Back

PROIECT ACORD DE MEDIU - Lucrări de exploatare pietrișuri și nisipuri, drum de acces și lucrări conexe în perimetrul Micloșoara Sud 3, Oraș Baraolt, sat Micloșoara, jud. Covasna, RACOS STEIN S.R.L.

PROIECT ACORD DE MEDIU

din data de 05.01.2022

 

  Ca urmare a cererii adresate de S.C. RACOS STEIN S.R.L. cu sediul în orașul Baraolt, str. Industriei, FN, județul Covasna, înregistrată la Agenția pentru Protecția Mediului Covasna cu nr. 3146/06.05.2021, în baza prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare, a Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, după caz, se emite:

 

ACORD DE MEDIU

 

  pentru proiectul ”Lucrări de exploatare pietrișuri și nisipuri, drum de acces și lucrări conexe în perimetrul Micloșoara Sud 3, Oraș Baraolt, sat Micloșoara, jud. Covasna” propus a fi amplasat în orașul Baraolt, satul Micloșoara, extravilan, Fn, județul Covasna, în scopul stabilirii condiţiilor şi a măsurilor pentru protecţia mediului care trebuie respectate pentru realizarea proiectului care prevede:

  I. 1. Proiectul se încadrează în prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, anexa nr. 2, la punctul 2 litera a).

  2. Descrierea proiectului şi a tuturor caracteristicilor lucrărilor prevăzute de proiect, inclusiv instalaţiile, echipamentele şi resursele naturale utilizate:

Proiectul ”Lucrări de exploatare pietrișuri și nisipuri, drum de acces și lucrări conexe în perimetrul Micloșoara Sud 3, Oraș Barolt, județul Covasna” are ca obiect exploatarea resurselor cercetate din perimetrul analizat si anume pietriș și nisip. Amplasamentull propus se situează în partea nord-vestică a județului Covasna, în unitatea administrativ teritorială a orașului Baraolt, satul Micloșoara. Terenul propus pentru lucrările de exploatare a pietrișului și nisipului este în suprafață de 9.900 mp din totalul de 90.700 mp înscriși pe extrasul CF 23368 Baraolt, nr cadastral 23368, categoria de folosință fiind arabil. Suprafața totală analizată este de 90.700 mp.

Terenul a fost inițial folosit ca teren arabil, apoi abandonat și transformat în pășune și fâneață, iar din 2015-2017 a fost reintrodusă folosința ei inițială, arabil pentru dezvoltarea diverselor culturi. Vecinățățile perimetrului sunt terenuri agricole cultivate.  Accesul în zonă se realizează de pe DJ 131 Măieruș-Baraolt-Odorheiu Secuiesc, iar până la drumul de exploatare se propune construirea unui drum de acces.

Coordonatele geografice ale amplasamentului proiectului, sub formă de vector în format digital cu referinţă geografică, în sistem de proiecţie naţională Stereo 1970:

Nr. Crt.

X (long)

Y (Lat)

1

499825

544040

2

499790

544173

3

499728

544136

4

499755

544030

5

499755

544018

 

Locaţia proiectului este în interiorul ariilor naturale protejate de interes comunitar ROSCI0329 Oltul Superior, ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt, suprapuse în zona amplasamentului. În direcția nord-vest la o distanță de aproximativ 1600 m se află RONPA0261 Locul Fosilifer Ormeniș (monument al naturii, rezervație naturală de tip paleontologic).

Corpul de apă expus unor eventuale efecte este cel freatic reprezentat în zonă de corpul de apă subterană ROOT02 Depresiunea Braşov de tip porospermeabil.

Infrastructură edilitară pe amplasament ori în vecinătate este reprezentată de o linie de joasă tensiune care traversează terenurile agricole la nord de amplasament.

Evaluarea și calculul resurselor de balast din perimetrul Miclosoara Sud (3), județul Covasna localizate în perimetrul respectiv s-a realizat în conformitate cu normele și instrucțiunile tehnice de aplicare a Legii Minelor (Legea 85/2003), elaborată de Agenția Națională pentru Resurse Minerale (A.N.R.M.). Fracția nisipoasă din perimetru este formată din nisip, slab prăfos, mic la mare, alcătuit din granule de cuarț, subrotunjite la subangulare, de culoare gri, la care se adăugă granule de andezite și fragmente de rod.

Principalele caracteristici ale etapei de funcţionare

Lucrări de deschidere

Prima operație tehnologică va fi realizată prin decopertarea solului vegetal și a rocilor sterile de pe întreaga suprafață a terenului, acesta urmând a se halda în depozitul temporar realizat în zona nord-estică a perimetrului.

Lucrări de pregătire

Pe măsura realizării lucrărilor de pregătire ce constau din descopertarea rocilor în trepte (berme-taluze) se ajunge la nivelul stratificației de nisipuri și pietrișuri care se excavează selectiv, se încarcă, se transportă și depune în halda interioară temporară.

Lucrări de exploatare

Exploatarea balastului se realizează în fâșii orientate dinspre nord ÷ sud cu avansarea spre vest, lățimea fiind dată de utilajul încărcător. Excavarea și încărcarea se va realiza mecanizat cu ajutorul încărcătoarelor frontale sau excavatoarelor termice din dotarea societății, utilaje de diferite tipuri și capacități pentru excavare. Utilaje folosite la realizarea lucrărilor propuse: excavator 1 buc., buldozer 1 buc., încărcător frontal 1 buc., autobasculante transport (16 tone) 2 buc. De-asemenea la intrarea pe amplasament se va monta un cântar pod de 60 tone pentru cântărirea sorturilor vândute/tranportate la beneficiari.

Lucrări de preparare

După extragerea rocilor din zona estică se va monta o stație semimobilă de sortare a rocilor extrase și se va construi un sistem de spălare în circuit închis. Stația de sortare va avea în componență un ciur vibrator, șnec desecare dublu ciclon separare, rampă încărcare. Utilul extras se va halda în apropierea rampei de încărcare, iar sorturile (0-4, 4-8, 8-16, 16-60) se vor depozita în halde separate prin teuri din beton armat, amplasate direct pe sol, prefabricate. Încărcarea depozitelor de sort se va face cu ajutorul benzilor de transport, câte una pentru fiecare sort.

Tehnologia de încărcare și transport a nisipului și a pietrișului sortat

Încărcarea materialului se va face cu încărcătorul frontal, iar transportul se va face cu autobasculante (16 tone, 8 mc) către beneficiari pe drumul de acces al carierei până la drumul județean DJ131. Se estimează că lucrările de exploatare vor fi realizate pe parcursul unui an calendaristic în baza permisului de exploatare emis de către ANRM București. Producția se va împărți echidistant în patru trimestre și este estimată la cca. 36.000 mc.

Utilități tehnologice

Utilitățile necesare se vor asigura prin racordarea stației de sortare la rețeaua de energie electrică din zona DJ131, respectiv alimentarea cu apă tehnologică pentru spălarea agregatelor se va realiza dintr-un bazin săpat rezultat în urma excavațiilor. Volumul bazinului rezultat este de V = 937,50 mc. Alimentarea bazinului este din infiltrații, apă pluvială acumulări superficiale din intervalul de adâncime 1-2 m. Din acest bazin apa este captată și transportată către stație cu ajutorul unei pompe, prin intermediul unei conducte PVC cu lungimea de aproximativ 30 m. Norma specifică în cadrul procesului de spălare a agregatelor minerale este de 1,5 mc apă/mc balast.

Alimentarea cu apă menajeră se va asigura dintr-un rezervor de apă potabilă de 1 mc, amplasat lângă vestiar.

Pentru stingerea incendiilor se va utiliza apă din bazinul principal printr-un record cu furtun ca by-passul conductei de refulare a pompei.

