Back

proiecte decizie a etapei de incadrare

 

PROIECT

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr. 101 din data de 23.10.2017

 

Ca urmare a solicitării depuse de COMUNA OZUN prin primar RADULY ISTVAN, cu sediul/domiciliul în județul Covasna, comuna OZUN, satul OZUN, str. Gabor Aron, nr. 75, tel: 0267/331002; fax:0267/331003, pentru proiectul MODERNIZARE DRUM COMUNAL DC 16 Km 0+000 - Km 6+800, OZUN (DJ 103B) – MĂGHERUŞ (DC 26), COMUNA OZUN, JUDEŢUL COVASNA”, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 6649/12.10.2017 (nr. Registratură electronică 606/11.10.2017), în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,      

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 23.10.2017 că proiectul MODERNIZARE DRUM COMUNAL DC 16 Km 0+000 - Km 6+800, OZUN (DJ 103B) – MĂGHERUŞ (DC 26), COMUNA OZUN, JUDEŢUL COVASNApropus a fi amplasat în comuna Ozun, satul Măgheruş, intravilan şi extravilan, nr. F.N., judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

 

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

- proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, pct. 13, litera a);

- anunț public afișat de titular în ziarul Observatorul de Covasna din data de 11.10.2017 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;

- anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;

- proiectul deciziei etapei de încadrare afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro);

- anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) privind decizia etapei de încadrare;

- în urma anunţului public nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;

- punct de vedere emis de Compartimentul Arii Protejate din cadrul APM Covasna;

- completări înregistrate la sediul APM Covasna cu nr. 6893 din 23.10.2017;

- prin aplicarea criteriilor din Anexa 3 la HG 445/2009, s-au constatat următoarele:   

Caracteristicile proiectului:

- mărimea proiectului – proiectul de dimensiuni medii cuprinde modernizarea drumului comunal DC16 Km 0+000 - 6+800, Ozun (DJ 103B) – Măgheruş (DC 26) amplasat pe teritoriul comunei Ozun, judeţul Covasna,lungimea totală a traseului studiat fiind de 6,800 km. Categoria de folosinţă actuală a terenului este de drumuri şi căi ferate, subcategoria drumuri comunale conform certificat de urbanism nr. 524 din 04.10.2017 emis de Consiliul Judeţean Covasna.

Lucrările se vor desfăşura pe platforma existentă a drumului comunal DC 16. Se vor proiecta şi executa lucrări de terasamente, lucrări de structură drum, lucrări pentru asigurarea scurgerii apelor, podeţe transversale şi laterale, amenajări intersecţii cu drumurile laterale, lucrări de siguranţa circulaţiei, etc. Toate aceste lucrări sunt stabilite în funcţie de concluziile şi recomandările expertizei tehnice.

În proiectare şi execuţie se vor respecta normele şi normativele în vigoare, specifice acestor tipuri de lucrări.

Drumul comunal DC16, pe sectorul cuprins între Km 0+920 – 4+000 se află în aria protejată ROSCI0111 – Mestecănişul de la Reci şi Rezervaţia naturală: Mestecănişul Reci-Bălţile de la Ozun-Sîntionlunca. Pe restul traseului, drumul DC16 se află la marginea acestui sit.

Realizarea proiectului privind “Modernizare drum comunal DC16 Km 0+000 - 6+800, Ozun (DJ 103B) – Măgheruş (DC 26), judeţul Covasna”, are ca obiectiv principal creşterea gradului de accesibilitate în localitățile Măgheruş și Aninoasa.

Conform Ordinului nr.1295/20178 al Ministerului Transporturilor privind Normele tehnice pentru stabilirea clasei tehnice a drumurilor publice, drumul comunal DC16, între Km 0+000 – 6+800, se încadrează în clasa tehnică V, pentru perioada de perspectivă recomandată de 15 ani, intensitatea traficului fiind foarte redusă clasa de trafic este ușor.

Se vor executa săpături pentru completarea fundaţiei profilelor transversale, inclusiv trepte de înfrăţire și pregătire platformă drum. Terasamentele, platforma drumului se vor reprofila și se vor compacta conform normelor în vigoare. Astfel platforma drumului va fi pregătită pentru executarea straturilor rutiere proiectate.

Structura rutieră

A. Straturi proiectate:

- 4 cm strat de uzură din beton asfaltic;

- 5 cm strat de legătură din beton asfaltic;

- 15 cm strat de bază din agregate naturale stabilizate în situ cu liant hidraulic rutier;

- 15 cm strat de fundaţie din agregate amestec optimal 0-63 mm;

- 15 cm strat de formă din pământ stabilizat în situ cu liant hidraulic rutier.

B. Straturi existente la cota de săpătură:

Pământ de fundare: tip P3 nisip argilos, foarte sensibil la îngheț – dezgheț și tip P3 nisip, sensibil la îngheț – dezgheț;

Drumul în plan

Lungimea totală a traseului studiat este de L= 6,80 Km. În conformitate cu tema de proiectare, traseul proiectat al drumului în plan urmăreşte în general traseul existent, având aliniamente 62,69% şi curbe 37,31%. Racordările prevăzute în plan, în număr de 20 sunt circulare, respectiv 5 clotide şi au raze cuprinse între Rmin= 12,0m (intersecție perpendiculară cu DC16) şi Rmax= 2.000,0 m. De asemenea mai avem 9 buc. frânturi pe traseu.

