Back

proiect_552_HARSENI

                    

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr. 552 din 25.10.2017

....

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de COMUNA HARSENI, cu sediul în jud. Brasov, com. Harseni, sat Harseni, nr. 175, înregistrată la APM Brasov cu nr. 14911/19.09.2017,  în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  • Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,

şi ca urmare a completarilor depuse sub nr. 16193/09.10.2017 si nr. 16528/12.10.2017 (solicitare inregistrata electronic sub nr. 1298/19.09.2017),

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Braşov decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 16.10.2017, că proiectul „MODERNIZARE DRUM COMUNAL DC 69A VALEA SEBES”  propus a fi realizat în jud. Brasov, com. Harseni, sat Sebes, finantat cu fonduri PNDL, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate. 

 

            Justificarea prezentei decizii:

  I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, Anexa 2, la pct. 13, lit. a) Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;
  2. titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;
  3. lipsa observatiilor din partea publicului interesat;
  4. in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:

 

            1. Caracteristicile proiectului:

a) marimea proiectului:

Prin proiect se propune modernizarea drumului comunal DC 69A Valea Sebes.

Lungimea drumului expertizat este de 3950 m, iar apriza sa este de 8,50 – 9,00 m.

Latimea partii carosabile propuse este de 5,50m.

Acostamentele vor fi consolidate cu piatra sparta 10cm si 15cm balast si au o latime de 0,75m.

Se vor monta indicatoare rutiere corespunzatoare si amplasate conform normelor si normativelor in vigoare, de asemenea se va realiza marcajul orizontal al carosabilului.

Se propune ca drumul sa fie reabilitat prin realizarea unei parti carosabile cu latimea de 5,50 m, cu urmatoarea structura rutiera:

  • 4 cm beton asfaltic BA16 (EB 16 RUL 50/70);
  • 6 cm strat de legatura BAD 20 (EB 20,4 LEG 50/70);
  • 20 cm strat de baza din piatra Sparta;
  • 20-25 cm pietruire din balast, completata in grosime si latime pe portiunile unde este sub grosimea de 20 cm si latimea de 6,00 m;
  • balast, cu praf nisipos, cafeniu sau pietris si bolovanis, cu interspatiile umplute cu nisip prafos, pana la min. 20 m;

Se vor prevedea parapeti de protectie noi si se vor repara cei existenti, pe portiunile in afara localitatilor (daca conditiile de teren cer acest lucru).

Elemente caracteristice ale drumului proiectate:

Lungimea drumului: 3950,00 mp;

Latimea partii carosabile: 5,50 m;

Panta transversala parte carosabila: 2,50% spre zonele de scurgere a apelor pluviale;

Latime acostamente: 0,75 m.

Scurgerea apelor pluviale se va asigura prin santurile laterale si podetele existente. Se vor  realiza urmatoarele lucrari: reprofilarea santurilor si rigolelor amplasate de o parte si de alta a drumului comunal; curatarea si decolmatarea podetelor existente; amplasarea de podete noi. Evacuarea apelor pluviale se executa conform Avizului de gospodarire a apelor pentru situatie exceptionala nr. 217/29.09.2017 emis de SGA Brasov.

Lucrari necesare organizarii de santier: -

Amplasamentul organizarii de santier va fi ales in functie de disponibilitatea terenului in momentul inceperii lucrarilor. Organizarea de santier cuprinde amenajari temporare pentru: parcul de utilaje, autovehicule, autocisterne; depozitarea echipamentelor, pieselor, materialelor, piese de schimb; depozitarea temporara a deseurilor pe categorii; spatii necesare personaluluiu de conducere si tehnic; spatii necesare personalului de paza. La finalizarea lucrarilor de construire terenul ocupat de organizarea santier va fi adus la starea lui initiala.

Lucrările de refacere a amplasamentului în zona afectată de execuţia investiţiei: - Antreprenorul are obligatia ca la terminarea lucrarilor sa readuca zona folosita pentru organizarea de santier la starea initiala, sa indeparteze toate materialele de constructii neutilizate si sa aduca aportul de pamant vegetal necesar;               

b) cumularea cu alte proiecte – la momentul verificarii amplasamentului nu erau in derulare alte proiecte;

c) utilizarea resurselor naturale – nu este cazul;

d) productia de deseuri – deseurile rezultate in perioada de executie a proiectului  vor fi valorificate/eliminate cu societati autorizate;

e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul si alte surse de disconfort – reduse, doar la faza de lucrari;

-pe perioada derularii lucrarilor de construire/functionare emisiile sunt generate de utilajele de executie/transport; substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra in valorile limita ale emisiilor stabilite de Ord. MAPM nr. 462/1993 cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu Lg. nr. 104/2011, iar nivelul maxim al zgomotului produs se va incadra in limitele impuse de SR 10.009/2017 si OMS 119/2014 privind aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatiei; 

 f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de tehnologiile utilizate:  - lucrarile vor fi executate numai cu societati autorizate, astfel incat sa nu existe risc de accidente;

 

2. Localizarea proiectelor:

2.1 utilizarea existenta a terenului: -

Sectorul de drum vizat de prezentul proiect este amplasat în extravilanul comunei Harseni si face legatura intre localitatile Sebes si Valea Sebesului. Comuna Harseni se afla la circa 15 km sud-est de municipiul Fagaras, din judetul Brasov.

