Back

Proiect SC ECOPAPER SA

-                                                                                                                                                                                                         Ministerul Mediului

Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului

Agenţia pentru Protecţia Mediului Brașov

 

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE 

  • PROIECT -

 

Ca urmare a solicitării depuse de SC ECOPAPER SA cu sediul in jud. Brasov, oras Zarnesti, str. 13 Decembrie, nr. 18, pentru proiectul, pentru proiectul „Modernizare statie de epurare noua prin amplasarea unei microstatii pentru epurarea apelor menajere”, propus a fi amplasat în jud. Brasov, oras Zarnesti, str. 13 Decembrie, nr. 18, înregistrata la APM Brasov cu nr. înregistrată la APM Brasov cu nr. 8217 din 18.05.2017 si nr. ELO 578 din 18.05.2017, completata cu nr. 10250/28.06.2017,

               - în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului

               - in baza O.U.G. nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei salbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

                Autoritatea competentă pentru protecţia mediului decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 31.07.2017, că proiectul „Modernizare statie de epurare noua prin amplasarea unei microstatii pentru epurarea apelor menajere”, propus a fi amplasat în jud. Brasov, oras Zarnesti, str. 13 Decembrie, nr. 18, (C.U. nr. 131 din 11.04.2017 emis de Primaria orasului Zarnesti), nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluării adecvate.

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

a) proiectul intră sub incidenţa HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului in in Anexa 2,  pct. 11 lit. c) staţii pentru epurarea apelor uzate, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1, coroborat cu pct.13 lit. a) Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;     

b)  titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;

c)  in lipsa observatiilor din partea publicului;

d) in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

           1.  Caracteristicile proiectului

a) Marimea proiectului:

Obiectul principal de activitate a societăţii ECOPAPER SA Zărneşti este fabricarea hârtiei  pentru carton ondulat din hârtii destinate reciclării / maculatură, pentru care societatea detine Autorizaţia Integrată de Mediu nr. SB111/23.02.2010, valabilă până în 23.02.2020, pentru “Instalaţia de fabricare a hârtiei pentru carton ondulat din maculatură 100%, cu capacitate de producţie de 80.000 t/an” (MH6), inclusiv activităţile conexe.

Prin realizarea noului obiectiv de investiţie, sistemul de colectare, stocare şi epurare a apelor uzate de pe amplasamentul ECOPAPER SA Zărneşti suferă modificări, respectiv amplasarea unei microstatii de epurare a apelor uzate menajere in cadrul Staţiei noi de epurare a apelor uzate – WWTP ce va asigura epurarea tuturor categoriilor de ape uzate de pe platforma industriala.

Staţia nouă de epurare a apelor uzate industriale va avea capacitate de tratare de 300 mc/h, sau 83,3 l/s, pentru a prelua apele uzate industriale/tehnologice provenite de la MH1 şi MH6, de la instalaţiile conexe (CT1 + CT2), precum şi apele menajere preepurate şi dezinfectate în noua MICROSTAŢIE şi apele pluviale potenţial contaminate, dozate controlat.

Staţia de epurare existentă urmează să fie oprită definitiv şi supusă procedurilor de dezafectare şi demolare.

Staţia nouă de epurare a apelor uzate – WWTP va asigura  epurarea tuturor categoriilor de ape uzate, respectiv:

-           apele uzate tehnologice/ industriale provenite de la MH6, MH1, CT1 şi CT2;

-           apele uzate menajere, preepurate într-o Microstaţie, amplasată în cadrul staţiei de epurare noi;

-           apele pluviale potenţial contaminate, provenite de pe platformele de depozitare a maculaturii, din zona MH6 şi cele de pe platforma de depozitare a deşeurilor din zona MH1.

