Back

proiect decizie de incadrare

PROIECT

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

Nr. 49 din 08.07.2016

 

Ca urmare a solicitării depuse de COMUNA BODOC, cu sediul în satul Bodoc, nr. 65, comuna Bodoc, judeţul Covasna, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna cu nr. 3752/04.07.2016, în baza Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedintei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 07.07.2016, că proiectul “Modernizare drum comunal Zălan DC48 km 2+500 – 3+260 în comuna Bodoc” propus a fi executat în intravilanul satului Zălan, comuna Bodoc, jud. Covasna, nu se supune evaluării impactului asupra mediului şi nu se supune evaluării adecvate.

 

Justificarea prezentei decizii:

I. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare în procedura de evaluare a impactului asupra mediului sunt următoarele:

- documentaţia tehnică depusă de titular;

- Notificarea pentru Începerea Execuției nr. .../........, acceptată de SGA Covasna;

- proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, pct. 13 lit. a) “Orice modificări sau extinderi, altele decât cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului”;

- anunţul public de depunere a documentaţiei pentru obţinerea acordului de mediu publicate în cotidianul Mesagerul de Covasna, din data de 6 mai 2016;

- anunţul corespunzător postat pe site-ul Agenţiei pentru Protecţia Mediului Covasna (http://apmcv.anpm.ro) în data de 6 iulie 2016;

- în urma anunţurilor publice nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;

- prin aplicarea criteriilor din Anexa 3 la HG 445/2009, s-au constatat următoarele:   

 

Caracteristicile proiectului:

- mărimea proiectului – Amplasamentul lucrărilor se află pe teritoriul comunei Bodoc, judeŃul Covasna, pe sectorul drumului comunal DC48 cuprins între Km 2+500 – 3+260.

Lungimea traseului studiat este de 0,760 km. Lucrările propuse sunt compatibile cu reglementările urbanistice ale zonei. Se vor efectua lucrări executa lucrări de terasamente, lucrări de structură drum, lucrări pentru asigurarea scurgerii apelor, podețe transversale, amenajări intersecții cu drumurile laterale, lucrări de siguranța circulație, etc.

Suprafața maximă afectată de lucrările de modernizare, este de aproximativ 6.400 mp, între Km 2+500 – 3+260. Sectorul de drum comunal ce urmează a fi modernizat se desfăsoară pe platforma drumului existent, nu traversează cursuri de apă permanente sau nepermanente..

Lucrări de drum

Lungime traseu studiat = 0,760 km.

Lățimea platformei drumului = 5,0/9,00 m;

Lățimea părții carosabile = 4,0/5,50 m (una/două benzi de citculație);

Alegerea structurii rutiere s-a făcut în conformitate cu prevederile STAS 6400 și având în vedere tipul climatic și regimul hidrologic aferent acestui tip climatic, precum și structura traficului rutier.

Datorită impunerii cotei liniei roșii (ax drum) proiectate, care este legată direct prin profilul transversal de cotele intrărilor la proprietăți, rezultă importante volume de săpături, pentru a se ajunge la cota de fundare a structurii rutiere. De asemenea, din cauza amenajării scurgerii apelor pluviale prin rigole de acostament și șanțuri betonate, sunt necesare demolări de elemente de beton, și țevi de scurgere în dreptul acceselor la proprietăți. Pe toată suprafața platformei drumului, între km 2+500 – 3+260, inclusiv la amenajarea intersecțiilor cu drumurile laterale, se execută stratul de formă din pământul de fundare coeziv argilă nisipoasă și nisip argilos, stabilizat cu lianți hidraulici rutieri și se compactează la forma stabilită în profilul transversal tip.

Traseul în plan

Lungimea totală a traseului studiat este de L=0,425 Km. Traseul proiectat al drumului în plan urmărește în general traseul existent, având aliniamente 46,26% și curbe 53,74%. Racordările prevăzute în plan, în număr de 14, sunt circulare, având raze cuprinse între Rmin= 19,0m (limite de proprietăți) și Rmax= 500,0 m.