Terenul apartine domeniului public si se afla in administrarea Comunei Harseni.

Folosinta actuala este de drum comunal DC 69A, folosinta ce se va mentine si dupa efectuarea investitiei, conform CU nr. 301/08.09.2017 emis de Consiliul Judetean Brasov.

2.2 relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si capacitatea regenerativa a acestora - nu este cazul;

2.3 capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere - nu este cazul;

c) zonele montane si cele impadurite -nu este cazul;

d) parcurile si rezervatiile naturale - nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate etc. -  nu este cazul;

f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si a faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, zonele prevazute prin Legea nr.5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III-a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor Legii apelor nr.107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si HG nr.930/2005, pentru aprobarea Normelor speciale privind caracterul si marimea zonelor de protectie sanitara si hidrogeologica – amplasamentul este situat in aria de protectie speciala avifaunistica  ROSPA 0098 Piemontul Fagaras;

g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de legislatie au fost deja depasite: - nu este cazul;

h) ariile dens populate - Terenul pe care se vor realiza lucrãrile este amplasat pe  domeniului public;

i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica - nu este cazul.

 

3. Caracteristicile impactului potential:

a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate –  nu e cazul;

b) natura transfrontiera a impactului – nu este cazul;

c) marimea si complexitatea impactului – prin proiect au fost prevazute masurile necesare astfel incat, in perioada de aplicare a proiectului sa nu existe impact asupra factorilor de mediu;

d) probabilitatea impactului – redusa, doar pe perioada executarii lucrarilor;

e) durata, frecventa si reversibilitatea impactului – pe perioada executarii lucrarilor durata impactului va fi scurta.

 

    II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa art.28 din O.U.G. nr.57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, amplasamentul acestuia fiind in aria de protectie speciala avifaunistica  ROSPA 0098 Piemontul Fagaras;
  2. cu privire la implementarea proiectului, au fost emise punctele de vedere nr.14911/06.10.2017 si nr. 14911/16.10.2017 intocmite de Biroul CFM din cadrul APM Brasov;
  3. conform memoriului de prezentare, realizarea proiectului nu releva impact semnificativ asupra integritatii ariei de protectie speciala avifaunistica  ROSPA 0098 Piemontul Fagaras;
  4. societatea a obtinut avizul favorabil nr. 72/10.10.2017 emis de administratorul ariei naturale protejate -  Ocolul Silvic Rasinari RA pentru realizarea proiectului;
  5. in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea efect semnificativ asupra ariei de protectie speciala avifaunistica  ROSPA 0098 Piemontul Fagaras.