Elementele geometrice în plan, inclusiv amenajarea în spaţiu a curbelor (supralărgiri, convertiri, supraînălţări), sunt stabilite în conformitate cu prevederile STAS 863/85 Lucrări de drumuri. Elemente geometrice ale traseelor.

Aceste elemente s-au îmbunătăţit în limita posibilităţilor existente pe teren, ţinând cont şi de unele lucrări de consolidare, sectoare de terasamente şi de lucrările de artă - podeţe/poduri necesare.

Drumul în profil longitudinal

Linia proiectată (linia roşie) urmăreşte linia actuală a terenului cu mici modificări, cu diferenţe în ax pozitive aproximativ egale cu grosimea structurii rutiere + corecturile necesare, aplicat în aşa fel ca pasul de proiectare prevăzut în STAS 863/85

să fie respectat.

Panta minimă este de 0,01%, iar cea maximă este de 4,32%.

Racordările prevăzute în plan vertical sunt circulare, unde Rmin= 1.000,0m, respectiv Rmax=15.000,0m.

La proiectarea profilului longitudinal s-a avut în vedere ca volumele de terasamente să fie minime. Un alt principiu de proiectare de care s-a ţinut cont, a fost ca cota liniei roşii în dreptul fiecărui podeţ existent să se modifice minim posibil, astfel încât să nu fie necesare lucrări masive de umpluturi sau chiar ridicarea ori înlocuirea podeţelor pe considerent de linie roşie.

Drumul în profil transversal

Pe traseul studiat, partea carosabilă va avea lăţimea de 5,50 m conform profilelor tip + supralărgirile în curbe. În aliniament panta transversală va fi de 2,5% spre exterior, iar în curbe partea carosabilă se va supralărgi şi se va converti sau se va supraînălţa, conform STAS 863/85, a vitezei de proiectare şi clasei tehnice a drumului.

În extravilan avem acostamente din agregate stabilizate cu liant hidraulic rutier, care sunt prevăzute pe ambele părţi ale platformei drumului pe 2 x 0,75 m si vor avea panta transversală de 4,0/%.

Scurgerea apelor

Apele pluviale de pe platforma drumului se colectează în sanţuri cu secţiune neprotejată, proiectate la marginea platformei drumului. Aceste ape se evacuează din zona drumului prin podeţele transversale existente şi proiectate şi se descarcă în Râul Negru prin canalele naturale existente. Nu sunt necesare executarea de noi guri de scurgere.

Pe traseul studiat există la Km 0+210, 2+058, 2+578, 3+430, 3+744, 5+021 şi 6+121, 7buc. podețe transversale degradate/secțiune insuficientă/lungime insuficientă după caz, care necesită înlocuire. Totodată, mai este necesar la Km 5+599, prelungire în aval la 1 podeț tubular transversal. Se respectă prevederile STAS 10796/2-79.

În cazul scurgerii apelor de suprafaţă, dispozitivele de colectare şi de evacuare vor avea un impact pozitiv, deoarece se ameliorează condiţiile de scurgere. Albiile cursurilor de apă codificate şi necodificate nu vor fi afectate.

PODEŢE TRANSVERSALE - Drum comunal DC16, Km 0+000 – 6+800

  • 0 km+210 km

Podeţ dalat existent: Lt=22,00m; B=8,80m;

 l=4,90m; h=1,50m;

Pod din beton armat proiectat: Lt=12,00m; B=7,80m; l=6,00m; h=2,15m;

Observaţii - secțiune insuficientă a podețului, obturare canal de scurgere.

  • 2 km+058 km

Podeţ tubular existent: L=10,00m; Ø=800mm;

Podeţ tubular proiectat: L=8,20m; Ø=800mm;

Observaţii – degradat;

  • 2 km+574 km

Podeţ tubular existent: L=11,00m; Ø=800mm;

Podeţ tubular proiectat: L=12,20m; Ø=800mm;

Observaţii – degradat;

  • 3 km+430km

Podeţ tubular existent: L=10,00m; Ø=1000mm;

Podeţ tubular proiectat: L=8,20m; ∅=1000mm;

Observaţii – degradat;

  • 3 km+744 km

Podeţ tubular existent: L=10,00m; Ø=800mm;

Podeţ tubular proiectat: L=8,20m; Ø=1000mm;

Observaţii – degradat;

  • 4 km+287 km

Podeţ tubular existent: L=7,60m; ∅=800mm;

Observaţii - stare bună;

  • 4 km+528 km

Podeţ tubular existent: L=7,60m; Ø=800mm;

Observaţii - stare bună;

  • 4 km+743 km

Podeţ tubular existent: L=7,60m; Ø=800mm;

