Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE PLANUL JUDEȚEAN DE GESTIONARE A DEȘEURILOR A JUDEȚULUI COVASNA

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE din 10.02.2020

 

Ca urmare a notificării adresate de Consiliul Județean Covasna cu sediul în municipiul Sfântu Gheorghe, Piața Libertății, nr. 4, județul Covasna, privind ”PLANUL JUDEȚEAN DE GESTIONARE A DEȘEURILOR A JUDEȚULUI COVASNA”, înregistrată la APM Covasna cu nr. 8134/18.12.2019, în baza:

  • în baza HG nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor
  • HG nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deșeurilor (*actualizată*);
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. nr. 19/2010 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potenţiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • Ord. nr. 2387/2011 pentru modificarea Ord. nr. 1964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România.
  • Ord. 1052/2014 (*actualizat*) privind aprobarea Metodologiei de atribuire în administrare şi custodie a ariilor naturale protejate;

Agenţia pentru Protecţia Mediului Covasna

Având în vedere următoarele:

- consultarea autorităţilor publice participante în cadrul şedintei Comitetului Special Constituit din data de 06.02.2020, desfăşurată la sediul APM Covasna (proces-verbal ședință nr. 3/06.02.2020);

- lista de control etapă de încadrare SEA – Anexa F Ghid Generic privind evaluarea de mediu pentru planuri și programe;

- în conformitate cu prevederile art. 5 alin (2) pct. a). şi a Anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe;

- în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat;

D e c i d e:

”Planul Județean de Gestionare a Deșeurilor a județului Covasna”, are posibile efecte semnificative asupra mediului şi este necesară evaluarea de mediu.

Decizia APM Covasna de emitere a avizului de mediu se bazează pe respectarea cerinţelor legislative privind integrarea în plan a consideraţiilor de mediu, identificarea problemelor de mediu rezultate ca efect a implementării planului, consultarea autorităţilor şi cetăţenilor posibil a fi afectaţi de implementarea acestuia.

 

 

 

 

 

1. Caracteristicile planurilor şi programelor cu privire, în special, la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Scopul Planului Județean de Gestionarea Deșeurilor este:

  • definirea obiectivelor şi ţintelor judeţene în conformitate cu obiectivele şi țintele Planului Naţional de Gestionare a Deşeurilor, precum și a obiectivelor și țintelor existente la nivel european;
  • abordarea tuturor aspectelor privind gestionarea deşeurilor care fac obiectul planificării la nivel județean;

PJGD aprobat va servi ca bază pentru:

  • stabilirea necesarului de investiţii şi a politicii în domeniul gestionării deşeurilor care fac obiectul planificării;
  • realizarea şi dezvoltarea sistemelor de management integrat al deşeurilor la nivel județean;

-       elaborarea proiectelor pentru obţinerea finanțării.

Acoperire geografică:

Procesul de planificare acoperă întreg teritoriul județului Covasna, alcătuit din 45 de localități (2 municipii, 3 orașe și 40 de comune).

Coordonatele în timp ale PJGD sunt următoarele:

  • perioada elaborării: 2019;
  • anul de referință: 2018 (stabilit împreună cu APM Covasna, fiind cel mai recent an pentru care au fost disponibile date validate privind gestionarea deșeurilor municipale);
  • datele utilizate pentru descrierea situației actuale:
    • date privind cantitățile de deșeuri pentru perioada de analiză: 2013 – 2018;
  • date privind instalațiile de tratare a deșeurilor: 2018;
  • perioada pentru proiecțiile de generare: 2018 – 2040;
  • perioada de planificare: 2019 – 2025.

La stabilirea măsurilor și la estimarea noilor capacități de investiții s-a ținut seama de toate obiectivele și țintele naționale și europene aplicabile până în anul 2040.

În conformitate cu cerințele pachetului economiei circulare aprobat în iunie 2018, țintele de pregătire pentru reutilizare și reciclare cresc până în anul 2035, iar în anul 2040 România trebuie să îndeplinească ținta de reducere a deșeurilor municipale depozitate la 10% din cantitatea generată.

Astfel devine evident faptul că, pentru a evita supra/sub capacitarea instalațiilor noi, trebuie sa țină seama de toate aceste obiective și ținte

În anul elaborării PJGD Covasna toate localitățile din județul Covasna sunt acoperite de servicii de salubrizare autorizate și licențiate ANRSC. Prin cele 4 servicii de salubrizare toate localitățile beneficiează de colectare /transport deșeuri menajere colectate în amestec și separat.

