Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

din 13.07.2021

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de RACOS STEIN SRL cu sediul în orașul Baraolt, str. Industriei, FN, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 3146/06.05.2021,

în baza Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 29.04.2021 că proiectul ”Lucrări de exploatare pietrișuri și nisipuri, drum de acces și lucrări conexe în perimetrul Micloșoara Sud 3, Oraș Baraolt, sat Micloșoara, jud. Covasna” propus a fi amplasat în orașul Baraolt, satul Micloșoara, extravilan, Fn, județul Covasna, se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea efectuarii evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul propus intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, la punctul 2 litera a);
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat la sediu și pe pagina proprie de internet în data de 10.05.2021; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna în data de 14.05.2021; memoriul de prezenatre afișat pe pagina de internet APM Covasna; anunţ APM Covasna privind etapa de încadrare și proiectul deciziei afişat de pagina proprie de internet în data de 13.07.2021, anunţul titularului privind decizia etapei de încadrare publicat în Observatorul de Covasna din data de ...2021), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Procesul-verbal de verificare a amplasamentului din data de 18.05.2021;
  4. Proces-verbal ședință CAT nr. 16/12.07.2021; Convocator ședință CAT 4658/06.07.2021;
  5. Lista de control EIA întocmit conform Ordinului MMAP nr. 269 din 20 februarie 2020 privind aprobarea ghidului general aplicabil etapelor procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, a ghidului pentru evaluarea impactului asupra mediului în context transfrontieră şi a altor ghiduri specifice pentru diferite domenii şi categorii de proiecte;
  1. Memoriul de prezentare (care a conținut inclusiv capitolul XIII referitor la aria naturală protejată) depus la APM Covasna în data de 21.05.2021; Completărie la memoriu înregistrate la APM Covasna cu nr. 4091/14.06.2021;
  2. Planul și Proiectul Tehnic de refacere al mediului;
  3. Dovada achitării tarif derulare etapă de încadrare OP nr. 11 din 13.05.2021;
  4. Punctele de vedere ale membrilor CAT formulate în scris:

- CJPNS în calitate  de administrator al sitului Natura 2000 Munții Bodoc-Baraolt ROSPA0082 nr. 548/08.07.2021 (nr. APM 4788/09.07.2021);

- ANANP Serviciul Teritorial Covasna în calitate de administrator al sitului Oltul Superior ROSCI0329 nr. 218/ST CV/0141.07.2021 (nr. APM 2972/28.04.2021);

- SGA Covasna nr. 3806/SL/17.06.2021 (nr. APM 4223/17.06.2021);

- GNM Covasna nr. 923/CJ CV/22.06.2021 (nr. APM 4323/22.06.2021);

- Direcția Județeană pentru Cultură Covasna nr. 20/2021 (nr. APM 4243/17.06.2021);

  1. Completările titularului înregistrate la APM Covasna cu nr. 3502/21.05.2021, 4209/16.06.2021;
  2. Adresa Administrației Naționale ”Apele Române” ABA Olt nr. 6749/12.05.2021 (nr. înregistrare APM 3272/12.05.2021) conform căreia nu este necesară SEICA;
  3. Punctul de vedere nr. 6749/12.03.2021 emis de Administrația Națională ”Apele Române” ABA Olt conform căruia nu este necesară efectuiarea SEICA.
  4. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

Amplasamentul lucrărilor de exploatare nisipuri și pietrișuri se află situat în partea nord-vestică a judetului Covasna, în orasul Baraolt, sat Micloșoara. Perimetrul Miclosoara Sud este amplasat în extravilanul localității Miclosoara, component a orasului Baraolt, pe un teren cu vecinătăți – culturi agricole. Terenul afectat de lucrările de exploatare a pietrisului si nisipului este în suprafata de 9.036 m2 parte a imobilului proprietate privată cu suprafața totală de 90.700 mp, CF 23368. Vecinătățile perimetrului sunt terenuri agricole cultivate, iar până la drumul de exploatare existent se propune construirea unui drum de acces. Se va amenaja drumul de acces la perimetru pe infrastructura drumului de exploatare existent. Căile de acces existente vor fi întreţinute corespunzător pe toată durata realizării lucrărilor. Coordonatele punctelor de contur al perimetrului in proiectie Stereo 70 sunt următoarele:

Nr. pct.

