Back

SC A.G. RONECO FARM SRL

                                      

Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului

Agenţia pentru Protecţia Mediului Brașov

 

 

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE 

                                    

  • PROIECT -

 

Ca urmare a solicitării depuse SC A.G. RONECO FARM SRL cu sediul in jud. Brasov, com. Feldioara, sat Feldioara, nr. 5, DCL 1309, înregistrată la APM Brasov cu nr. 15160 din 02.10.2018, in baza:

               - Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului

               - Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei salbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

 

si ca urmarea a completarii documentatiei cu nr. 19161 din 11.12.2018, nr. 19331 din 13.12.2018 si nr. 19572 din 19.12.2018,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 17.12.2018, că proiectul „Intrare in legalitate: relocare platforma dejectii; extindere soproane nurci; relocare drum incinta ferma de nurci”, propus a fi amplasat în jud. Brasov, com. Feldioara, sat Feldioara, extravilan, teren identificat prin Extras CF nr. 102669 – Feldioara, nr. cad. 102669, nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare a impactului asupra mediului, sunt urmatoarele:

a) proiectul intră sub incidenţa HG nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului in Anexa 2, pct.  13 lit. a) Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului;                         

b)  titularul si APM Brasov au mediatizat in presa locala cat si pe pagina web atat depunerea solicitarii acordului cat si decizia etapei de incadrare;

c)  in lipsa observatiilor din partea publicului;

d) in urma parcurgerii listei de control pentru etapa de incadrare si a analizarii criteriilor de selectie pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, prevazute in Anexa 3 din HG nr. 445/2009, s-a constatat ca proiectul analizat nu este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra mediului, din urmatoarele considerente:   

  1. Caracteristicile proiectului:

            a) dimensiunea si conceptia intregului proiect: prin proiect se propune intrarea in legalitate a relocarii platformei de dejectii, a extinderii soproanelor de nurci si a relocarii drumului de incinta a fermei de nurci.

         Toate obiectivele care fac obiectul acestui studiu vor fi construite, respectiv amenajate ca dotări în incinta fermei de nurci existente aflată în com. Feldioara, jud. Brașov.

Pe terenul cu o suprafata totala de de aprox. 85.563,00 m2 (8,5 ha) au fost realizate urmatoare lucrari:

  • Relocare platforma dejectii

In faza P.U.Z. terenul studiat a fost extins cu o parcelă de 2.700 mp in colțul de nord – est a fermei de nurci inițiale, care a permis relocarea platformei pentru cu o suprafață de 600 mp (capacitate de 1080 mc). Platforma este realizata din beton, hidroizolata, cu pererti laterali pe trei laturi realizati la h=1,8 m, prevazuta cu rigola perimetrala pentru colectarea levigatului care se descarca in bazinul de stocare cu capacitate de 16 mc.

Adiacent platformei de dejecții sunt relocate și cele două puțuri pentru monitorizarea pânzei freatice. Monitorizarea prin cele 2 foraje de observatie, amplasate in amonte si aval de platforma de dejectii, pe directia de scurgere a acviferului freatic, se efectueaza astfel: forajul F1, amplasta in amonte de platform de dejectii, cu H=3,5 m; forajul F2, amplasat in aval de platforma de depozitare si maturare dejectii, cu H=4.0 m.

Cantitatea dejecțiilor rezultată de la 1 femelă + 4 pui este de 15 kg/an.

Dejecțiile rezultate se amestecă cu 6 kg paie și rezultă 21 kg compost. Compostul rezultat este încărcat și distribuit fermelor contractate.

  • Extindere soproane nurci

În urma retrasării drumului de incintă perimetral și relocării platformei de dejecții a rezultat un spațiu care s-a valorificat prin extindere, respectiv completarea soproanelor existente în a două parte a terenului.

Astfel 18 rânduri sunt extinse cu câte 3 unități/ 9 travei, 3 rânduri sunt extinse cu 5 unități/15 travei. Sunt adăugate incă 2 rânduri noi, unul adiacent drumului de incintă  pe latura nord-est cu 13 unități /39 travei și unul în locul segmentului de drum de incintă ce desărțea șoproanele în două zone cu 20 de unități/60 travei.

Extinderile astfel rezultând un număr de 102 unități/ 306 travei extinse.

O unitate, adăpostind o familie, dispune de o structură simplă, din lemn, cu o deschidere interioară de aproximativ 2,20 m, o lungime de 8,13 m, o înălțime de aproximativ 3 m și pardoseală din beton.

Dupa extindere, numarul total este de 43.760 custi crestere nurci, in doua tipuri de soproane deschise, amplasate in 47 de randuri.