Sortarea deșeurilor menajere se realizează în stația de sortare din cadrul CMID-Boroșneu Mare. Se efectuează colectarea separată a fracției biodegradabile de la populație în mediu urban, care se compostează în stația de compostare din cadrul CMID-Boroșneu Mare. Deșeurile voluminoase sunt preluate în punctele de colectare amenajate la nivelul UAT-urilor.

Categorii de deșeuri care fac obiectul PJGD

Deşeurile care fac obiectul PJGD sunt deşeurile municipale nepericuloase şi periculoase (deşeurile menajere şi similare din comerţ, industrie şi instituţii) și fluxurile speciale, parte a deșeurilor municipale (deşeurile de ambalaje, deşeurile de echipamente electrice şi electronice), precum și deşeurile din construcţii şi desființări.

În tabelul de mai jos sunt prezentate tipurile de deşeuri împreună cu codurile, conform Listei europene a deşeurilor aprobată prin Decizia 2000/532/CE cu modificările ulterioare.

 

 

 

Tipuri de deșeuri care fac obiectul planificării:

Tip de deșeu

Cod deșeu

 

Deșeuri municipale (deșeuri menajere și deșeuri asimilabile, provenite din comerț, industrie și instituții), inclusiv fracțiuni colectate separat:

  • fracţii colectate separat (cu excepţia 15 01)
  • deşeuri din grădini şi parcuri (inclusiv deşeuri din cimitire)
  • alte deşeuri municipale (deşeuri municipale amestecate, deşeuri din pieţe, deşeuri stradale, deşeuri voluminoase etc.)

 

20

 

20 01

20 02

20 03

Ambalaje și deșeuri de ambalaje (inclusiv deșeuri municipale de ambalaje colectate separat)

15 01

Deşeuri de echipamente electrice şi electronice

20 01 21*

20 01 23*

20 01 35*

20 01 36

Deşeuri din construcţii şi desființări

17 01; 17 02; 17 04

 

În ceea ce privește nămolurile de la epurarea apelor uzate orăşeneşti (cod 19 08 05), în baza datelor existente se va analiza, dacă această categorie de deșeuri face obiectul PJGD. Decizia va fi luată în funcție de existența/inexistența unei strategii de gestionare a nămolului la nivelul județului Covasna și ținând cont de situația aplicării măsurilor din respectiva strategie la momentul realizării PJGD.

 

Planul de acțiune pentru gestionarea deșeurilor municipale

Nr.crt.

Obiectiv/Măsură

Termen

Responsabil principal/ Alți responsabili

Sursă de  finanțare

 

1

Toată populația județului, atât din mediul  urban cât și din mediul rural, este conectată la serviciu de salubrizare

1.1

Încheierea de contracte cu operatori de salubrizare licențiați, astfel încât să se asigure un grad de acoperire cu servicii de salubrizare de 100%

Permanent

APL/ADI

Tarifele de salubrizare

2

Creșterea etapizată a gradului de pregătire pentru reutilizare și reciclare prin aplicarea ierarhiei de gestionare a deșeurilor

2.1

Crearea de cel puțin 1 centru pentru pregătirea pentru reutilizare a deșeurilor municipale

Permanent

AD/IAPL

Investitori

privați

AFM

Fonduri private POIM

2.2

Creșterea gradului de colectare separată a deșeurilor reciclabile astfel încât să se asigure o rată minimă de capturare de 75% în fiecare UAT

2025

ADI/APL

Tarifele de salubrizare AFM POIM

2.3

Implementarea la nivelul întregului județ a sistemului de colectare a deșeurilor reciclabile din poartă în poartă, în special pentru deșeurile de hârtie/carton și plastic/ metal în zona urbană, cu asigurarea unei rate minime de capturare a deșeurilor reciclabile de 75% per UAT

2025

APL/ADI

Tarifele de salubrizare

AFM

POIM

2.4

Creșterea eficienței de colectare separată a biodșeurilor menajere și similare astfel încât să se asigure rate minime de capturare de 50%

Începând cu 2023

Operatori de salubrizare APL/ADI

 

Taxele/tarifele de salubrizare POIM

2.5

Extinderea la nivelul întregului județ a sistemului de colectare separată a deșeurilor verzi din parcuri și grădini publice astfelî ncât să se asigure o rată de capturare de minim 50%, care să ajungă la 100%

Începând cu 2020; 2023

Operatori de salubrizare și agenții economici care gestionează parcurile și grădinile publice

Bugete locale

2.6

Construirea și darea în operarea unei instalații care să asigure devierea de la depozitare a deșeurilor biodegradabile (biodeșeuri) și atingerea țintelor pentru anul 2020 și 2025.