Observaţii - stare bună;

  • 5 km+021 km

Podeţ tubular existent: L=7,60m; Ø=800mm;

Podeţ tubular proiectat: L=9,20m; Ø=800mm;

Observaţii - degradat, lungime insuficientă;

  • 5 km+152 km

Podeţ tubular existent: L=7,60m; Ø=800mm;

Observaţii - stare bună;

  • 5 km+287 km

Podeţ tubular existent: L=7,60m; Ø=800mm;

Observaţii - stare bună;

  • 5 km+488 km

Podeţ tubular existent: L=7,60m; Ø=800mm;

Observaţii - stare bună;

  • 5 km+599 km

Podeţ tubular existent: L=7,60m; Ø=800mm;

Prelungire aval podeţ tubular: cu L=2,30m; Ø=800mm;

Observaţii - lungime insuficientă;

  • 6 km+121 km

Podeţ tubular existent: L=7,60m; Ø=800mm;

Podeţ tubular proiectat: L=9,70m; Ø=800mm;

Observaţii - degradat, lungime insuficientă;

La Km 0+210 pe drumul comunal DC16 se traversează cu un podeț dalat existent Lt=22,00m, B=8,80m, L=4,90m, h=1,50m având o stare de degradare accentuată, şi se va înlocui cu un Pod din beton armat proiectat Lt=12,00m, B=7,80m,L=6,00m, h=2,15m.

Drumurile laterale:

Cele 27 buc. intersecții drumuri laterale, cu care intersectează drumurile studiate, conform planului de situație, se vor amenaja pe o lungime între 5,0 – 25,0 m cu structură rutieră identică cu cel proiectat pentru drumurile studiate.

PODEŢE LATERALE DC16, Km 0+000 - 6+800

  • 1 km+214 km

Podeţ tubular lateral dr.,L=5,00m; Ø=600mm;

Podeţ tubular lateral dr.,L=7,20m; Ø=600mm;

Observaţii - degradat, lungime insuficientă;

  • 2 km+757 km

Podeţ tubular lateral dr., L=7,20m; Ø=600mm;

Observaţii - Lipsă podeț;

  • 2 km+765 km

Podeţ tubular lateral stg., L=7,20m; Ø=600mm;

Observaţii - Lipsă podeț;

  • 3 km+169 km

Podeţ tubular lateral stg., L=7,20m; Ø=600mm;

Observaţii - Lipsă podeț;

  • 3 km+420km

Podeţ tubular lateral dr., L=7,20m; Ø=600mm;

Observaţii - Lipsă podeț;

  • 3 km+422 km

Podeţ tubular lateral stg., L=5,00m; Ø=600mm;

Podeţ tubular lateral stg., L=7,20m; Ø=600mm;

Observaţii - Degradat, lungime insuficientă;

  • 3 km+440 km

Podeţ tubular lateral dr., L=7,20m; Ø=600mm;

Observaţii - Lipsă podeț;

  • 3 km+442 km

Podeţ tubular lateral stg., L=7,20m; Ø=600mm;

Observaţii - Lipsă podeț;

  • 3 km+733 km

Podeţ tubular lateral dr., L=10,00m; Ø=800mm;

Podeţ tubular lateral dr., L=7,20m; Ø=600mm;

Observaţii – Degradat;

  • 4 km+000 km

Podeţ tubular lateral dr., L=10,00m; Ø=800mm;

Observaţii - Lipsă podeț;

  • 4 km+024 km

Podeţ tubular lateral dr., L=7,20m; Ø=600mm;

Observaţii - Lipsă podeț;

  • 4 km +330 km

Podeţ tubular lateral dr., L=6,20m; Ø=600mm;

Observaţii - Lipsă podeț;

  • 4 km+845 km

Podeţ tubular lateral stg., L=5,00m; Ø=600mm;

Observaţii - Stare bună ;

  • 4 km+959 km

Podeţ tubular lateral dr., L=5,00m; Ø=600mm;

Podeţ tubular lateral dr., L=7,20m; Ø=600mm;

Observaţii - Degradat, lungime insuficientă;

  • 5 km+283 km

Podeţ tubular lateral dr., L=8,20m; Ø=800mm;

Observaţii - Lipsă podeț;

  • 5 km+354 km

Podeţ tubular lateral dr., L=5,00m; Ø=600mm;

Observaţii - Stare bună;

  • 5 km+779 km

Podeţ tubular lateral stg., L=5,00m; Ø=600mm;

Podeţ tubular lateral stg., L=7,20m; Ø=600mm;

Observaţii - Degradat, lungime insuficientă;

  • 5 km+779 km

Podeţ tubular lateral dr., L=5,00m; Ø=600mm;

Podeţ tubular lateral dr., L=7,20m; Ø=600mm;

Observaţii - Degradat, lungime insuficientă;

  • 5 km+970 km

Podeţ tubular lateral dr., L=7,20m; Ø=600mm;

Observaţii - Lipsă podeț;

  • 6 km +144 km

Podeţ tubular lateral stg., L=5,00m; Ø=600mm;

