Back

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

PROIECT DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE DIN 28.11.2018

 

Ca urmare a solicitării de emitere a acordului de mediu adresate de MUNICIPIUL SFÂNTU GHEORGHE, cu sediul în Municipiul Sfântu Gheorghe, str. 1 Decembrie 1918, nr. 2, judeţul Covasna, înregistrată la APM Covasna cu nr. 6375/12.11.2018,  în baza:

  1. Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 1/2017, ce prevede înființarea Ministerului Mediului;
  2. Hotărârii Guvernului nr. 19/17.01.2017 privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului;
  3. Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările şi ulterioare;
  4. Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sǎlbatice, cu modificǎrile şi completǎrile ulterioare, aprobată prin Legea nr. 49/2011,
  5. Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 aprilie 2014 de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului,

autoritatea competentă pentru protecţia mediului APM Covasna decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comisiei de Analiză Tehnică din data de 23.11.2018 că proiectul

Reabilitare strada Fabricii – între B-dul General Grigore Bălan și strada Kós Károly” propus a fi amplasat in domeniul public al municipiului Sfântu Gheorghe, aflat în intravilanul localității, conform poziția Nr.crt.41 din Inventarul bunurilor care aparțin domeniului public al municipiului Sfântu Gheorghe, aprobat prin HG nr. 975/2002, cu modificările și completările ulterioare. Strada Fabricii se află în zona de protecție a monumentului istoric poz. 169 ,, Fosta școală de Fete azi Colegiul Mihai Viteazul conf. ,, Lista Monumentelor Istorice 2010 – județul Covasna” nu se supune evaluării adecvate, nu se supune evaluării impactului asupra corpurilor de apă şi nu se supune evaluării impactului asupra mediului

   

Justificarea prezentei decizii:

   I. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra mediului sunt următoarele:

  1. proiectul se încadrează în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009, anexa nr. 2, la punctul 10 litera b), corelat cu punctul 13 litera a),
  2. în urma anunţurilor publice (anunţ APM Covasna privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu afişat de pagina proprie de internet în data de 13.11.2018; anunţ titular privind depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu publicat în Observatorul de Covasna din data de 19.11.2018), nu au fost înregistrate sesizări sau observaţii din partea publicului;
  3. Proces-verbal ședință CAT nr. 35/23.11.2018;
  4. Lista de control EIA întocmit conform Ord. M.A.P.M. nr. 863 din 26 septembrie 2002 privind aprobarea ghidurilor metodologice aplicabile etapelor procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului;
  5. prin aplicarea criteriilor din Anexa IIA și Anexa III din Directiva 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, s-au constatat următoarele:

1. Caracteristicile proiectului:

a) dimensiunea și concepția întregului proiect:

În cadrul acestui proiect este analizată Strada Fabricii care  începe de la intersecţia cu B-dul .Grigore Bălan şi se termină în intersecția cu str. Kós Károly.

Strada Fabricii, propusă pentru reabilitare, are o lungime totală de L= 903 m, prezintă gropi, crăpături, fisuri, denivelări, etc., fiind improprie unui trafic în condiții normale.

Proiectul ” Reabilitare strada Fabricii – între B-dul General Grigore Bălan și strada Kós Károly propune reabilitarea drumului, amenajare trotuare, amenajare zone verzi, amenajare piste de cicliști,amenajarea parcărilor existente, prevede lucrări de colectare și evacuare a apelor pluviale și modernizarea iluminatului public. Strada propusă pentru reabilitare este localizată în intravilanul Municipiului Sfântu Gheorghe.

 Drumuri:

Strada propusă pentru reabilitare are următoarele caracteristici:

Nr. crt.

Denumire stradă

Lungime proiectată

[m]

1

Strada Fabricii

903

Total

903

Categoria străzii conform ordinului MT.Nr. 49/1998: IV;

Viteza de bază adoptată este de 50 km/h, conform STAS 10144-3/1991

În conformitate cu prevederile din STAS 10144/3-91, se va căuta ca traseul proiectat să urmărească traseul existent.

Traseul in plan

Traseul străzii în plan se desfașoară în mod sinuos sub forma unor aliniamente și curbe racordate între ele corespunzător.

Profilul longitudinal:

A fost proiectat avându-se în vedere respectarea cotelor de intrare în curți, și de a asigura panta minimă de scurgere a apelor pluviale.

Profilul transversal:

Parte carosabilă de 7,00 m între Km 0+000-0+160,00; și km 0+650,00-0+903,00 cu două benzi de circulație de 3,5 m fiecare și 6 m între Km 0+160,00-0+650 delimitate pe ambele părți de borduri prefabricate din beton. Spațiile verzi au lățime variabilă, pe ambele părți ale străzii.