Lucrările de modernizare aferente staţiei noi de epurare ape uzate de pe amplasamentul ECOPAPER S.A. Zărneşti, vizează următoarele  grupe de lucrări:

  1. Separarea circuitelor de apă aferente MH6 şi CT1, care include:
  • Racordarea apelor uzate tehnologice de la MH6 la Staţia nouă de epurare – WWTP;
  • Dirijarea apelor pluviale necontaminate de pe acoperişurile clădirilor din zona MH6 pe spatiul verde învecinat acesteia;
  • Colectarea apelor uzate menajere de la grupurile sanitare şi cantină şi dirijarea lor spre circuitul de ape menajere de la corpul administrativ;
  • Colectarea apelor pluviale contaminate de pe platformele betonate de depozitare a maculaturii din zona MH6  şi de pe platforma de depozitare a deşeurilor tehnologice, într-un bazin nou de stocare şi de pompare controlată spre bazinul de omogenizare a staţiei noi de epurare ape uzate tehnologice ;
  • Circuitele noi de canalizare a apelor uzate menajere.
  1. Microstaţia de epurare a apelor uzate menajere
  • Montarea unei microstaţii de epurare ape uzate menajere, care se va amplasa în cadrul staţiei de epurare noi WWTP. Apele epurate de la această microstaţie se vor dirija spre bazinul de omogenizare al staţiei noi de epurare. Nămolul în exces rezultat de la microstaţie se amestecă cu nămolul biologic în exces provenit de la staţia nouă de epurare, urmând aceleaşi tratamente în vederea deshidratării avansate.
  • Circuite noi şi existente de canalizare a apelor uzate menajere, care alimentează MICROSTAŢIA de epurare ape uzate menajere.
  1. A treia gură de evacuare a apelor pluviale necontaminate provenite din zona MH1.

Conform proiectului propus, capacitatea nominală de epurare a microstaţiei este de 2 m3/h          (48 m3/zi), cu încadrarea parametrilor finali ai apei epurate în prevederile NTPA 001/2005. 

MICROSTAŢIA DE EPURARE a apelor uzate menajere, compusă din următoarele unităţi:

  • Sortizor tip tambur;
  • Tratare biologică cu nămol activ;
  • Sedimentare finală;
  • Unitate de dezinfecţie.

Circuitele noi de canalizare a apelor uzate menajere:

  • Racord de la MH1, la circuitul de ape uzate menajere de la corpul administrativ;
  • Racord de la circuitul de ape uzate menajere de la corpul administrativ, la căminul nou de colectare a apelor uzate menajere, amplasat în dreptul staţiei noi de epurare WWTP1;
  • Başă nouă bicompartimentată de colectare a apelor uzate menajere, din care se alimentează Microstaţia nouă de epurare ape uzate menajere, cu dimensiunile de 5.200 x 2.600 x 2.300 mm, cu un VT = 18,4 mc, Vu = 13 mc, din beton, în sistem îngropat, prevăzut cu două pompe(1+1R) cu un debit de cca 3,0 mc/h/ fiecare;
  • Racord de la MH1 (zona de sud- est) la başa nouă bicompartimentată, menţionată mai sus;
  • Racord de la WWTP la başa nouă colectoare din dreptul WWTP;
  • Racord de la başa nouă colectoare, la MICROSTAŢIA de epurare ape uzate menajere, inclusiv sistemul de pompare;
  • Racord de la MICROSTAŢIE la WWTP (bazin de omogenizare), inclusiv sistemul de pompare existent.

Apele uzate menajere provin de la:

  • cantină;
  • grupurile sanitare de la MH6 şi CT1;
  • corpul administrativ;
  • grupurile sanitare de la MH1  şi CT2;
  • atelierul mecanic si atelierul reparatii.

Toate apele uzate menajere sunt colectate şi dirijate spre un cămin nou/başă, special amenajată şi prevăzută cu o staţie de pompare, care alimentează Microstaţia nouă.

Microstaţia va fi amplasată în cadrul Staţiei noi de epurare a apelor uzate tehnologice – WWTP, respectiv în clădirea operativă a staţiei.

            b) cumularea cu alte proiecteObiectivul de investiţie propus: „Modernizarea staţiei de epurare nouă prin amplasarea unei Microstaţii pentru epurarea  apelor uzate menajere”, urmează să se realizeze în cadrul obiectivului major de investiţie derulat de titular, respectiv: “Maşina de hârtie nr. 1 şi instalaţiile conexe  şi creşterea de capacitate la MH6 de la 80.000 tone la 100.000 t/an”.

            c) utilizarea resurselor naturale nu este cazul;

d) productia de deseuri – deseurile rezultate in perioada de executie (materiale de constructii) a proiectului vor fi valorificate/eliminate cu societati autorizate;

In perioada de exploatare, gestionarea nămolurilor biologice în exces provenite de la cele două staţii de epurare, respectiv staţia nouă de epurare şi microstaţia de epurare ape uzate menajere se va realiza în comun, cu reducerea la minim a duratelor de stocare şi cu preluarea ritmică a nămolului deshidratat în clădire închisă, în vederea eliminării definitive în depozitul municipal conform de deşeuri FIN – ECO Braşov;

           e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort

SOL: Obiectivul de investiţie, nu prezintă pericol de poluare pentru sol si subsol.