Apele uzate tehnologice provenite din spălarea sorturilor vor fi evacuate în 2 bazine, unul cu rol de decantare, iar al doilea cu rol de liniștire. Apele uzate rezultate în procesul de spălare/sortare sunt evacuate în șanțul ce se descarcă în bazinul decantor prointr-o conductă PVC Dn 200 mm, L 15m, de unde se trece în bazinul de liniștire printr-o conductă Dn 180 mm, L 8m. Din bazinul de liniștire apa este dirijată prin intermediul unei conducte (Dn 300 mm, L 15m) în bazinul de alimentare a stației pentru a asigura recircularea apei. Nămolul acumulat se va excava și depozita în halda de steril, folosindu-se la reumplerea golurilor rezultate din excavare, în cursul realizării lucrărilor de refacere a mediului.

Apele pluviale de pe platformele create, căile de acces realizate se descarcă în mediul natural, în canalul de desecare și în golurile realizate prin excavare. Având în vedere permeabilitatea straturilor prezente pe amplasament, apele meteorice deși se pot acumula în golurile de excavații, pe suprafețele în exploatare vor fi dirijate în zone deja exploatate prin realizarea unor șanțuri de gardă. Apele meteorice acumulate în limita nivelului freaticului se vor infiltra în pereții golurilor exploatate.

Până la realizarea racordului la rețeaua de furnizare a energiei electrice se propune amplasarea și utilizarea unui generator de curent montat pe un motor diesel. Consumul de motorină este de 12 l/oră maxim.

Personalul care deserveşte cariera va fi în număr mediu de 6 persoane. Pe amplasament, adiacent instalației de sortare, spălare se va amplasa un container tip birou/vestiar, dotat cu toaletă ecologică și bazin vidanjabil încorporat. Apele uzate menajere se vor vidanja și se va transporta la o stație de epurare cu treapta chimică-mecanică-biologică fără o tratare prealabilă pe amplasament.

Organizarea de șantier se va constitui în apropierea drumului de acces din vecinătatea tranșeei de exploatare. Pentru realizarea lucrărilor pentru organizarea de șantier propuse se vor folosi material excavate de pe amplasament.

Materiile prime, energia şi combustibilii utilizaţi, cu modul de asigurare a acestora

Nr. crt.

Materia primă

Natura chimică /compoziţie

Consum anual

Mod de stocare

 
 

1

Balast

roci minerale

36.000 mc

haldare temporară înainte de sortare, depozitare pe 4 sorturi înainte de livrare în halde separate prin teuri din beton armat

 

2

Apă tehnologică pentru spălarea agrgatelor

nepericulos

Necesarul total de apă:

Qmax zi – 300 mc;

Qmed zi – 270 mc;

Volum mediu anual – 54.000 mc.

Modul de recirculare a apei: 50%;

bazin săpat, recirculare prin 2 bazine de decantare legate

 
 

 

Sursa de energie

Cantitate maximă anuală

Modul de asigurare

Energie electrică

35 MW

Rețea publică

Motorină

36.000 litri

Stație de alimentare

 

La amplasarea stației de sortare se vor monta prin săpare elemente de beton armat prefabricate în vederea asigurării fundației acestuia și se vor forma bazinele de decantare.

Volumul utilului extras se preconizează a fi de 108.000 mc realizat în trei ani de exploatare.

Se estimează ca după realizarea lucrărilor de refacere a amplasamentului, în urma activității se va crea o suprafață de aproximativ 2,6 hectare cu o cotă redusă vizavi de terenurile agricole adiacente. Este posibil ca prin reținerea apelor meteorice și infiltrarea apei freatice ca în zona proiectului să se creeze lucii de apă temporare sau cvazi permanente, asigurând o regenerare a vegetației și revenirea faunei din zonă în vederea adăpării și sau hrănirii.

 

  II. Motivele şi considerentele care au stat la baza emiterii acordului de mediu:

  • motivele/criteriile pe baza cărora s-a ales alternativa, inclusiv tehnologică şi de amplasament;

Alternativele realizabile constau în realizarea exploatării resurselor minerale fără spălare și sortare. Având în vedere analiza granulometrică și ponderea fracțiilor levigabile din resursa explorată, calitatea utilului impune necesitatea supunerii utilului la spălare. Tranportul utilului nesortat și nespălat induce costuri ridicate și implicit poluări excesive prin arderea combustibilului pentru transportul către o stație de sortare/spălare.

Schimbarea amplasamentului nu se consideră a fi o alternativă realizabilă, având în vedere că beneficiarul deține dreptul de proprietate asupra acestui teren. Alegerea amplasamentului a fost indicată de productivitatea diminuată în zona perimetrelor analizate întocmai datorită permeabilității structurilor de sub fertil și prezența stratului de argilă substanțială care s-a format în albia veche a Oltului, forma și impermeabilitatea acestuia contribuind la reținerea apelor meteorice.

  • încadrarea în BAT, BREF/conformarea la concluziile BAT, prevederile BREF aplicabile, după caz;

Activitatea de exploatare a pietrișului și a nisipului în sine nu reprezintă subiect al unor concluzii BAT sau prevederi BREF. Prevederile BAT/BREF care se pot aplica industriei extractive reprezintă Documentul de referință privind cele mai bune tehnici disponibile (BAT) pentru gestionarea deșeurilor din industriile extractive în conformitate cu Directiva 2006/21/CE. Acesta cuprinde prevederi cu privire la gestionarea deșeurilor din industria extractivă cu accentul pe identificarea, minimizarea și prevenirea riscurilor asociate deșeurilor extractive. Având în vedere prevederile aplicate ale acestui document, în special prevederile capitolului 5.2.3.1 Prevenirea generării deșeurilor solide extractive, BAT nr. 6, în speță a) Presortarea și manipularea selectivă a materialelor extractive care în principiu se califică drept subproduse/produse respectiv b) Plasarea materialelor extractive, care se califică drept produse secundare/produse, înapoi în golurile de excavare, considerăm că prevederile BAT sunt aplicate prin proiect. Proiectul nu prevede generarea de deșeuri extractive, acestea se consideră produse sau echivalent care se vor utiliza la lucrările de închidere și refacere a terenului. Cantitatea acestora estimată pentru perimetrele MS1-MS3 este de 2150 to.

• respectarea cerinţelor comunitare transpuse în legislaţia naţională;

Nu este cazul

• cum răspunde/respectă zonele de protecţie sanitară, obiectivele de protecţie a mediului din zonă pe aer, apă, sol etc.;

Proiectul propus se suprapune cu două arii protejate de interes comunitar, care fac parte din rețeaua Natura 2000: ROSCI0329 Oltul Superior, respectiv situl Natura 2000 ROSPA0082 Munţii Bodoc-Baraolt care a fost declarat prin Hotărârea de Guvern nr. 1284/2007 privind declararea ariilor de protecţie specială avifaunistică ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România, modificată şi completată prin Hotărârea de Guvern nr. 971/2011, și situl de importanță comunitară ROSCI329 Oltul Superior care a fost desemnat prin Ordinul Ministrului Mediului și Dezvoltării Durabile nr. 1.964/2007 privind instituirea regimului de arie naturală protejată a siturilor de importanţă comunitară, ca parte integrantă a reţelei ecologice europene Natura 2000 în România, cu modificările şi completările ulterioare. Cele două arii naturale protejate sunt suprapuse parțial pe o suprafață de 186,96 ha, suprafață pe care se află inclusiv și amplasamentul studiat.

• compatibilitatea cu obiectivele de protecţie a siturilor Natura 2000, după caz;

ROSCI0329 Oltul Superior

Situl ROSCI0329 Oltul Superior se suprapune parțial cu ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt (186,98 ha), ROSPA0027 Dealurile Homoroadelor (83.61 ha), ROSPA0037 Dumbrăvița - Rotbav - Măgura Codlei (311.84 ha).

Situl a fost desemnat pentru protecția 13 specii de interes comunitar, dintre care 2 specii de mamifere (Lutra lutra, Castor fiber), 10 specii de pești (Pelecus cultratus, Rhodeus sericeus amarus, Barbus meridionalis, Gobio uranoscopus, Gobio kessleri, Misgurnus fossilis, Cobitis taenia, Sabanejewia aurata, Cottus gobio, Aspius aspius), 1 specie de nevertebrate (Euphydryas aurinia). Nici unul dintre aceste specii nu este prioritară conform Directivei Habitate.

