Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 10.06.2022

 

Ca urmare a notificării adresate de, PRIMĂRIA COMUNEI MALNAȘ, cu sediul în sat Malnaș, strada Principală, nr. 171, județul Covasna, privind Amenajamentul pastoral al pajiștilor permanente” situate pe raza UAT Malnaș, județul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 2620/08.04.2022, în baza:

  • Art. 14 din OUG nr. 1/2017, privind înființarea Ministerului Mediului prin reorganizarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor; HG nr. 19 din 12 ianuarie 2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi pentru modificarea unor acte normative;
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. 1822/2020 privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare a ariilor naturale protejate;

 

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

-    Adresa nr. 2713/13.04.2022 privin solicitare de completare documentație; Memoriul de prezentare, înregistrat cu nr. 3574/17.05.2022;

-   Adresa nr. 3949/30.05.2022, către ANANP Serviciul Teritorial Covasna, privind solicitarea punctului de vedere;

- Punctul de vedere, nr.300/ST CV/03.06.2022, emis de ANANP – Serviciul Teritorial Covasna,  înregistrată la APM Covasna cu nr. 4084/03.06.2022 prin care se solicită depunerea documentației pentru obținerea avizului de mediu;

-  Adresa nr. 3948/31.05.2022 privind solicitare punctului de vedere de la Consiliul Judeţean Covasna, Centrul Judeţean pentru Protecţia Naturii, Dezvoltare Rurală şi Salvamont;

- Adresa Ministerului Mediului nr. 20162/C.A./10.04.2020 privind modul de parcurgere a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamente silvice;

- Punctul de vedere nr. 3874/26.05.2022 și lista de control pentru etapa de încadrare EA (Anexa 1 Ordinul MMP nr. 19 / 2010) întocmit de către Compartimentul Arii Protejate din cadrul A.P.M. Covasna;

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit, proces-verbal ședință nr. 16/09.06.2022;

- lista de control etapă de încadrare SEA – Anexa F Ghid Generic privind evaluarea de mediu pentru planuri și programe;

în conformitate cu prevederile art. 5 alin (3) pct. a). corelat cu pct. c) şi a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

-în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

 

D e c i d e:

 

”Amenajamentul pastoral al pajiștilor permanente” situate pe raza UAT Malnaș, județul Covasna, are posibile efecte semnificative asupra mediului şi este necesară evaluarea de mediu, cu includerea cerințelor specifice pentru evaluarea adecvată.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Suprafața fondului pastoral:

Suprafaţa totală a fondului pastoral proprietate privată care face obiectul prezentului amenajament silvopastoral este de 1889,91 ha, conform documentelor de proprietate atașate, respectiv: 

- Ordinul Prefectului Covasna nr. 71/2019;

- Titlu de proprietate nr. 48080/28.08.2018 pentru Composesoratul Malnaș;

- Titlu de proprietate nr. 38902/05.11.2003 pentru Composesorat Baraolt;

- Proces verbal de punere în posesie pentru Composesorat Valea Zălanului;

- Procese verbale de punere în posesie nr. 1/2018 și 2/2018 pentru Asociația Tekse;

- Titlu de proprietate și procese verbale de punere în posesie pentru persoanele fizice.

Suprafața totală a pășunilor analizate în prezentul studiu este de 1889,91 ha. Proprietarii vor exercita asupra celor de mai sus, toate drepturile şi obligaţiile ce decurg din legislaţia în vigoare.

Gruparea pășunilor pe trupuri

Trupul de păşune

Parcele

componente

Suprafaţa

- ha -

Nr. Crt.

Denumire

1.

Pârâul Ierbos

1

32,8

2.

Trupul Tekse

2-4

151,7

3.

Primăria Malnaș

5-8

127,52

4.

Composesoratul Malnaș

9-12

231,69

5.

Pârâul Malnaș

13

71,51

6.

Pârâul Saldobos

14

144,89

7.

Malnaș

15-18

94,71

8.

Malnaș Băi

19-22

249,41

9.

Hated

23-28

466,17

10.

Valea Zălanului I

29-33

193,6

11.

Valea Zălanului II

34-35

125,91

TOTAL

 

1889,91

Pășunile amenajate sunt formate din următoarele categorii funcționale :

F.P. – păşuni (pajiști) cu funcţie prioritară de producţie..........................576,86 ha;

F.P. – fâneață cu funcţie prioritară de producţie.....................................394,86 ha;

            F.P. – pășuni cu arbori cu funcţie prioritară de producţie.......................621,84 ha;

P.S. – pășuni cu arbori cu funcție prioritară de protecție a solului....... ......7,12 ha;

P.P. – pășuni și fânețe împădurite cu funcție prioritară de producție......221,65 ha;

P.A. – pășuni împădurite cu funcție prioritară de protecție  a apelor........60,17 ha;

P.S. – pășuni împădurite cu funcție prioritară de protecție  a solului....... 7,41   ha;

TOTAL GENERAL………….....…….………………...……………...….1889,91 ha.