  • Relocare drum incinta ferma de nurci

Extinderea terenului studiat in colțul de nord-est  în faza P.U.Z., respectiv relocarea platformei de dejecții pe această nouă extindere, a dus la retrasarea drumului de incinta perimetral limitelor parcelei si renunțarea la segmentul de drum care despărțea șoproanele în două zone.

 

Ocuparea terenului

S. teren                        85.563,00 mp

S. construită totală         36.904,50 mp

Clădire administrativă     974,00 mp

Hambare                        401,00 mp (282mp + 119mp)

Șoproane                       35.420,00 mp

Silozuri                          97,00 mp

Post de transformare     12,50 mp

 

           Organizarea de santier

Nu este cazul.

       Lucrările de refacere a amplasamentului în zona afectată de execuţia investiţiei:

Nu este cazul.

b) cumularea cu alte proiecte existente si/sau aprobate:

Societatea a obtinut Decizia  etapei  de  încadrare nr. 20 Î din 22.01.2014 pentru proiectul „Construire ferma nurci” in Feldioara, extravilan.

c) utilizarea resurselor naturale in special a solului, a terenurilor, a apei si a biodiversitatii  nu este cazul;

d) productia de deseuri – in timpul execuţiei lucrărilor au rezultat deşeuri menajere şi alte tipuri de deşeuri din materiale de constructii utilizate in proiect ce au fost valorificate prin societati autorizate.

La funcționarea obiectivului vor fi  generate ca deseuri,` dejectii animale. Acestea vor fi preluate decătre de SC Bavaria Farming SRL Brasov conform Contractului de prestări servicii nr. 01/08.01.2018.

e) poluarea si alte efecte negative:

APA: apele uzate provenite de la de la grupul sanitar si de la spalarea utilajelor de hranire, descarcate intr-un bazin vidanjabil cu V = 70 mc se vor incadra in prevederile HG 188 / 2002 modificat si completat cu  HG 352 / 2005 – NTPA 002.

AER: emisiile sunt generate de utilajele de transport;

Substantele poluante pentru atmosfera se vor incadra incadra in valorile limita pentru emisii stabilite de Ord. nr. 462/1993 al MAPM.

    ZGOMOTUL: Nivelul de zgomot se va incadra in limitele impuse de SR 10.009/2017.

f) riscul de accidente majore si/sau dezastre relevante pentru proiectul in cauza, inclusiv cele cauzate de schimbarile climatice, conform informatiilor stiintifice – nu este cazul;

g) riscurile pentru sanatatea umana – Adresa nr. 7098/31.10.2018 emisa de DSPJ Brasov.

         

              2. Localizarea proiectelor: in extravilanul com. Feldioara

 a) utilizarea actuala si aprobata a terenurilor: zona constructii agrozootehnice, conform PUZ aprobat cu HCL nr. 47/22.11.2013 (Certificatul de urbanism nr. 98 din 13.09.2018 emis de catre Primaria Comunei Feldioara);

b) bogatia, disponibilitatea, calitatea si capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa si biodiversitatea) din zona si subteranulul acestuia – nu este cazul;

c)  capacitatea de absorbtie a mediului natural, acordandu-se o atentie speciala urmatoarelor zone:

i) zonele umede, zone riverane, guri ale raurilor - nu este cazul;

ii) zonele costiere si mediul marin - nu este cazul;

iii) zonele montane si forestiere – nu este cazul;

iv) rezervatii si  parcuri naturale – nu este cazul;

v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei in vigoare: zone Natura 2000 desemnate in conformitate cu legislatia privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice; zonele prevazute de legislatia privind aprobarea planului de amenajare a teritoriului national – Sectiunea a III – a – zone protejate, zonele de protectie instituite conform prevederilor legislatiei din domeniul apelor, precum si a celei privind caracterul si marirea zonelor de protectie sanitara si hidrogiologica – vecinatatea Siturilor NATURA 2000 ROSCI0329 Oltul Superior si ROSPA0037 Dumbravita-Rotbav-Magura Codlei;

vi) zonele in care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevazute de  legislatia nationala si la nivelul Uniunii si relevante pentru proiect sau in care se considera ca exista astfel de cazuri - nu este cazul;

vii) zonei cu densitate mare a populatiei – nu este cazul;

viii) peisajele si situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic – nu este cazul;

            3. Tipurile si caracteristicile impactului potential:

a) importanta si extinderea spatiala a impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate –  nu este cazul;

b) natura impactului -  nu este cazul;

c) natura transfrontiera a impactului – nu este cazul;

d) intensitatea si complexitatea impactului – impact redus;

e) probabilitatea impactului – redusa, doar pe perioada executarii lucrarilor  propuse prin proiect;

f) debutul, durata, frecventa si reversibilitatea preconizate ale impactului pe perioada executarii lucrarilor durata impactului va fi scurta.

g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente si/sau aprobate -  nu este cazul;

h) posibilitatea de reducere efectiva a impactului – nu este cazul;

           II. Motivele care au stat la baza deciziei etapei de incadrare, in procedura de evaluare adecvata, sunt urmatoarele: proiectul nu intra sub incidenta OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare.