 

2023

APL/ADI

POIM

AFM

Alte surse de finanțare

2.7

Implementarea compostării individuale

2025

APL/ADI

POIM,AFM Alte surse de finanțare; Bugete locale

 

 

 

 

 

3

Colectarea separată a biodeșeurilor

3.1

Realizarea unui proiect pilot privind

Începând cu

APL

Tarifele

colectarea separată a biodeșeurilor care

31

ADI

de salubrizare

să asigure colectarea a circa 20% din

decembrie

Operatori de

POIM

cantitatea de biodeșeuri menajere și

2023

salubrizare

similare estimat a fi generată pe teritoriul

județului Covasna

4

Reducerea cantității depozitate de deșeuri biodegradabile municipale

 

(acest obiectiv este îndeplinit prin implementarea măsurilor aferente obiectivului 2)

5

Depozitarea numai a deșeurilor supuse în prealabil unor operații de tratare

(la măsurile de mai jos se adaugă și măsurile aferente obiectivului 2)

5.1

Construirea și darea în operare a unei instalații care să asigure devierea de la depozitare a deșeurilor biodegradabile (biodeșeuri) și atingerea țintelor pentru anul 2025.

 

2023

APL,ADI

POIMAFM
Alte surse de finanțare

5.2

Modificarea contractelor cu operatorii economici care asigură colectarea și gestionarea deșeurilor stradale astfel încât deșeurile din coșurile de gunoi stradale să fie predate spre tratare la instalații autorizate (ex.stații desortare)

Începând cu 2020

APL/ADI

Operatori economici care asigură gestionarea deșeurilor stradale și operatorii instalațiilor de tratare

-

6

Creșterea gradului de valorificare energetică a deșeurilor municipale

(acest obiectiv este îndeplinit, în principal, prin implementarea măsurilor 2.8,4.1 și 4.2)

6.1

Asigurarea coincinerării reziduurilor cu putere calorică corespunzătoare solicitărilor fabricilor de ciment sau/și centralelor termice

Începând cu anul 2020

APL/ADI

Fabrici de ciment Centrale termice

Investiții ale operatorilor fabricilor de ciment și centralelor termicepentru asigurarea conformării cu prevederile Legii nr. 278/2013

7

Depozitarea deșeurilor numai în depozite conforme

7.1

Asigurarea capacităţii de depozitarea întregii cantităţi de deșeuri care nu pot fi valorificate și închiderea celulelor pe măsura epuizării capacității și asigurarea monitorizării

Permanent

APL

Operatorii depozitelor

Fondul de închidere a depozitelor, constituit conform prevederilor legale

8

Reducerea cantității de deșeuri municipale depozitate

(acest obiectiv este îndeplinit, în principal, prin implementarea măsurilor anterioare)

9

Colectarea separată și tratarea corespunzătoare a deșeurilor periculoase menajere

9.1

Includerea în toate contractele de delegare a activității de colectare și transport a obligațiilor privind colectarea separată, stocarea temporară și asigurarea eliminării deșeurilor periculoase menajere

Începând cu anul 2020

ADI/APL

Operatorii de colectare și transport

-

9.2

Construirea și operarea de centre de colectare pentru fluxurile speciale de deșeuri (deșeuri periculoase menajere, deșeuri voluminoase, deșeuri din construcții și desființări de la populație,deșeuri verzi etc.),cel puțin câte unul în fiecare oraș

Începând cu anul 2020

ADI/APL

POIM,AFM

Alte surse de

finanțare

10

Colectarea separată și tratarea corespunzătoare a deșeurilor voluminoase

10.1

Includerea în toate contractele de delegare a activității de colectare și transport a obligațiilor privind colectarea separată, stocarea temporară și asigurarea pregătirii pentru reutilizare și a valorificării deșeurilor voluminoase