            In cuprinsul pășunilor și pășunilor cu arbori au fost identificate 9 tipuri de pajişte prezentate în continuare. Tipul de pajişte s-a indicat printr-o singură specie când aceasta a fost majoritară sau prin două specii când ele au avut participări < 50%.

Tipurile de pajişte identificate sunt următoarele:

1. Agrostis capillaris – Festuca rubra....………..……………..........… ...783,78 ha (49%)

2. Festuca rubra – Agrostis capillaris.............................................. ......357,99 ha (22%)

3. Festuca rubra – Nardus stricta...........................................................185,29 ha (11%)

4. Agrostis capillaris - Phleum pratense.....................................................76,54 ha (5 %)

5. Lolium perenne………………… .....………..…….........……................ ...73,26 ha (5%)

6. Agrostis capillaris – Nardus stricta ...................................................... .61,90 ha  (4%)

7. Festuca rubra – Calamagrostis epigeios.................................................33,26 ha (2%)

8. Agrostis capillaris – Anthoxanthum odoratum.........................................16,65 ha (1%)

 9. Festuca rubra – Deschampsia caespitosa.............................. ...............16,51 ha (1%)

TOTAL................................................................................................1605,18 ha (100%)

Tehnologiile de recuperare, îmbunătățire, întreținere și exploatare sunt conformate cu instrucțiunile și ultimele rezultate ale cercetării din domeniul culturii pajiștilor, în funcție de tipurile existente. Astfel în fondul pastoral analizat s-au propus următoarele lucrări:       

  • scoaterea cioatelor pe o suprafață de 40,21 ha ;
  • distrugerea și nivelarea mușuroaielor vegetale și a râmăturilor de mistreț pe o suprafață de 51,68 ;
  • defrișarea vegetației arbustive pe o suprafață de 72,66 ha ;
  • defrișarea vegetație forestiere ≤ 20 de ani pe o suprafață de 272,13 ha;   
  • combaterea plantelor dăunătoare și toxice pe o suprafață de 64,79 ha;
  • supraînsămânțări pe o suprafață de 652,48 ha;
  • fertilizări pe o suprafață de 1605,18 ha.   

Bazele de amenajare stabilite pentru pășunile amenajate sunt următoarele:

- durata sezonului de pășunat este de 120-150 zile, având în vedere zona geografică, condițiile climatice, altitudinea terenului, etc.

            - numărul ciclurilor de pășunat este în număr de 3- 5, fiecare cu 40 zile, din care 5-6 zile pentru pășunat și 34-35 pentru refacerea ierbii.

   - producția medie de masă verde este de 6,3 t/ha funcție de tipul de pajiște, cu un coeficient de consumabilitate mediu de 70%

  - capacitatea de pășunat actuală este de 0,55 UVM, funcție de valoarea pastorală a pajiștilor. În urma aplicării măsurilor de refacere propuse prin prezentul studiu, suprafața covorului ierbos va crește cu 385,0 ha (recuperată prin lucrări de defrişarea vegetației arbustive și forestiere, scos cioate, etc) și se va îmbunătății pe 116,47 ha, prin combaterea plantelor dăunătoare și toxice, distrugerea și nivelarea mușuroaielor și a râmăturilor de mistreț.

În urma aplicării măsurilor de îmbunătăţire propuse prin prezentul studiu în următorii 5-10 ani se va ameliora atât compoziţia floristică a pajiştilor cât şi producţia de masă verde la hectar, care va ajunge la 8 - 10 t. Prin creşterea coeficientului de consumabilitate la 75%, se va mări producţia utilă de la 6,30 t / ha cât este în prezent la 8,0 t /ha. În final, se va ajunge la o încărcare medie de 0,65 U.V.M. / ha, ceea ce înseamnă 3430 U.V.M. pentru întreaga suprafaţă păşunabilă, mai mare decât în prezent cu 18%.