Exploatarea nisipului și pietrișului este prezentă în descrierea presiunilor și amenințărilor. Limitarea exploatării de nisip şi pietriş se impune în special în zonele favorabile dezvoltării speciilor de mamifere de interes dar şi în zonele identificate ca importante pentru dezvoltarea speciilor de peşti, surse de hrană pentru vidră, exploatările din albia minoră fiind interzisă, emisiile în apele favorizate de speciile de vertebrate ocrotite fiind interzise. Din analiza amplasamentului zona nu este favorabilă pentru dezvoltarea speciilor de vertebrate protejate. Cu ocazia deplasărilor pe teren nu s-au observat urmele mamiferelor sau activității acestora pe amplasamentul studiat.

Conform studiului EA speciile din situl ROSCI0329 Oltul Superior nu sunt afectate de proiect deoarece acestea sunt specii legate de mediul acvatic iar zona proiectului se află la 800 de metri de albia minoră a Oltului și nu prezintă lucii de apă. Pe amplasament sau vecinătăți nu există teritorii optime pentru speciile de mamifere cum sunt castorul sau vidra.

ROSPA0082 Munţii Bodoc-Baraolt

Situl ROSPA0082 Munții bodoc Baraolt se suprapune parțial cu ROSCI0329 Oltul Superior (186,98 ha), ROSCI0056 Dealul Ciocaş – Dealul Viţelului (861 ha), ROSCI0248 Tinovul Mohoş - Lacul Sf. Ana (34 ha), ROSCI0037 Ciomad - Balvanyos (1.813 ha).

Situl a fost desemnat pentru protecția a 21 specii de păsări de interes conservativ: Alcedo atthis, Picus canus, Dendrocopos leucotos, Dendrocopos medius, Dryocopus martius, Ficedula albicollis, Ficedula parva, Lanius minor, Lanius collurio, Lululla arborea, Falco vespertinus, Bonasa bonasia, Bubo bubo, Caprimulgus europaeus, Aythya nyroca.

Zona proiectului este teren cultivat cu culturi agricole, clasificat ca teren cu destinație agricolă, care a fost scoasă temporar din circuitul agricol pe suprafețele studiate în vederea realizării celor 3 perimetre de exploatare a nisipului și pietrișului. În zona proiectului se poate identifica formațiunea curburii fostei alibi ale râului Olt, un brat desprins al cărui substrat încă reține apele meteorice. Pe acesta, având în vedere umiditatea mare a solului, culturile agricole nu proliferează și s-a instalat stuful (Phragmites) care este o specie comună în zonele umede a regiunilor temperate. În jurul stufărișului s-a observat comunități de plante ruderale cu specii de Rumex, Cirsium, Convulvulus, Verbascum, Linaria. Terenurile agricole constituie suprafeţe de hrănire pentru unele specii de păsări cum ar fi, în cazul sitului ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt, barza albă (Ciconia ciconia), acvila țipătoare mică (Aquila pomarina), viesparul (Pernis apivorus), sfrânciocul cu fruntea neagră (Lanius minor), sfrânciocul roșiatic (Lanius collurio). Aceste specii preferă în primul rând pajiștile ca loc de hrănire dar având în vedere că pe terenurile agricole abundența unor specii de pradă ca șoarecele de câmp este mare, aceste zone sunt vizitate regulat de speciile de răpitori.

Exploatarea nisipului și pietrișului este prezentă în descrierea presiunilor și amenințărilor. Limitarea exploatării de nisip şi pietriş se impune în special în zonele favorabile dezvoltării speciilor de mamifere de interes dar şi în zonele identificate ca importante pentru dezvoltarea speciilor de peşti, surse de hrană pentru vidră, exploatările din albia minoră fiind interzisă, emisiile în apele favorizate de speciile de vertebrate ocrotite fiind interzise.

Din analiza amplasamentului zona nu este favorabilă pentru dezvoltarea speciilor de vertebrate protejate, însă având în vedere că poate constitui parte dintr-o zonă de hrănire pentru specii de păsări.

Având în vedere că la nivelul emisiilor cantitățile de poluanți nu vor cunoaște o creștere, calitatea factorilor de mediu se va menține.

În consecință efectul intervențiilor fizice asupra morfologiei și a lucrărilor propuse trebuie cuantificată ca factor principal al impactului asupra biodiversității, relative la mărimea siturilor, pe amplasament nefiind identificat nici un habitat.

Ponderea suprafeței pe care se va realiza un impact prin exploatarea resurselor de pietriș și nisip se poate estima ca fiind o pierdere temporară din zona de hrănire a unor specii de păsări între 0,000052 și 0,000158 % în cazul sitului ROSPA0082 Munții Bodoc Baraolt, calculul fiind aplicabil numai pentru acest sit.

Influența asupra zonei va fi una de scurtă spre medie durată. Proiectele prevăd realizarea lucrărilor de reconstrucție individual a perimetrelor în cursul anului exploatării. Prin impunerea utlizării solului vegetal, fertil descopertate la realizarea acestor lucrări și restricționarea înierbării cu specii allohtone, se estimează regenerarea natural prin apariția unor specii pionier autohtone și pornirea unor succesiuni din care vor rezulta vegetația caracteristică natural pentru zona văii Oltului, eliminându-se pe teren mediu impactul rezidual.

  • luarea în considerare a impactului direct, indirect şi cumulat cu al celorlalte activităţi existente în zonă etc./cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente şi/sau aprobate.

În zona de influență a amplasamentului sunt deja aprobate perimetrele de exploatare Micloșoara Sud și Micloșoara Sud 2. Caracteristicile proiectelor existente, Miclosoșara Sud și Micloșoara Sud 2 sunt similare cu cele supuse analizei (Micloșoara Sud 3) în sensul tehnicilor aplicate, a utilajelor folosite și a resursei naturale valorificabile. Diferențele constau în suprafața proiectelor (8.328 mp MS, 9.012mp MS2 și 9.036 mp MS3), volumul utilului estimat fiind pentru fiecare perimetru 36.000 mc, rezultând o capacitate totală de 108.000 mc. Suprafața totală a celor trei proiecte este de 26.376 mp, iar cea totală, analizată în RIM și studiul EA este de 90.700 mp.

Acestea nu au efecte sinergice în ceea ce privește emisiile în aer, apă, sol și de zgomot, fiind proiectate a fi exploatate succesiv. În ceea ce privește impactul sinergic a extragerii resursei naturale a nisipului și pietrișului prin afectarea solului și a categoriei de folosință, acesta va fi redus prin implementarea treptată, anuală a planului de refacere a amplasamentului pentru fiecare perimetru în parte.

Efectele cumulative cu privire la emisii se vor materializa prin extinderea duratei de realizare a celor trei proiecte adiacente, prezența activității fiind extinsă astfel pe durata a 3 ani și nu prin suprapunerea impactului individual al proiectelor asupra factorilor de mediu.

Prin aplicarea măsurilor din planul de refacere a mediului se consideră că regenerarea naturală și limitarea aplicării înierbării cu specii allohtone, va facilita regenerarea naturală prin semințișul vegetației limitrofe, creându-se un spațiu adecvat pentru speciile de păsări de pasaj.

 

  III. Concluziile Raportului privind impactul asupra mediului (inclusiv ale studiului de evaluare adecvată, studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă şi a politicii de prevenire a accidentelor majore sau raportului de securitate, după caz) şi măsurile pentru prevenirea, reducerea şi, unde este posibil, compensarea efectelor negative semnificative asupra mediului:

  • măsuri în timpul realizării proiectului (se vor preciza pentru: apă, aer, sol, subsol, biodiversitate/arii naturale, zgomot, vibraţii, radiaţii, deşeuri, risc pentru sănătate, peisaj, patrimoniu cultural şi istoric, resurse naturale etc.) şi efectul implementării acestora;

Apă

Din punct de vedere cantitativ şi calitativ nu se estimează un risc de impact asupra resurselor de apă. Apele uzate tehnologice vor conține argila spălată din masa agregatelor exploatate. Ele nu vor fi evacuate în apele de suprafață care asigură habitatul speciilor protejate.

Apele uzate menajere se vor vidanja și se va transporta la o stație de epurare cu treapta chimică-mecanică-biologică autorizată.