Conform Studiului de evaluare adecvata pentru care societatea a obtinut Avizul mediu nr. 1BV/14.02.2018, pentru planul PUZ „Extindere ferma de nurci”, functionarea obiectivului va avea un impact neutru asupra starii de conservare a speciilor de interes conservativ din cadrul siturilor Natura 2000, precum si a biodiversitatii din imprejurimi.

 

Conditiile de realizare a proiectului:

  1. se vor respecta prevederile OUG nr. 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
  2. Se vor respecta conditiile impuse prin Avizul nr. 609 din 26.11.2018 revizuit la data de 11.12.2018 emis de ANANP;
  3. Se vor respecta conditiile impuse de Autorizatia de gospodarire a apelor nr. 105 din  18.09.2015 emis de SGA Brasov;
  4. se vor respecta prevederile Legii 211/2011 privind regimul deseurilor, actualizata, cu completarile si modificarile ulterioare;
  5. se vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului, prin depozitarea pe suprafeţe impermeabile a materialelor şi a deşeurilor rezultate;
  6. se va asigura salubrizarea zonei şi menţinerea curaţeniei pe traseul drumurilor de acces;
  7. in conformitate cu prevederile OUG nr. 195/2005 privind Protectia Mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 15 alin (2) lit a), aveti obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii actului de reglementare, precum şi asupra oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii acestuia, înainte de realizarea modificării;
  8. în cazul unor poluări accidentale proiectantul şi constructorul răspund în solidar;
  9. Conform art. 21, alin.(4) din OUG 195/2005 privind protectia mediului, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările si completările ulterioare ”răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţilor competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine titularului activitatii”.

Proiectul propus nu necesita parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare a impactului asupra mediului si nu necesita parcurgerea etapelor procedurii de evaluare adecvata.

La finalizarea investitiei titularul va notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care va face un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor Deciziei etapei de incadrare, conform art. 49, alin. (3) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

       Procesul-verbal de constatare întocmit se anexeaza si face parte integranta din procesul-verbal de recepţie la terminarea  lucrărilor, conform art. 49, alin. (4) din Ord. MMP nr. 135/2010 privind aprobarea Metodologiei de aplicare a evaluarii impactului asupra mediului pentru proiecte publice si private.

Dupa intocmirea procesului verbal de constatare a respectarii tuturor conditiilor de realizare a proiectului, societatea care va desfasura activitatea in urma implementarii acestuia, are obligatia de a solicita si obtine autorizatia de mediu.

            Prezenta decizie este valabila pe toata perioada punerii in aplicare a proiectului, in conditiile in care nu intervin modificari ale datelor care au stat la baza emiterii ei.

Pentru legalitatea si autenticitatea documentelor depuse la dosar se face raspunzatoare societatea.

Litigiile generate de emiterea, revizuirea, suspendarea sau anularea prezentei autorizații se soluționează de instanțele de contencios administrativ competente, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, modificată și completată prin Legea nr. 262/2007.

În situația modificării actelor normative menționate în prezentul acord/aviz titularul are obligația să se supună prevederilor noilor acte normative intrate în vigoare, ce modifică, completează sau abrogă actele normative vechi.

 

Conform prevederilor Ordinului MMP 135/2010, titularul de proiect are următoarele obligaţii:

  • art. 39, alin. 1, de a notifica în scris autoritatea competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea deciziei etapei de încadrare, dar înainte de obţinerea aprobării de dezvoltare;
  • art. 40, de a notifica în scris autoritatea competentă emitentă a aprobării de dezvoltare despre orice modificare sau extindere a proiectului survenită după emiterea aprobării de dezvoltare.

Nerespectarea prevederilor prezentului acord de mediu se sanctioneaza conform prevederilor legale in vigoare.

           Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ciprian BANCILA

                                                                                        

                                                                                                             

        SERVICIUL A.A.A                                                                                                 Daniela BIRĂU

 

 

INTOCMIT: Cons. Codruța SAUCA