Permanent

 

ADI/APL

Operatorii de colectare și transport

-

11

Încurajarea utilizării în agricultură a materialelor rezultate de la tratarea biodeșeurilor

11.1

Realizarea de campanii de informare și conștientizare la nivel județean prin difuzarea de mesaje de interes public privind încurajarea utilizării în agricultură a compostului și digestatului (anual,cel puțin o campanie)

Începând cu 2020

ADI,APL,MADR

Direcția agricolă

județeană

POIM,AFM

Bugete locale/ Alte surse de finanțare

12

Colectarea separată a deșeurilor textile de la populație

12.1

Construirea și operarea de centre de colectare pentru fluxurile speciale de deșeuri (deșeurile textile, deșeuri periculoase menajere, deșeuri voluminoase, deșeuri din construcții și desființări de la populație, deșeuri verzi etc.),cel puțin câte unul în fiecare oraș

Începând cu 2020

ADI,APL

POIMAFM

Alte surse de

finanțare

12.1

Derularea de campanii anuale pentru informarea populației privind colectarea deșeurilor textile

Începând cu 2020

UAT

Operatorii de salubrizare CJ

Bugete locale Operatorii de salubrizare

13

Colectarea separată a medicamentelor expirate provenite de la populație

13.1

Derularea de campanii de conștientizare anuale pentru informarea populației și personalului angajat al farmaciilor privind colectarea medicamentelor expirate provenite de la populație

 

Începând cu 2020

UAT,CJ

Bugete locale

14

Creșterea capacității instituționale atât a autorităților de mediu, cât și a autorităților locale și ADI din domeniul deșeurilor

14.1

Participarea la cursuri/ seminarii de instruire privind gestionarea deșeurilor

Începând cu 2020

UAT,ADI,CJ

APM

Comisariatul județean al GNM

POIM

Bugete locale/ Alte surse de finanțare

15

Intensificarea controlului privind modul de desfășurare a activităților de gestionare a deșeurilor municipale atât din punct de vedere al respectării prevederilor legale, cât și din punct de vedere al respectării prevederilor din autorizația de mediu

15.1

Introducerea în planul anual de control și intensificarea controlului privind modul de desfășurare a activităților de gestionare a deșeurilor municipale

Începând cu 2020

Comisariatul județean al GNM

-

16

Informarea și conștientizarea populației înlegătură cu gestionarea deșeurilor

16.1

Postare informări pe pagina web a APL asupra sistemului de gestionare a deşeurilor implementat

Începând cu 2020

APL

Bugete locale

17

Determinarea prin analiza principalilor indicatori privind deșeurile municipale (indici de generare și compoziție pentru fiecare tip de deșeuri municipale)

17.1

Derularea de campanii anuale de determinare și măsurarea indicilor de generare și a compoziției pentru fiecare tip dedeșeuri municipale utilizând standardele în vigoare

Începând cu 2020

UAT

Operatorii de salubrizare

CJ

Bugete locale

Operatorii de salubrizare

 

Planul de acțiune pentru gestionarea deșeurilor de ambalaje

Nr.crt.

Obiectiv/Masură

Termen

Responsabil principal/ Alți responsabili

Sursă de finanțare

1

Creșterea gradului de valorificare/reciclare a deșeurilor de ambalaje

(acest obiective ste îndeplinit prin implementarea măsurilor aferente obiectivului 1 pentru deșeuri municipale concomitent și cu îndeplinirea măsurilor de mai jos)

2

Funcționarea eficientă a schemei de responsabilitate extinsă a producătorului

2.1

Încheierea de contracte, parteneriate sau alte forme de colaborare între organizațiile responsabile și UAT/ADI în conformitate cu prevederile legislației în vigoare

Începând cu 2019

ADI

Organizațiile responsabile ambalaje

OIREP

2.2

Campanii anuale de informare și conștientizarea publicului derulate conform preverilor Legii nr.249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje și a OM1362/2018 privind aprobarea procedurii de autorizare, avizare anuală şi de retragere a dreptului de operare a organizaţiilor care implementează obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului

Începând cu 2019

ADI

APL

Organizațiile responsabile ambalaje

Operatori

Organizațiile responsabile ambalaje

OIREP

AFM

 

 

Planul de acțiune pentru gestionarea deşeurilor de echipamente electrice și electronice

Nr.crt.