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta prevederile OUG nr.195/2005, aprobată prin Legea nr.265/2006 cu  modificările şi completările ulterioare, privind protecţia mediului;
  2. Se vor respecta prevederile OUG nr.57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobata prin Legea 49/2011 cu  modificările si completările ulterioare;
  3. Pe tot parcursul execuţiei lucrărilor se vor respecta prevederile legislaţiei de mediu în vigoare, condiţiile impuse prin toate actele de reglementare emise de autorităţile implicate şi proiectul înaintat spre avizare;
  4. Se vor respecta prevederile din Avizul de gospodãrire a apelor pentru situatie exceptionala nr. 217/29.09.2017 emis de SGA Brasov.
  5. Se va evita afectarea de către infrastructura temporară, creată în perioada de desfăşurare a proiectului, a altor suprafeţe decât cele pentru care a fost emisă prezenta aprobare de dezvoltare;
  6. Deseurile rezultate la faza de implementare a proiectului vor fi colectate selectiv, cu posibilitati de eliminare/valorificare cu societati autorizate si vor fi evacuate ritmic de pe amplasament;
  7. Pentru evitarea poluarii accidentale cu materiale periculoase (scurgeri accidentale de combustibili, de ulei de motor) , reparatiile la mijloacele de transport se vor executa doar la societati autorizate.
  8. Se vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor şi a deşeurilor rezultate în urma derulării lucrărilor propuse;
  9. Se vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor şi a deşeurilor rezultate pe parcursul execuției lucrărilor;
  10. Se va asigura salubrizarea zonei şi menţinerea curaţeniei pe traseul drumurilor de acces, pe toata perioada realizării lucrarilor;
  11. Se vor restrânge la minim suprafeţele ocupate de organizarea de şantier;
  12. Antreprenorul va delimita zona de lucru pentru a preveni/minimiza distrugerea suprafeţelor vegetale;
  13.  In vederea mentinerii calitatii aerului, in parametrii optimi, in zona amplasamentului se vor respecta urmatoarele conditii:
  • utilizarea apei, pentru suprimarea prafului, in cantitatile, frecventa si proportiile necesare, in zona de lucru, la sfarsitul fiecarei saptamani de lucru, daca nu se vor desfasura operatiuni active mai mult de doua zile consecutiv;
  • pe spatiile verzi, acolo unde, pentru efectuarea lucrarilor, s-a indepartat stratul vegetal, la finalizarea acestora, vegetatia va fi replantata;
  • minimizarea activitatilor generatoare de praf (taiere, spargerea betonului, etc.);
  • se vor lua masuri de acoperire, ingradire, inchidere a stocurilor de materiale de constructie sau deseuri, pentru prevenirea imprastierii cauzata de vant;
  • curatarea  rotilor vehiculelor care ies de pe santier;
  1. Oprirea motoarelor tuturor vehiculelor aflate in stationare, in zona santierului;
  2. Respectarea duratei de execuţie a proiectului astfel încât disconfortul generat de poluarea fonică să fie cât mai redus ca timp;
  3. Terenul afectat temporar de lucrări, va fi adus la starea iniţială de utilizare;
  4. Drumurile de acces, toate zonele a căror suprafaţă (învelişul vegetal) a fost afectată, vor fi refăcute şi vor fi redate folosinţelor iniţiale;
  5. Se vor respecta prevederile HG 1756/2006 cu modificările şi completările ulterioare privind limitarea nivelului emisiilor de zgomot în mediu produs de echipamente destinate utilizării în exteriorul clădirilor, fiind admisă doar folosirea echipamentelor ce poartă inscripţionat în mod vizibil, lizibil şi de neşters marcajul european de conformitate CE, însoţit de indicarea nivelului garantat al puterii sonore;
  6. Dotarea punctelor de lucru cu materiale de interventie absorbante in cazul deversarii accidentale de produse petroliere (carburanți);
  7. Nu se va afecta vegetația forestieră/arbustivă/erbacee din vecinătatea amplasamentului care poate fi utilizată ca loc de hrănire/adăpost de către păsări şi mamifere mici; Suprafețele afectate temporar de organizarea de șantier vor fi refăcute și redate folosințelor inițiale;
  8. Lucările de construcție se vor  desfășura pe cât posibil astfel încât să se evite interferenţa cu sezonul de reproducere al speciilor de păsări, în special cuibaritul de primăvară şi perioadele de împerechere ale păsărilor de pădure;
  9. Folosirea utilajelor adecvate,dotate cu sisteme de retinere a poluantilor si cu atenuatori de zgomot, care să respecte normele de poluare în vigoare, pentru a evita perturbarea speciilor rare sau periclitate în cazul în care ar fi confirmată prezenţa acestora;
  10. Se interzic următoarele:
  • orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  • perturbarea intenţionată în cursul perioadei de reproducere, de creştere, de hibernare si de migraţie;
  • deteriorarea, distrugerea si/sau culegerea intenţionată a cuiburilor si/sau ouălor din natură;
  • deteriorarea şi/sau distrugerea locurilor de reproducere ori de odihnă;
  • recoltarea florilor şi a fructelor, culegerea, tăierea, dezrădăcinarea sau distrugerea cu intenţie a acestor plante în habitatele lor naturale, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  • deţinerea, transportul, comerţul sau schimburile în orice scop ale exemplarelor luate din natură, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;

 

Proiectul propus nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare adecvată.

 

Conform art. 21, alin.(4) din OUG 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului proiectului”.

Conform prevederilor ordinului mmp 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

 

La finalizarea investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

            Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Prezenta decizie se emite in vederea promovarii si finantarii proiectului prin PNDL, cu conditia solicitarii si obtinerii revizuirii acesteia, dupa stabilirea solutiilor tehnice aprobate prin Avizul de gospodarire a apelor - faza DTAC- si inainte de obtinerea aprobarii de dezvoltare (autorizatiei de construire).

Prezentul act nu exonerează de răspundere titularul, proiectantul şi/sau constructorul în cazul producerii unor accidente în timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora. In cazul unor poluări accidentale proiectantul şi constructorul răspund în solidar.

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii a A.P.M. Brașov se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

      Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

      Sorin HORNOIU

                                               

 

 SERVICIUL A.A.A.,                                                                                  SEF BIROU C.F.M.,

 Alexandrina VASILE                                                                           Mirela MOISA

 

 

                                                                                      

 INTOCMIT,                                                                                                

 Consilier Simona PASCU                                                                Consilier Mirela MOISA