;

c) capacitatea de absorbtie a mediului natural, acordandu-se o atentie speciala următoarelor zone:

i) zonele umede, zone riverane, guri ale raurilor - nu este cazul;

ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

iii) zonele montane și forestiere – nu este cazul;

iv) rezervatii și parcuri naturale – nu este cazul;

v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: zone Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislatia privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei salbatice; zonele prevăzute de legislatia privind aprobarea planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III – a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor legislatiei din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul și marirea zonelor de protectie sanitara și hidrogiologica – nu este cazul;

vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute de legislatia nationala și la nivelul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se considera ca exista astfel de cazuri- nu este cazul;

vii) zone cu densitate mare a populatiei – nu este cazul;

viii) peisajele și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic – nu este cazul;

3. Tipurile și caracteristicile impactului potential:

a) importanta și extinderea spatiala a impactului: aria geografica și numarul persoanelor afectate – nu este cazul;

b) natura impactului - nu este cazul;

c) natura transfrontiera a impactului – nu este cazul;

d) intensitatea și complexitatea impactului – impact redus;

e) probabilitatea impactului – redusa, doar pe perioada executarii lucrărilor propuse prin proiect ;

f) debutul, durata, frecventa și reversibilitatea preconizate ale impactului – pe perioada executarii lucrărilor durata impactului va fi scurta.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate - nu este cazul;

h) posibilitatea de reducere efectiva a impactului – nu este cazul;

 

II. Motivele pe baza carora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluarii  adecvate, sunt următoarele:

  • proiectul nu intra sub incidenta OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei salbatice, cu modificarile și completarile ulterioare;

 

III. Motivele pe baza carora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluarii impactului asupra corpurilor de apa: proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor <LLNK 11996   107 12 2F2  48  7>art. 48 şi intră sub incidenţa prevederilor  <LLNK 11996   107 12 2F2  54 32>54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

Masurile și condițiile de realizare a proiectului in conformitate cu Aviz de gospodărire a apelor 55 din 21.03.2019:

  • Elaboratorul documentatiei tehnice isi asuma responsibilitatea exactitatii datelor si informatiilor cuprinse in prezentul proiect , conform Ordinului 662/2006, Cap. III. Procedura de emitere a avizului de gospodarire a apelor – Sectiunea 1. Avizul de gospodarire a apelor, art.18(2).
  • Se interzice evacuarea de ape uzate neepurate sau insuficient epurate in apele de suprafata, pe sol sau acviferul freatic, atat pe perioada executarii constructiilor cat si dupa punerea in functiune a acestora.
  • In timpul executiei lucrarilor se interzice depozitarea materialelor, a utilajelor sau a altor echipamente in albia paraielor sau in zona podurilor. Se interzice depozitarea si/sau aruncarea deseurilor de orice fel pe malurile cursurilor de apa in albiile acestora.

 

 

Conditiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 cu modificările şi completările ulterioare, privind protecţia mediului;
  2. Pe tot parcursul execuție lucrărilor se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  3. Se va evita afectarea de către infrastructura temporară, creată în perioada de desfăşurare a proiectului, a altor suprafeţe decât cele pentru care a fost emisă prezenta aprobare de dezvoltare;
  4. Drumurile de acces şi tehnologice, toate zonele a căror suprafaţă (învelişul vegetal) a fost afectată, vor fi refăcute şi vor fi redate folosinţelor iniţiale;
  5. Răspunderea pentru refacerea amplasamentului, drumurilor de acces și tehnologice, etc. revine în totalitate titularului de proiect;
  6. Se va respecta programul de lucru impus de Primaria Cristian în concordanta cu programul de odihna a locuitorilor din zona în conformitate cu Legea nr. 61/1991 cu modificarile și completarile ulterioare, privind linistea publica, pe toata perioada de execuție a lucrărilor de construire;
  7. Se va acorda atenţie manevrării utilajelor în apropierea zonelor locuite; Se vor lua măsuri corespunzatoare de a nu degrada sau ocupa terenul din zona limitrofa;
  8. Deșeurile rezultate la faza de implementare a proiectului vor fi colectate selectiv, cu posibilităţi de eliminare/valorificare cu societăţi autorizate; vor fi evacuate ritmic, fără a bloca căile de acces pietonale și stradale;
  9. Se va evita depozitarea necontrolata a deșeurilor rezultate;
  10. Se va asigura salubrizarea zonei și mentinerea curateniei pe traseul drumurilor de acces, pe toata perioada realizarii lucrărilor;
  11. Se vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor și a deșeurilor rezultate în urma implementarii proiectului;
  12. Vor fi luate măsuri pentru limitarea vibratiilor produse de sapatura prin utilizarea de tehnologii performante de execuție și de fundare, în vederea încadrarii valorilor parametrilor vibratiilor în limitele admisibile stabilite de SR 12025-2/94;
  13. Pentru evitarea poluarii accidentale cu materiale periculoase (scurgeri accidentale de combustibili, de ulei de motor), reparatiile mijloaceor de transport/utilajelor se vor executa doar la societati autorizate.
  14. În vederea menținerii calității aerului, în parametri optimi, în zona amplasamentului, se vor respecta următoarele conditii:
  • utilizarea apei, pentru suprimarea prafului în cantitatile, frecventa și proportiile necesare, în zona de lucru, la sfarșitul fiecarei saptamani de lucru, daca nu se vor desfasura operatiuni active mai mult de doua zile consecutiv;
  • pe spatiile verzi, acolo unde, pentru efectuarea lucrărilor, s-a îndepartat stratul vegetal, la finalizarea acestora, vegetatia va fi replantata;
  • minimizarea activităților generatoare de praf (taiere, spargerea betonului, etc.);
  • se vor lua măsuri de acoperire, îngradire, închidere a stocurilor de materiale de constructie sau deșeuri, pentru prevenirea imprastierii cauzata de vant;
  • curatarea rotilor vehiculelor care ies de pe șantier;
  1. Oprirea motoarelor tuturor vehiculelor aflate în stationare, în zona șantierului;
  2. Respectarea duratei de execuție a proiectului astfel încât disconfortul generat de poluarea fonică să fie cât mai redus ca timp;
  3. În cazul unor poluări accidentale proiectantul şi constructorul răspund în solidar;
  4. Nu se vor evacua ape uzate neepurate sau insuficient epurate în emisari naturali, canale de desecare, rigole stradale sau freatic atat pe perioada execuției lucrărilor cat și dupa aceasta;
  5. Se vor respecta prevederile HG 1756/2006 cu modificările și completările ulterioare privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot în mediu produs de echipamente destinate utilizării în exteriorul clădirilor, fiind admisă doar folosirea echipamentelor ce poartă inscripţionat în mod vizibil, lizibil și de neşters marcajul european de conformitate CE, însoţit de indicarea nivelului garantat al puterii sonore;
  6. Se vor alege trasee optime din punct de vedere al protectiei mediului, pentru deplasarea vehiculelor care transporta materiale de constructie care pot elibera în atmosfera particule fine; transportul acestor materiale se va face pe cat posibil cu vehicule dotate cu prelate;
  7.  Transportul materialelor și transportul utilajelor grele se va realiza pe traseele stabilite, astfel încat sa nu creeze disconfort locuitorilor din zona;
  8.  Titularul proiectului raspunde pentru refacerea zonelor afectate de implementarea proiectului;
  9. Terenul afectat temporar de lucrări, va fi adus la starea iniţială de utilizare;
  10.  Organizarea de șantier va respecta obligatoriu măsurile specifice pentru reducerea şi/sau eliminarea efectelor generate de acestea asupra sănătăţii umane și mediului înconjurător. Se vor avea în vedere:

• împrejmuirea corespunzătoare a zonelor de lucru, montarea de avertizoare, etc;

• organizarea de șantier se va realiza astfel încât impactului generat de aceasta asupra factorilor de mediu locali pe timpul derulării lucrărilor prevăzute prin proiect să fie cât mai redus;