Impactul asupra calității apelor poate fi considerat a fi doar în cazul unor poluări accidentale. Prin implementarea unor măsuri adecvate și un plan de intervenție în caz de poluări accidentale se consideră că impactul asupra calității apelor este minimă.

Măsuri:

- Nu se vor amenaja rezervoare de carburanţi în aria protejată fără bazin de retenție impermeabil și acoperiș;

- Nu se vor executa lucrări de reparaţii a motoarelor, de schimbare a uleiului în aria natural protejată;

- Nu se vor deversa în apele de suprafaţă, apele subterane, evacua pe sol şi depozita în condiţii necorespunzătoare uleiuri uzate;

- Nu se vor stoca/depozita deşeuri periculoase în aria protejată.

Aer

Sursele de poluanți pentru aer, inclusiv mirosuri provin din arderea combustibilului (motorină) constituiți în principal din CO, CO2 NOX, SO2, pulberi și praful provenit din activitatea de transport și acțiunea vântului în zonele decopertate sau lipsite de vegetație. Gazele arse provin de la utilaje rutiere și non-rutiere utilizate pentru dislocarea și transportul agregatelor și a sterilului, respectiv pentru perioada până la realizarea conexiunii la rețeaua de electricitate, de la sursa fixă reprezentată de grupul electrogen. Pe amplasament vor funcționa: un excavator, un încărcător frontal pentru încărcarea balastului și 2 camioane de 8 mc (16to), astfel în incintă se consumă de către mijloacele auto proprii cca. 36.000 l motorină/an. Cantitățile de emisii aferente acestui consum pot fi considerate nesemnificative.

Nu se prevăd instalații pentru reținerea și dispersia poluanților. Se va asigura condiția tehnică optimă a mijloacelor de transport și utilajelor folosite.

În vederea reducerii poluării aerului prin praful degajat de utilaje se impune restricționarea vitezei de deplasare a utilajelor la maxim 5 km/h. De asemenea se vor umecta căile de acces în perioada verii, când din lipsa precipitațiilor și temperature aerului facilitează antrenarea prafului de către mijloace de transport, utilaje și vânt.

Dispersia poluanților în atmosferă se estimează să fie sub valorile limită de imisie conform STAS12574/87, respectiv valorile maxime sub valorile limită de emisie din Legea 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător pentru toți poluanții la limita amplasamentului.

Sol/ Subsol

Sursele de poluanți pentru sol și subsol în cadrul realizării și exploatării proiectului o reprezintă eventualele poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de la utilajele rutiere și/sau nerutiere utilizate pe amplasament. Solul fertil decopertat se va halda și se va utiliza la refacerea amplasamentului. Refacerea amplasamentului, conform Planului de refacere a mediului se va face anual, treptat și astfel regenerarea naturală poate începe încă după primul an de activitate.

Singurele măsuri care se impun sunt legate de prevenirea poluării accidentale prin scurgeri de combustibil și/sau uleiuri din utilajele utilizate în cursul execuției. Prin colectarea controlată a apelor meteorice, respective menținerea igienei generale pe ampasament nu se prevede un risc de eroziune sau tasare la realizarea proiectului.

Biodiversitate/arii protejate

Măsurile ce se impun inclusiv în vederea protecției biodiversității sunt un management adecvat a deșeurilor rezultate și reducerea perioadei de utilizare a surselor de zgomot discontinuu (utilaje cu motoare și instalația de sortare/spălare) la minim. Se va evita afectarea suprafețelor din vecinătatea amplasamentului proiectului pentru a preveni pierderi de habitat.

La refacerea amplasamentului se va avea în vedere minimizarea lucrărilor de înierbare, fiind preferabil regenerarea naturală prin aplicarea solului fertil și dezvoltarea semințișului natural prezent, chiar dacă acesta este prezent în cantități mici. Prin regenerarea naturală a vegetației, în cursul unei succesiuni naturale se poate instala o vegetație care poate facilita utilizarea golurilor rămase sau parțial/temporar umplute de apele meteorice de către specii de păsări de pasaj, amfibieni.

Se va realiza și implementa un Plan de prevenire și combatere a poluăriilor accidentale.

Zgomot și vibrații

Sursele de zgomot discontinuu sunt reprezentate de utilaje rutiere și non-rutiere utilizate pentru dislocarea și transportul agregatelor și a sterilului. Sursele de zgomot cvazi continue sunt reprezentate de componentele stației de sortare și spălare respectiv pentru perioada până la realizarea conexiunii la rețeaua de electricitate, de grupul electrogen. Se va asigura într-un interval cât mai scurt posibil realizarea branșamentului la rețeaua de furnizare a enegriei electrice din zona amplasamentului. Alte surse de poluare fonică din zona amplasamentului: activități din agricultură și cu o mai mică influență traficul de pe DJ131.

În conformitate cu SR 10009:2017 valoarea admisibilă a nivelului de zgomot la limita zonelor funcționale pentru incinte industriale este de 65 dB(A), Din punct de vedere al zgomotului la locul de muncă, limita maximă admisă în apropierea utilajelor este de 87 dB(A) conform HG 493/2006.

Luând în considerare că nivelul presiunii acustice Lp este de 87 dB (A) măsurat la 2m de la instalație, respectiv pe direcția propagării undelor acustice în imediata apropiere a frontului nu se află suprafețe reflective, până la limita amplasamentului fiind amplasat zonă verde (zone agricole și tufișuri de a lungul canalului de desecare), se estimează o contribuție la poluarea fonică sub valoarea de 50 dB (A) la limita amplasamentului.

Amenajările şi dotările pentru protecţia împotriva zgomotului şi vibraţiilor

Grupul electrogen se va monta într-un container pentru reducerea impactul zgomotului generat de acesta. Instalația de sortare nu este prevăzut cu sisteme sau dotări pentru protecția zgomotului. Vibrațiile sunt reduse având în vedere că ciurul vibrator este montat pe un pat de arcuri care atenuează vibrațiile transpuse cadrului care suport instalația.

Radiații

În cadrul proiectului nu se preconizează utilizarea de echipamente care reprezintă surse de radiații. La exploatarea amplasamentului nu se vor utiliza echipamente sau materii care sunt generatoare de radiații.

Deșeuri

Deșeurile generate la realizarea și exploatarea proiectului sunt preconizate a fi următoarele:

Numele și codul deșeului

Cod deșeu

Tipul deșeului

Cantitatea

to

Colector/ Valorificator/ Eliminator

deșeuri de la excavarea minereurilor ne-metalifere

01 01 02

Deșeuri nepericuloase

2150

halda proprie

deșeu de ambalaj hârtie carton

15 01 01

Deșeuri nepericuloase

0,05

Tega SA

deșeu de ambalaj plastic

15 01 02

Deșeuri nepericuloase

0,05

Tega SA

deșeuri municipale

20 03 01

Deșeuri nepericuloase

0,5

Tega SA

 

Deșeurile de la întreținerea utilajelor nu se vor genera pe amplasament. Utilajelor i se vor asigura reparațiile și reviziile în afara amplasamentului, la locații autorizate în acest sens. Acumulatoarele și anvelopele se vor preda la schimb la achiziționarea bateriilor, respectiv montarea anvelopelor.

Risc pentru așezările umane, sănătate

Având în vedere distanța considerabilă dintre amplasament și zonele locuite, circa 800 m de la Ormeniș și 1300 m de la Micloșoara, lipsa cantitativă a poluanților generate de activitate, respectiv cantitățile relativ mici de substanțe chimice de pe amplasament (combustibil, uleiuri de ungere), riscul pentru sănătate este nesemnificativ. Se apreciază că nici în cazul unor accidente sau dezastre proiectul nu va crea un risc asupra sănătății umane.

Peisaj

Peisajul caracteristic zonei amplasamentul este una specifică văii Oltului, a exploatațiilor agricole. Având în vedere că amplasamentul este plan și dimensiunea relativ redusă față de suprafețele agricole din zonă, impactul asupra peisajului a realizării exploatării agregatelor minerale va fi minimă, cu respectarea planului de refacere a amplasamentului. De asemenea având în vedere că prin proiect nu se prevede lucrări de construcție alta decât amplasarea temporară a instalației de spălare/sortare, proiectul nu va afecta negativ peisajul.