X

Y

1

499825

544040

2

499790

544173

3

499728

544136

4

499755

544030

5

499755

544018

Producția estimată: cca. 36.000 mc nisip și pietriș;

Tehnologia de decopertare constă in excavarea soiului fertil si steriluiui cu excavatoare termice cu cupe de peste 2 mc in trepte ce nu depasesc 10 m inaltime. Haldarea materialuiui steril se realizeaza temporar în zona nord-vestica a perimetrului analizat. Lucrări de exploatare Metodologia de exploatare a balastului se realizeaza in fâșii orientate dinspre nord ÷ sud cu avansarea spre vest, latimea fiind data de utilajul incarcator. Exploatarea (excavarea si incarcarea) se va realiza mecanizat cu ajutorul incarcatoarelor frontale sau excavatoarelor termice din dotarea carierei, utilaje de diferite tipuri si capacitati pentru excavare. In activitatea de exploatare in acest perimetru apa nu este utilizata in scop tehnologic. Exploatarea se va realiza prin construirea unei transee longitudinale a perimetrului din directia estica spre vest prin doua trepte de exploatare. Elemente geometrice ale exploatarii sunt urmatoarele: trepte de cariera = 2, unghi de taluz = 45°, berma de siguranta = 5m.

Proiectul prevede montarea unei stații semimobilă de sortare a rocilor extrase tip hibrid, capacitate de 10 mc/h. Pentru stația de sortare spălare concasare se vor amenaja 3 bazine, din care unul pentru alimentarea cu apă a stației din pânza freatică și alte două bazine pentru decantarea apei rezultate de la spălarea agregatelor minerale.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: în imediata vecinătate a amplasamentului se află Perimetrul Micloșoara Sud 1 aflată în curs de exploatare și Perimetrului Micloșoara Sud 2 în stadiul de proiect – efectul cumulat poate să fie semnificativ;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității: Nisip și pietriș folosi în domeniul construcțiilor;

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: în perioada de execuţie şi de funcţionare se vor genera în special deşeuri menajere, uleuri uzate, absorbanți, filtre uzate, etc.. Eliminarea deşeurilor se va face cu firme specializate, autorizate pentru colectarea/ valorificarea/eliminarea lor – deșeurile generate nu sunt dificile de gestionat;

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de exploatare: emisii de gaze, zgomot, vibrații de la funcţionarea stației de sortare spălare, a utilajelor folosite în exploatare și a mijloacelor de transport evacuare ape uzate de de la spălarea agregatelor, ocuparea de teren, pulberi în suspensie şi sedimentabile.

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- cu precădere în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul exploatării;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): - proiectul poate contamina accidental apa freatică;

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: folosința actuală a terenului conform Certificatului de urbanism este arabil;

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia: - proiectul prevede exploatare de nisipi și pietriș;

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – Amplasamentul propus se gaseste din punct de vedere al cadastrului apelor in terasa inferioara din malul drept al raului Olt (cod cadastral VII.01.000.00.00.0 ) într-o zonă umedă;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – amplasamentul proiectului se suprapune cu siturile Natura 2000 ROSCI0329 Oltul Superior, ROSPA0082 Muntii Bodoc-Baraolt.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: nu este cazul.

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: nu este cazul.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): perimetrul propus de exploatare are o suprafață de 9.036 mp, însă extinderea spațială a impactului datorată efectelor cumulate poate să fie semnificativă;

  b) natura impactului: proiectul implică modificarea condițiilor inițiale și este susceptibil de a avea un impact negativ;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: – factorul mediu are o sensibilitate mărită datorată siturilor Natura 2000 cu care se suprapune amplaasmentul;

  e) probabilitatea impactului – se va analiza posibilitatea ca acest impact să apară;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea – se va analiza în cadrul RIM și a studiului EA.

   g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: impact cumulat cu proiectele simialre existente și viitoare din vecinătate;

  (h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: se va analiza în cadrul RIM și a studiului EA.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea efectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, amplasamnetul lui fiind situat în interiorul siturilor Natura 2000 ROSCI0329 Oltul Superior, ROSPA0082 Muntii Bodoc-Baraolt.