            Structura rutieră:

În conformitate cu prevederile PD 177-2001 și NP 116-2004:

  • 4 cm strat de uzură MAS 16;
  • 6 cm strat de legătură BAD 22,4.leg. 50/70
  • 20cm balast stabilizat;
  • 20 cm balast;
  • 20 cm strat de formă din balast

Delimitare carosabil cu borduri mari din beton 20x25x50;

            Trotuare + Accese:

Pe ambele părți ale străzii au fost prevăzute trotuare pietonale cu următoarele structură:

-  4 cm mixtură asfaltică BA 8;

-  15 cm balast stabilizat;

-  15 cm balast  

Delimitare accese proprietari și trotuare cu borduri mici din beton 10x15x50.

            Spații verzi:

Spațiile verzi vor avea următoarea alcătuire:

-  rulou gazon natural;

-  umplutură pământ vegetal, 20cm.

Amenajarea intersecțiilor și racordurilor cu străzile laterale:

Străzile laterale se vor amenaja pe o lungime de 15 m pe o lățime specifică pentru fiecare stradă în parte. Străzile vor fi amenajate cu un strat de uzură 4 cm MAS 16 și un strat de legătură + preluare denivelări de 6 cm BAD 22,4. Leg.50/70.

Lucrări de colectare și evacuare a apelor pluviale

Apele pluviale vor fi preluate de către canalizarea pluvială subterană proiectată, care are în componență canalul colector, gurile de scurgere, căminele colectoare cu racorduri la gurile de scurgere. Apele pluviale colectate de canalizare vor fi descărcate în canalizarea pluvială a orașului. Conducta principală de canalizare pluvială este realizată din tuburi din PVC-KG SN8. Racordul cu căminele de vizitare va fi din PVC-KG, DN200, cu panta de 2%. Gurile de scurgere pentru captarea apelor pluviale vor fi din PEHD cu diametru DN400.

Cămine de vizitare vor fi amplasate pe canalul colector principal și se vor realiza din elemente prefabricate din beton cu DN 1000, Hmed. 2m și coș de acces tronconic.

Iluminat public

Lucrările de public pe strada Fabricii constau in amplasarea unor noi stâlpi de iluminat care vor avea următoarele caracteristici.

Corpurile de iluminat vor avea următoarele caracteristici:

- grad de protecție –IP min  65

- rezistență la impact IK 08

Stâlpi de iluminat:

Se vor folosi stâlpi metalici zincați cu grosime a peretelui de minim 4 mm, cu înălţimea  de  4-9  m  în  funcţie  de  situație,  care  vor  fi  montați  cu  flanșe,  pe  talpa încastrată în beton cu 4 buloane, acoperite cu manşoane de cauciuc;

Stâlpii folosiţi vor fi prevăzuţi cu ferestre pentru cutiile de conexiuni, care se vor considera parte componentă a stâlpului.

Rețeau de iluminat

Rețeaua  de  alimentare  va  fi  de  tip  LES  cu  cabluri  de  aluminiu  de  secțiune corespunzătoare, racordate în cutiile de conexiuni ai stâlpilor de iluminat, respectiv în CD-uri.

Pentru  protecția  impotriva  tensiunilor  de  atingere  și  de  pas  de-a  lungul traseului LES se va poza platbandă Ol-Zn 40x4 mmp. Fiecare stâlp se va lega la priza  de  pământ  printr-un  cordon  de  împământare  realizat  din  platbanda  Ol-Zn40x4mmp.

Pentru  protecția  împotriva  tensiunilor  de  atingere  și  de  pas  de-a  lungul traseului LES s-a prevăzut o priză de pământ cu rezistență de dispersie strict mai mică de 4Ω. Cablurile vor fi montate în pământ în tubulatura subterană PEHD cor. DN75 prevăzută în cadrul lucrărilor de reabilitare a străzii, amplasare care se va definitiva în cadrul Proiectului Tehnic.

Având în vedere că în zona instalațiilor proiectate se găsesc rețele de utilități (instalații de gaze subterane, apă canalizare, etc.), pentru prevenirea deteriorării acestora, înainte de începerea executării lucrărilor se va solicita asistenţa tehnică din partea beneficiarului acestora, în conformitate cu prevederile avizelor obținute.

Rețelele noi construite vor fi alimentate din punctele de măsură și aprindere existente.

Pentru siguranța circulatiei  rutiere se vor prevedea:

-elemente de semnalizare verticale și orizontale.