Patrimoniu cultural si istoric

Localizarea amplasamentului în raport cu peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: cele mai apropiate obiective sunt Aşezarea preistorică de la Micloşoara - Székalja (cod RAN 63492.01, fără cod LMI) și Castelul Kálnoky de la Micloşoara (cod RAN 63492.03, cod LMI CV-II-m-A-13241) situate la o distanță de circa 1920 m în centrul localității Micloșoara. Aici se află inclusiv Ruinele bisericii - Biserica de cult romano-catolic și Mănăstirea "Sfântul Apostol Toma " aparținând Bisericii de cult reformat. În vest de aplasament (la aprox 1200 m), în localitatea Ormeniș se află Posibila aşezare romană de la Ormeniş (cod RAN 41550.02, fără cod LMI), Descoperirile de epoca bronzului de la Ormeniş- Dealul Tinerilor (cod RAN 41550.01, fără cod LMI) respectiv lăcașele de cult sau rămășițele acestora: Capela Unității Militare Zalău, Capela de cult romano-catolic, Urmele Bisericii Catolice, Biserica de cult unitarian, Catedrala (fosta mănăstire minorita), Biserica de cult ortodox.

Având în vedere distanța considerabilă dintre amplasament și obiectivele cultural-istorice din zonă, proiectul nu are impact asupra acestora.

În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice pe amplasament, titularul proiectului va sista orice activitate și va informa Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată.

Resurse naturale

Utilizarea resurselor naturale se materializează la exploatarea nisipului și a pietrișului din perimetrele reglementate. Alte utilizări ale solului sau componentelor naturale nu s-au prevăzut.

Tehnologia propusă pentru exploatarea nisipului și a pietrișului constă în excavarea resursei naturale, transportul la stația de sortare/spălare, haldare temporară, spălare și sortare în 4 sorturi și transportarea acestuia în șantiere sau stații de betoane. Nu prevede utilizarea unor aditivi sau alte preparate sau amestecuri chimice decât motorină, utilizate în motoarele de ardere internă a utilajelor mobile.

 

  • Măsuri pentru închidere/demolare/dezafectare şi reabilitarea terenului în vederea utilizării ulterioare, precum şi efectul implementării acestora.

La închiderea perimetrelor reglementate și viitoare se vor efectua lucrări de demolare în sensul retragerii instalației de sortare, recuperarea elementelor de beton armat a fundațiilor și a divizorilor de sorturi și transportarea acestora de pe amplasament. Nămolul acumulat se va excava și depozita în halda de steril și împreună cu aceasta se va folosi la reumplerea golurilor rezultate din excavare, în cursul realizării lucrărilor de refacere a mediului. De-asemenea toate deșeurile generate vor fi îndepărtate de pe amplasament.

Efectele posibile ca urmare a implementării proiectelor de exploatare a nisipului și pietrișului sunt transformarea unei suprafețe agricole în zonă umedă în decursul unui termen mediu. Pe termen scurt morfologia terenului va suferi în sensul haldării solului vegetal, apariției golurilor de excavare. Refacerea amplasamentului, conform Planului de refacere a mediului se va face anual, treptat și astfel regenerarea naturală poate începe încă după primul an de activitate. Se estimează ca după realizarea lucrărilor de refacere a amplasamentului, în urma activității se va crea o suprafață de aproximativ 2,6 hectare cu o cotă redusă vizavi de terenurile agricole adiacente. Este posibil ca prin reținerea apelor meteorice și infiltrarea apei freatice ca în zona proiectului să se creeze lucii de apă temporare sau cvazi permanente, asigurând o regenerare a vegetației și revenirea faunei din zonă în vederea adăpării și sau hrănirii.

Principalele măsuri pentru lucrările de închidere sunt:

  • Reducerea pe cât posibil a suprafeței golului creat;
  • Umplerea golului excavației la cota 0 pe o suprafață cât mai mare cu material autohton;
  • Asigurarea unei regenerări naturale a vegetației din jurul golului rămas, prin utilizarea solului fertil din descopertă ca strat final al reamenajării;
  • Evitarea plantării cu specii de plante alohtone;
  • Redarea în circuitul agricol a unei suprafețe cât mai mare.

  Măsuri de reducere a impactului proiectului asupra climei şi/sau, după caz, măsurile adaptate privind vulnerabilitatea proiectului la schimbările climatice.

Nu este cazul, activitatea nu este generatoare de gaze cu efect de seră, indirect sau direct, altele decât monoxidul și dioxidul de carbon provenit de la gazele de ardere a motorinei.

  Măsurile prevăzute în Autorizația de gospodărire apelor cu nr. 73/14.12.2021 emisă de Administrația Bazinală de Apă Olt – Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna:

  • Să întocmească planul de prevenire și combatere a poluărilor acidentale și să reactualizeze ori de câte ori este nevoie; să dețină mijloacele și materialele necesare în caz de poluări accidentale și să acționeze în conformitate cu prevederile planului menționat mai sus;
  • În cazul provocării unor poluări în receptori, să anunțe imediat telefonic SGA Covasna;
  • Să solicite anual necesarul de apă brută în limitele autorizate și să încheie abonamentul de utilizare/exploatare a resurselor de apă.

 

  IV. Condiţii care trebuie respectate, inclusiv cele prevăzute în Autorizația de gospodărire apelor cu nr. 73/14.12.2021 emisă de Administrația Bazinală de Apă Olt – Sistemul de Gospodărire a Apelor Covasna

  1. În timpul realizării proiectului (exploatării agregatelor minerale):

  a) condiţii de ordin tehnic cerute prin prevederile actelor normative specifice (naţionale sau comunitare), după caz;

Se va respecta legislaţia specifică pentru proiectele din domeniul carierelor şi exploataţiilor miniere de suprafaţă:

● OM 202/2881/2348 din 4 decembrie 2013 pentru aprobarea Instrucţiunilor tehnice privind aplicarea şi urmărirea măsurilor stabilite în planul de refacere a mediului, în planul de gestionare a deşeurilor extractive şi în proiectul tehnic de refacere a mediului, precum şi modul de operare cu garanţia financiară pentru refacerea mediului afectat de activităţile miniere.

● OM 125 din 15 februarie 2011 pentru modificarea şi completarea Instrucţiunilor tehnice privind eliberarea permiselor de exploatare aprobate prin Ordinul preşedintelui ANRM nr. 94/2009.

● OM 142 din 20 septembrie 2010 pentru modificarea Instrucţiunilor tehnice privind eliberarea permiselor de exploatare, aprobate prin Ordinul preşedintelui ANRM nr. 94/2009.

● OM 15 din 15 ianuarie 2010 privind modificarea şi completarea Metodologiei de atestare a competenţei tehnice a persoanelor juridice care întocmesc documentaţii şi/sau execută lucrări de cercetare geologică, lucrări de exploatare a petrolului şi a resurselor minerale şi de expertizare, precum şi a persoanelor fizice care întocmesc documentaţii şi/sau execută lucrări de cercetare geologică şi de expertizare, aprobată prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale nr. 122/2006.

● OM 47 din 14 martie 2008 pentru aprobarea Instrucţiunilor tehnice privind elaborarea şi avizarea programelor anuale de exploatare.

● OM 197 din 13 noiembrie 2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind executarea lucrărilor de cadastru de specialitate în domeniul extractiv minier.

● HG Nr. 1208 din 14 octombrie 2003 privind aprobarea Normelor pentru aplicarea Legii minelor nr. 85/2003.

● Legea minelor nr. 85/2003 cu modificările şi completările ulterioare.

● OM 187 din 5 noiembrie 2002 pentru aprobarea Criteriilor privind conţinutul documentaţiilor pentru metodele de exploatare cadru în mine şi cariere/balastiere.