Obiectiv/Masură

Termen

Responsabil principal/ Alți responsabili

Sursă de finanțare

1

Creșterea ratei de colectare separată a DEEE

1.1

Amenajarea a cel puțin 2 puncte de colectare în mediul urban (care, pe lângă DEEE, să colecteze și alte categorii de deșeuri: periculoase menajere, voluminoase, verzi, anvelope uzate  etc.)

2020

APL

Producătorii de EEE

Organizații responsabile DEEE

Operatorii de salubrizare

APL

Producătorii EEE

Organizații responsabile DEEE Alte surse de finanțare

1.2

Derularea de campanii de colectare în mediul urban și rural cu o frecvență minimă trimestrială

Începând cu 2019

APL

Producătorii de EEE Organizații responsabile DEEE

Operatori de salubrizare

Producătorii EEE Organizații responsabile DEEE

1.3

Derularea campaniilor de informare și conştientizare a populaţiei privind importanța colectării  separate a DEEE cu o frecvență minimă anuală

Începând cu 2020

Producătorii de EEE Organizații responsabile DEEE APL, Operatori de salubrizare

Producătorii EEE Organizații responsabile DEEE

1.4

Includerea activității de colectare a DEEE la delegarea activității de colectare și transport a deșeurilor municipale

Începând cu 2020

UAT/ADI

Bugete locale

 

 

Planul de acțiune pentru gestionarea deşeurilor din construcții și desființări

Nr.crt.

Obiectiv/Masură

Termen

Responsabil principal/ Alți responsabili

Sursă de finanțare

1

Creșterea gradului de reutilizare și reciclarea deșeurilor din construcții și desființări

1.1

Intensificarea controlului din partea autorităților privind abandonarea DCD, minim o dată pe lună

Începând cu 2019

APL

Comisariatul

județean al GNM

Nu este cazul

2

Asigurarea capacităților de eliminare pentru DCD care nu pot fi valorificate

1.2

Realizarea unui depozit pentru deșeuri inerte

2021

Operatori privați

Investiții private

Administrația Fondului pentru Mediu

Alte surse de finanțare

3

Îmbunătățirea sistemului de raportare a datelor privind gestionarea DCD

3.1

Stabilirea și aprobarea la nivel județean a unei proceduri de raportare, verificare și validare a datelor privind gestionarea DCD corelat cu responsabilitățile stabilite prin legislația specifică

2021

CJ

Buget local

 

 

b) gradul în care planul sau programul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: Scopul realizării PJGD este de a dezvolta un cadru general gestionării deșeurilor la nivelul județului Covasna, cu efecte benefice asupra mediului.

Politica județeană în domeniul gestionării deșeurilor, trebuie să se subscrie politicii naționale în materie de prevenire a generării deșeurilor și să urmărească reducerea consumului de resurse și aplicarea practică a ierarhiei deșeurilor, care la rândul ei, se subscrie politicii europene.

 

c) relevanţa planului sau programului pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: Scopul PJGD este de a stabili cadrul pentru asigurarea unui sistem durabil de gestionare a deşeurilor, care să asigure îndeplinirea obiectivelor şi ţintelor asumate atât la nivel national cât și la nivel județean.

d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program: PJGD vizează dezvoltarea unei strategii eficiente și în concordanță cu prevederile legislative naționale/europene pentru gestionarea deșeurilor la nivelul întregului județ, astfel va contribui la creșterea ratei de colectare selectivă a diferitelor categorii de deșeuri, respectiv la reducerea cantităților depozitate (planul prevede construirea și darea în operare a unei instalații care să asigure devierea de la depozitare a deșeurilor biodegradabile - biodeșeuri). Implementarea planului va contribui la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră exprimate în emisii de dioxid de carbon echivalent (CO2e).

e) relevanţa planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu:

Obligativitatea realizării planurilor județene de gestionare a deșeurilor decurge din prevederile Legii nr. 211/2011 privind regimul deșeurilor cu modificările și completările ulterioare.

PJGD a fost elaborat, utilizând metodologia aprobată prin Ordin nr. 140/2019 privind aprobarea Metodologiei pentru elaborarea, monitorizarea, evaluarea și revizuirea Planurilor Județene de Gestionare a Deșeurilor și a Planului de Gestionare a Deșeurilor pentru Municipiul București.