În afară de pășunile menționate în cuprinsul UAT Malnaș au mai fost identificate fânețe a căror suprafață însumează 394,86 ha. Principalele tipuri de fânețe identificate în cuprinsul pajiștilor permanente analizate sunt următoarele :

  • Agrostis capillaris – Festuca rubra………………….212,35 ha (54%)
  • Festuca rubra - Agrostis capillaris………………….…11,27 ha (3%)
  • Lolium perenne……………………………………….…73,26 ha (19%)
  • Festuca rubra  - Carex sp……………………………...2,70 ha (1%)
  • Phleum pretense - Agrostis capillaris…………… …...43,70 ha (11%)
  • Agrostis capillaris - Phleum pretense…………………17,22 ha (4%)
  • Festuca rubra – Dactylis glomerata…………………….2,09 ha  (1%)
  • Phleum pretense - Dactylis glomerate………………..15,62 ha (3%)
  • Agrostis capillaris – Anthoxanthum odoratum………..16,65 ha (4%)

TOTAL……………………………………………...……….394,86 ha

 

            Starea fânețelor de pe cuprinsul UAT Malnaș este foarte bună producția medie de masă verde la hectar fiind de 15 - 20 tone. În continuare recomandăm menținerea proporției leguminoaselor de 30 – 40% în compoziția păturii erbacee pentru a păstra echilibru energoproteic al acestora. Pentru păstrarea stării actuale a fânețelor considerăm că lucrările de fertilizare sunt suficiente.

            Terenurile cu vegetație forestieră însumează 918,19 ha, din care 289,23 ha pășuni și fânețe împădurite (consistența 0,4 și mai mare) și 628,96 ha pășuni cu arbori (consistența 0,2-0,3). Din ultima categorie proprietarii poate recolta lemn prin reducerea consistenței vegetației forestiere, funcție de panta terenului și starea pășunilor. Se va păstra vegetație forestieră cu consistența cel puțin 0,1 pentru adopostul și protecția animalelor. Astfel, din pășunile cu arbori de pe raza UAT Malnaș se poate recolta cantitatea de 24818 mc masă lemnoasă, adică 39 mc/ha de pe suprafața pășunilor cu arbori (628,96 ha).

            Menționăm că în prezentul amenajament silvopastoral, 174,70 ha au fost zonate pentru protecția solului și apelor, suprafețele respective fiind situate, fie pe terenuri cu pantă mare (25-30g), fie pe malurile unor cursuri de apă formând benzi de vegetație forestieră de-a lungul acestora.

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: amenajamentul pastoral se va corela cu Planurile de management ale siturilor Natura 2000: ROSCI0329 Oltul Superior desemnat prin Ordinului ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România modificat și completat prin Ordinul ministrului mediului şi pădurilor nr. 2387/2011 și ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt, aprobat prin Ordinul MMAP nr. 1643/2016,

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: nu este cazul;

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: amplasamentul se suprapune parțial cu siturile Natura 2000: ROSCI0329 Oltul Superior, ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt;

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: prevederile amenajamentul va respecta OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare și Directiva 92/43/CEE privind conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de floră şi faună sălbatice;

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: amenajamentul poate avea efect asupra ariilor naturale protejate cu care se suprapune;

b) natura cumulativă a efectelor: nu este cazul;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): nu este cazul;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): suprafața totală a amenajamentului pastoral este de 1889,91 ha, se suprapune parțial cu 2 situri Natura 2000 (ROSCI0329 Oltul Superior și ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt,).

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: nu este cazul.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: nu este cazul;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: planul este susceptibil de a avea un impact semnificativ asupra ariilor naturale protejate: ROSCI0329 Oltul Superior, ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt.

 

Evaluarea adecvată

Având în vedere suprapunerea amenajamentului pastoral cu 2 situri Natura 2000 ROSCI0329 Oltul Superior, ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt, conform punctului de vedere din partea Compartimentului Biodiversitate din cadrul APM Covasna, respectiv în urma consultării și punctelor de vedere membrilor Comitetului Special Constituit, titularul amenajamentului va înainta documentația la Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate – Serviciul Teritorial Covasna și la Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont pentru avizare.

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile titularului planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Mesagerul de Covasna din datele de 12.04.2022 şi 15.04.2022;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare se va publica pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 10.06.2022;

- Anunţul titularului planului privind decizia etapei de încadrare, publicat în .... din data de ....2021.

 

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie  a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii şi pe adresa de internet http://apmcv.anpm.ro.

 

În conformitate cu prevederile HG nr.1076/2004 procedura va continua cu etapa de definitivare a proiectului de plan şi de realizare a raportului de mediu.