● OM 116 din 17/18 septembrie 1998 privind aprobarea Instrucţiunilor tehnice pentru închiderea minelor/carierelor.

  b) condiţii de ordin tehnic care reies din raportul privind impactul asupra mediului, studiul de evaluare adecvată;

La marcarea în teren a perimetrului de exploatare se vor respecta următorii pilieri de siguranţă: asigurarea unui pilier de protectie de 10,0 m, fata de terenurile riverane de la partea superioară a taluzului; Se va respecta adâncimea maxima de extracție, cât si inaltimea treptei de exploatare. Perimetrul de exploatare va fi delimitat prin borne fixe.

Față de pilierul de siguranță a vecinătăților ecxavația se va execta la un unghi de taluz de 45°, o bermă de siguranță la nivelul acoperișului zăcământului de pietriș și nisip de 5m urmând ca și extracția rocilor utile să se realizeze la un unghi de taluz de 45°.

Pe măsura realizării lucrărilor de pregătire ce constă din descopertarea rocilor în trepte (berme-taluze) se ajunge la nivelul stratificației de nisipuri și pietrișuri care se excavează selectiv, se încarcă, se transportă și depune în halda interioară temporară.

Exploatarea balastului se realizează în fâșii orientate dinspre nord ÷ sud cu avansarea spre vest, lățimea fiind dată de utilajul încărcător.

Solul fertil/vegetal decopertat se va halda separat, temporar și va fi utilizat ca ultim strat în refacerea amplasamentului.

La realizarea proiectului se va avea în vedere utilizarea de utilaje și mijloace de transport în stare tehnică adecvată.

Se va realiza și implementa un Plan de prevenire și combatere a poluării accidentale.

Se va realiza branșament la rețeaua de energie electrică din zonă.

La limita incintei nivelul de zgomot se va încadra în limitele STAS 10009 – 2017, valoare admisibilă 65 dB(A), Din punct de vedere al zgomotului la locul de muncă, limita maximă admisă în apropierea utilajelor este de 87 dB(A) conform HG 493/2006;

- în conformitate cu prevederile OUG 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea şi repararea prejudiciului asupra mediului, aprobată prin Legea 19/2008 şi modificată prin OUG nr.15/2009, în cazul unei ameninţări iminente cu un prejudiciu asupra mediului, operatorul este obligat să ia imediat măsurile preventive necesare şi în termen de 2 ore de la luarea la cunoştinţă a apariţiei ameninţării să informeze APM Covasna, Comisariatul Judeţean Covasna al Gărzii Naţionale de Mediu, SGA Covasna, Centrul Județean pentru Protecția Naturii și ANANP – Serviciul Teritorial Covasna.

  c) condiţiile necesare a fi îndeplinite în timpul organizării de şantier (de exemplu, interzicerea amplasării organizării de şantier în interiorul ariilor naturale protejate şi altele);

Organizarea de șantier se va constitui în apropierea drumului de acces din vecinătatea tranșeei de exploatare. Pentru realizarea lucrărilor pentru organizarea de șantier propuse se vor folosi material excavate de pe amplasament.

d) respectarea normelor impuse prin legislaţia specifică din domeniul calităţii aerului, managementul apei, gestionării deşeurilor, zgomot, protecţia naturii;

  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului;
  • OUG nr. 92 din 19.08.2021 privind regimul deşeurilor;
  • Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • prevederile impuse prin STAS 12574/1987 care stabilește concentrațiile maxime admisibile ale unor substanțe în aerul atmosferic din zonele protejate
  • Legea Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare și a prevederilor H.G. nr.188/2002, cu modificările şi completările ulterioare pentru aprobarea normelor privind condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate;
  • Ord. MS 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei;
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Ord. MAPPM nr. 756 din 3 noiembrie 1997 (*actualizat*) pentru aprobarea Reglementării privind evaluarea poluării mediului;
  • Are obligația de a întreține drumurile de acces utilizate și de a nu restricționa accesul către proprietățile învecinate (terenuri agricole) pe care le deservesc acestea;
  • Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri; Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor, substanţelor poluante de orice fel.

e) condiții prevăzute în Autorizația de gospodărire a apelor nr. 73/14.12.2021, valabilă până la data de 14.12.2024:

  • Să întrețină construcțiile și instalațile de aducțiune, folosire în condiții tehnice corespunzătoare în scopul minimizării pierderilor de apă;
  • În caz de modificare a proceselor tehnologice, de restrângere sau de încetare provizorie sau definitivă a utilizării volumelor de apă brută din sursele de apă, să anunțe conform obligațiilor contractuale, organul emitent al autorizației;

 f) condiții prevăzute în avizul ANANP Serviciul Teritoral Covasna nr. 20/ST SV/15.12.2021 în calitate de administrator al sitului Natura 2000 ROSCI0329 Oltul Superior:

  • Se vor respecta prevederile Regulamentului și Planului de management al ariei naturale protejate ROSCI0329 Oltul Superior, aprobate prin Ordinul Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 1964/2007;
  • Se vor respecta toate măsurile necesare menținerii stării de conservare favorabilă a habitatelor și a speciilor pentru care a fost declarată aria naturală protejată ROSCI0329 Oltul Superior;
  • În cazul apariției pe timpul lucrărilor a scurgerilor accidentale de carburanți/uleuri sau alte substanțe/preparate periculoase, sau în alte cazuri de poluări accidentale, se vor lua măsuri operative pentru înlăturarea cauzelor și limitarea efectelor asupra factorilor de mediu. În astfel de situații se va anunța în termen de 24 h ANANP Serviciul Teritoral Covasna;
  • În timpul și după finalizarea lucrărilor, deșeurile produse se vor gestion a conform prevederile OUG 92/2021 privind regimul deșeurilor;
  • Servizarea și spălarea utilajelor și ale vehiculelor se va realiza în unități autorizate;
  • Se va evita decopertarea solului și îndepărtarea vegetației pe o suprafațaă mai mare decât cea strict necesară pentu activitaea respectivă;
  • Perimetrul activității propus să respecte coordonatele din documentație (cca. 800 distanță față de albia minoră a Râului Olt);
  • Nu se vor fectua activități de exploatare în habitatele acoperite cu stufărișuri. Distrugerea, respectiv arderea stufărișurilor este interzisă, conform prevederilor OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Se va respecta Planul de refacere a mediului, anexat documentației care a stat la baza emiterii avizului;

g) condiții prevăzute în avizul nr. 50/16.12.2021 emis de Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont în calitate de administrator al sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt:      

  • Se vor respecta prevederile Regulamentului și Planului de management al sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt, aprobat prin Ordinul Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 1643/2016;
  • Se interzice depozitarea deșeurilor de orice fel pe suprafața sau în vecinătatea sitului, în alte locuri decât cele special amenajate;
  • Reamenajarea peisajului afectat să se efectueze cu vegetație specifică nativă, astfel încât să se promovexze recolonizarea și repopularea cu flora locală care a fost îndepărtată odată cu activitățile de producție;
  • Se interzice capturarea, distrugerea sau uciderea prin orice mijloace a faunei sălbatice care ar putea ajunge pe amplasamentul destinat investiției;
  • Lucrările de decopertare a solului și a formațiunilor vegetale existente vor avea loc numai în perimetrul desemnat exploatării;
  • Se interzice distrugerea formațiunilor vegetale din vecinătatea amplasamentului;
  • Este interzisă arderea vegetației;
  • Organizarea de șantier (cu caracter nepermanent și permanent) va fi amplasată astfel încât să nu producă perturbarea în plus a ecosistemelor;
  • În cazul în care după terminarea activității va rămâne luciu de apă, adâncimea apei să fie favorabilă speciilor de păsăsri din situl ROSPA0082;
  • În cazul în care vor fi identificați indivizi răniți/morți aparținătoare speciilor prioritare, titularul activității are obligația de anunța CJPNS și APM Covasna;

   h) alte condiții:

  • Se vor lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele), se va înştiinţa ITM Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  • În cazul descoperirii incidentale a unor vestigii arheologice, executantul este obligat să sisteze orice activitate și să informeze Direcția Județeană pentu Cultură Covasna în termen de 72 ore în conformitate cu art. 4, cap II din OG 43/200 republicată;
  • Conform O.M.A.I nr. 163 din 28.02.2007 pentru aprobarea Normelor generale de apărare împotriva incendiilor, beneficiarul are obligaţia de a respecta principiile, criteriile de performanţă şi condiţiile tehnice generale privind asigurarea cerinţei esenţiale securitate la incendiu pentru construcţii şi amenajări, precum şi regulile şi măsurile generale de prevenire şi stingere a incendiilor;
  • Obţinerea tuturor avizelor precizate în Certificatul de urbanism nr. 21/22.04.2021 eliberat de Primăria Orașului Baraolt, şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;

3. În timpul închiderii, demolării, dezafectării, refacerii mediului şi postînchidere:

a) condiţiile necesare a fi îndeplinite la închidere/demolare/dezafectare:

  • La terminarea tuturor lucrărilor de exploatare, stația de sortare/spălare a agregatelor mineral se va demonta, toate stabilimentele temporare (containere, teuri separatoare, blocuri de beton) se vor retrage de pe amplasament, iar bazinele de decantare se vor readuce la cota 0 prin umplerea cu steril și acoperirea cu sol fertil din descopertă.
  • Amplasamentul se va elibera de orice deșeuri rezultate din activitate.

b) condiţii pentru refacerea stării iniţiale/reabilitare în vederea utilizării ulterioare a terenului;

  • Golul rămas după exploatarea resurselor minerale se va umple parțial cu sterilul rezultat din activitate. Se va avea în vedere reducerea golului pe cât posibil și readucerea la cota 0 a unei suprafețe cât mai mare. Golul astfel obținut, având taluzurile de maxim 45o datorită structurii geologice a subsolului (fiind parte din vechea albie a râului Olt, transformat în braț mort, mai apoi deprins de influența acestuia prin lucrările de îmbunătățire funciară / desecare și lucrările de protecție împotriva viiturilor/îndiguire istorice) va acumula cel mai probabil ape meteorice, formând un luciu de apă cu un volum care va fi influențat de cantitatea apelor pluviale care vor fi drenate în acesta.
  • Peste steril se va depune solul fertil descopertat și se va lăsa ca vegetația naturală să se stabilească pe aceste suprafețe din semnințișul prezent în sol. Zonele aduse la cota 0 se vor reintroduce în circuitul agricol.

  V. Informaţii cu privire la procesul de consultare a autorităţilor cu responsabilităţi în domeniul protecţiei mediului (participante în comisiile de analiza tehnică)

Etapa de evaluare inițială

- APM Covasna a emis Decizia etapei de evaluare iniţială Nr. 23 / 10.05.2021, care a fost transmisă autorităților;

Etapa de încadrare

- Ca urmare a depunerii de către titular a memoriului de prezentare completat (nr. înregistrare memoriu la APM Covasna 4091/14,06,2021), prin adresa nr. 4182/15.06.2021 APM Covasna a transmis acesta membrilor CAT și a solicitat emiterea unor puncte de vedere în scris conform prevederilor art 10. alin (2) din Procedura la Legea 292/2018;

- În urma solicitării au fost exprimate următoarele puncte de vedere:

- Direcția Județeană pentru Cultură Covasna nr. 942/17.06.2021 (nr. APM 4243/17.06.2021);

- SGA Covasna nr. 3806/SL/17.06.2021 (nr. APM 4223/17.06.2021);

- GNM Covasna nr. 923/CJ CV/22.06.2021 (nr. APM 4323/22.06.2021);

- ANANP Serviciul Teritorial Covasna nr. 218/ST CV/01.07.2021 (nr. APM 4569/01.07.2021);

- Consiliul Județean Covasna – CJPNS nr. 548/08.07.2021 (nr. APM 4778/09.07.2021);

- APM Covasna a convocat membrii comisiei de analiză tehnică prin Convocatorul nr. 4658/06.07.2021;

- Documentația a fost analizată în ședința CAT, Proces-verbal nr. 16/12.07.2021; APM Covasnaa emis Decizia etapei de încadrare nr. 33 din 29.07.2021.

            Etapa de definire a domeniului evaluării și de realizare a raportului privind impactul asupra mediului

- Ca urmare a depunerii de către titular a propunerii privind aspectele relevante care trebuie dezvoltate în RIM și EA (nr. înregistrare propunere la APM Covasna 6084/15.09.2021), prin adresa nr. 6122/26.09.2021 APM Covasna a transmis aceasta membrilor CAT și a solicitat emiterea unor puncte de vedere în scris conform prevederilor art 14. pct. 1 lit. a) din Procedura la Legea 292/2018;

- În urma solicitării au fost exprimate următoarele puncte de vedere:

- GNM Covasna nr. 1445/CJ CV/28.09.2021 (nr. APM 6375/28.09.2021);

- SGA Covasna nr. 5616/27.09.2021 (nr. APM 6340/27.09.2021);

- ANANP Serviciul Teritorial Covasna nr. 340/ST CV/29.09.2021 (nr. APM 6433/30.09.2021);

- Consiliul Județean Covasna – CJPNS nr. 760/30.09.2021 (nr. APM 6474/01.10.2021);

- în urma consultării autorităților, APM Covasna a transmis titularului proiectului punctele de vedere exprimate, precum și Îndrumarul nr. 6454/30.09.2021;

            Etapa de analiză a calității raportului privind impactul asupra mediului

- Ca urmare a depunerii de către titular a raportului privind impactul asupra mediului și a studiului de evaluare adecvată (nr. înregistrare RIM, EA la APM Covasna 6707/12.10.2021), prin adresa nr. 6767/14.10.2021 APM Covasna a transmis aceasta membrilor CAT și a solicitat emiterea unor puncte de vedere în scris privind calitatea rapoartelor depuse, conform prevederilor art 16 (1) din Procedura la Legea 292/2018;

- Printr-o adresă (nr. APM 6826/18.10.2021) din data de 18.10.2021, autoritățile interesate au fost invitate de către titular să participe la dezbaterea publică programată în data de 16.11.20211;

- Au fost exprimate următoarele puncte de vedere privind calitatea rapoartelor depuse:

- Serviciul AAA din cadrul APM Covasna nr.7440/16.11.2021;

- Compartimentul CFM din cadrul APM Covasna nr.6766/15.11.2021;

- Consiliul Județean Covasna - CJPNS înregistrată la APM Covasna cu nr. 7712/26.11.2021;

- DSP Covasna înregistrată la APM Covasna cu nr. 6869/20.10.2021;

- GNM Covasna înregistrată la APM Covasna cu nr. 7668/24.11.2021;

- Primăria Orașului Baraolt înregistrată la APM Covasna cu nr. 7034/28.10.2021;

- SGA Covasna înregistrată la APM Covasna cu nr. 7700/26.11.2021;

- APM Covasna a convocat membrii comisiei de analiză tehnică prin Convocatorul nr. 7619/23.11.2021 pentru analiza dezbaterii publice și observațiilor/punctelor de vedere transmise de autorități;

- Punctele de vedere au fost analizate în ședința CAT, Proces-verbal nr. 29/26.11.2021;

- Prin adresa nr. 8140/16.12.2021 APM Covasna a transmis membrilor CAT raportului privind impactul asupra mediului și a studiului de evaluare adecvată completate în baza observațiilor autoritățiilor interesate (nr. înregistrare APM Covasna rapoarte completate 7924/08.12.2021);

- Au fost emise următoarele acte de reglementare din partea autorităţilor cu responsabilităţi în domeniul protecţiei mediului (participante în comisiile de analiza tehnică):

- Autorizația de gospodărire a apelor nr. 73/14.12.2021 emisă de ABA Olt – SAGA Covasna;

- Avizul favorabil cu condiții nr. 20/ST SV/15.12.2021 emis de ANANP Serviciul Teritoral Covasna în calitate de administrator al sitului Natura 2000 ROSCI0329 Oltul Superior;

- Avizul favorabil cu condiții nr. 50/16.12.2021 emis de Centrul Județean pentru Protecția Naturii și Salvamont în calitate de administrator al sitului Natura 2000 ROSPA0082 Munții Bodoc-Baraolt.