De asemenea, la elaborarea PJGD au fost luate în considerare prevederile PNGD, aprobat prin HG nr. 942/2017 și prevederile pachetului economiei circulare, aprobat în mai 2018.

Elaborarea PJGD în conformitate cu prevederile metodologiei și a PNGD, asigură conformarea documentului de planificare cu prevederile legale în vigoare, precum și cu ghidurile existente la nivel european.

Obiectivele privind gestionarea deșeurilor municipale în judeţul Covasna pentru perioada de planificare sunt stabilite pe baza:

  • prevederilor Planului Naţional de Gestionare a Deșeurilor 2018-2025;
  • prevederilor legislative europene și naționale în vigoare;
  • prevederilor Strategiei Naționale de Gestionare a Deșeurilor 2014-2020;
  • prevederilor principalelor directive de deșeuri, incluse în Pachetul Economiei Circulare, aprobat și publicat în Jurnalul Oficial al U.E. la data de 14.06.2018;
  • comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor, Rolul valorificării energetice a deșeurilor în economia circulară, 26.01.2017;
  • principalele probleme identificate în gestionarea actuală a deșeurilor municipale în judeţul Covasna.

PJGD se aprobă prin hotărâre a Consiliului Județean, cu avizul Agenției pentru Protecția Mediului. Elaborarea şi avizarea planurilor de gestionare a deşeurilor se face cu respectarea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, HG 1076/2004.

 

 

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvenţa şi reversibilitatea efectelor: efectele generate de implementarea PJGD vor fi pozitive, permanente și de durată;

b) natura cumulativă a efectelor: PJGD se derivă din PNJGD și însumează la nivel județean toate obiectivele și țintele propuse în gestionarea deșeurilor și prevede accesarea de fonduri pentru implementarea viitoare a proiectelor pentru managementul deșeurilor (proiecte pentru conștientizare, construire instalație de tratare aerobă cu biouscare);

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul.

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor): impact pozitiv și benefic asupra sănătății populației și asupra mediului înconjurător;

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): PJGD vizează întreg teritoriul județului Covasna.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: planul nu afectează patrimoniul cultural din județ;

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: planul va contribui la îmbunătățirea calității factorilor de mediu prin reducerea cantității deșeurilor depozitate, reducerea emisiilor CO2, creșterea ratei de colectare selectivă a deșeurilor municipale.

(iii) folosirea terenului în mod intensiv: planul se bazează pe amplasamente și sisteme de gestionarea a deșeurilor deja existente (CMID Leț, insulele de colectare selectivă din orașe, stația de transfer). Amplasamentul instalației de tratare aerobă cu biouscare pentru biodeșeuri se va selecta în conformitate cu prevederile legale naționale și europene și în baza a mai multor criterii bine definite;

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional: planul nu afectează ariile naturale protejate.

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu/procedura de evaluare adecvată:

- Anunţurile titularului planului privind depunerea solicitării de emitere a avizului de mediu, publicate în ziarul Observatorul de Covasna din datele de 16.01.2020 și 20.01.2020;

- Proiectul Deciziei etapei de încadrare a fost publicat pe pagina proprie de internet a APM Covasna http://apmcv.anpm.ro în data de 10.02.2020;

- Anunţul titularului planului privind decizia etapei de încadrare, publicat în .... din data de ....2020.

Autoritatea competentă pentru protecţia mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informaţie  a  publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei în activitatea de definitivare şi avizare din punct de vedere al protecţiei mediului a planului. Documentaţia care a stat la baza emiterii avizului de mediu a fost accesibilă publicului la sediul APM Covasna pe durata derulării procedurii şi pe adresa de internet http://apmcv.anpm.ro.

 

În conformitate cu prevederile HG nr.1076/2004 procedura va continua cu etapa de definitivare a proiectului de plan şi de realizare a raportului de mediu.