Elementele geometrice în plan sunt stabilite în conformitate cu prevederile STAS 10144/3-91 Străzi. Elemente geometrice și STAS 863/85 Lucrări de drumuri. Elemente geometrice ale traseelor. Prescripții de proiectare - pentru viteza de proiectare de 40 km/h în condițiile de mediu adiacente impuse în localitate și zonă de munte.

Profilul longitudinal

Linia proiectată (linia roșie) urmărește linia actuală a terenului, cu diferențe în ax negative + corecturile necesare. Datorită impunerii cotei liniei roșii (axul drum), care este legată direct prin profilul transversal de cotele intrărilor la proprietăți, au rezultat importante volume de săpături, pentru a se ajunge la cota de fundare a structurii rutiere proiectate.

Panta minimă este de 0,04%, iar cea maximă este de 12,20%. Racordările prevăzute în plan vertical sunt circulare, unde Rmin= 400,0 m, respectiv Rmax=3.000,0 m.

Profilul transversal

Pe traseul studiat, partea carosabilă va avea lățimea de 4,0/5,50 m conform profilelor tip.

În aliniament, conform profilelor tip, avem panta transversală va fi de 2,5% spre exterior, respectiv pantă transversală unică de 2,5%. Partea carosabilă va fi supralărgită conform STAS 10144/3-91 (unde este cazul), în curbele unde limita proprietățile adiacente permit acest lucru. În interiorul localității, curbele nu se vor converti și nu se vor supraînălța.

Conform Ordinului M.T. nr. 45/1998 rigolele betonate se pot amplasa în cadrul lățimii acostamentelor, deoarece lățimea platformei drumui este limitată de proprietățile adiacente.

Sistemul rutier

Structura rutieră proiectată este următoarea:

A. Straturi proiectate:

- 4 cm beton asfaltic BAR16 în strat de uzură – AND 605-2013;

- 5 cm strat de legătură din beton asfaltic deschis cu criblură BAD20 – AND 605-2013;

- 15 cm strat de bază din piatră spartă în strat de bază – STAS 6400-1984;

- 15 cm strat de fundație din agregate amestec optimal 0-63 mm - SR EN 13242+A1/2008 și STAS 6400-84

- 15 cm strat de formă din pământ stabilizat cu lianți hidraulici rutieri, conform profil tip.

B. Straturi existente:

- Pământ de fundare - argilă nisipoasă P5 și nisip argilos P3, foarte sensibil la îngheț-dezgheț.

Evacuare ape meteorice

Din punct de vedere a cadastrului apelor, lucrarea este amplasată în bazinul hidrografic al pârâului Zălan (necodificat), afluent de dreapta al Râului Olt (cod VIII-1).

Se rezolvă funcțional și estetic continuizarea șanțurilor și/sau a rigolelor în dreptul traversării acceselor la proprietăți, ținând cont de pantele necesare evacuării apelor de suprafață și de cotele existente la intrarea în proprietăți.

Scurgerea apelor pluvial se face prin colectarea lor în rigole de acostament 390,0 ml, șanțuri betonate 332,0 ml și rigole carosabile betonate 196,0 ml, conform profilelor tip și a planului de situație, evacuarea acestora realizându-se prin gurile de scurgere existente spre Pârâul Zălan.

Pe drumul comunal DC48, pe tronsonul studiat între km 2+500 – 3+260, nu există podețe tubulare/dalate transversale. S-a prevăzut executare unui podeț tubular transversal nou D=400 mm, L=10,0m la Km2+692.

Gurile de scurgere sunt cele existente actual și care nu se modifică.

Se respectă prevederile STAS 10796/2-79.

Nu sunt necesare și nu se vor executa poduri sau podețe noi peste cursuri de apă permanente sau temporare. Lucrările nu influențează axul cadastral al pârâului Zălan.