Podeţ tubular lateral stg., L=7,20m; Ø=600mm;

Observaţii - Degradat, lungime insuficientă;

  • 6 km+458 km

Podeţ tubular lateral dr., L=5,00m; Ø=600mm;

Podeţ tubular lateral dr., L=7,20m; Ø=600mm;

Observaţii - Degradat, lungime insuficientă;

  • 6 km+458 km

Podeţ tubular lateral stg., L=5,00m; Ø=600mm;

Podeţ tubular lateral stg., L=7,20m; Ø=600mm;

Observaţii - Degradat, lungime insuficientă;

Localitatea Ozun dispune de o rețea de alimentare cu apă potabilă, respectiv de rețea cu alimentare cu energie electrică și telefonizare. Nu există reţea de utilităţi subterane (inclusiv gaze naturale) pe traseul drumului DC16.

Alimentarea cu apă tehnologică la frontul de lucru se va face cu cisterna.

Apa folosită nu trebuie să conţină particule în suspensie conform SR EN 1008:2003.

Pentru personalul muncitor apa potabilă va fi transportată la punctele de lucru aflate pe traseul lucrărilor în bidoane de plastic.

La punctul de lucru:

- pentru nevoi igienico-sanitare, se vor utiliza WC-uri ecologice;

- apa necesară pentru spălarea roţilor autovehiculelor la ieșirea din șantier (circa 220 mc) se va asigura cu cisterna;

- apa industrială pentru lucrări drumuri-terasamente se va asigura în cisterne (circa 4.600 mc);

- combustibil pentru funcţionarea utilajelor şi vehiculelor de transport (circa 515 kg Motorină pentru un motor diesel LD iarna vara s 240);

- masă lemnoasă pentru realizarea cofrajelor (circa 110,09 mc), achiziţionată din depozite de lemn;

- alte resurse materiale (bitum, ciment, etc), vor fi achiziţionate de la terţi.

După terminarea lucrărilor, constructorul are obligaţia degajării amplasamentului de orice fel de obstacole (resturi de materiale, anrocamente, grămezi de pământ etc.).

- cumularea cu alte proiecte – În trimestul I 2017, au fost aprobate două proiecte cu finanţare din fonduri europene, respectiv:

- modernizarea conacului „Punkosti” din Ozun;

- modernizarea și extinderea sistemului de alimentare cu apă în comuna Ozun.

Lucrările de modernizare ale conacului „Punkosti” vor fi începute la sfârşitul acestui an sau cel târziu primăvara anului 2018. Proiectul privind modernizarea şi extinderea reţelei de apă potabilă din comuna Ozun, vizează două aducţiuni de apă între localităţile Ozun şi Lisnău, respectiv Ozun şi Bicfalău, precum şi reţeaua de apă potabilă din satele Lisnău şi

Bicfalău. Lucrările propuse în proiect nu au nici o interacţiune  cu aceste proiecte sau cu alte proiecte existente sau planificate pe raza UAT Ozun.

- utilizarea resurselor naturale – Pentru realizarea lucrărilor se vor folosi:

- pământ, balast, nisip;

- agregate de râu pentru producerea betoanelor şi realizarea structurii rutiere;

- agregate de carieră pentru producerea mixturilor asfaltice;

- apă;

- lemn pentru cofraje.

În perioada de funcţionare nu se vor folosi resurse naturale.

- producţia de deşeuri – deşeuri diverse (solide – balast, pietriş, lemn, metal, etc.), vâscoase (bitum, grăsimi, uleiuri, etc.), în cantităţi modeste, se vor neutraliza sau depozita în locuri special amenajate conform H.G. nr. 856/2002.

Deşeurile rezultate în urma executării lucrărilor de săpături, pregătirea suprafeţei, sunt pietrişul şi surplusul de pământ dislocat din şanţuri. Pietrişul, nisipul şi pământul dislocat şi nerefolosibil în cadrul lucrării, va fi încărcat şi transportat în locurile indicate de autoritatea contractantă. În cazul producerii unor deşeuri accidentale la maşinile şi utilajele folosite la execuţia lucrării, acestea se vor capta în rezervoare metalice şi se vor transporta la staţii speciale de reciclare.

În cazul producerii unor deşeuri accidentale la maşinile şi utilajele folosite la execuţia lucrării, acestea se vor capta în rezervoare metalice şi se vor transporta la staţii speciale de reciclare.

Gunoaiele menajere provenite de la organizarea de şantier vor intra în circuitul de evacuare al exploatării de gospodărie comunală.

- emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul;

- riscul de accident, ţinându-se seama în special de substanţele şi de tehnologiile utilizate - risc redus, se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, de exploatare corectă a utilajelor;

- utilizarea existentă a terenului – Lucrările se vor desfăşura pe platforma existentă a drumului comunal DC 16 conf. C.U. 524/04.10.2017, în intravilanul şi extravilanul comunei Ozun, categoria de folosinţă actuală a terenului fiind de drumuri şi căi ferate, subcategoria drumuri comunale.

- relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă, calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora – nu este cazul.

 Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebită pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere- nu este cazul;

c) zonele montane şi cele împădurite – nu este cazul;

d) parcurile şi rezervaţiile naturale – nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate – nu este cazul; 

f) zonele de protecţie specială – drumul comunal DC16, pe sectorul cuprins între Km 0+210 – 4+000 se află în aria protejată NATURA 2000, ROSCI0111 – Mestecănişul de la Reci care la rândul ei se suprapune cu Rezervaţia Naturală Mestecănişul Reci-Bălţile de la

Ozun-Sîntionlunca în proporție de 99.29%. Pe restul traseului, drumul DC16 se află la limita sudică a acestui sit.;

g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite – nu este cazul;

h) ariile dens populate – Lucrările se vor desfăşura pe platforma existentă a drumului comunal DC 16, în intravilanul şi extravilanul comunei Ozun.

i) peisajele cu semnificaţie istorică, culturală şi arheologică – nu este cazul. 

 Caracteristicile impactului potenţial

a) extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate – impact local, numai pe durata realizării lucrărilor. Poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

b) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

c) mărimea şi complexitatea impactului: impact redus;

d) probabilitatea impactului – numai în perioada de execuţie, în cazul poluărilor accidentale;

e) durata, frecvenţa şi reversibilitatea impactului – potenţial impact în perioada de execuţie.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

Proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse de: OUG nr. 154 din 12 noiembrie 2008, Legea nr. 329 din 5 noiembrie 2009 şi Legea nr. 49 din 7 aprilie 2011, fiind situat în situl Natura 2000 ROSCI0111 Mestecănişul de la Reci;

Condiţiile de realizare a proiectului:                                          

  1. Solicitarea şi obţinerea tuturor avizelor şi acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 524 din 04.10.2017 emis de Consiliul Judeţean Covasna precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  2. Se va solicita şi obţine punct de vedere sau aviz din partea SGA Covasna;
  3. Se va solicita şi obţine punct de vedere custode întrucât drumul comunal DC 16, pe sectorul cuprins între Km 0+210 – 4+000 se află în aria protejată Natura 2000, ROSCI0111 – Mestecănişul de la Reci care la rândul ei se suprapune cu Rezervaţia Naturală Mestecănişul Reci-Bălţile de la Ozun - Sântionlunca în proporţie de 99,29%.
  4. Se vor respecta condiţiile impuse de custode;
  5. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  6. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  7. Respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  8. Respectarea prevederilor Legii nr. 47/2012 pentru modificarea și completarea Legii nr. 24/2007 privind reglementarea și administrarea spațiilor verzi din intravilanul localităților.
  9. Se vor respecta prevederile HG 173/2000 actualizată, privind reglementarea regimului special privind gestiunea şi controlul bifenililor policloruraţi şi ale altor compuşi similari;
  10. Pe toată durata de implementare a proiectului, executantul și beneficiarul au obligaţia să respecte cu stricteţe, toate prevederile cuprinse în normele de prevenire și stingere a incendiilor;
  11. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  12. Se interzice poluarea solului cu carburanţi, uleiuri uzate în urma operaţiilor de staţionare, aprovizionare, depozitare sau alimentare cu combustibili a utilajelor şi a mijloacelor de transport sau datorită funcţionării necorespunzătoare a acestora;
  13. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate şi neamenajate special în acest sens;
  14. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  15. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament, suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură.
  16. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  17. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  18. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor, în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Proiectul propus nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare adecvată (se aplică pentru proiectele pentru care autoritatea competentă pentru protecţia mediului a decis că nu este necesară parcurgerea procedurii de evaluare adecvată).

 

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii atrage suspendarea sau anularea acesteia, după caz, în conformitate cu prevederile legale.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

  Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                          Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                        Ing. Ghican Oana Elena

 

 

PROIECT

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr. 102 din data de 23.10.2017

 

Ca urmare a solicitării depuse de COMUNA OZUN prin primar RADULY ISTVAN, cu sediul/domiciliul în județul Covasna, comuna OZUN, satul OZUN, str. Gabor Aron, nr. 75, tel: 0267/331002; fax:0267/331003, pentru proiectul REABILITARE PRIN RANFORSARE CU STRAT DE UZURĂ DIN BETON ASFALTIC A DRUMULUI COMUNAL DC27, Km 0+000 - Km 5+300, COMUNA OZUN, JUDEŢUL COVASNA”, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 6650/12.10.2017 (nr. Registratură electronică 607/11.10.2017), în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,      

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 23.10.2017 că proiectul REABILITARE PRIN RANFORSARE CU STRAT DE UZURĂ DIN BETON ASFALTIC A DRUMULUI COMUNAL DC27, Km 0+000 - Km 5+300, COMUNA OZUN, JUDEŢUL COVASNApropus a fi amplasat în comuna Ozun, satul Lisnău, intravilan şi extravilan, nr. F.N., judeţul Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

 

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

- proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, pct. 13, litera a);

- anunț public afișat de titular în ziarul Observatorul de Covasna din data de 11.10.2017 privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;

- anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;

- proiectul deciziei etapei de încadrare afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro);

- anunț public afișat pe site-ul APM Covasna (http://apmcv.anpm.ro) privind decizia etapei de încadrare;

- în urma anunţului public nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;

- completări înregistrate la sediul APM Covasna cu nr. 6909 din 23.10.2017;

- prin aplicarea criteriilor din Anexa 3 la HG 445/2009, s-au constatat următoarele:   

Caracteristicile proiectului:

- mărimea proiectului – proiectul de dimensiuni medii cuprinde reabilitarea prin ranforsare a drumului comunal DC27 km 0+000 – 5+300, situat în intravilanul şi extravilanul localităţii Lisnău.