AER: Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr. 462/1993 cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu Lg. nr. 104/2011 si STAS 12574/1987 pentru imisii (de la utilajele folosite).

          f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate: nu este cazul.

2. Localizarea proiectelor: in intravilanul orasului Zarnesti

2.1. utilizarea existenta a terenului: curti constructii si drum in suprafata de 74.727 mp (C.U. nr. 131 din 11.04.2017 emis de Primaria Orasului Zarnesti);

2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora – nu este cazul;

2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite nu este cazul;

d) parcurile si rezervatiile naturalenu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc.nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica – nu este cazul;

     g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite nu este cazul;

     h) ariile dens populate - nu este cazul;

      i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica nu este cazul

3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectatepopulatia din zona imediat invecinata. Societatea a obtinut Notificare asistenta de specialitate nr. 1640/A/12.09.2016 emisa de DSPJ Brasov;

b) natura transfrontiera a impactuluinu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactuluiimpact redus;

d)probabilitatea impactuluinu este cazul;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactuluinu este cazul.

 

   II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele: proiectul propus nu intra sub incidenta OUG 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor natural, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

Conditiile de realizare a proiectului:

  1. se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
  2. pe tot parcursul derulării lucrărilor de execuţie se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  3. deşeurile rezultate la faza de construire vor fi colectate selectiv, cu posibilităţi de eliminare/valorificare cu societăţi autorizate; vor fi evacuate ritmic, fără a bloca căile de acces;
  4. vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor şi a deşeurilor rezultate;
  5. nu se vor evacua ape uzate neepurate sau insuficient epurate in emisari naturali, canale de desecare, rigole stradale sau freatic atat pe perioada executiei lucrarilor cat si dupa aceasta;
  6. in conformitate cu prevederile OUG nr. 195/2005 privind Protectia Mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 15 alin (2) lit a), aveti obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actului de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii acestuia, înainte de realizarea modificării;
  7. în cazul unor poluări accidentale proiectantul şi constructorul răspund în solidar;
  8. se vor respecta prevederile Avizului  de gospodãrire a apelor nr. 24  din  16.06.2017, modificator al avizului nr. 44/14.12.2016, emis de SGA Brasov, respectiv:
  • Atat beneficiarul cat si proiectantul vor urmari indeaproape executarea lucrarilor prevazute in documentatia tehnica de fundamentare.
  • Sa asigure conditiile tehnice necesare prelevarii probelor din ultimul camin de pe reteaua de canalizare inainte de evacuarea in receptor. Sa monteze debitmetru pe evacuarea apelor din Statia noua de epurare.

9) conform art. 21, alin.(4) din OUG 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

10) substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra incadra in valorile limita pentru emisii stabilite de Ord. nr. 462/1993 al MAPM, coroborat cu Legea 104/2011;

11) nivelul maxim al zgomotului produs, se va incadra in limitele impuse de SR 10009/2017 si  OMS  119/2014.

Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea etapelor procedurii de evaluare adecvata.

Proiectul este valabil pe toata perioada de derulare a investitiei.

La finalizarea investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

        Dupa intocmirea procesului verbal de constatare a respectarii tuturor conditiilor de realizare a proiectului, se va continua procedura de obtinere a autorizatiei integrate de mediu.

Conform prevederilor Ordinului MMP 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

Nerespectarea prevederilor prezentului acord de mediu se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

           Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR EXECUTIV,

     Sorin HORNOIU                                                                

                                                                                                  

        SEF  SERVICIU A.A.A.,

                                                                                                  Alexandrina VASILE

 

 

 

INTOCMIT: Consilier Codruta SAUCA