• organizarea de șantier va fi amenajată astfel încât să asigure facilităţile de bază conform prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construcţii, cu modificările și completările ulterioare (alimentarea cu energie electrică, alimentarea cu apă pentru asigurarea necesităţilor igienico–sanitare, facilităţi pentru depozitarea temporară a materialelor, facilităţi pentru personal (baracă birou, vestiare muncitori, punct prim ajutor, toaleta ecologică), împrejmuire cu gard din panouri metalice pentru protecţia organizării de șantier și a vecinătăţilor), după caz;

• întreţinerea corespunzătoare a utilajelor/mijloacelor de transport utilizate în lucrările de construcţii în vederea evitării scurgerilor de combustibili și uleiuri uzate pe sol/apă și de alte substanţe toxice și periculoase;

• se interzice stocarea temporară și depozitarea carburanţilor și substanţelor periculoase în zona aferenta amplasamentului;

• în perioada de execuție a lucrărilor vor fi stabilite zone de parcare a autovehiculelor și a utilajelor utilizate;

• este interzisă părăsirea incintei organizării de șantier cu roţile autovehiculelor şi/sau caroseria murdară;

În conformitate cu prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 privind protectia mediului, cu modificările și completările ulterioare - "Art. 15 alin (2) lit a - «Titularii proiectelor au obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actelor de reglementare, precum și asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii actelor de reglementare, înainte de realizarea modificării»;

Conform art. 21, alin.(4) din OUG. 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările și completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului și a publicului revine titularului proiectului”.    

Pentru legalitatea si autenticitatea documentelor depuse la dosar se face raspunzator titularul proiectului.

            Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procesului de evaluare a impactului asupra mediului de evaluare adecvata si de evaluare asupra corpurilor de apa.

Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuției lucrărilor sau exploatării acestora.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii a A.P.M. Brașov se sanctioneaza conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar in situatia cand intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifica conditiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul  proiectului are obligatia de a notifica autoritatea competenta emitenta.

          Conform prevederilor Legii nr. 292/2018 : 

    - anexa 5, art. 34, alin. (1) titularul de proiect are obligația de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, acordului de mediu și anterior emiterii aprobarii de dezvoltare;

    -anexa 5, art. 34, alin (2) notificarea prevazuta la alin. (1), insotita de raportul de verificare intocmit in conformitate cu prevederile art. 20 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 292/2018 de catre verificatorul de proiecte atestat in conditiile legii pentru cerinta esentiala D) igiena, sanatate si mediu inconjurator prevazuta la art. 3 din Ordinul ministrului dezvoltarii regionale si administratiei publice nr. 2264/2018 sau dupa caz de punctul de vedere al autoritatii competente emitente a aprobarii de dezvoltare conform art. 20 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 292/2018, se depune în termen de 10 zile de la data aparitiei necesitatii modificarii/extinderii;

- anexa 5, art. 43, alin. (3) la finalizarea proiectelor publice si private care au facut obiectul procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, autoritatea competenta pentru protectia mediului care a parcurs procedura verifica respectarea prevederilor deciziei etapei de incadrare;

 - anexa 5, art. 43 alin. (4) procesul - verbal intocmit in situatia prevazuta la alin. (3) se anexeaza si face parte integranta din procesul - verbal de receptie la terminarea lucrarilor.

 - art. 18, alin. (13 ) in cazul in care una dintre deciziile prevazute la alin. (8) si (9) nu se emite in termen de 5 ani de la emiterea acordului de mediu, titularul proiectului este obligat sa se adreseze autoritatii de mediu emitente in vederea confirmarii faptului ca acordul de mediu nu este depasit .

            Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.                                      

 

                                                 DIRECTOR EXECUTIV,

                                                      Ciprian BĂNCILĂ                                                                                        

                                                                                                   

 

SEF SERVICIU A.A.A,                                                                  ȘEF BIROU C.F.M.,

     Daniela BIRĂU                                                                          Sorin Hornoiu

    

                   

 

 

          

                                                                         

         ÎNTOCMIT:                                                                               ÎNTOCMIT

Consilier  Costel BUCATARU                                              Consilier Andreea BOGDAN