Amplasamentul lucrărilor se află pe teritoriul comunei Ozun, judeţul Covasna. Lungimea traseului studiat este de 5,30 km. Lucrările propuse sunt compatibile cu reglementările urbanistice ale zonei, beneficiarul dorind să realizeze lucrări de reabilitare a sectorului drumului comunal 27 între Km 0+000 – 5+300.

Se vor proiecta şi executa lucrări de ranforsare cu strat de uzură din beton asfaltic, reparații pe suprafețe izolate, lucrări de siguranţa circulaţiei, etc.

Categoria de folosinţă actuală a terenului este de drumuri şi căi ferate, subcategoria drumuri comunale conform certificat de urbanism nr. 523 din 03.10.2017 emis de Consiliul Judeţean Covasna.

Lucrările se vor desfăşura pe platforma existentă a drumului comunal DC 27, atât în intravilanul cât şi extravilanul localităţii. Se va păstra traseul actual al drumului.

Realizarea proiectului privind „Reabilitare prin ranforsare cu strat de uzură din beton asfaltic, pe drumul comunal DC27 Km 0+000 – 5+300, în comuna Ozun”, are ca obiectiv principal creşterea gradului de accesibilitate în localitatea Lisnău respectiv Lisnău Vale, precum și asigurarea serviciilor de bază în comuna Ozun, în vederea creșterii standardelor de calitate a vieții pentru comunitatea locală.

Proiectul are ca obiect principal îmbunătăţirea infrastructurii de transport local, facilitând astfel accesul populaţiei şi a bunurilor în localităţile Lisnău.

Conform Ordinului nr.1295/20178 al Ministerului Transporturilor privind Normele tehnice pentru stabilirea clasei tehnice a drumurilor publice, drumul comunal DC27, între Km 0+000 – 5+300, se încadrează în clasa tehnică V, pentru perioada de perspectivă recomandată de 15 ani, intensitatea traficului fiind foarte redusă clasa de trafic este mediu.

Pregătire platformă drum:

Conform expertizei tehnice, pe drumul comunal DC27, pe o suprafață totală de pe 3.428,0 mp, din care asfaltat 2.799,0 mp, se vor executa reparații pe suprafețe burdușite, afectate de îngheț-dezgheț, constând în: decapare îmbrăcăminte asfaltică 5 cm, săpătură 45 cm, așezare geotextil anticontaminator, strat de agregate 0-63mm de 30 cm, strat din piatră spartă 15 cm și completare 5 cm cu mixtură asfaltică până la nivelul îmbrăcăminții asfaltice existente.

Structura rutieră:

La recomandarea expertizei tehnice, s-a ales următoarea structura rutieră swemirigidă, rezultat în urma calculelor de dimensionare la traficul de calcul şi verificare la îngheţ-dezgheţ:

A. Straturi proiectate:

- 6 cm strat de uzură din mixtură asfaltică;

B. Straturi existente:

- 5 cm îmbrăcăminte asfaltică existentă;

- 43…45 cm pietruire existentă;

Pământ de fundare:

- tip P3 nisip prăfos și nisip argilos, foarte sensibil la îngheț – dezgheț și tip P3 nisip, sensibil la îngheț – dezgheț;

Drumul în plan:

Lungimea totală a traseului studiat este de L= 5,30 Km. Traseul proiectat al drumului în plan urmăreşte în general traseul existent, având aliniamente 49,81% şi curbe 50,19%. Racordările prevăzute în plan, în număr de 52 sunt circulare şi au raze cuprinse între Rmin= 11,0m (intersecție perpendiculară cu DC27B) şi Rmax= 5.000,0 m. De asemenea mai avem 7 buc. frânturi pe traseu.

Drumul în profil longitudinal:

Linia proiectată (linia roşie) urmăreşte linia actuală a terenului cu mici modificări, cu diferenţe în ax pozitive aproximativ egale cu grosimea structurii rutiere + corecturile necesare, panta minimă fiind de 0,07%, iar cea maximă este de 6,12%.

Racordările prevăzute în plan vertical sunt circulare, unde Rmin= 500,0m, respectiv Rmax= 14.000,0m.

La proiectarea profilului longitudinal s-a avut în vedere ca volumele de completări profile cu mixturi asfaltice să fie minime.