Intersecții

Intersecțiile cu drumurile laterale și ulițe se vor amenaja pe o lungime între 5,0 – 15,0 m cu structură rutieră identică cu cea proiectată pentru strada ce se modernizează.

Amenajarea acestor intersecții se realizează conform Normativului pentru amenajarea intersecțiilor la nivel pe

drumurile publice AND 600-2010, fără modificarea elementelor geometrice ale intersecțiilor.

Semnalizare rutieră

Semnalizarea rutieră în timpul execuției lucrărilor se va face conform prevederilor din OG 43/1997.

Semnalizarea rutieră definitivă (bornare și semnalizare) se va executa conform SR1848/1-2008 și STAS 836/85.

Organizare de șantier

Rețele electrice, telefonie, etc. sunt în afara platformei drumului, deci ele nu trebuie protejate sau mutate. Lucrările vor desfăsura pe suprafața platformei drumului. Nu există rețea de gaze naturale.

Nu sunt necesare lucrări pentru organizare de santier, din următoarele considerente:

- muncitorii se transportă zilnic la execuția lucrării, nu se amenajează barăci;

- agregatele naturale se pun direct în operă, fără să fie necesară depozitarea lor;

- staționare utilajelor se face la Km 2+930, pe partea stângă a drumului, unde lățimea platformei este de 14,00 – 15,00 m, sector de drum aflat în proprietatea publică a comunei Bodoc.

Săpăturile până la cota de fundare a structurii rutiere vor fi între 40…60 cm grosime. Ele se vor executa în prezența reprezentanților deținătorilor de rețele sau conducte subterane (dacă este cazul), și se va ține seama de prevederile din avizele de specialitate.

Alimentarea cu apă tehnologică la frontul de lucru se va face cu cisterna. Apa folosită nu trebuie să conțină particule în suspensie conform SR EN 1008-2003.

Pentru personalul muncitor apa potabilă va fi transportată la punctele de lucru aflate pe traseul lucrărilor în bidoane de plastic. Aceste suprafețe vor fi folosite de antreprenor și pentru amplasarea unor barăci/container tip de birou și pentru odihnă muncitori, toaletă ecologică, respectiv pichet de incendiu. Aceste incinte vor fi supravegheate video 24 de ore în fiecare zi pe perioada derulării lucrărilor.

După finalizarea lucrărilor de execuție, se vor lua măsuri pentru igienizarea și redarea în folosință a suprafețelor pe care au staționat utilajele. În cazul în care se constată o degradare a acestora, se vor aplica măsuri de refacere și reconstrucție ecologică.

- cumularea cu alte proiecte – nu este cazul;

utilizarea resurselor naturale: - sunt utilizate anumite cantităţi de pietriş, balast, piatră spartă;

- producţia de deşeuri – deşeurile rezultate în perioada de decopertare a terenului care nu vor fi refolosite, vor fi colectate selectiv, depozitate în locuri special amenajate şi apoi predate la firme autorizate în colectarea şi prelucrarea acestor categorii de deşeuri.

- deşeurile rezultate în perioada de funcţionare: nu este cazul;

- emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: Exploatarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi organizarea de şantier din perioada executării proiectului de modernizare a sistemului rutier şi de refacerea reţelei de canalizare pluvială vor fi executate astfel încât zgomotele şi vibraţiile rezultate să se încadreze în limitele legale. Nu se vor utiliza materiale cu potenţiale surse de radiaţii. Eventualele depozitări de materiale de construcţie şi deşeuri pe sol se va face doar în locuri special amenajate, fiind urmate de igienizarea corespunzătoare. Sursele de poluare ale aerului sunt gazele de eşapament ale maşinilor şi utilajelor utilizate. 