Elemente de semnalizare orizontale sunt: marcaje longitudinale de separare a sensurilor de circulație, traversare pentru pietoni, și alte elemente conform SR 1848-7 și a celorlalte elemente în vigoare. Lucrările de semnalizare vericală constă în aplasarea indicatoarelor rutiere conform SR 1848-1 și a celorlalte elemente în vigoare.Se vor realiza rampe conform prevederilor NP 051/2012. Semnalizarea rutieră care se va proiecta la faza de Proiect Tehnic, va fi avizată de Poliția Rutieră.

b) cumularea cu alte proiecte existente și/sau aprobate: în zonă au mai fost executate proiecte pentru reabilitare;

c) utilizarea resurselor naturale, în special a solului, a terenurilor, a apei și a biodiversității:

în faza de execuție se vor utiliza materiale specifice folosite în construcția și reabilitarea drumurilor( balast, piatră spartă, mixturi asfaltice). Apele meteorice rezultate se vor colecta prin rețeaua de canalizare proiectată. Organizarea de șantier va fi prevăzută de WC- uri ecologice.

d) cantitatea și tipurile de deșeuri generate/gestionate: deşeurile rezultate în perioada de execuţie (deşeuri de materiale de construcții, deșeuri de ambalaje, deşeuri menajere produse de personalul care lucrează pe şantier etc.) vor fi depozitate selectiv şi preluate ulterior de către firme autorizate. Se va institui un sistem de evidență și control al tuturor deșeurilor generate.

e) poluarea și alte efecte nocive, inclusiv zgomotul şi alte surse de disconfort:

- surse de poluare în perioada de execuţie: poluare fonică rezultată din funcţionarea utilajelor, transportul materialelor, deşeurilor şi a componentelor necesare execuţiei, organizarea de şantier, praf de la manipularea unor materiale pulverulente;

- surse de poluare în perioada de funcţionare: nu este cazul; În urma realizării proiectului se va îmbunătații considerabil starea drumului, și nu va constitui sursă de poluare

f) riscurile de accidente majore și/sau dezastre relevante pentru proiectul în cauză, inclusiv cele cauzate de schimbările climatice, conform cunoștințelor științifice:

- doar în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi provenite de utilajele și mijloacele de transport folosite în timpul execuției;

g) riscurile pentru sănătatea umană (de exemplu, din cauza contaminării apei sau a poluării atmosferice): Având în vedere lucrările de construcție precum şi faptul că unele firme  de construcţii au în dotare vehicule de  ultimă generaţie, activităţile de şantier nu vor avea un impact deosebit asupra calităţii aerului din zonele de lucru şi nici în zonele adiacente acestora.

2. Amplasarea proiectului

Sensibilitatea ecologică a zonelor geografice susceptibile de a fi afectate de proiecte trebuie luată în considerare, în special în ceea ce privește:

a) utilizarea actuală și aprobată a terenului: conform Certificatului de Urbanism nr. 127/14.03.2018, eliberat de Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe, strada Fabricii cu trotuarele aferente se află în intravilanul municipiului Sfântu Gheorghe și este proprietatea municipiului conform poziția Nr.crt.41 din Inventarul bunurilor care aparțin domeniului public al municipiului Sfântu Gheorghe, aprobat prin HG nr. 975/2002, cu modificările și completările ulterioare.

b) bogăția, disponibilitatea, calitatea și capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa și biodiversitatea) din zonă și din subteranul acesteia:  Lucrările se fac strict în limita terenului alocat drumului să nu afecteze suprafețe suplimentare. Constructorul va lua toate măsurile ca în perioada de execuţie să reducă la minim impactul activităţilor de şantier asupra apelor subterane şi de suprafaţă.

c) capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordându-se atenție specială următoarelor zone:

  i) zonele umede, zone riverane, guri ale râurilor – nu este cazul;

  ii) zonele costiere și mediul marin - nu este cazul;

  iii) zonele montane şi forestiere – nu este cazul;

  iv) arii naturale protejate de interes național, comunitar, internațional- nu este cazul;

  v) zone clasificate sau protejate conform legislatiei în vigoare: situri Natura 2000 desemnate în conformitate cu legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice; zonele prevăzute de legislația privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite conform prevederilor legislației din domeniul apelor, precum și a celei privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi hidrogeologică – nu este cazul.

  vi) zonele în care au existat deja cazuri de nerespectare a standardelor de calitate a mediului prevăzute în dreptul Uniunii și relevante pentru proiect sau în care se consideră că există astfel de cazuri: - nu este cazul

  vii) zonele cu o densitate mare a populației: lucrările propuse prin proiect se vor realiza pe un amplasament existent cea ce va afecta populația în mică măsură și doar în perioada de execuție a lucrărilor. Proiectul propune realizarea unei suprafețe care reduce poluarea sonoră,

  viii) peisaje și situri importante din punct de vedere istoric, cultural sau arheologic: Strada Fabricii se află în zona de protecție a monumentului istoric poz. 169 ,, Fosta școală de Fete azi Colegiul Mihai Viteazul conf. ,, Lista Monumentelor Istorice 2010 – județul Covasna.