Drumul în profil transversal:

Pe traseul studiat, partea carosabilă va avea lăţimea de 4,0/5,0/5,50 m conform profilelor tip + supralărgirile în curbe. În aliniament panta transversală va fi de 2,5% spre exterior, iar în curbe partea carosabilă se va supralărgi şi se va converti sau se va supraînălţa, în limita

părții carosabile asfaltate existente fiind vorba numai de ranforsare.

Acostamnetele din piatră spartă, care sunt prevăzute pe ambele părţi ale platformei drumului pe 2 x 0,50 m vor avea panta transversală de 4,0/%.

Scurgerea apelor

Lucrarea este amplasată în bazinul hidrografic al pârâului Lisnău, afluent de stânga al Râului Negru. În lungul traseului scurgerea apelor se realizează prin pantele longitudinale și transversale ale drumului, cu colectare în șanțurile trapezoidale neprotejate și rigole betonate existente, de unde prin intermediul podețelor și a canalelor de scurgere existente, se evacuează în emisarul natural, adică în pârâul Lisnău.

Singurul element de construcție nouă aferent scurgerii apelor, este podeţul tubular transversal proiectat cu D= 800mm, L=8,20 m care înlocuiește podețul tubular degradat existent de la Km 0+315 – având D= 600 mm, L=7,70 m.

Menționăm că în rest, toate podețele transversale și laterale existente sunt în stare bună, ele nu se modifică.

În cazul scurgerii apelor de suprafaţă, dispozitivele de colectare şi de evacuare vor avea un impact pozitiv, deoarece se ameliorează condiţiile de scurgere.

Albiile cursurilor de apă codificate şi necodificate nu vor fi afectate. Lucrările nu influenţează axul cadastral al pârâurilor în cauză. Lucrarea se încadrează în clasa de importanţă hidrotehnică IV, având categoria 4, fiind construcţie hidrotehnică permanentă şi rol funcţional secundar.

Drumurile laterale:

Amenajarea intersecțiilor cu drumurile (străzile laterale) nu sunt prevăzute în prezentul proiect, deoarece ele fac obiectul altor investiții în fază de execuție sau obiectul altor proiecte care se depun pentru diferite finanțări.

Amenajarea intersecției cu drumul județean DJ103B:

Amenajarea intersecţiei cu drumul judeţean DJ 103B s-a făcut în corelare cu proiectul nr. 141/2014 – elaborat de SC PROEDER SRL, privind ”Modernizarea drumului judeţean DJ103B între km 17+750 – 33+150”, lucrarea fiind în execuţie, având Autorizaţia de construire nr. 61/06.05.2015. Drumul comunal DC27 la Km 0+000, deci la începutul tronsoanelor studiate, se intersectează cu drumul județean DJ103B Km 25+587, în extravilanul localității Ozun.

Straturile ce alcătuiesc structura rutieră a drumului județean DJ103B nu va fi modificată, iar structura rutieră pe drumul comunal DC27, în dreptul intersecţiei cu drumul județean este următoarea:

A. Straturi proiectate:

- 6 cm strat de uzură din mixtură asfaltică;

B. Straturi existente:

- 5 cm îmbrăcăminte asfaltică existentă;

- 43…45 cm pietruire existentă;

Pământ de fundare:

- tip P3 nisip prăfos, foarte sensibil la îngheț – dezgheț;

În zona intersecţiei, cele două drumuri se află în rambleu, deci apele meteorice de pe platforma lor, se scurg pe pantele taluzurilor spre terenurile adiacente, respectiv sunt evacuate prin podețul tubular transversal existent pe DC27 Km 0+006 cu D=800 mm L= 10,0 m, care are și rol de podeț lateral pentru continuizarea scurgerii apelor pe partea dreaptă a drumului județean DJ103B.

Pe drumul comunal DC16, în apropierea intersecției cu DJ103B, șanțurile neprotejate existente rămân nemodificate.

Siguranţa circulaţiei:

Semnalizarea definitiva ( pe perioada de exploatare): se vor monta indicatoare de circulaţie de format NORMAL și se vor executa marcaje conform standardelor în vigoare. În Proiectul tehnic și detalii de execuție se va detalia planul de semnalizare verticală și orizontală.

Semnalizarea pe timpul execuţiei:

Semnalizarea lucrărilor care se execută pe drumurile publice este obligatorie. Aceasta este însoţită pe timpul nopţii de lămpi cu lumină galbenă intermitentă sau în cascadă şi se efectuează de către executantul lucrărilor, cu avizul poliţiei rutiere, astfel încât să asigure deplasarea în siguranţă a tuturor participanţilor la trafic, conform reglementărilor în vigoare.

Parapete: Pe traseul studiat nu s-au prevăzut parapete.

- cumularea cu alte proiecte – au fost proiecte similare în zonă.

- utilizarea resurselor naturale – nu este cazul.

- producţia de deşeuri – deşeuri diverse (solide – balast, pietriş, lemn, metal, etc.), vâscoase (bitum, grăsimi, uleiuri, etc.), în cantităţi modeste, se vor neutraliza sau depozita în locuri special amenajate conform H.G. nr. 856/2002.