- memoriul de prezentare, care a conținut inclusiv capitolul XIII referitor la ariile naturale protejate;

- impactul cumulativ cu alte activități de exploatare agregate minerale existente și propuse;

- punctul de vedere al ANANP Serviciul Teritorial Covasna în calitate de administrator al sitului Oltul Superior ROSCI0329 nr. 218/ST CV/0141.07.2021 (nr. APM 2972/28.04.2021) conform căruia proiectul este susceptibil să influențeze negativ starea de conservare a speciilor de interes comunitar din cadrul arioei naturale protejate;

- Punctul de vedere nr. 548/08.07.2021 (înregistrat la APM Covasna cu nr. 4788/09.07.2021) emis de Consiliul Județean Covasna – Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont în calitate de administrator al sitului Natura 2000 Munții Bodoc-Baraolt ROSPA0082;

- lista de control pentru etapa de încadrare EA (Anexa 1 Ordinul MMP  nr. 19 / 2010) întocmit de Comp. Biodiversitate din cadrul APM Covasna.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art. 48 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;

- conform punctului de vedere nr. 3806/SL/07.06.2021 (nr. înregistrare APM 4223/17.06.2021) emis de SGA Covasna este necesară ovbținerea avizului de gospodărire a apelor.

 

Procedura de evaluare a impactului asupra mediului și de evaluare adecvată, derulată conform Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului va continua cu etapa de definire a domeniului evaluării și de realizare a raportului privind impactul asupra mediului și a studiului de evaluare adecvată.

Conform art. 13 din Procedura la Legea nr. 292/2018 În vederea parcurgerii etapei de definire a domeniului evaluării pentru proiectele prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. a)-d) şi alin. (2) din prezenta procedură, titularul proiectului îşi stabileşte echipa de experţi şi prezintă la autoritatea competentă pentru protecţia mediului:

a) propunerea privind aspectele relevante pentru protecţia mediului care trebuie dezvoltate în raportul privind impactul asupra mediului, studiul de evaluare adecvată şi studiul de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă, în funcţie de natura, dimensiunea şi localizarea proiectului;
  b) dovada achitării tarifului aferent etapei de definire a domeniului evaluării.

Conform art. 12 din Legea nr. 292/2018 titularul proiectului se asigură că raportul privind impactul asupra mediului și studiul de evaluare adecvată, sunt întocmite de experţi a căror competenţă este recunoscută conform legislaţiei specifice în vigoare. Experţii sunt persoane fizice şi juridice care au dreptul de a elabora, potrivit legii, raportul privind impactul asupra mediului și studiul de evaluare adecvată şi care sunt atestaţi de către comisia de atestare, care funcţionează în cadrul asociaţiei profesionale din domeniul protecţiei mediului, recunoscută la nivel national. Calificarea experţilor atestaţi este în concordanţă cu specificul şi natura proiectului de investiţii aflat în procedura de evaluare a impactului asupra mediului, cu particularităţile amplasamentului propus şi cu mediul posibil afectat de un impact semnificativ. Responsabilitatea privind corectitudinea informaţiilor furnizate în cadrul procedurii de evaluare a impactului asupra mediului aparţine titularului proiectului, iar responsabilitatea privind calitatea informaţiilor/studiilor/ rapoartelor prevăzute la aparţine experţilor atestaţi. Experţii atestaţi declară în scris că nu au un interes personal în implementarea/dezvoltarea proiectului de investiţii aflat în procedura de evaluare a impactului asupra mediului.

 

Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

  Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

  Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă în instanţă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu ori, după caz, cu decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

  Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 21 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei prevăzute la art. 21 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

  Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la art. 22 alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

  Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzută la art. 22 alin. (1) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

        Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

DIRECTOR   EXECUTIV,

Ing. NEAGU GHEORGHE

  

 

 

 

 

 

 

 

Şef Serviciu, Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                         Responsabil Comp. CFM,

         Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                     Ing. Ghican Oana-Elena

 

 

 

                                   Întocmit, Cons. AAA, Ing. Farkas János