3. Tipurile și caracteristicile impactului potenţial

Efectele semnificative pe care le pot avea proiectele asupra mediului trebuie analizate în raport cu criteriile stabilite la punctele 1 și 2 din prezenta anexă, având în vedere impactul proiectului asupra factorilor prevăzuți la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2014/52/UE și ținând seama de:

  a) importanța și extinderea spațială a impactului (de exemplu, zona geografică și dimensiunea populației care poate fi afectată): potențial impact redus, poluările accidentale pot fi evitate prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor, prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor;

  b) natura impactului: eventuale zgomote și vibrații, emisii în aer generate pe perioada de execuție;

  c) natura transfrontieră a impactului - nu este cazul;

  d) intensitatea și complexitatea impactului: impact redus;

  e) probabilitatea impactului – redus, numai în cazul producerii unei poluări accidentale cu hidrocarburi în timpul execuției lucrărilor;

  f) debutul, durata, frecvența și reversibilitatea preconizate ale impactului: impact redus, reversibil.

  g) cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente și/sau aprobate: nu este cazul;

  h) posibilitatea de reducere efectivă a impactului: prin manipularea atentă a materialelor folosite, a deşeurilor şi prin exploatarea corespunzătoare a utilajelor și echipamentelor.

 

    II. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării adecvate sunt următoarele:

- proiectul propus nu intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 (Actualizată), privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, fiind situat în afara perimetrelor siturilor Natura 2000 din judeţ.

 

    III. Motivele pe baza cărora s-a stabilit necesitatea neefectuării evaluării impactului asupra corpurilor de apă în sunt următoarele:

- în cadrul ședinței CAT din data de 23.11.2018 s-a stabilit că proiectul nu are impact semnificativ asupra corpurilor de apă.

ondiţiile de realizare a proiectului:

  1. Se vor respecta: prevederile OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Legii nr. 211 din 15 noiembrie 2011 privind regimul deşeurilor;
  2. Titularul va lua toate măsurile necesare privind respectarea legislaţiei în vigoare şi normele de securitate şi sănătate în muncă (Legea 319/2006, HG 1425/2006, HG 1091/2006, HG 971/2006 şi altele) precum şi înştiinţarea I.T.M. Covasna privind data începerii lucrărilor de execuţie;
  3. Respectarea prevederilor Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  4. Respectarea prevederilor Legii Apelor 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare;
  5. Se vor lua măsuri pentru diminuarea emisiilor de praf, zgomot şi vibraţii pe perioada executării lucrărilor;
  6. Se interzice depozitarea necontrolată a deşeurilor de orice fel în afara amplasamentului şi în locuri neautorizate;
  7. După terminarea lucrărilor de execuție terenul ocupat temporar va fi redat destinației inițiale;
  8. Deşeurile se colectează selectiv şi vor fi predate pentru tratare/valorificare/eliminare către societăţi autorizate să execute aceste operaţii, pe bază de contract sau comandă, păstrând evidenţa cantităţilor de deşeuri predate, pe tipuri de deşeuri şi cu menţiunea firmei care a preluat aceste deşeuri;
  9. Implementarea tuturor măsurilor de protecţie a factorilor de mediu propuse prin proiect şi descrise în documentaţia care a stat la baza emiterii acestei decizii;
  10. Pe parcursul execuţiei lucrărilor se vor lua toate măsurile pentru prevenirea poluărilor accidentale;
  11. Obţinerea tuturor avizelor precizate în certificatul de urbanism nr. 127/14.03.2018 eliberat de Primăria Municipiului Sfântu-Gheorghe şi respectarea condiţiilor din acestea şi din documentaţia tehnică;
  12. Titularul va informa în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului ori de câte ori există o schimbare de fond a datelor care au stat la baza eliberării prezentei.
  13. titularul va notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului la finalizarea lucrărilor în vederea realizării verificării şi întocmirii procesului verbal de constatare a respectării tuturor condiţiilor impuse.

Nerespectarea prevederilor prezentului acord de mediu se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.

Prezenta decizie îşi păstrează valabilitatea pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului.

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 445/2009 şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

 

DIRECTOR EXECUTIV,

Ing. Neagu Gheorghe

 

 

 

Şef Serviciu Avize, Acorduri, Autorizaţii,                                                                   Întocmit,

        Ing. Siminiceanu Gabriel Nicolae                                                                     Ing. Farkas Berta