Deşeurile rezultate în urma executării lucrărilor de săpături, pregătirea suprafeţei, sunt pietrişul şi surplusul de pământ rezultat în urma săpăturilor pe platforma drumului și la șanțuri, mixtura asfaltică frezată precum şi elemente de beton de ciment ( podețe, plăci) care trebuie demolate.

Pietrişul, nisipul și mixtura asfaltică frezată, pământul dislocat şi nerefolosibil în cadrul lucrării, va fi încărcat şi transportat în locurile de depozitare indicate de autoritatea contractantă, cu respectarea condiţiilor de refacere a cadrului natural în zonele de depozitare, prevăzute în acordul si/sau autorizaţia de mediu.

Elementele de beton degradate (podețe, plăci) se vor inventaria şi se vor transporta în depozite speciale existente în zonă pentru materiale de construcţii nerefolosibile sau se vor refolosi la unele lucrări de terasamente.

În cazul producerii unor deşeuri accidentale la maşinile şi utilajele folosite la execuţia lucrării, acestea se vor capta în rezervoare metalice şi se vor transporta la staţii speciale de reciclare.

Gunoaiele menajere provenite de la organizarea de şantier vor intra în circuitul de evacuare al exploatării de gospodărie comunală.

- emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul;

- riscul de accident, ţinându-se seama în special de substanţele şi de tehnologiile utilizate - risc redus, se vor respecta cu stricteţe normativele de protecția muncii, de exploatare corectă a utilajelor;

- utilizarea existentă a terenului – Lucrările se vor desfăşura pe platforma existentă a drumului comunal DC 27, atât în intravilanul cât şi extravilanul localităţii Ozun. Atât pe timpul execuţiei cât şi după finalizarea acestora nu se vor ocupa terenuri care sunt în circuitul agricol, alte proprietăţi de stat sau private. Lucrările se vor desfăşura pe platforma existentă a străzilor.

- relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă, calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora – nu este cazul.

 Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebită pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere- nu este cazul;

c) zonele montane şi cele împădurite – nu este cazul;

d) parcurile şi rezervaţiile naturale – nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate – nu este cazul; 

f) zonele de protecţie specială – nu este cazul;

g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite – nu este cazul;

h) ariile dens populate – Lucrările se vor desfăşura pe platforma existentă a drumului comunal DC 27, atât în intravilanul cât şi extravilanul localităţii Ozun.

i) peisajele cu semnificaţie istorică, culturală şi arheologică – nu este cazul. 

 Caracteristicile impactului potenţial

a) extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate – impact local, numai pe durata realizării lucrărilor. Poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

b) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

c) mărimea şi complexitatea impactului: impact redus;

d) probabilitatea impactului – numai în perioada de execuţie, în cazul poluărilor accidentale;

e) durata, frecvenţa şi reversibilitatea impactului – potenţial impact în perioada de execuţie.

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare adecvată sunt următoarele:

Proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completãrile aduse de: OUG nr. 154 din 12 noiembrie 2008, Legea nr. 329 din 5 noiembrie 2009 şi Legea nr. 49 din 7 aprilie 2011, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

Condiţiile de realizare a proiectului:                                          

  1. Solicitarea şi obţinerea tuturor avizelor şi acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 523 din 03.10.2017 emis de Consiliul Judeţean Covasna precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;
  2. Se va solicita şi obţine punct de vedere sau aviz din partea SGA Covasna.
  3. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  4. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  5. Respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  6. Respectarea prevederilor Legii nr. 47/2012 pentru modificarea și completarea Legii nr. 24/2007 privind reglementarea și administrarea spațiilor verzi din intravilanul localităților.
  7. Se vor respecta prevederile HG 173/2000 actualizată, privind reglementarea regimului special privind gestiunea şi controlul bifenililor policloruraţi şi ale altor compuşi similari;
  8. Pe toată durata de implementare a proiectului, executantul și beneficiarul au obligaţia să respecte cu stricteţe, toate prevederile cuprinse în normele de prevenire și stingere a incendiilor;
  9. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  10. Se interzice poluarea solului cu carburanţi, uleiuri uzate în urma operaţiilor de staţionare, aprovizionare, depozitare sau alimentare cu combustibili a utilajelor şi a mijloacelor de transport sau datorită funcţionării necorespunzătoare a acestora;
  11. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate şi neamenajate special în acest sens;
  12. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  13. În urma lucrărilor efectuate pe amplasament, suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură.
  14. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  15. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;
  16. Titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor, în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

 

Proiectul propus nu necesită parcurgerea celorlalte etape ale procedurii de evaluare adecvată (se aplică pentru proiectele pentru care autoritatea competentă pentru protecţia mediului a decis că nu este necesară parcurgerea procedurii de evaluare adecvată).

 

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii atrage suspendarea sau anularea acesteia, după caz, în conformitate cu prevederile legale.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

 

 

 

 

  Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                          Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                        Ing. Ghican Oana Elena