Parcurgerea etapei de definitivare a proiectului de plan şi de realizare a raportului de mediu se va realiza în conformitate cu prevederile Secţiunii a-2-a din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, cu modificările şi completările ulterioare. În acest sens, conform prevederilor art. 14 din HG 1076/2004 titularul are obligaţia de a constitui un grup de lucru care are caracter nepermanent, fiind constituit special pentru acest plan. Activităţile grupului de lucru sunt cele stipulate în art. 16-19 din HG 1076/2004. Parcurgerea procedurii de definitivare a planului, constă în următoarele etape:

  1. Constituirea de către titular a unui grup de lucru alcătuit din :

a) reprezentanţi ai titularilor planului;

b) reprezentanţii autorităţii competente pentru protecţia mediului A.P.M. Covasna, reprezentanţii autorităţilor interesate de efectele planului: Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna, Garda Forestieră Brașov, Garda Naţională de Mediu – Comisariatul Județean Covasna, Agenția Națională pentru Arii Protejate - Serviciul Teritorial Covasna, Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont – Consiliul Județean Covasna, Direcția de Sănătate Publică Covasna, Direcția pentru Agricultură Covasna, DSVSA Covasna, Asociațiile de vânătoare care gestionează fonduri de vânătoare care se suprapun cu amenajament, etc.;

c) elaborator Raport de mediu, Studiu de evaluare adecvată – persoană fizică sau juridică atestată, experţi angajaţi, după caz în vederea analizării problemelor semnificative de mediu şi stabilirii măsurilor de prevenire, reducere, compensare, monitorizare a efectelor impactului asupra mediului pentru planul analizat în scopul întocmirii Raportului de Mediu de către persoanele fizice şi juridice atestate.

Titularul planului va notifica APM Covasna, data și ora la care se va întâlni grupul de lucru. În situația în care grupul de lucru nu se poate întruni fizic sau online, titularul va solicita în scris autorităților interesate de efectele implementării planului, care sunt aspectele care ar trebui abordate în cadrul raportului de mediu care include și studiul de evaluare adecvată.

  1. Punctele de vedere exprimate în şedinţele grupului de lucru se vor consemna în procese verbale, câte un exemplar se va transmite autorităților participante.
  2. Titularul planului va prezenta grupului de lucru obiectivele specifice ale planului.
  3. Persoanele atestate, împreună cu experţii angajaţi, după caz, analizează problemele semnificative de mediu, inclusiv starea mediului şi evoluţia acestuia în absenţa implementării planului, şi determină obiectivele de mediu relevante în raport de obiectivele specifice ale planului.
  4. Titularul planului va proiecta alternative posibile, luând în considerare obiectivele şi aria geografică a planului, problemele semnificative de mediu, inclusiv starea mediului şi evoluţia acestuia în absenţa implementării planului precum şi obiectivele de mediu relevante şi le va aduce la cunoştinţa grupului de lucru.
  5. Grupul de lucru analizează modul în care alternativele propuse îndeplinesc obiectivele de mediu relevante pentru plan.
  6. Pe baza recomandărilor grupului de lucru, titularul planului va elabora detaliat alternativele care îndeplinesc obiectivele de mediu relevante.
  7. Persoanele atestate, împreună cu experţii angajaţi, după caz, analizează efectele semnificative asupra mediului a alternativelor propuse de titularul, folosind criteriile prevazute in anexa nr. 1 la HG 1076/2004, şi stabilesc măsurile de prevenire, reducere, compensare şi monitorizare a efectelor semnificative ale impactului asupra mediului pentru fiecare alternativă a planului sau programului, facând recomandări în acest sens.
  8. Măsurile şi recomandările se aduc la cunoştinţa grupului de lucru.
  9. Titularul planului sau programului, luând în considerare informaţiile stabilite de persoanele atestate stabileşte şi prezintă grupului de lucru următoarele:

a) alternativa finală a planului sau programului;

b) măsurile de prevenire, reducere şi compensare a efectelor semnificative asupra mediului;

c) programul de monitorizare a efectelor semnificative asupra mediului ale implementării planului sau programului. Alternativa finală reprezintă proiectul de plan sau de program.

  1. Persoanele atestate, împreună cu experţii angajaţi, după caz, analizează măsurile propuse de titularul planului sau programului, precum şi programul de monitorizare şi întocmesc raportul de mediu. Conţinutul-cadru al raportului de mediu este cel prevazut în anexa nr. 2 la HG 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe.
  2. După întocmirea raportului de mediu, recomandarile prevăzute în acesta se aduc la cunoştinţa grupului de lucru.
  3. În termen de 5 zile calendaristice de la finalizarea raportului de mediu, aveţi obligaţia de a-l transmite la A.P.M. Covasna în vederea continuării procedurii de reglementare a planului.

 

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

 

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                         Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                         ing. Farkas Berta