Parcurgerea etapei de definitivare a proiectului de plan şi de realizare a raportului de mediu se va realiza în conformitate cu prevederile Secţiunii a-2-a din H.G. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, cu modificările şi completările ulterioare. În acest sens, conform prevederilor art. 14 din HG 1076/2004 titularul are obligaţia de a constitui un grup de lucru care are caracter nepermanent, fiind constituit special pentru acest plan. Activităţile grupului de lucru sunt cele stipulate în art. 16-19 din HG 1076/2004. Parcurgerea procedurii de definitivare a planului, constă în următoarele etape:

  1. Constituirea de către titular a unui grup de lucru alcătuit din :

a) reprezentanţi ai titularilor planului;

b) reprezentanţii autorităţii competente pentru protecţia mediului – A.P.M. Covasna, reprezentanții Direcţiei de Sănătate Publică Covasna, Garda Naţională de Mediu - Comisariatul Judeţean Covasna, operatorii de salubrizare din județul Covasna, reprezentanții Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru gestionarea deșeurilor, reprezentanții Centrului de Management Integrat al Deșeurilor de la Leț;

c) elaborator Raport de mediu – persoană fizică sau juridică atestată, experţi angajaţi, după caz în vederea analizării problemelor semnificative de mediu şi stabilirii măsurilor de prevenire, reducere, compensare, monitorizare a efectelor impactului asupra mediului pentru Planul analizat în scopul întocmirii Raportului de Mediu de către persoanele fizice şi juridice atestate. Şedinţele grupului de lucru vor fi organizate de către titularul planului la data şi locul stabilite de comun acord cu A.P.M. Covasna;

  1. Punctele de vedere exprimate în şedinţele grupului de lucru se vor consemna în procese verbale semnate de membrii grupului. Un exemplar al proceselor-verbale rămâne la APM Covasna.
  2. Titularul planului va prezenta grupului de lucru obiectivele specifice ale planului.
  3. Persoanele atestate, împreună cu experţii angajaţi, după caz, analizează problemele semnificative de mediu, inclusiv starea mediului şi evoluţia acestuia în absenţa implementării planului, şi determină obiectivele de mediu relevante în raport de obiectivele specifice ale planului.
  4. Titularul planului va proiecta alternative posibile, luând în considerare obiectivele şi aria geografică a planului, problemele semnificative de mediu, inclusiv starea mediului şi evoluţia acestuia în absenţa implementării planului precum şi obiectivele de mediu relevante şi le va aduce la cunoştinţa grupului de lucru.
  5. Grupul de lucru analizează modul în care alternativele propuse îndeplinesc obiectivele de mediu relevante pentru plan.
  6. Pe baza recomandărilor grupului de lucru, titularul planului va elabora detaliat alternativele care îndeplinesc obiectivele de mediu relevante.
  7. Persoanele atestate, împreună cu experţii angajaţi, după caz, analizează efectele semnificative asupra mediului a alternativelor propuse de titularul, folosind criteriile prevazute in anexa nr. 1 la HG 1076/2004, şi stabilesc măsurile de prevenire, reducere, compensare şi monitorizare a efectelor semnificative ale impactului asupra mediului pentru fiecare alternativă a planului sau programului, făcând recomandări în acest sens.
  8. Măsurile şi recomandările se aduc la cunoştinţa grupului de lucru.
  9. Titularul planului sau programului, luând în considerare informaţiile stabilite de persoanele atestate stabileşte şi prezintă grupului de lucru următoarele:

a) alternativa finală a planului sau programului;

b) măsurile de prevenire, reducere şi compensare a efectelor semnificative asupra mediului;

c) programul de monitorizare a efectelor semnificative asupra mediului ale implementării planului sau programului. Alternativa finală reprezintă proiectul de plan sau de program.

  1. Persoanele atestate, împreună cu experţii angajaţi, după caz, analizează măsurile propuse de titularul planului sau programului, precum şi programul de monitorizare şi întocmesc Raportul de mediu. Conţinutul-cadru al Raportului de mediu este cel prevăzut în anexa nr. 2 la HG 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri și programe.
  2. După întocmirea Raportului de mediu, recomandările prevăzute în acesta se aduc la cunoştinţa grupului de lucru.
  3. În termen de 5 zile calendaristice de la finalizarea Raportului de mediu, aveţi obligaţia de a-l transmite la A.P.M. Covasna în vederea continuării procedurii de reglementare a planului.

Conform prevederilor HG 1076/2004 aveţi obligaţia de a informa publicul în mass media asupra deciziei privind etapa de încadrare a planului în termen de 3 zile de la primirea acesteia. Dovada publicării în mass – media va fi înaintată la APM Covasna.

Prezentei decizii i se aplică prevederile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ (*actualizată*).

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                         Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                         ecol. Balázsi Beáta