- APM Covasna a convocat membrii comisiei de analiză tehnică prin Convocatorul nr. 8265/22.12.2021 pentru analiza completărilor și luarea deciziei de emitere/respingere a acordului de mediu;

- În cadrul ședinței CAT din data de 29.12.2021, (Proces-verbal nr. 32/29.12.2021) s-a luat decizia de emitere a acordului de mediu;

VI. Informaţii cu privire la procesul de participare a publicului în procedura derulată:

  • când şi cum a fost informat publicul, pe etape ale procedurii derulate;

Etapa de încadrare

  • în data de 10.05.2021 APM Covasna a afişat la avizierul de la sediu și pe pagina proprie de internet http://apmcv.anpm.ro anunţul privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu;
  • în data de 14.05.2021 titularul proiectului a publicat anunțul privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu în ziarul Observatorul de Covasna;
  • în data de 12.07.2021 APM Covasna a afișat memoriul de prezentare pe pagina proprie de internet;
  •  în data de 13.07.2021 APM Covasna a afișat anunţul privind etapa de încadrare pe pagina proprie de internet și la avizierul de la sediu, de-asemenea a afișat proiectul deciziei etapei de încadrare pe pagina proprie de internet,
  • în data de 19.07.2021 titularul proiectului a publicat anunțul privind decizia etapei de încadrare în Observatorul de Covasna;

Pe parcursul derulării etapei de încadrare nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului

Etapa de definire a domeniului evaluării și de realizare a raportului privind impactul asupra mediului

  • în data de 30.09.2021 APM Covasna a afișat îndrumarul pe pagina proprie de internet;

Pe parcursul derulării etapei de definire a domeniului evaluării nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului.

Etapa de analiză a calității raportului privind impactul asupra mediului

  • în data de 14.10.2021 APM Covasna a afișat raportul RIM și EA, precum și anunţul privind dezbaterea publică pe pagina proprie de internet;
  • în data de 15.10.2021 titularul proiectului a publicat anunțul privind dezbaterea publică în Observatorul de Covasna;
  • în data de .... titularul proiectului a publicat anunțul privind emiterea acordului de mediu în ziarul ...;
  • în data de 05.01.2022 APM Covasna a afișat anunţul privind emiterea acordului de mediu pe pagina proprie de internet și la avizierul de la sediu, de-asemenea a afișat proiectul acordului de mediu pe pagina proprie de internet;

Pe parcursul derulării etapei de de analiză a calității raportului privind impactul asupra mediului nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului.

  • când şi cum a participat publicul interesat la procesul decizional privind proiectul;

  • pe parcursul procedurii nu au fost înregistrate propuneri/observaţii din partea publicului interesat;

  • cum au fost luate în considerare propunerile/observaţiile justificate ale publicului interesat

  • nu este cazul;

  • dacă s-au solicitat completări/revizuiri ale raportului privind impactul asupra mediului/studiului de evaluare adecvată/studiului de evaluare a impactului asupra corpurilor de apă şi dacă acestea au fost puse la dispoziţia publicului interesat

  • în baza observațiilor autoritățiilor interesate, prin Adresa nr. 7784/02.12.2021 APM Covasna a solicitat titularului completarea raportului privind impactul asupra mediului și a studiului de evaluare adecvată, completări care au fost depuse la APM Covasna în data de 08.12.2021 (nr. înregistrare APM Covasna 7924/08.12.2021);

VII. Planul de monitorizare a mediului, cu indicarea componentelor de mediu care urmează a fi monitorizate, a periodicităţii, a parametrilor şi a amplasamentului ales pentru monitorizarea fiecărui factor:

  a) în timpul realizării proiectului;

Monitorizarea aerului:

  • se va determina cantitatea de pulberi sedimentabile, valoare maximă admisibilă: 17g/m2/lună conform STAS 12574/87, metodă de analiză STAS 10195-75; loc de prelevare: limita amplasamentului, latura vestică; tip monitorizare: discontinuă, frecvență: anuală, în perioada iulie-septembrie;

Monitorizarea apei:

  • se va determina indicatorul de calitate ”produse petroliere”, valoare limită admisibilă: 5,0 mg/dmc, conform NTPA001, metodă de analiză SR 7977/1-95, SR 7877/2-95; loc de prelevare: bazinul de decantare ape tehnologice; tip monitorizare: discontinuă, frecvență: semestrială;

Monitorizarea solului:

  • numai în cazul poluării accidentale a solului cu produse petroliere;
  • în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi se va elimina sursa, se va înlătura solul contaminat; excavarea pământului contaminat se va continua, până când concentraţia poluantului THP (Total Hidrocarburi din Petrol) va scădea sub valoarea pragului de intervenţie pentru soluri cu folosinţe sensibile (500 mg/kg, stabilit de Ord. MAPPM 756/1997), fapt confirmat prin recoltarea probelor de sol, de la baza, pereţii şi extremităţile excavaţiei create şi efectuarea analizelor de laborator.
  • materialului excavat poluat se va preda către o societate autorizată pentru colectarea/eliminarea/valorificarea unor deșeuri de sol poluat.

Monitorizarea zgomotului:

  • se va determina nivelul de zgomot, valoare limită admisibilă: 65 db nivel de presiune acustică continuu echivalent ponderat A, conform SR 10009/2017 Acustică, Limite admisibile ale nivelului de zgomot din mediul ambiant, loc de prelevare: limita amplasamentului, latura vestică; tip monitorizare: discontinuă, frecvență: anuală, pe perioada verii;

Monitorizarea volumelor extrase:

  • titularul proiectului va transmite anual la APM Covasna situaţia privind cantitatea de zăcământ extras și valorificat;

Monitorizarea gestiunii deșeurilor

  • se va ține evidenţa gestiunii deşeurilor pentru fiecare tip de deşeu, în conformitate cu prevederile HG nr. 856/2002, cu modificările și completările ulterioare; se va asigura trasabilitatea deșeurilor de la locul de generare la destinatia finală. Conform OUG nr. 92 din 19.08.2021 privind regimul deşeurilor evidenţa gestiunii deşeurilor se va păstra cel puţin 3 ani, cu excepţia operatorilor economici care desfăşoară activităţi de transport, care trebuie să păstreze evidenţa timp de cel puţin 12 luni.

Monitorizarea gospodăririi substanțelor și preparatelor periculoase

  • se va ţine evidenţa strictă a substanțelor și preparatelor periculoase (cantitate, caracteristici, mijloace de asigurare, inclusiv a recipientelor și ambalajelor acestora) care intră în sfera de activitate.

  b) în timpul închiderii/dezafectării, refacerii mediului şi postînchidere;

Titularul va asigura monitorizarea lucrărilor de refacere a mediului în zonele ocupate temporar și afectate de organizare șantier, traseul de executare a lucrărilor.

După închiderea activității de exploatare a resurselor minerale se va verifica retragerea, demolare și eliberarea amplasamentului de stabilimentele realizate pentru instalația de spălare și sortare a nisipului și a pietrișului, eliberarea amplasamentului de orice deșeuri, halde.

În perioada postînchidere se propune monitorizarea vegetației și a faunei instalate pe amplasament. Frecvența monitorizării va fi cel mult din cinci în cinci ani. Stabilitatea taluzurilor se va verifica vizual anual.

 

Rezultatele monitorizărilor vor transmise în timp util la APM Covasna. Când concentraţia unuia sau mai multor poluanti depăşeşte un prag de alertă, APM Covasna poate dispune, dacă se consideră necesar, monitorizări suplimentare asigurate de către titularul proiectului, fie prin sisteme proprii, fie prin unităţi specializate.

 

Înainte de începerea lucrărilor de exploatare titularul proiectului are obligaţia de a solicita şi de a obţine autorizaţie de mediu sau a revizui pe cea existentă după caz,  conform prevederilor Ordinului M.M.D.D. nr. 1798/2007, privind aprobarea procedurii de emitere a Autorizaţiei de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare.

 

  Prezentul acord de mediu este valabil pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii acordului, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acestuia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

 

  Nerespectarea prevederilor prezentului acord atrage suspendarea şi anularea acestuia, după caz.

  

Prezentul acord poate fi contestat în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.