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul, poluarea fonică şi cea cu praf a zonei va fi redusă substanţial prin reabilitarea drumului;

riscul de accident, ţinându-se seama în special de substanţele şi de tehnologiile utilizate -  în perioada de execuţie se vor respecta cu stricteţe normativele de protecţia muncii, de exploatare corectă a utilajelor;

utilizarea existentă a terenului – strada prevăzută a fi modernizată prin proiect este situată în intravilanul satului Zălan, comuna Bodoc, conform Certificatului de urbanism aprobat, având regimul de cale de comunicaţie rutieră şi aparţinând domeniului public al solicitantului;

- relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă, calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora –  nu este cazul.

- Capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie deosebită pentru:

a) zonele umede - nu este cazul;

b) zonele costiere- nu este cazul;

c) zonele montane şi cele împădurite –  nu este cazul;

d) parcurile şi rezervaţiile naturale –  nu este cazul;

e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate –  nu este cazul;

f) zonele de protecţie specială – nu este cazul;

g) ariile în care standardele de calitate a mediului stabilite de legislaţie au fost deja depăşite – nu este cazul;

h) ariile dens populate – nu este cazul;

i) peisajele cu semnificaţie istorică, culturală şi arheologică – nu este cazul. 

-  Caracteristicile impactului potenţial

a) extinderea impactului: aria geografică şi numărul persoanelor afectate – impact local, la nivelul satului Zălan, numai pe durata realizării lucrărilor, având în vedere traficul redus din zonă. Poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

b) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

c) mărimea şi complexitatea impactului: impact nesemnificativ, continuu în perioada de funcţionare şi reversibil;

d) probabilitatea impactului – în cazul poluărilor accidentale;

e) durata, frecvenţa şi reversibilitatea impactului – pe perioada execuţiei şi de funcţionare, impact reversibil.

 

II. Motivele care au stat la baza luării deciziei etapei de încadrare fără procedura de evaluare adecvată sunt următoarele: proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007, privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificãrile şi completările ulterioare, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ;

 

Condiţiile de realizare a proiectului:

1. solicitarea şi obţinerea tuturor avizelor si acordurilor stabilite în Certificatul de Urbanism nr. 148 din 06.04.2016, emis de Consiliul Județean Covasna, precum şi respectarea tuturor condiţiilor impuse prin acesta;

2. respectarea prevederilor din Notificarea pentru Începerea Execuției nr. .../....., acceptată de SGA Covasna;

3. respectarea prevederilor OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv ale Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;

4. respectarea prevederile Legii 104 / 2011 privind calitatea aerului înconjurător;

5. respectarea prevederilor Ordinului Ministerului Sănătăţii nr. 119 din 04.02.2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi a recomandărilor privind mediul de viaţă al populaţiei;

6. respectarea prevederilor OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;

7. respectarea prevederilor legii 24/2007 (*actualizată*) privind reglementarea și administrarea spațiilor verzi din intravilanul localităților

8. titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;

9. pe toată durata de implementare a proiectului, executantul și beneficiarul au obligaţia să respecte cu stricteţe, toate prevederile cuprinse în normele de prevenire și stingere a incendiilor;

10. se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;

11. se interzice poluarea solului cu carburanţi, uleiuri uzate în urma operaţiilor de staţionare, aprovizionare, depozitare sau alimentare cu combustibili a utilajelor şi a mijloacelor de transport sau datorită funcţionării necorespunzătoare a acestora;

12. se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel pe amplasament, în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate şi neamenajate special în acest sens;

13. executantul lucrării are obligaţia de a colecta selectiv deşeurile şi de a le preda pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;

14. în urma lucrărilor efectuate pe amplasament, suprafeţele se vor elibera de deşeuri de orice natură;

15. implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;

16. titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei;

Nerespectarea prevederilor prezentei decizii atrage suspendarea sau anularea acesteia, după caz, în conformitate cu prevederile legale.

Prezenta decizie îşi păstrează valabilitatea pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizări,                                                      Întocmit,

Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                           ing. Dănilă Marius Andrei